Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Německý soud zakázal taxislužbu Uber. Působí i v Česku

  9:19aktualizováno  9:19
Soud ve Frankfurtu nad Mohanem pomocí předběžného opatření zakázal v celém Německu fungování alternativní taxislužby Uber. Podle soudu představuje internetová aplikace nekalou konkurenci pro běžné taxislužby. Vedení Uberu se chce proti rozhodnutí soudu odvolat, uvedla v úterý televize n-tv.

Aplikace Uber | foto: Luděk Vokáč, iDNES.cz

Soud zakázal užívání služby Uber na území celého Německa. Soudci rozhodovali o věci ve zrychleném řízení na základě žaloby jedné z největších německých taxislužeb Taxi Deutschland. Nakonec rozhodli, že Uber porušuje zákon o přepravě osob, protože řidiči jezdící pro alternativní taxislužbu nemají oprávnění vozit jiné lidi za úplatu.

Uber v Česku

"Uber jako zprostředkovatelská služba se sice přímo na dopravě nepodílí, vzhledem k charakteru služby je ale patrný její podíl na každém porušení zákona o přepravě osob, kterého se jednotliví řidiči dopustí," uvedl soud.

Soud proto s okamžitou platností zakázal v Německu užívání aplikaci Uber a UberPop. V případě porušení zákazu hrozí za každou jednotlivou uskutečněnou jízdu Uberu pokuta do výše 250 tisíc eur (6,9 milionu korun).

Uber se proti rozhodnutí soudu hodlá bránit. "Rozsudek napadneme a budeme svá práva se vším důrazem bránit," uvedla americká společnost.

Rozhodnutí frankfurtského soudu přišlo krátce poté, co Uber oznámil chystanou expanzi na německém trhu. Firma chtěla do konce roku zdvojnásobit počet uživatelů v zemi a připravovala vstup do řady dalších měst, například Kolína nad Rýnem, Stuttgartu, Bonnu, Essenu nebo Postupimi. Dosud Uber v Německu působil v Berlíně, Hamburku, Mnichově, Frankfurtu a Düsseldorfu.

Co je Uber?

Aplikace Uber umožňuje zákazníkům, kteří si ji stáhnou do mobilního telefonu, spojit se přímo s registrovanými řidiči, kteří je odvezou na určené místo. Aplikace přitom slouží i jako taxametr a platební nástroj.

Uber byl založen v San Francisku v roce 2009 a jeho tržní hodnota se po červnovém zvýšení kapitálu pohybuje kolem 18 miliard dolarů (379 miliard Kč). Firma se označuje za trh, který zprostředkovává kontakt mezi řidiči a zákazníky, nikoli za přepravní službu.

Přístup Uberu ale v řadě evropských měst narazil na regulaci trhu s dopravními službami. V červnu proti ní protestovali taxikáři v řadě evropských měst - tvrdili, že služba pro ně představuje nelegální konkurenci. Radnice v Berlíně a Hamburku službu Uber zakázaly, protože její řidiči neměli povolení pro přepravu cestujících ani požadované pojištění. V srpnu zakázal působení Uberu v Paříži tamní soud a nařídil firmě změnit systém účtování plateb.

V Česku začala fungovat aplikace Uber v polovině srpna, dostupná je zatím pouze v Praze. Spolupracující provozovatelé limuzín zde musejí mít mimo jiné povolení k provozování přepravy cestujících (rozhovor s manažerem čtěte zde).

„Německo je pro Uber jedním z nejrychleji rostoucích evropských trhů. V Německu budeme nadále provozovat svou činnost, a proti žalobě, kterou podala firma Taxi Deutschland, se odvoláme,“ reagovala firma na dotaz iDNES.cz.

„Podle našeho názoru jsou inovace a hospodářská soutěž přínosem pro každého, jak pro cestující, tak pro řidiče - vítězi jsou všichni. Pokrok se nedá zastavit. Uber bude pokračovat ve své činnosti a bude prostřednictvím své aplikace nadále nabízet služby Uberpop ridesharing po celém Německu,“ dodal Uber.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.