S návratem na trh otálí i nejslavnější česká žvýkačka Pedro.

S návratem na trh otálí i nejslavnější česká žvýkačka Pedro. | foto: Profimedia.cz

Socialistické žvýkačky oddalují svůj návrat

  • 146
Žvýkačkový obr Wrigley je patrně tak velký, že svým zjevem sráží k zemi případné rivaly ještě předtím, než dorazí do ringu. Zhruba tak se dá vysvětlit fakt, že lidé plánující oživení starých socialistických žvýkaček jako Pedro, Bajo či Sevak své smělé plány na návrat neustále oddalují.

"Projekt Bajo jsem musel odložit, protože jsem získal investora na svůj jiný projekt, který mi zabere spoustu času," napsal MF DNES Miroslav Borovička, který před pár týdny oznamoval přípravy na návrat žvýkačky proslavené obrázkovými sériemi.

Právě pro ně si lidé v osmdesátých letech žvýkačky s opičkou na obalu kupovali, i když byly na tehdejší dobu drahé (prodávaly se za 2,5 Kčs, zatímco nejoblíbenější Pedro za 1 Kčs, pozn. red.). Ještě dnes jde jednotlivé obrázky s motivy Křemílka a Vochomůrky či například historických aut nakoupit v internetových aukcích za pět až deset korun.

"Dělali jsme si průzkum mezi 200 lidmi mezi 28 až 35 lety, zda si Bajo pamatují. Odezva byla obrovská," říká Borovička s tím, že 95 procent respondentů žvýkačku hodnotilo v anketě pozitivně. Nikoli však kvůli chuti, ale právě kvůli vkládaným obrázkům.

Borovička, který vyrůstal u Velimi, kde se žvýkačky vyráběly, se na základě průzkumu rozhodl, že nové Bajo nemusí mít původní chuť, ale obrázky i obal s opičkou mu musí zůstat.

"S výběrem sérií budeme flexibilní. Když například půjde v kinech Doba ledová, tak nabídneme její obrázky," přemýšlel Borovička.

Nabízet chtěl lidem dvě chuti – ovocnou pro děti a peprmintovou pro dospělé. Zda zachová původní tvar, či bude chtít Bajo nabízet v dnes populárních dražé, ještě rozhodnut nebyl. Zato si spočítal, že ho přípravy na nástup staré značky přijdou bez reklamy na půl milionu korun, a měl i připravenou strategii prodeje.

"Cena nebude vyšší ani výrazně nižší, než mají žvýkačky Orbit, protože těm nemá smysl cenově konkurovat. Nabízet je začneme v malých prodejnách v našem regionu, kde je znalost značky největší, pak půjdeme dál. Do řetězců se tlačit nebudeme, to bychom neustáli," plánoval Borovička ještě předtím, než projekt poslal k ledu kvůli novému plánu.

Otálí i Pedro

Také nejproslulejší socialistická žvýkačka Pedro plány na svůj návrat protahuje. Loni v srpnu slibovaly brzký comeback hned dvě firmy – Candy Plus vlastnící ochrannou známku na název Pedro a IN Trading, jež si zaregistrovala název Pedrino spolu s grafickou podobou kluka v sombreru.

"Na návratu Pedra pracujeme. Termín nevíme, ale chtěli bychom to spustit letos," sděluje Milena Bačová, mluvčí Candy Plus, jež mluví o návratu tradiční růžové žvýkačky od podzimu 2007. Ochrannou známku si koupila od švýcarské firmy Nestlé už v polovině devadesátých let.

"Navenek to možná nevypadá, ale udělalo se na tom hodně práce. Není ještě schválen finální design, není rozhodnuto, kde se to bude vyrábět a bude se ještě jednat o distribuci," popisuje stav projektu Bačová.

Případnému návratu na výsluní je tak zřejmě nejblíže IN Trading. "Žvýkačka by se měla na pultech malých obchodů objevit zhruba za měsíc. Bude mít stejnou chuť, velikost i tvar jako klasické Pedro, jen název bude trochu jiný," říká většinový vlastník firmy Dušan Novák.

Společnost má prý už hotové kartony a tiskne obaly. Potíž je v tom, že stejné řeči vede už třetí měsíc. Vstup na trh slibuje také firma Sevak star, jež chce oživit zdravotní žvýkačku Sevak.

"Zkoušky máme hotové a hledáme jen nejvhodnější hmotu. Žvýkačky v původní podobě bychom chtěli vyrábět na podzim," upřesnil majitel firmy Emil Havelka.

Podle reklamního odborníka je šance na oživení retrožvýkaček i v době krize velká.

"Lidé sice šetří, ale v potravinách se zatím neomezují. Ze spotřebitelského hlediska se není třeba bát, že by lidé kvůli krizi přestali žvýkat," říká Petr Miláček z mediální agentury PHD.

Pokud firmy plány na rozjezd značek odkládají, je to podle něj spíš tím, že na něj nyní nemají peníze.

"Pokud by firmy úspěšně cílily reklamu na lidi narozené v sedmdesátých letech, tedy Husákovy děti, pak by mohly dominantní firmě Wrigley ukousnout několik procent trhu. Největší šanci má přitom Pedro, pak Sevak a nakonec Bajo," ohodnotil sílu nostalgie po jednotlivých značkách Miláček.