"(Sdružení) tímto reaguje na časté stížnosti klientů České spořitelny adresované SOS a na neochotu ČS vyřešit záležitost některých poplatků v souvislosti s běžným účtem klientů," uvedlo Sdružení obrany spotřebitelů na svých webových stránkách.
"Podle našeho přesvědčení v České republice funguje tržní ekonomika a ceny tedy určuje trh. Se zájmem vyčkáme rozhodnutí soudu a věříme, že se debata o bankovních poplatcích objektivně uzavře," citovala ČTK Helenu Matusznou z tiskového oddělení České spořitelny.
Spořitelna sice, stejně jako další české banky, poplatek za zrušení účtu ze sazebníku odstranila, mluvčí sdružení Ivana Picková ale ČTK řekla, že SOS chybí informace o tom, že by spořitelna bývalým klientům poplatek kompenzovala.
Případné žaloby se nebudou týkat těch účtů, které jsou vedeny jako součást produktových balíčků.
Sdružení podobnou akci zorganizovalo i proti ČSOB. Řada lidí ale váhala, zda se připojit. Obávali se, že by je případná prohra mohla přijít na tisíce korun, jak na to upozornila banka. - více zde
SOS se proto nakonec rozhodlo, že společně s právní kanceláří Holec, Zuska a Partneři nejprve vybere jednoho až dva klienty, kteří s tím budou souhlasit, jako typické reprezentanty postižených klientů. To by mělo jednak vést k rychlejšímu verdiktu, jednak by se ale mělo také snížit případné riziko, které by plynulo z prohry. Stejný způsob SOS uplatní i tentokrát.
V případě žalob proti ČSOB vydal soud v jednom případě platební rozkaz, který bance nařizoval poplatky klientovi vrátit. To SOS považovala za úspěch, podle banky se ale jedná o standardní postup v takových případech. Banka oznámila, že rozkaz zruší podáním tzv. "odporu" a soudní řízení bude pokračovat. - více zde
Pravomocné rozhodnutí podle právníka Petra Holce zatím ve věci nepadlo, uvedla ČTK.
Průměrně by podle SOS mohl každý poškozený klient vysoudit asi 1500 korun plus úrok z prodlení. Po zahájení řízení ale musí každý klient zaplatit 600 korun za soudní poplatek. Klienti ho dostanou v případě úspěchu zpět v plné výši.
Klienti se mohou k žalobě připojit do 12. června 2006. Dodat je třeba výpisy z účtu od 30. května 2002. Pokud nedošlo ke změně frekvence, stačí jeden za kalendářní rok. V případě, že se bude klient dožadovat vrácení poplatku za zrušení účtu, musí předložit i výpis, z něhož vyplývá, že spořitelna tento poplatek zaúčtovala. Více informací poskytuje sdružení na svých stránkách www.spotrebitele.info