"Jak poznáš zrzka ve tmě? Vzhled nebo charakter – kdo vyhraje?" píše se v inzerátu na seznamovací show stanice Living TV z rodiny Virgin Media.
Právě tato kampaň je posledním případem, který zrzavým Britům řádně hnul se žlučí. A tamní regulační orgán sledující etickou nezávadnost reklamních kampaní, Advertising Standards Authority (ASA), dal ryšavým Britům za pravdu.
"Myslíme si, že slogan nebude vnímám v nadsázce, naopak si myslíme, že by mohl vést k újmě na lidech s rezavými vlasy," stojí ve zprávě ASA. Podle reklamní rady kampaň naznačuje, že zrzaví lidé jsou méně atraktivní, proto reklamu zakázala.
Zrzci z Teska zmizeli
Rozhodnutí přišlo jen několik dní poté, co se za podobný prohřešek musel rusovlasým Britům omlouvat řetězec Tesco. Ten se v předvánoční kampani pro změnu "opřel" do ryšavých dětí. "Santa má rád všechny děti, dokonce i ty rudovlasé," stojí uvnitř papírového přání, kde na obrázku sedí "zrzek" na koleně Santy Clause. - více čtěte zde
"Je to jasná diskriminace. Já imojí přátelé to považujeme za nechutné. Nic vtipného na tom nevidím," stěžovala si v britském tisku zrzka Davinia Phillips, matka tří rudovlasých dětí. Tesco se proto raději omluvilo a vánoční karty během několika dní stáhlo.
"Myslím, že v Česku bychom tak citliví a příkří v zákazu nebyli. Když nyní vidím složení rady a její názory, myslím si spíš, že by převládl cit pro nadsázku a humor," říká k tomu Vladislav Šťastný, výkonný ředitel Rady pro reklamu. Podle něj si u nás ani blondýnky, které jsou častým terčem reklam, nikdy u Rady nestěžovaly. "Jde ale o kulturu každého národa. Zřejmě jsou v Británii k tomu citlivější," dodává Šťastný.