Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Ztrátové České dráhy mají zaplatit rekordní pokutu čtvrt miliardy

  11:01aktualizováno  13:16
České dráhy mají problém. Mají zaplatit 250 milionů za zneužití dominance na trhu nákladní dopravy. Rozhodl tak antimonopolní úřad. Státní podnik teď vynakládá miliony korun na právníky, kteří mají spor uhasit. Pokud by ztrátové dráhy měly obří sumu uhradit, ovlivní to jejich hospodaření.

Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Potvrzení pokuty by mělo zásadní dopad na hospodaření Českých drah, uvedl na tiskové konferenci generální ředitel státního podniku Petr Žaluda.

Pokud by podnik musel zaplatit, prohloubí se o tuto částku ztráta. Nyní Českým drahám chybějí asi tři miliardy. Náklady na právníky se zatím pohybovaly v řádech milionů korun a dráhy předpokládají, že další miliony ještě vydají.

Pokuta byla udělena na základě stížnosti konkurenta Českých drah, kterým je slovenská firma Šped-Trans Levice. Té zejména vadilo, že dráhy nabízely konkurenci velké slevy.

Stání podnik s pokutou nesouhlasí, přestože antimonopolní úřad ji snížil z původních 270 milionů na 254 milionů. - čtěte Českým drahám hrozí jedna z nejvyšších sankcí v historii

"Společnost České dráhy od 1. 1. 2003 do 30. 11. 2007 uplatňovala bez objektivně ospravedlnitelných důvodů vůči svým odběratelům rozdílné ceny za služby železniční nákladní dopravy u přeprav se srovnatelnými kalkulačními parametry a rovněž uplatňovala rozdílné výše marží," uvedl loni v červenci antimonopolní úřad.

Pokutu bude případně platit Cargo

ČD se rozhodnutí úřadu budou bránit soudní žalobou. "Není možné vytrhnout z celého dopravního trhu pouze železnici a tvrdit, že mají ČD monopol. V odvětví nákladní dopravy má ČD Cargo významné konkurenty, jako je kamionová doprava, která se na nákladním dopravním trhu podílí 75 procenty," argumentoval mluvčí Českých drah Ondřej Kubala.

Dráhy tvrdí, že železnice má na veškeré nákladní dopravě podíl jen 22 procent.

Českým drahám také vadí, že by měly pokutu platit ze ztrátové osobní dopravy, a odvolávají se přitom na ČD Cargo. V jejich řadách se budou případně hledat lidé odpovědní za další navyšování ztrát.

Pokuta směřuje na České dráhy, protože spor pochází z roku 2004, kdy byla ještě nákladní doprava Cargo součástí Českých drah.

"Budeme žádat po dceřiné společnosti ČD Cargo, aby se aktivně zasadila o řádné vysvětlení problematiky příslušným orgánům a v případě, že soud přesto rozhodnutí ÚOHS potvrdí, aby tento závazek sama uhradila," uvedl generální ředitel Českých drah Petr Žaluda.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Boeing 737 společnosti ČSA
Stále více Čechů létá z Ruzyně do Itálie, tradiční Frankfurt naopak padá

Miláno už není pro Čechy jen centrem nákupů, ale i východištěm do italských hor a jezer. Více se létá také do Říma, díky čemuž hlásí Letiště Václava Havla...  celý článek

Ilustrační snímek
Češi čekali na let Travel Service v Itálii 16 hodin, další uvázli v Hurghadě

Na italském letišti Lamezia Terme uvízly v pátek desítky turistů cestovních kanceláří Fischer a Exim Tours kvůli poruše letadla Travel Service. Odlet byl...  celý článek

Soukromí železniční dopravci Leo Express a RegioJet (ilustrační snímek)
Máme zájem i o lokálky, řekli soukromí dopravci čtenářům iDNES.cz

České železnice nejsou již téměř deset let doménou státního monopolu Českých drah. Dva největší soukromí dopravci RegioJet a Leo Express přepraví ročně miliony...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.