Nejde přitom zdaleka jen o malé firmy se slabými nebo žádnými odbory, kde budou mít lidé na výplatnici stejně jako loni. Včera například čerstvě dohodu o nulovém růstu mezd pro šest tisíc zaměstnanců oznámil ArcelorMittal Ostrava. Dočkají se jen vyššího příspěvku na penzijní připojištění, plat jim však zůstane stejný.
A podobné je to například v OKD či Vítkovicích. "Se zvyšováním platů nepočítáme, důležitější jsou investice, které zajistí lidem práci," řekl generální ředitel Vítkovic Jan Světlík.
Podle průzkumu personálněporadenské společnosti HayGroup letos v Česku zvýší platy 64 procent zaměstnavatelů, v průměru o dvě procenta. Firmy navíc mění své výplatní systémy: čím dál více snižují fixní složku ve prospěch variabilní části závislé například na hospodaření.
Vyjednávání o platech je i proto letos nebývale ostré. V řadě firem vyprší kolektivní smlouvy na konci března a dohoda o mzdách je stále v nedohlednu.
Odboráři Škodovky se inspirují kolegy z Volkswagenu
Nejsledovanější kolektivní tahanice – v automobilce Škoda Auto – zatím rozhodně nespěje k rychlé dohodě. Podle odborářů firma včera nově odborářům navrhl růst platů o 1,8 procenta do října, od listopadu pak o půl procenta, k tomu ještě jednorázovou platbu dva tisíce korun.
Šéf škodováckých odborů Jaroslav Povšík se netají roztrpčením nad takovým číslem. "Firma nám v přepočtu nabídla jeden jogurt ze Žitavy na měsíc," komentoval návrh automobilky Povšík v týdeníku Škodovácký odborář. (viz předchozí článek)
Firma i vedení mají na své straně řadu trumfů: pro nižší růst mezd hovoří především očekávaný pokles výroby. "Automobilky i výrobci dílů až na výjimky zápasí s poklesem výroby a nemohou si dovolit přistoupit na razantní zvyšování platů. Nárůsty platů proto budou spíše symbolické," odhaduje partner KPMG Jan Linhart.
Odbory srovnávají zase české návrhy s výsledkem jednání v mateřském koncernu Volkswagen. Ten zvýšil zaměstnancům platy o 4,2 procenta a ještě vyplatil mimořádné bonusy. "Myslím, že Škodovka měla přijít s jiným návrhem," míní šéf odborového svazu Kovo Josef Středula.
Od Škodovky "opisují" další tuzemské automobilky
Platy jsou žhavým tématem ve všech třech českých automobilkách. Dohoda není ještě ani v kolínské TPCA, které se loňská krize nedotkla: naopak, kvůli zájmu o malá auta jich museli vyrábět ještě více.
"Dohodnuti ještě nejsme. Je pravda, že tak dlouho jednání o platech u nás ještě netrvala," řekla šéfka odborů Ludmila Kodlová bez bližších detailů. Příští týden má být poslední schůzka s vedením, pokud se ani na ní nedohodnou, do hry vstoupí zprostředkovatel.
Jasno zatím nemají ani v nošovické továrně Hyundai, kde smlouva o platech vyprší na konci března. Tamější odboráři už dříve řekli, že se chtějí platově vyrovnat dvěma zbývajícím automobilkám v Česku.
Nepříliš vysoké nárůsty hlásí i dodavatelé automobilek. "V průměru jsme se dostali na tři procenta, máme i firmy se čtyřprocentním nárůstem. Hodně záleží na síle odborové organizace v podniku," říká Milan Šubrt z Asociace samostatných odborů. Na tu mohou sázet Škodováci: odborovou průkazku má 70 % zaměstnanců a už v minulosti ukázali, že se umějí ozvat v boji za vyšší mzdy.