Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ťoka „šokoval“ premiér. Přou se o mýto a zpoplatnění silnic nižších tříd

  15:17aktualizováno  15:17
Není časté, aby ministr kritizoval svého premiéra. Ministr dopravy Dan Ťok z hnutí ANO to udělal. Pustil se do premiéra Bohuslava Sobotky z ČSSD kvůli rozhovoru pro veřejnoprávní rozhlas, v němž předseda vlády naopak Ťokovi vytkl, že zčásti rezignuje na jiný způsob výběru mýta, například v podobě satelitního systému.

Ministr dopravy Dan Ťok kritizoval premiéra Bohuslava Sobotku kvůli jeho slovům, jak by se měl řešit výběr mýta. | foto: ČTK

„V podstatě před tím, než jsme vyhlásili jakoukoli soutěž, dal preferenci způsobu výběru mýta i technologii. Jsem hodně zaskočen až šokován tím, že nás to může dát do hodně nevýhodné situace. V podstatě můj šéf ve vládě mi dává pokyn, jakou technologií a v jakém rozsahu mám mýto zpoplatňovat. Jinými slovy, hodně určuje, kdo má vyhrát. A to si myslím, že mohou všichni případní účastníci soutěže použít při odvolání,“ kritizoval Ťok premiéra Sobotku.

Mýto po roce 2016: příběh pozoruhodné neschopnosti politiků a státu

 Jde přitom i o spor, zda mají být zpoplatněny silnice nižších tříd, které dnes podle premiéra ničí kamiony, jejichž majitelé tlačí na řidiče, aby ušetřili tím, že budou objíždět mýtné brány. Tomu je třeba podle Sobotky zabránit a je i pro zpoplatnění silnic nižších kategorií.

„Máme problém s tím, že se zčásti rezignuje na možnost hledat jiné technologie, nové technologie například v podobě satelitního systému výběru mýta. Mám pocit, že pan ministr je hodně v zajetí z hlediska konstrukci toho tendru, pokud jde o podivné dodatky, které byly uzavřeny v minulých letech zejména za ministra Řebíčka k původní smlouvě o provozu mýtného systému,“ kritizoval Ťoka předseda vlády v rozhovoru pro Radiožurnál.

Vláda v noci ze středy na čtvrtek odložila projednání základních parametrů plánovaného výběrového řízení na nového provozovatele mýtného systému. Vrátí se k němu po vládních prázdninách za tři týdny. Nového provozovatele potřebuje stát najít před začátkem roku 2017, kdy končí smlouva s dosavadním provozovatelem, společností Kapsch, která kvůli mýtu využívá mikrovlnná zařízení. Stejný systém mají i Rakušané a Poláci, ale Němci a Slováci naopak kvůli mýtu sledují vozy pomocí satelitu.

Sobotka chce zpoplatnění silnic nižších tříd, Ťok oponuje

Sobotkovi vadí, že Ťok nenavrhuje žádné řešení z hlediska zpoplatnění silnic první, druhé i třetí třídy, což by podle předsedy vlády pomohlo obcím a městům.

Ministr dopravy se kritice předsedy vlády brání tím, že zpoplatnění „dvojek“ a „trojek“ mýtem by bylo podle něj drahé řešení. Stačí podle něj současný systém se značkou Zákaz tranzitní dopravy a aby policie hlídala její dodržování.

„Zavedeme-li mýto na dvojky a trojky, značně nám to zkomplikuje soutěž, protože nám to právní rámec dnes vůbec neumožňuje. Takže bychom nejprve museli změnit zákon a pak se teprve dostaneme k soutěži. Druhý moment je, že tím budeme v podstatě zdražovat v regionech skoro všechno. Kamiony, které tam vozí jogurty, jídlo, základní věci, tam budou platit mýtné, a oni to samozřejmě zohlední ve svých cenách,“ oponuje Sobotkovi Ťok.

Od vlády měl ministr dopravy původně termín do konce července kvůli tomu, jak se bude mýto v budoucnu řešit. Nyní má od koalice tři týdny navíc. Spory o budoucnost mýta přispěly už za této koalice k pádu jiného ministra dopravy Antonína Prachaře, kterého do vlády také poslalo hnutí ANO.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.