Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Rozšíření mostů na D1 za provozu bude oříšek. Někde zmizí chodníky

  11:19
Důležitou součástí modernizace D1 bude její rozšíření o 75 centimetrů na každé straně. Jak se však dají o tři metry "roztáhnout" obří dálniční mosty, jako je například ten nad Velkým Meziříčím? iDNES.cz se zeptal zmocněnce pro modernizaci D1 Jiřího Švorce.

Modernizace D1 | foto: ŘSD

Podle Švorce se mosty nejprve rozdělí do tří kategorií, podle kterých se určí rozsah modernizace.

První z nich v podstatě představuje stavbu nového mostu; stávající se demontuje tak, že zbude jen nosný pilíř. Ten se opraví a na něm se vybuduje nová nosná konstrukce a vybavení. Pouze u tohoto typu se most rozšíří už rovnou na 3+3 pruhy, celou D1 to čeká až za desítky let.

Stavět se začne v říjnu. Možná

V prvním kole výběrových řízení na modernizaci D1 bylo předloženo 13 nabídek na každý soutěžený úsek. Podle ŘSD je tak o tuto zakázku se strany stavbařů mimořádný zájem, který se jistě projeví i ve vysoutěžených cenách.

Na první etapu už byla vydána tři stavební povolení z celkových pěti, další budou následovat v nejbližších dnech. Problémy správce českých silnic a dálnic neočekává. Pokud se žádný z účastníků tendrů proti výsledkům neodvolá, začnou stavební práce letos v říjnu.

U dalších mostů se rozšíření bude řešit jen úpravami konstrukce, například přidáním dalšího nosníku či spřahující železobetonové desky.

Ve třetí skupině jsou pak velké dálniční mosty, které se klenou vysoko nad zemí a vyžadují zvláštní péči. Rozšíření vozovky na mostě bude například na úkor současného revizního chodníku, jehož zachování už není nutné, nebo náhradou krajních nosníků za únosnější.

Zásadní rozšiřování mostů naráží podle Švorce kromě technických problémů i na úřední komplikace, jelikož je nutné získat nejen stavební povolení, ale i územní rozhodnutí. V mnoha případech by bylo také nutné zasahovat do dalších pozemků, které Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nevlastní.

21. června 2012

Nová odpočívadla nebudou

Na D1 se dají nalézt i úseky poměrně nedávno opravené a relativně kvalitní. U nich o opravě rozhodnou výsledky diagnostiky jejich stavu, ale také jejich šířka. "Jednoznačným zadáním pro celý úsek Mirošovice - Kývalka je minimální šířka vozovky 28 metrů," vysvětluje Švorc.

Modernizace D1 krok po kroku

Hlavní česká dálnice je v současnosti poseta nebezpečnými nájezdy a sjezdy, které už dávno nevyhovují normám ani hustotě dopravy. Dotkne se modernizace i jich? "Odstraníme zásadní závady u křižovatek a odpočívadel. V místech, kde by takové řešení bylo enormně nákladné či řešení majetkoprávních vztahů by jej vyloučilo, budou provedeny alespoň takové úpravy, které stávající stav podstatně zlepší," uvádí zmocněnec.

Nová či rozšířená odpočívadla, kde si řidiči mohou bez obav dojít na toaletu nebo se kvalitně najíst, však budeme muset okolním zemím stále jen závidět. "V rámci projektu modernizace D1 nebudou další odpočívky budovány," říká Švorc s tím, že v současnosti jich je cestou na Brno šestnáct a ve směru na Prahu osmnáct.

Modernizace D1
Modernizace D1

Jako přežitek se pak může jevit nákladná oprava SOS hlásičů, které se mohou v době mobilů jevit už jako zbytečné. Existence SOS hlásek je však dána normou pro projektování dálnic. "V současné době jsou takto vybaveny prakticky všechny dálnice budované v Evropě. V mimořádných situacích může docházet k lokálnímu přetížení sítí mobilních operátorů a SOS hláska, připojená na datovou síť optickým kabelem, zůstává jediným pojítkem v místě," obhajuje jejich existenci Švorc.

Na zkušenou do Německa

Obdobný projekt, jako je modernizace D1, právě probíhá na dálnici A3 mezi Řeznem a Pasovem v Německu. Co do technických parametrů, délky, intenzity provozu či stáří dálnice se prakticky neliší od připravovaného projektu D1. Delegace z ŘSD tam proto o víkendu vyrazila na zkušenou.

Podle Jiřího Švorce se postup prací v zásadě neliší od toho českého. "Němci mají snazší situaci zejména s ohledem na rovinatý terén a dobrý stav a parametry mostních objektů," uvedl Švorc.

V Bavorsku podle něj věnují velkou pozornost zejména bezpečnosti a plynulosti dopravy, a to hlavně důsledným snížením rychlosti na 80 km/h, zákazem předjíždění ve zúženém úseku a budováním odstavných ploch pro vozidla s poruchou.

  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kvůli fotce na střechu. Japonci staví bariéru, aby turisté nemohli fotit Fudži

26. dubna 2024  10:45

Japonské úřady znepokojené davy nevychovaných zahraničních turistů rozhodly, že nainstalují na...

Německá výhodná jízdenka slaví rok. Obliba však zaostala za původními plány

3. května 2024  15:44

Už jeden rok platí v Německu nová jízdenka na regionální a městskou dopravu jen za 49 euro na...

Gazprom žaluje ČEZ a další firmy. Chce zabránit arbitráži o miliardy v Ženevě

3. května 2024  13:55

Ruská plynárenská společnost Gazprom Export požádala ruský arbitrážní soud, aby zakázal české...

Praha koupí bateriové trolejbusy z Turecka, ÚOHS zamítl rozklad

3. května 2024  12:06

Zakázku na sedmdesát nízkopodlažních trolejbusů za více než miliardu korun pro pražský dopravní...

Lidé stále používají až 250 000 kotlů nejnižší emisní třídy, od podzimu budou zakázané

3. května 2024  11:19

V České republice je stále až 250 000 kotlů nejnižší emisní třídy, jejichž provoz bude od letošního...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...