Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vláda udělala ohledně mýta rozhodnutí, které nahrává firmě Kapsch

  10:27aktualizováno  12:40
Tři roky navíc pro rakouskou firmu Kapsch. I tak se dá vnímat rozhodnutí vlády o způsobu výběru mýta v příštích letech. Vláda chce, aby se ještě další tři roky vybíralo mýto s využitím mikrovlnné technologie, jak ho nyní provozuje Kapsch. „To, že má Kapsch výhodu, to jsme říkali už na začátku,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto:  František Vlček, MAFRA

Tendr jen na tři roky prosazovala ČSSD s tím, že prodloužení současného systému mýta má být co nejkratší. Ťok navrhoval tendr na pět let. „Obávám se, že se může přihlásit menší okruh zájemců, než by se přihlásil, kdyby tam byla pětiletá doba. Ale takové je rozhodnutí vlády, s tím se nedá nic dělat,“ prohlásil ministr dopravy.

Verdikt vlády podle něj snižuje pravděpodobnost, že by místo firmy Kapsch provozoval v dalších letech mýto, do konce roku 2019.

I podle bývalého ministra dopravy Zbyňka Stanjury z ODS krátkodobý tendr nahrává rakouskému provozovateli současného systému mýta. „Při podmínce využití stávajících mýtných bran nemá žádná jiná firma technické znalosti potřebné pro jejich provozování,“ řekl Stanjura před pár dny.

Smlouvy s rakouskou firmou jsou nyní do roku 2016. Na dotaz iDNES.cz, kdy bude znám vítěz výběrového řízení na provoz mýta při využití současné technologie, ministr dopravy Ťok odvětil: „Je to otázka začátku příštího roku.“

Další výběrové řízení na mýto má být ještě za této vlády

Podle vlády by ještě v tomto volebním období mělo být vypsáno další výběrové řízení - „technologicky neutrální“. To umožní případný přechod na satelitní mýtné, které dříve podpořil premiér Bohuslav Sobotka z ČSSD. Ten řešení otázku mýta označil za tak trochu „přenošené dítě“.

„Chtěl bych popřát panu ministru Ťokovi při přípravě a realizaci výběrových řízení,“ řekl po jednání vlády premiér Sobotka.

Sociální demokraté přitom původně trvali na tom, aby Ťok technologicky neutrální výběrové řízení připravil již do konce července. To se tedy nakonec nestalo, i když to jednu chvíli vypadalo, že by se pod Ťokem mohlo začít houpat křeslo, když to nestihne. Politici ČSSD se také domáhali zpoplatnění silnic druhých a třetích tříd, od čehož tedy nyní na několik dalších let ustoupili.

Na konci července se kvůli tomu dokonce premiér Sobotka a Ťok ostře střetli. Sobotka ministrovi vytkl, že zčásti rezignuje na jiný způsob výběru mýta, například v podobě satelitního systému. „V podstatě můj šéf ve vládě mi dává pokyn, jakou technologií a v jakém rozsahu mám mýto zpoplatňovat. Jinými slovy, hodně určuje, kdo má vyhrát. A to si myslím, že mohou všichni případní účastníci soutěže použít při odvolání,“ ohradil se Ťok. (více čtěte zde)

Se zpoplatněním silnic nižších tříd dál nesouhlasí. „Zveličuje se problém objíždění placených úseků. Mýtem se omezovat objíždění efektivně nedá,“ řekl novinářům v průběhu jednání vlády ministr dopravy.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.