Oprava D1 u Větrného Jeníkova na Vysočině. Ilustrační snímek

Oprava D1 u Větrného Jeníkova na Vysočině. Ilustrační snímek | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Každá půlka mostu jiná zakázka. Při opravách se rozhazovalo, zjistil NKÚ

  • 79
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) porušilo zákon u tří desítek zakázek na údržbu a opravy silnic. Řadu z nich zadalo bez veřejného výběrového řízení a zakázky rozdělovalo tak, aby mohlo přímo oslovit konkrétní zájemce. Zjistili to kontroloři Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ).

Nejvyšší kontrolní úřad se zaměřil na opravy a zimní a letní údržbu silnic první třídy a dálnic. V kontrolovaných letech 2010 až 2013 do nich Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) a Ministerstvo dopravy investovaly 31,5 miliardy korun.

U třiceti zakázek za více než miliardu korun kontroloři zjistili porušení zákona o veřejných zakázkách. Šlo zejména o zadávání zakázek bez výběrového řízení a jejich rozdělování tak, aby ŘSD mohlo v zadávacím řízení přímo oslovit konkrétní zájemce.

"ŘSD například v roce 2009 rozdělilo rekonstrukci mostu v Mohelnici na opravu jeho pravé části a opravu jeho levé části. Každou část pak zadalo ve zjednodušeném podlimitním řízení. A to přesto, že na opravu bylo vydáno jedno stavební povolení, prováděl ji jeden dodavatel a obě poloviny mostu byly zkolaudovány naráz," uvedla mluvčí NKÚ Olga Málková.

ŘSD vymýšlelo nesmyslné podmínky. Tím omezilo konkurenci

Ředitelství také u patnácti veřejných zakázek za téměř miliardu korun omezilo počty účastníků a tím i soutěžní prostředí, které by mohlo přispět ke snížení cen staveb. Dělalo to prostřednictvím neodůvodněně přísných kvalifikačních podmínek.

Třeba u zakázky na opravu mostu u Lichnova požadovalo po uchazečích, aby měli k dispozici obalovnu na asfaltové směsi s výkonem, který by objem potřebný pro splnění zakázky zajistil za tři hodiny. Takovou podmínku však splňoval jen jeden uchazeč z devíti, který pak zakázku dostal.

Jindy zase ŘSD nevyužilo možnost zakázku rozdělit, přestože by to bylo z hlediska zvýšení konkurenčního prostředí vhodné.

Například odstranění povodňových škod na silnicích první třídy v Moravskoslezském kraji ŘSD zadalo jako jednu velkou zakázku za 420 milionů korun, přestože se fakticky skládala z deseti samostatných staveb. O zakázku se tak mohly ucházet jen firmy s minimálním ročním obratem stavebních prací 1,3 miliardy korun a se zkušenostmi z minimálně tří staveb za víc než 421 milionů korun. Takové požadavky splňovaly jen firmy, které staví dálnice a silnice první třídy. V zakázce šlo přitom o běžné opravy. Kontroloři spočítali, že kdyby ŘSD zakázku rozdělilo, mohlo ušetřit minimálně 38 milionů korun.

Na Vysočině je frézování třikrát levnější než ve Zlíně

NKÚ se také zaměřil na modernizaci dálnice D1, konkrétně úseku Mirošovice - Kývalka. Kontroloři zjistili, že v zadávacích dokumentacích byly vážné nedostatky od diskriminačních kvalifikačních kritérií až po nejasné podmínky a požadavky. Například k modernizaci úseku Lhotka - Velká Bíteš poskytlo ŘSD 468 dodatečných informací. Samotná rekonstrukce kontrolovaných úseků D1 se tak kvůli odstraňování těchto nedostatků zpozdila až o deset měsíců.

Kontroloři se zabývali i náklady na zimní a letní údržbu silnic. Zjistili, že i v této oblasti existuje prostor pro úspory. Narazili například na velký rozptyl cen jednotlivých prací, který nelze vysvětlit jen specifickými místními podmínkami.

Například frézování sněhu z vozovky ve Zlínském kraji stojí průměrně 2 237 korun za hodinu, zatímco v okrese Žďár nad Sázavou na Vysočině je to jen 712 korun na hodinu, tedy třikrát méně.

ŘSD plánuje změnu systému zadávání zakázek

Ředitelství silnic a dálnic prý výsledek kontroly NKÚ vnímá jako podnět pro změnu systému zadávání zakázek. "Nemám důvod pochybovat o výsledcích kontroly NKÚ. Závěry této kontroly jen potvrzují správnost našeho rozhodnutí zajájit okamžitě po našem nástupu vlastní rozsáhlou kontrolu a audity," řekl generální ředitel ŘSD Jan Kubiš.

Podle mluvčího ŘSD Jana Rýdla bude systém změněn zavedením přímé odpovědnosti pracovníků, kteří se na zpracování zakázek podíleli. Každá zakázka bude před vypsáním zkontrolována minimálně jedním členem vedení generálního ředitelství.