ČTĚTE TAKÉ:
Obchodníci bojují cenami, lidem vadí fronty
Obří řetězce otevřou desítky obchodů
Britské maloobchodní sdružení nicméně prohlašuje, že se pokusí vývoj zvrátit. Pokud totiž skutečně malé obchody vymizí, bude to mít pode sdružení sociální, ekonomické a dokonce i ekologické dopady, napsal portál BBC.
Naděje na přežití malých obchodníků nicméně příliš velká není. Horko těžko bojují se silnější konkurencí, supermarkety a hypermarkety.
"Narušení systému malých obchodů chápeme jako narušení sociálních vazeb, které spojují komunity," uvádí studie. "Etnické minority, menšiny i starší lidé, kteří žijí v méně rozvinutých místech, na takový vývoj doplatí nejvíc," dodává.
Jeden z členů zmiňované skupiny Philip Hollobone dodal, že pokud stávající trendy budou pokračovat, malé obchody už se dlouho neubrání.
"Jako spotřebitelé sice krátkodobě budeme profitovat z lákavých nabídek a nízkých cen, které nabízejí supermarkety, ale za 10, 15 či 20 let, mohou být ceny, které supermarketům za zboží platíme, vyšší, než bychom si přáli.
Šance je ve specializaci
Jedinou cestou, jak se se mohou malí obchodníci udržet, je nabídnout něco navíc, něco odlišného. Musí se zaměřit velice přesně na malé cílové skupiny, které žádají speciality, které v supermarketu nenajdou, míní Kevin Hawkins, šéf Britského maloobchodního sdružení.
Zemětřesení na poli maloobchodu v současné době zažívá i Česká republika. I když vývoj je tady poněkud odlišný.
Bitva se vede hlavně mezi největšími řetězci a jejich strategie je jasná: nízké ceny. Malé samoobsluhy či obchody, které jejich konkurenci neustály, už na trhu dávno skončily. Nyní se situace ustaluje a malé obchody si, jak se zdá, opět našly stabilnější místo na trhu.
Kvůli velké konkurenci ve velkých městech navíc nezbývá ani maloobchodním obrům nic jiného, než pronikat na menší a menší trhy, otvírat menší obchody i v menších městech. - více zde