To, co nyní vypadne z úst ohraničených extravagantní bradkou, může na mnoho let dopředu předznamenat, kudy se vydá Škoda i velká část české ekonomiky, která je s největší firmou v zemi spojena.
Jakmile měl Pischetsrieder loni na podzim svůj post jistý, vytyčil jasnou cestu, kam chce celý koncern směrovat: volkswageny, škodovky či seaty by se od sebe měly především více lišit a méně si konkurovat.
Souběžně s tím se má rozšířit sortiment o takové modely, které zatím v celé skupině chybějí. "Máme nekonečné série golfu a pola jako hatchbacky, sedany, kombíky, ale nemáme žádný džíp ani minivan a sotva nějaký roadster či kabriolet," postěžoval si Pischetsrieder. Některé z těchto novinek Pischetsriederovi spadnou do klína samy, neboť je stihli připravit už jeho předchůdci.
DÁLE ČTĚTE |
Kdo je nový šéf Škodovky: |
V čem přijel Piëch na valnou hromadu: |
Také Škoda chce z této kořisti utrhnout kus pro sebe. Bývalý šéf vývoje ve Škodě Wilfried Bockelmann, který v březnu povýšil na vývojového stratéga pro celý koncern, tvrdí, že se dostane na všechny značky. Škodě slibuje "chleba s máslem" - základní modelová řada (chleba) už je hotova a nyní dozrál čas na pestřejší úpravy (máslo).
"Celý koncern teď bude hledat mezírky na trhu, třeba jen malé, jako jsou minivany, sportovní auta, 4x4 nebo kabriolety. Když najdeme nějakou příležitost, která bude v souladu s charakterem značky Škoda, tak se její sortiment může rozšířit," tvrdí Bockelmann.
Tím pádem však zůstává záhadou, proč Škoda nedostala zelenou k výrobě svého kupé Tudor, které představila na autosalonu v Ženevě a které by přesně zapadalo do toho, o čem Pischetsrieder i Bockelmann mluví. Oficiální vysvětlení zní, že by se vozů neprodávalo dost a peníze vložené do zavedení výroby by se nevrátily.
"Prodej u těchto aut jde rychle nahoru, ale také rychle dolů," vysvětluje šéf Škody Vratislav Kulhánek.
Bockelmann nenápadně nabízí druhé, méně lichotivé vysvětlení Škoda dostane příležitost jen tehdy, bude-li volné políčko v souladu s charakteristikou značky. A nejvyšší vývojový stratég vidí Škodu jako značku, která je sice robustní a elegantní, ale která nabízí též "za méně peněz hodně muziky a která není obětí módních vln".
V Boleslavi se proto šíří obavy, zda se Škodovky nebude týkat spíš druhá část Pischetsriederových vizí: omezit konkurenci mezi značkami a zastavit takzvanou kabinalizaci uvnitř koncernu.
Škoda totiž ubírá trh dražším volkswagenům, a proto by mohla dostat v rámci koncernu jiné úkoly. Vzhledem k umístění "na východě" se přirozeně nabízí výroba levnějších aut nižších stříd pro východní trhy.
"Lidé brzy odhalí, že například VW Golf jsou jen dráž přeskládané, ale jinak tytéž díly, z jakých se staví škodovky," řekl Pischetsrieder časopisu Economist ještě v roce 1999 těsně před odchodem z BMW.
"U vás je možná volkswagen pořád něco nóbl, ale v Německu či v Británii si spousta lidí koupí spíš škodu jako levnější verzi VW. To má z hlediska koncernu neblahý vliv na zisky, protože stejné auto se prodává levněji," uvádí David Leggett z britského internetového automobilového časopisu Just.auto.
V neprospěch Škody hraje fakt, že její vozový park nyní po nástupu fabie a superbu velmi omládl a automobilka si bude muset dát půst. Designéři kromě toho mají již hotovou novou octavii, která vyjede možná už příští rok, ale stejně dobře taky může mít zpoždění.
"Mám plán udržet přinejmenším stejný zisk jako loni, což při tak prudkém posílení koruny musí přinést několik opatření. Mimo jiné omezení investic," říká finanční ředitel Škody Klaus Wulf.
Nová octavia je podle něho už hotova, ale firmu nyní čekají investice do přípravy výroby a strojů. Taktéž Bockelmann naznačil, že by se s novou octavií mohlo až půl roku počkat, protože dnešní verze se stále dobře prodává. Příští rok nicméně uplyne sedmiletá lhůta, po níž se auta podle šéfa Škody Kulhánka obvykle obměňují. Napřesrok má na trh přijít také pátá generace golfu, s nímž octavia sdílí stejný podvozek.
Odstupující šéf VW Piëch přinesl Škodě éru velké expanze. Zda nový šéf bude v této strategii pokračovat, nebo Škodě naopak přistřihne křídla, to se ukáže až v příštích letech.
"O tom, jak bude vypadat modelová politika uvnitř koncernu, se budeme nyní bavit v představenstvu. Odpověď neznám, ještě jsme ani nezačali," řekl Bockelmann na začátku března. Nicméně pokud Pischetsrieder otevírá novou éru pro Volkswagen, totéž bezpochyby platí i pro mladoboleslavskou Škodu.