Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na dálnici D1 přibude radarů. Potrestají neukázněné, zkrátí kolony

  1:00aktualizováno  1:00
Příští rok by se na dálnici D1 měla měřit rychlost mnohem víc než letos. Neukázněné řidiče mají umravnit nové radary, které se instalují na sedmi úsecích. Silničáři nyní soutěží firmu, která radary umístí na mýtné brány. Opatření má zkrátit kolony. Jejich důvodem je podle ministra dopravy Dana Ťoka často právě porušování rychlosti.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto:  František Vlček, MAFRA

Ve stejné chvíli, kdy ministr Ťok v pořadu Rozstřel na iDNES.cz mluvil o tom, jak řidiči mohou za kolony často sami nevhodnou rychlostí, stáli někteří řidiči v jedné z mnoha uzavírek na dálnici D1.

Příští rok by takových nepříjemných situací mohlo ubýt. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se chystá začít mnohem více měřit rychlost aut v omezeních než dosud.

Problém na D1 je disciplína řidičů, řekl v Rozstřelu ministr dopravy Ťok

Podle ministra dopravy Dana Ťoka (ANO) může za kolony v 80 procentech případů nekázeň řidičů. „Chtělo by to větší kázeň řidičů a disciplínu. Vidíme to tam, kde jsme začali měřit rychlost v omezení, situace se tam výrazně zklidnila. Zpoždění o pět až deset minut nikoho nezabije,“ dodal Ťok.

Na ŘSD finalizuje soutěž na dodávku systému pro úsekové měření celkem sedmi úseků D1, uzávěrka nabídek v soutěži s odhadovanou cenou 20 až 30 milionů korun je tento čtvrtek.

Vítězná firma má umístit kamery na mýtné brány, které spočítají, za jak dlouho se auto dostane k druhé bráně, a dovodí průměrnou rychlost. Pokud ji překročí, čeká řidiče pokuta a správní řízení.

Větší hrozba kontrol v uzavírkách má podle ministra zabránit tomu, aby řidiči v omezení překračovali povolenou rychlost. Ukazuje to zkušenost z radaru umístěného na úseku D1 mezi Ostrovačicemi a Kývalkou. Ještě loni tu byl radar, který nedával pokuty, a každý čtvrtý řidič porušoval rychlost. Teď jezdí téměř všichni podle předpisů. „Podle našeho průzkumu víme, že v dopravním omezení se v 73 procentech nejezdí předepsanou osmdesátkou a roste tam počet drobných dopravních nehod,“ říká mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka.

Nehoda způsobená vyšší rychlostí v omezení dokáže paralyzovat dopravu i na několik hodin. „Můžu říct, že většina řidičů tam rychlost dodržuje. Jezdí ukázněně. Provoz je díky tomu plynulejší,“ řekl v létě mluvčí ŘSD Jan Rýdl. „Naším cílem není vybrat co nejvíce pokut. V ideálním případě bychom nevybrali ani jednu,“ dodal.

Nejsme nejhorší

Stav silnic a velké uzavírky tuzemské řidiče trápí, právě na jejich stav mířila většina čtenářských dotazů při rozhovoru s Ťokem. „Hrozně nerad se na to vymlouvám, ale kdyby moji předchůdci opravovali více, tak je uzavírek méně. Je odpovědnější silnice opravit a mít je v dobrém stavu,“ řekl Ťok. Odmítá, že by v Česku byly nejhorší silnice v Evropě. „Nemáme úplně nejhorší silnice, jsou úseky, za které se nemáme proč stydět,“ míní.

Proč není dálnice do Vídně? Ptejte se Haška, reaguje ministr dopravy Ťok

Podle něj výstavba trvá příliš dlouho i kvůli komplikovanému schvalování. „Jednoznačně máme složitější systém, než mají například Němci. Schvalování v Česku trvá podle ministra o jeden až dva kroky déle než v Německu. „Ti navíc mají začátek stavby řešený zákonem. U nás se stavebním řízením zabývá sedm ministerstev. Je potřeba celý systém zjednodušit,“ dodal Ťok.

Problém se schvalováním výstavby podle něj dobře dokladuje situace na Pražském okruhu. „Je tu mlčící většina 90 procent lidí, která okruh chce. A pak zbytek, kteří proti němu bojují za každou cenu,“ míní ministr. Ťok odmítl konkrétně uvést, kdy se stavba okruhu posune. „Když vše dobře dopadne a nikdo se nebude odvolávat a my neuděláme chybu, tak v roce 2019 by se mohlo kopnout do země,“ dodal.

Velkým tématem jsou práce v noci, řidičům vadí, že se stále nepracuje na stavbách v noci nebo o víkendech. Ťok to vysvětluje tím, že pravidla komplikují vyhlášky o hluku, protože dálnice vedou blízko obcí. „S noční prací to není až tak divoké ani v zahraničí,“ podotkl. Podle něj řidiči často nevidí, že se pracuje na mostech, a pak si z prázdných jiných částí dálnice dovozují, že se nestaví vůbec.

Křišťálová Lupa 2016
Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.