Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rychlé vlaky v nedohlednu. Správce kolejí zrušil třetí soutěž

  11:49aktualizováno  11:49
V Česku se bude v příštích letech o vysokorychlostních tratích stále jen mluvit a nikoliv je připravovat. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) zrušila soutěž na firmu, která měla státu poradit, zda se u nás takové tratě vyplatí. Dává to do souvislosti s policejní razií.

Rychlostí podobnou TGV i dalším rychlovlakům se v Česku v dohledné době jezdit nebude. | foto: Reuters

Během čtyř let jde tak už o třetí soutěž na studii příležitostí o rychlých spojeních v Česku, kterou SŽDC zrušila. Čas přitom utíká a čím dál víc zemí se zaměřuje na vysokorychlostní vlaky, v Česku zůstává maximem rychlost 160 kilometrů v hodině.

Mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský vysvětluje zrušení soutěže tím, že v březnu u správce kolejí proběhla policejní razie i kvůli této zakázce a policie si vzala dokumenty k zakázce (více o policejní razii čtěte zde a tady).

„Během razie jsme ztratili kontrolu nad dokumentací a nejsme schopní dokázat, zdali je v pořádku, nebo není. Také nevíme v tuto chvíli, kdy policie materiály vrátí a zda nám je vrátí všechny. Proto jsme se rozhodli soutěž zrušit,“ řekl Ptačinský.

Právě kvůli zakázce na rychlá spojení policie vtrhla i do projekční firmy Sudop Praha, obviněný v případu je i šéf Výzkumného ústavu železničního Antonín Blažek. Policie dosud případ neuzavřela.

„Tento uchazeč získal při nahlédnutí do vyšetřovacího spisu i možnost nahlédnout do kompletní dokumentace zadavatele k veřejné zakázce, která je součástí tohoto spisu, a to včetně dokumentů „Organizace a metodika práce uchazeče“ obsažených dosud v nabídkách jednotlivých uchazečů,“ doplnil mluvčí SŽDC Ptačinský.

Studie na rychlovlaky popřela fyziku. Rychlejší trať = pomalejší cesta

Do soutěže s odhadovanou cenou 25 milionů korun se přihlásily celkem čtyři zájemci, nejlevnější nabídku podalo sdružení Centrum pro efektivní dopravu (Cedop) společně s francouzskou společností Egis Rail. Podle Petra Šlegra z Cedopu rozhodnutí SŽDC znamená, že se promrhaly další tři roky možné přípravy železnice.

„Nabídky se podávaly ve dvou kopiích, pokud si policie neodnesla obě, není důvod v soutěži a hodnocení nabídek nepokračovat,“ řekl Šlegr.

V Česku zatím vznikají vysokorychlostní tratě pouze na papíře a v počítačích firem zabývajících se vizualizacemi. Zatím poslední prací je plán na vysokorychlostní spojení Prahy a Drážďan.

Autor:




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.