Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

iDNES.cz / Ekonomika

  • Pátek 31. října 2014. Štěpánka

Stát už vybral silnice, na kterých se bude moci nově jezdit 110 km/h

  15:46,  aktualizováno  30. ledna 11:51
Ministerstvo dopravy vytipovalo úseky silnic první třídy, na kterých se zvýší povolená rychlost z 90 na 110 km/h. Mělo by jít o směrově oddělené úseky komunikací se čtyřmi pruhy a s mimoúrovňovými křižovatkami. Změny jsou součástí takzvaného Nového pojetí dálniční sítě, které ve středu projednala vláda.

Povolená rychlost se zvýší například na silnici mezi Pardubicemi a Hradcem Králové. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Ministerstvo již vybralo zhruba 24 úseků silnic první třídy, kde by zvýšení rychlosti přicházelo v úvahu. Jsou to například silnice mezi Pardubicemi a Hradcem Králové, úsek Karlovy Vary - Ostrov, Liberec - Bílý kostel, Ostrava - Šenov a Most - Bílina. V další fázi by se rychlost mohla zvýšit i na komunikacích se třemi či dvěma pruhy, které nemají křižovatky a odbočky.

"Chceme to udělat tak, aby legislativní změny proběhly v průběhu letošního roku," uvedl na středeční tiskové konferenci premiér Petr Nečas. Rychlost by se pak podle něj mohla zvýšit přibližně na začátku příštího roku.

Všechny úseky by nesly označení jako silnice pro motorová vozidla. Většina současných rychlostních silnic označených touto značkou by se pak po dílčích úpravách přeměnila na dálnice. Tím by se rozsah dálniční sítě zvýšil asi o 300 km. Nezbytné náklady na přeznačení vybraných rychlostních silnic na dálnice Ředitelství silnic a dálnic odhadlo na 3,5 milionu Kč (více o novém pojetí dálnic čtěte zde).

„Nové dálnice“ čeká i změna názvů. Výměna cedulí vyjde na statisíce

Rychlostní silnice jsou dnes podle ministerstva laickou veřejností vnímány jako dálnice. "Platí zde stejná nejvyšší dovolená rychlost, jsou rovněž zeleně značené, zpoplatnění je shodné, komunikace vypadá na první pohled totožně. Rozlišování dálnic a rychlostních silnic je tak do jisté míry matoucí. Jeví se tedy jako žádoucí toto faktické rozdělení na dálnice první a druhé třídy legalizovat a rozdílnost pojmů využít i pro rozdílné vnímání a chování na těchto komunikacích," uvedli zástupci ministerstva v materiálu.

"Víceméně s tím problém není. Vycházíme z toho, že se to bude týkat výhradně komunikací, které splňují parametry dálničních nebo rychlostních komunikací," řekl ČTK šéf dopravní policie Leoš Tržil.

Ministerstvo si od změny slibuje úsporu peněz na výstavbu, protože stavba rychlostních silnic s dálničními parametry se podle současného pojetí nejeví jako ekonomicky efektivní. Ministerstvo proto navrhuje zmírnit parametry pro budování rychlostních silnic, což si ale vyžádá snížení rychlosti na 110 km/h.

Nové pojetí české dálniční sítě podle návrhu ministerstva dopravy.

Nové pojetí české dálniční sítě podle návrhu ministerstva dopravy.


Rychlostní silnice v novém pojetí by více kopírovaly terén, zabíraly méně prostoru, a tím se výrazně snížila jejich investiční náročnost. Plánované dálnice by pak bylo možné stavět v polovičním profilu nebo se třemi pruhy s možným rozšířením na plný profil v případě nárůstu intenzity dopravy.

Silnice I. třídy navržené ke zvýšení rychlosti na 110 km/h

Dnes je na všech těchto úsecích s výjimkou přivaděčů v Brně nejvyšší dovolená rychlost max. 90 km/h, nově je navrženo prověřit 110 km/h.

1/7 Chomutov - Křimov
1/11 Ostrava - Šenov
1/11 Ostrava, Rudná (v okolí D1)
1/13 Karlovy Vary - Ostrov
1/13 Most - Bílina
1/13 Bílina - Teplice
1/14 Liberec - Kunratice
1/20 Nová Hospoda (R4) - Písek
1/20 Plzeň, přivaděč k D5
1/23 Brno,Pražská radiála
1/26 Plzeň, přivaděče k D5
1/27 Plzeň - Sukova - Dobřany
1/34 České Budějovice - Lišov
1/35 Liberec - BílýKostel
1/35 Olomouc - Křelov
1/37 Hradec Králové - Pardubice
1/38 Jihlava, přivaděč k D1
1/43 Brno, Svitavská radiála
1/44 Postřelmov,obchvat
1/48 Nový Jičín - Příbor
1/48 Český Těšín, obchvat
1/50 Brno, Olomoucká radiála
1/56 Prodloužená Místecká
1/57 Semetín - Jablůnka

Zdroj: Ministerstvo dopravy

Autoři: ,





mobilní verze
© Copyright 1999–2014 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.