ČTĚTE TAKÉ:
České konkurence se Evropa bát nemusí
Spousta potravin, které představili výrobci z celého světa na mezinárodním potravinářském salonu Sial v Paříži, slibuje něco dobrého pro zdraví. Zdraví je jednoznačně trend číslo jedna.
Není divu. V době, kdy se obezita stává světovou epidemií a výrobci potravin jsou označováni za jednoho z viníků, to je docela pochopitelné. Jenže výrobky vnímané jako přírodní a zdravé teď navíc nastupují v praktické verzi. A máme tu tedy další, skutečně nový trend - rychlost.
Nově a prakticky
Jíst dobře, ale rychle - to je nové krédo. Výrobky musí být zdravé, praktické a snadné na manipulaci. Takový je požadavek zákazníků. Alespoň to tvrdí výrobci.
Podle průzkumů průměrný Evropan stráví přípravou jídla méně než dvacet minut týdně. Doporučení odborníků-výživářů, abychom si na jídlo udělali čas, tedy většina lidí nedodržuje. Při současném tempu života to ani moc nejde. Takže zákazníci chtějí mít po ruce nové výrobky, které jim usnadní stravování.
Mají je mít. Už se nemusíme zdržovat krájením melounu, čištěním zeleniny, mícháním těsta na palačinky nebo strouháním sýra. Všechno lze koupit hotové; připravené přímo k jídlu nebo k vaření. Očištěná nakrájená zelenina, oloupané ovoce v mističkách nebo ryba s omáčkou určená k ohřátí v mikrovlnce brzy budou realitou.
Na zdravou notu
Na stoupající obavy z obezity výrobci odpovídají novými produkty, které "hrají na zdravou notu". Pochopili, co mohou získat, když se přidají na cestu zdravé výživy. Zda takové skutečně jsou, to ukáže budoucnost. O některých lze přinejmenším pochybovat.
"Vysáli jsme z naší jitrnice všechen tuk a pak jsme do ní vstříkli olivový olej," vysvětluje zástupce španělské značky Morcilla, která představila odtučněnou jitrnici. Otázka "Cožpak olej není tuk?" zůstala bez odpovědi, důležité je poselství na obale: "o 99 % tuku méně."
Milovníci tradičních produktů se nemusí obávat. Sýry, uzeniny, francouzská husí játra, španělské nebo italské sušené šunky se z trhu také neztratí. Postarají se o to velké potravinářské firmy, které čím dál více přebírají jejich výrobu.
Jak tedy budeme jíst?
Určitě budeme v budoucnu jíst rychle (rozbalit a slupnout). Určitě budeme přípravě jídla věnovat méně času (nerozbalit, vložit i s obalem do mikrovlnky a ohřát). A určitě budeme jíst i pestřeji (po vpádu asijské kuchyně do restaurací přijde i nástup exotických produktů do obchodů). Alespoň tak to vypadalo na pařížské potravinářské přehlídce Sial.
Oceněné výrobky
Nebyl by to veletrh, kdyby se na něm neudělovaly ceny. V Paříži se rozdělují zlaté Sialy - 12 cen pro nejlepší výrobek své kategorie (nápoje, mléčné výrobky, sladkosti...) a 27 cen pro každou z přihlášených zemí. Ty jsou udělovány novátorským výrobkům, které zaznamenaly komerční úspěch ve své zemi a splňují alespoň jeden ze dvou trendů - přímo k jídlu nebo příslib zdraví. Vybírá je porota složená z novinářů z odborných časopisů.
Nabídka byla pestrá. Němci předvedli těsto na palačinky v plastové lahvi; stačí přidat mléko, zatřást a těsto může z lahve přímo na pánev. Jižní Afrika nabídla krémový likér s příchutí ořechů a karamelu. Řecko přihlásilo krétskou specialitu - sušenky z olivového oleje.
Norové představili zarolovanou pizzu ve tvaru válečku, Poláci zázvorové pivo a Maďaři pálenku z meruněk. Rakousko vybralo tyrolské mléko obohacené o vápník. Japonsko zaujalo tekutou zmrzlinou v praktickém balení se šroubovacím uzávěrem. Amerika získala zlatý Sial za Atkinsovu zmrzlinu s nízkým obsahem cukrů...
Hlavní cenu si odnesly dvě firmy: španělský Grupo Siro za řadu zeleninových chipsů s příchutí jablka, papriky a cibule a japonská Lotte za tekutou zmrzlinu Coolish. Mimochodem přesně takovou, jakou na svém stánku nabízela i česká firma Nowaco.
Česká republika získala zlatý Sial za sadu čokoládových bonbonů Modré z nebe značky Orion.