Lidl začal vydávat vlastní stravenky, zatím je dostávají je zaměstnanci...

Lidl začal vydávat vlastní stravenky, zatím je dostávají je zaměstnanci společnosti. | foto: Lidl

Lidl chce otřást trhem se stravenkami. Restauracím nabídne lepší provizi

  • 613
Na český trh se stravenkami vstupuje nový hráč, společnost Lidl stravenky. Oproti třem hlavním stravenkovým firmám v Česku nabídne nižší poplatek pro spřízněné restaurace. Německý diskont začátkem roku představil vlastní poukazy Naše stravenka pro své zaměstnance. Nyní chce konkurovat třem velkým firmám na českém trhu s jídelními poukazy. Zaměstnavatelům je nabídne na jaře.

„Smlouvy s prvními restauracemi jsme již uzavřeli, uvedl ke vstupu Lidlu na trh stravenek ředitel společnosti Pavel Stratil. Lidl hodlá spřízněným restauracím účtovat poplatek 2,5 procenta. Konkurenční stravenkové firmy Edenred, Le Cheque Déjeuner i jednička na trhu Sodexo si na provizi účtují 5,5 až 6 %.

Vstup nového hráče na trh stravenek vítá prezident Asociace hotelů a restaurací Václav Stárek, který se nedávno v rozhovoru pro iDNES.cz vyjádřil na adresu jídelních poukazů poměrně kriticky (rozhovor čtěte zde). Oceňuje snadný způsob uzavření smluv on-line. Podle něj to povede k rychlému vybudování sítí restaurací a „k postupnému narovnání podmínek na trhu“.

Pro zaměstnavatele již na jaře

„Zaměstnavatelům začneme Naši stravenku nabízet ještě v průběhu jara. Již nyní zaznamenáváme z jejich strany zájem,“ doplnila oznámení o vstupu na stravenkový trh mluvčí Lidlu Zuzana Holá.

Restaurace oslovené redakcí iDNES.cz by problém s přijímáním stravenek dalšího hráče na trhu neměly. „Problém bychom s tím určitě neměli. Záleželo by na způsobu vyúčtování,“ řekl provozní Plzeňské restaurace Anděl na pražském Smíchově Jiří Šiler s tím, že pro restaurace je důležité, zdali se zálohy pro stravenkové firmy platí předem.

„Je mi to úplně jedno. Takové stravenky bych bral. Každá hospoda bude brát jakýkoli typ stravenky, když s nimi přijde dost lidí,“ reagoval Filip Grus z pražské restaurace U Mariánského obrazu. Dodal, že když nová firma nabídne výhodnější cenu, bude ještě radši.

Zatím pro zaměstnance

Lidl oznámil vstup na stravenkový trh počátkem letošního roku, kdy začal poukazy nazvané Naše stravenka nabízet svým zaměstnancům. Od dubna je budou využívat i zaměstnanci řetězce Kaufland. Oba obchodní řetězce patří skupině Schwarz.

Stravenky jsou velice lukrativní byznys. V Česku si podnikání s jídelními poukazy de facto rozdělili tři velcí hráči, kteří mají stamilionové obraty.

Kritici stravenek hovoří o tom, že poukazy pokřivují trh a jsou výhodné zejména pro firmy, které je vydávají. Až 40 procent ze státní podpory stravenek totiž putuje jejich vydavatelům.