Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Rychlé vlaky v nedohlednu. Správce kolejí zrušil třetí soutěž

  11:49aktualizováno  11:49
V Česku se bude v příštích letech o vysokorychlostních tratích stále jen mluvit a nikoliv je připravovat. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) zrušila soutěž na firmu, která měla státu poradit, zda se u nás takové tratě vyplatí. Dává to do souvislosti s policejní razií.

Rychlostí podobnou TGV i dalším rychlovlakům se v Česku v dohledné době jezdit nebude. | foto: Reuters

Během čtyř let jde tak už o třetí soutěž na studii příležitostí o rychlých spojeních v Česku, kterou SŽDC zrušila. Čas přitom utíká a čím dál víc zemí se zaměřuje na vysokorychlostní vlaky, v Česku zůstává maximem rychlost 160 kilometrů v hodině.

Mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský vysvětluje zrušení soutěže tím, že v březnu u správce kolejí proběhla policejní razie i kvůli této zakázce a policie si vzala dokumenty k zakázce (více o policejní razii čtěte zde a tady).

„Během razie jsme ztratili kontrolu nad dokumentací a nejsme schopní dokázat, zdali je v pořádku, nebo není. Také nevíme v tuto chvíli, kdy policie materiály vrátí a zda nám je vrátí všechny. Proto jsme se rozhodli soutěž zrušit,“ řekl Ptačinský.

Právě kvůli zakázce na rychlá spojení policie vtrhla i do projekční firmy Sudop Praha, obviněný v případu je i šéf Výzkumného ústavu železničního Antonín Blažek. Policie dosud případ neuzavřela.

„Tento uchazeč získal při nahlédnutí do vyšetřovacího spisu i možnost nahlédnout do kompletní dokumentace zadavatele k veřejné zakázce, která je součástí tohoto spisu, a to včetně dokumentů „Organizace a metodika práce uchazeče“ obsažených dosud v nabídkách jednotlivých uchazečů,“ doplnil mluvčí SŽDC Ptačinský.

Studie na rychlovlaky popřela fyziku. Rychlejší trať = pomalejší cesta

Do soutěže s odhadovanou cenou 25 milionů korun se přihlásily celkem čtyři zájemci, nejlevnější nabídku podalo sdružení Centrum pro efektivní dopravu (Cedop) společně s francouzskou společností Egis Rail. Podle Petra Šlegra z Cedopu rozhodnutí SŽDC znamená, že se promrhaly další tři roky možné přípravy železnice.

„Nabídky se podávaly ve dvou kopiích, pokud si policie neodnesla obě, není důvod v soutěži a hodnocení nabídek nepokračovat,“ řekl Šlegr.

V Česku zatím vznikají vysokorychlostní tratě pouze na papíře a v počítačích firem zabývajících se vizualizacemi. Zatím poslední prací je plán na vysokorychlostní spojení Prahy a Drážďan.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Lokomotiva EffiShunter
České dráhy nakoupí nové lokomotivy za čtvrt miliardy, dodá je CZ Loko

Dvanáct nových posunovacích lokomotiv koupí České dráhy. Za 238,9 milionu korun je dopravci dodá společnost CZ Loko. Vyplývá to z údajů ve věstníku veřejných...  celý článek

Billboardy u dálnice D1 v Praze. Ilustrační foto
Billboardy od dálnic v září zmizí, provozovatelé se ale chtějí soudit

Od září zmizí od dálnic a silnic I. třídy na 3 tisíce billboardů. Jejich provozovatelé budou zákaz respektovat, někteří se ale chtějí s Českem soudit o ušlý...  celý článek

Samořídící automobil od Volva
Stát má plán na nástup samořiditelných aut, bude je testovat v provozu

Stát má první představu, jak se zapojit do celosvětového trendu samořiditelných aut. Ministerstvo dopravy již dříve oznámilo, že chce postavit testovací okruh,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.