Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Nulová inflace, levná nafta. Stát přesto Českým drahám na rychlíky přidá

  19:13aktualizováno  19:13
Inflace je téměř na nule, ceny nafty klesají. Za motorové rychlíky mezi Plzní a Mostem přesto ministerstvo dopravy zaplatí v aktuálním jízdním řádě o osm procent víc než v minulém roce. České dráhy to vysvětlují především chystanými výlukami.

Vlaková souprava - řada 843 | foto: Bořivoj ČernýMF DNES

Vyplývá to z informací, které zveřejnilo ministerstvo dopravy na svých webových stránkách. Stát prodloužil Českým drahám smlouvu na rychlících Plzeň - Most o rok, na rychlících Pardubice - Liberec o tři roky. Na deset let stát uzavřel smlouvu na provoz rychlíků Brno - Břeclav - Olomouc.

Do změny jízdního řádu platilo ministerstvo dopravy za každý kilometr Českým drahám za vlaky mezi Plzní a Mostem 88,11 Kč, nově od změny platí 95,80 Kč, tedy o 8,7 procenta víc než dosud. Změna ceny na trati, kde budou jezdit stejné vlaky jako dosud a při klesající ceně nafty se na první pohled nezdá příliš logická.

Stát i České dráhy ale mají pro zdražení své vysvětlení. Podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského odpovídá cena skutečnému vývoji na lince a očekávaným nákladům a tržbám z jídného. Počítá například s vyššími náklady na opravy vozidel. „Vozidla dosáhnou proběhy potřebné k vyšším opravám, v minulém období to nebylo kalkulováno, vozidla neměla plánované tyto opravy,“ vysvětlil Štáhlavský. Podle něj se ale nejvíc promítne očekávaný propad zájmu kvůli chystaným výlukám na této trati. „To se projeví i v menším přesnosti spojů a také menším zájmu o tuto linku,“ dodal Štáhlavský.

Podobně mluví i ministerstvo dopravy. „Na lince R16 v posledním období docházelo k významnému poklesu výnosů z tržeb, dopravce proto snížené výnosy promítl do kalkulace nové smlouvy. S nižšími výnosy taktéž počítali ve svých nabídkách i všichni dopravci v nabídkovém řízení na této lince,“ řekl Zdeněk Neusar z tiskového oddělení. Smlouvu a kalkulaci chce ministerstvo zveřejnit v příštích dnech.

Loni se přitom podařilo cenu Českých drah výrazně snížit poté, co se o linku začala zajímat také společnost Arriva vlaky. Podle šéfa Arrivy v Česku Daniela Adamky ale letos nebyl pro jiné dopravce prostor. „Na jaře stát jasně řekl, že jakékoliv alternativní nabídky ze strany jiných dopravců budou považovány za nevyžádané a ministerstvo k nim nebude přihlížet. Soustředili jsme se tak na desetiletou soutěž,“ vysvětlil Adamka.

Pro České dráhy to zřejmě bude poslední rok provozu na této trati: ministerstvo chce zadat napřímo desetiletý kontrakt společnost GW Train Regio, která nabídla v soutěži na provoz těchto rychlíků nejméně: 74,70 Kč za kilometr. Antimonopolní úřad soutěž nepravomocně zrušil, ministr dopravy Dan Ťok chce ale využít práva možnost zadat zakázku přímo bez soutěže (více o chystaném kroku ministra čtěte zde).

V případě trati Pardubice - Liberec, která se má příští rok začít soutěžit, zůstává cena prakticky stejná: 127,31 Kč, kontrakt je na tři roky.

Stát naopak ušetří za rychlíky na trase R13 z Brna do Olomouce přes Břeclav. Za ně dosud platil 123 korun za každý kilometr. Stát nově bude za každý kilometr platit 84,70 Kč. Z pohledu daňových poplatníků je to však v podstatě jen virtuální úspora: pokles platby nastal díky téměř miliardové dotaci na nákup nových jednotek z Operačního programu Doprava.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Rychlostní spojení mezi prvním a třetím největším městem v Německu začali...
OBRAZEM: Berlín - Mnichov pod 4 hodiny. Vlaky v Německu výrazně zrychlí

Německou železniční dopravu čeká jedno z největších zrychlení v historii. Od prosincové změny jízdního řádu zkrátí díky dokončení posledního vysokorychlostního...  celý článek

Platit kartou bude v Liberci možné už i v autobusech (ilustrační snímek).
Pípnutí místo lístku. Češi se učí platit za jízdu kartou, nahradí i kupon

Česká veřejná doprava zažívá nenápadnou, ale rychlou revoluci. Čím dál častěji lidem k jízdě stačí bezkontaktní platební karta. Dopravci v nich vidí možnost,...  celý článek

Změnu názvu SŽDC nechystá, musel by se kvůli tomu přepisovat zákon.
Správce železnice má nové logo za dva miliony, krkolomný název zůstává

Největší státní organizace podle počtu zaměstnanců změní od 1. ledna své logo. Správa železniční dopravní cesty za nový vzhled zaplatí 1,9 milionu korun....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.