Při transakci z roku 2009 SŽDC zaplatila za majetek od drah přes dvanáct miliard, ačkoliv České dráhy ho získaly zdarma. Původní plány přitom počítaly s tím, že se převod uskuteční jen za řádově stamiliony.
Převod majetku, který má nyní narovnat nepovedenou transformaci české železnice, přinese drahám výnos v miliardách korun. Ve hře jsou především převody pozemků pod kolejemi na nádražích, které dosud patří drahám.
"Případný majetkový převod mezi ČD a SŽDC je nyní ve fázi podrobné analýzy jednotlivých variant a jejich posuzování z hlediska souladu s právem EU a dalšími předpisy. O způsobu a termínu případného převodu doposud nebylo rozhodnuto," uvedl Zdeněk Neusar z tiskového oddělení ministerstva dopravy.
K pozemkům pod kolejemi se však přidávají i další nemovitosti. Podle mluvčího Radka Joklíka jednají dráhy o převodu některých provozních budov, které SŽDC potřebuje. "Letos jde o několik lokalit, mezi nimi například provozní budovy a další související nemovitosti v areálu železniční stanice Praha-Holešovice," upřesnil Joklík. Dráhy ani SŽDC ještě prodej definitivně neschválily.
Šéf SŽDC Jiří Kolář už dříve uvedl, že jeho organizace nemá tolik peněz, aby mohla očekávaný nákup v hodnotě zhruba osmi miliard korun zaplatit najednou. Bezúplatný převod na ministerstvu dopravy i drahách vylučují, protože jsou dráhy akciovou společností s obchodovatelnými dluhopisy a výrazný zásah do majetku by věřitelé mohli brát jako své poškození.
Vyloučení nejlevnějšího = pokuta 900 tisíc
SŽDC navíc Nejvyšší kontrolní úřad vytkl i některé zakázky z minulosti. V úterý přišla další zpráva o tom, jakým způsobem se ve státní organizaci hospodařilo. Antimonopolní úřad udělil pokutu 900 tisíc korun SŽDC za to, že ze soutěže na modernizaci tratě z Prahy-Vysočan do Lysé nad Labem vyloučila nejlevnější nabídku od firmy Skanska (více čtěte zde). Jde o zakázku, která kompletně probíhala za dob šéfování Pavla Habarty, kterého přivedl na železnici ministr dopravy Vít Bárta.
Na zakázku jako první upozornila letos v únoru MF DNES. Tehdejší vedení přitom vyřazení Skansky intenzivně obhajovalo, na tiskovou konferenci si pozvalo i zástupce Federace strojvůdců, kteří vyjádřili obavy o bezpečnost, pokud by vyhověli levnější nabídce. Tendr nakonec vyhrála společnost AŽD Praha za 197 milionů korun, odmítnutá Skanska nabídla 144 milionů korun. Skansku vyřadili kvůli příliš nízké ceně.
"Zdá se, že naše komise rozhodla správně, když vyloučila uchazeče kvůli dumpingové ceně. Chtěli se o zakázku ucházet prostřednictvím malé společnosti, která má sice kvalifikaci, ale minimum zaměstnanců," vzkázal na adresu Skansky tehdejší náměstek pro modernizaci Jiří Martínek. Podle antimonopolního úřadu byl postup SŽDC v rozporu se zákonem.
Správa kolejí musí zaplatit nejen pokutu 900 tisíc, ale navíc mohla ušetřit zhruba padesát milionů. Jde navíc o akci financovanou z evropských fondů, a tak může ještě nakonec přijít i o část dotace.