Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Správa železnic přijme stovky nových lidí. Předtím léta propouštěla

  3:00aktualizováno  3:00
Do konce příštího roku přijmou železničáři 470 nových kolegů. Půjde zejména o zaměstnance, kteří dráhu v minulých letech opustili. Naopak mizet budou postupně výpravčí, vlaky mají totiž v budoucnu řídit jen dvě dispečerská centra. Hromadné propouštění však správa železnic nechystá.
Podle šéfa správní rady Vladimíra Novotného se nabírání bude týkat především odborných dělnických profesí. (Ilustrační snímek)

Podle šéfa správní rady Vladimíra Novotného se nabírání bude týkat především odborných dělnických profesí. (Ilustrační snímek) | foto:  Radek Cihla, MAFRA

Jeden z největších tuzemských státních zaměstnavatelů začne po letech znovu rozšiřovat počet svých zaměstnanců. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), která spravuje většinu české železnice, chce do konce roku přijmout zhruba dvě stovky zaměstnanců. Nábor nových lidí už schválila správní rada státní organizace.

Naberte lidi, zavelela vláda

Ministerstvo práce na jaře zaúkolovalo státní a polostátní firmy, aby zaměstnaly víc pracovníků. Kabinet jim nabídl štědrý příspěvek, až 288 tisíc korun na hlavu.

Do konce roku 2015 by měla SŽDC rozšířit počet zaměstnanců o 469. „Jde hlavně o lidi do provozu, ne do kanceláří. S tím nemáme problém,“ říká náměstek ministra dopravy a člen správní rady SŽDC Milan Feranec.

Podle šéfa správní rady Vladimíra Novotného se nabírání bude týkat především odborných dělnických profesí. „Jde například o elektromontéry. Dokončuje se spousta investic a je potřeba, aby se o majetek měl kdo starat,“ uvedl Novotný. Zmíněných profesí se podle něj SŽDC zbavovala v době ministrování Víta Bárty. „Myslím, že bude těžké najít dostatek lidí,“ dodal Novotný.

Zaměstnanci stojí správu železnic šest miliard ročně

SŽDC bude nabírat zaměstnance poprvé po letech redukce jejich počtu. „Průběžně stavy lidí doplňujeme podle aktuální potřeby. Profese jsou průřezově všemi obory,“ prohlásil mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský. Podle něj bude podnik při hledání pracovníků spolupracovat s úřady práce.

SŽDC odmítá, že by navyšování počtu zaměstnanců souviselo s bezpečností dráhy. A to i když by tomu nahrávala řada kontrolních závěrů Drážní inspekce, jež upozornila například na problémy s nedostatečnou údržbou tratí.

„Navyšování počtu zaměstnanců souvisí s potřebou zajistit čerpání zvýšeného přídělu finančních prostředků na modernizaci a provozuschopnost v příštím roce i v letech následujících,“ vysvětlil Ptačinský. Navíc je prý nutné se připravit na zvýšený počet odchodů do důchodu v příštích letech. „Příprava nových zaměstnanců je často časově náročná, proto se problematika začala řešit již nyní,“ uvedl Ptačinský.

Jen loni SŽDC na mzdách vyplatila šest miliard korun, což je v podstatě tolik, kolik podnik vybral na poplatcích za použití kolejí. Firma nyní zaměstnává 17 200 lidí, jejich počet by se však mohl rozrůst ještě z jiného důvodu.

Správa má koupit nádraží i s pracovníky

Podnik by totiž měl převzít zaměstnance Českých drah, kteří mají na starosti správu nádraží, protože nádraží od ČD koupí. Půjde řádově o stovky lidí. Dosud však není jasné, kdy se tak stane a kolik peněz za nádraží SŽDC zaplatí. Ministerstvo dopravy sice slibovalo přesun do konce letošního září, ale zatím se ani nerozhodlo, podle jaké metody se budou nádraží oceňovat.

Výpravčí nahradí počítače

Železničáři s plácačkami zůstanou jen na menších nádražích. Dispečerská centra v Praze a Přerově je nahradí do roku 2020.

Železničáře nicméně v příštích letech čeká snižování počtu zaměstnanců v jiných částech firmy. Důvodem je postupný přechod na takzvané dálkové řízení, kdy se bude provoz na většině tratí řídit ze dvou míst v republice: z Prahy a Přerova. Výrazně tak klesne potřeba výpravčích.

Technologická změna se postupně dotkne až dvou tisícovek lidí. Podle vedení má jít o přirozené odchody do důchodu, z části výpravčích se stanou dispečeři dálkového řízení. Nemělo by tak docházet k hromadnému propouštění. Zrušení výpravčích přinese jiný problém. Správce železnice má získat nádraží, ale na většině z nich výpravčí postupně vymizí. Bude se tedy muset najít někdo, kdo bude otevírat čekárnu nebo prodávat jízdenky, což přinese náklady navíc.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.