Vizualizace vlaku dopravce GW Train Regio po renovaci.

Vizualizace vlaku dopravce GW Train Regio po renovaci. | foto: Vizualizace: GW Train Regio

Ťok vyšachoval České dráhy. Do Mostu pojedou rychlíky soukromého dopravce

  • 166
Rychlíky na trati z Plzně do Mostu bude od letošního prosince na dalších deset let zajišťovat soukromý dopravce GW Train Regio. Ministerstvo dopravy k přímému zadání přistoupilo poté, co Úřad pro ochranu hospodářské soutěže pravomocně zrušil výběrové řízení. Dosud trať obsluhovaly České dráhy.

Evropské právo tento postup umožňuje. České dráhy, které zde dosud jezdí, tak sice uspěly s návrhem na zrušení soutěže, přesto o provoz vlaků na lince přijdou.

Ministerstvo předpokládalo, že vítěz soutěže dostane provoz na lince na 15 let. Společnost GW Train Regio, která ve zrušené soutěži podala nejvýhodnější nabídku, však bude jezdit jen deset let. „Protože soutěž České dráhy napadly, ministerstvo s ohledem na nezbytnost zajistit dopravní obslužnost v listopadu 2015 z důvodu právní jistoty notifikovalo v Úředním věstníku Evropské unie přímé zadání na dobu desíti let pro případ, kdyby soutěž byla antimonopolním úřadem skutečně zrušena,“ uvedl mluvčí ministerstva a Tomáš Neřold.

Kraje mají dostat 45 miliard na provoz vlaků, dopravce soutěžit nemusí

Půjde tak o první rychlíkovou linku, kde bude jezdit soukromý dopravce, jemuž bude stát kompenzovat ztrátu z osobní dopravy. Vybraný dopravce v současnosti jezdí na pěti linkách s osobními vlaky.

Dráhy soutěž napadly, protože podle nich nastavení nabídkového řízení bylo diskriminační. Obsahovalo ustanovení, podle něhož není možno režijní jízdné promítnout do výše kompenzace. Dráhy byly při takto vypsané soutěži podle ÚOHS znevýhodněny, protože na rozdíl od ostatních firem musí režijní jízdenky ze zákona uznávat, což by mělo dopad na konkurenceschopnost nabídky vůči ostatním uchazečům.

„Tento postup mohl ovlivnit výběr nejvýhodnější nabídky,“ konstatoval ÚOHS. GW Train Regio nabídla, že bude jezdit za 75 korun na kilometr, nabídka státního dopravce byla o 13 korun vyšší.

Soukromí dopravci dostanou další příležitosti

Podle ministerstva už nyní vybraný dopravce jedná s Českými drahami, Plzeňským a Ústeckým krajem o podmínkách uznávání jízdného a zapojení do integrovaného dopravního systému. Dosud totiž neexistuje úřad regulátora, který by nastavil podmínky na železnici, podle nichž by fungovalo uznávání jízdních dokladů mezi dopravci.

České dráhy i přes postup ministerstva podle mluvčího Radka Joklíka požádaly o přidělení kapacity dopravní cesty. „Jsme připravení s ministerstvem jednat o dalším poskytování služeb na této lince,“ uvedl Joklík minulý týden.

Ministr Dan Ťok (ANO) chce pokračovat i nadále v otevírání trhu dálkové dopravy dalším dopravcům. „Rádi bychom připravili nabídková řízení pro další linky, v první řadě Liberec - Pardubice, Liberec - Ústí nad Labem, Praha - Ústí nad Labem - Cheb a Praha - Ústí nad Labem - Děčín a zároveň umožnili na vybraných linkách na obnovu vozidel využít prostředky z Operačního programu Doprava,“ doplnil Ťok.

I přesto už mají soutěže podle starších plánů ministerstva zpoždění. Dříve se uskutečnila soutěž na linku Olomouc - Krnov - Ostrava, nakonec ji však ministerstvo muselo zrušit.