Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Státní správa neplní slib, místo „zelených“ aut nakupuje stále klasiku

  15:16aktualizováno  15:16
Vláda letos schválila Národní akční plán čisté mobility, který počítá s výraznou podporou vozidel na alternativní pohon. Má jít zejména o větší zapojení aut na plyn či elektromobilů ve státní správě. Poslední kroky však nevypadají, že by úřednická flotila zezelenala. I nejnovější auta totiž jezdí na benzin a naftu.

Národní akční plán počítá s tím, že stát bude mít do roku 2020 minimálně čtvrtinu vozidel na alternativní pohon. | foto: Martin Veselý, MF DNES

Obří zakázka na 1 500 nových aut, kterou se letos chystá vypsat pro více úřadů ministerstvo financí, zatím nepočítá s tím, že by stát kupoval jiné vozy než s pohonem na naftu či benzin (více o zakázce čtěte zde). To kritizují především zastánci alternativních pohonů.

„Od uzavření Dobrovolné dohody, celých 10 let, stát absolutně neplní svůj závazek nákupu ekologicky čistých vozidel. V roce 2008 státní správa dostala vládou nařízeno během pěti let obměnit čtvrtinu vozidel vozových parků za čistá vozidla, ale výsledek byl tristní. Teď se nákup opět odsouvá až na dva roky,“ říká Jiří Šimek, místopředseda rady Českého plynárenského svazu. Podle něj úřady za pět let koupily jen čtyři elektromobily.

Stát chystá megazakázku na 1 500 osobáků. Budou stát přes půl miliardy

Národní akční plán přitom počítá s tím, že stát bude mít do roku 2020 minimálně čtvrtinu vozidel na alternativní pohon. Dokonce chystá výzvu pro kraje, obce a jejich organizace z Národního programu Životní prostředí, v které má 150 milionů na vozidla s alternativními pohony.

Úřady se hájí tím, že s nákupy alternativních pohonů počítají, i když to nebude zjevně hned. „Předpokládáme, že v roce 2017 bychom zahájili přípravu nadresortní veřejné zakázky na vozidla s alternativním pohonem,“ říká mluvčí ministerstva financí Michal Žurovec. Ministerstvo životního prostředí navíc slibuje, že samo vypíše zakázku, kde bude alternativních pohonů více, než požaduje limit.

„Podíl vozů na alternativní pohon bude dosahovat 44 procent z celkového počtu nakupovaných vozů pro resort,“ dodala Dominika Pospíšilová z ministerstva životního prostředí.

Prodejům alternativních pohonů se v Česku letos příliš nedaří. Například za leden až květen se prodalo 1 292 osobních aut na zemní plyn CNG, což znamená ztrátu tržního podílu. Prodeje vozidel s alternativními pohony u nás tvoří do tří procent celého trhu.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Hlasování, kterým poslanci zásadně omezili registr smluv určený pro jejich...
Poslanci kážou vodu a pijí víno, říká zakladatel Hlídače smluv Bláha

Podnikatel Michal Bláha loni spustil bezplatnou službu Hlídačsmluv.cz, který umožňuje prohledávat Registr smluv, a tím smlouvy kontrolovat. „Používají to...  celý článek

Stoupáme porubem s automatizovanou těžbou. Vpravo je vidět ještě nevytěžená...
Akcie OKD byly při privatizaci špatně oceněny, ukázal revizní posudek

Akcie těžební společnosti OKD byly při privatizaci v roce 2004 oceněny chybně. Znalec Rudolf Doucha ze společnosti Vox Consult údajně tehdy nezapočítal mimo...  celý článek

Měření emisí u dieselového motoru na STK. U auta se sleduje teplota oleje a...
Dieseloví zabijáci škodí dál. Hon na auta bez filtru zůstal na papíře

Nezabíjí sice přímo jako při dopravní nehodě, přesto mají na svědomí jen u nás stovky životů kvůli škodlivinám, které vypouštějí do ovzduší. Řeč je o...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.