Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

D1 Express jezdí ze tří čtvrtin prázdný, přiznaly poprvé dráhy

  13:45
Ani téměř rok po spuštění se Českým drahám nepodařilo dostatečně zaplnit D1 Express cestujícími, a proto v prosinci skončí. Dráhy poprvé přiznaly, že vlakem jezdí málo lidí: vozy jsou obsazené v průměru ze čtvrtiny, každý vlakem jede kolem šedesáti lidí, což je v podstatě kapacita jednoho autobusu. Při takovém nezájmu lidí jsou D1 Expressy ztrátové.

D1 Express Českých drah vyjíždí z pražského hlavního nádraží. Cestu z Prahy do Brna zvládá za 2 hodiny a 35 minut. | foto: České dráhy

Malou obsazenost D1 Expressů přiznal generální ředitel Českých drah Dalibor Zelený na setkání s odboráři. "Budou zrušeny D1 expressy s 23 % až 25 % průměrnou obsazeností," citoval Zeleného týdeník Odborového sdružení železničářů Obzor. Obsazenost D1 Expressů je tak na stejné úrovni, jaké ČD dosahují v celorepublikovém průměru všech svých vlaků.

Podle Zeleného D1 Expressy navíc odebírají cestující z jiných vlaků na této trase. "Na vlacích Praha – Brno – Břeclav budeme mít více práce pro naše lidi, protože dojde k posílení souprav o vozy i o personál. Namísto jídelních vozů tam přijdou bistrovozy, které stáhneme z D1 Expressů," dodal Zelený.

Křišťálová lupa

Dráhy dosud oficiálně vysvětlovaly konec D1 Expressů tím, že se chystá velká výluka mezi Úvaly a Běchovicemi a k omezení už dochází i u Ústí nad Orlicí (vyjádření drah čtěte zde).

Stát na Expressy nepřispívá

D1 Express je po pendolinech druhým ryze komerčním projektem drah, u kterého stát nijak nepřispívá na jeho ztrátovost. Zatímco ostatní vlaky drah mezi Prahou a Brnem jezdí s příspěvkem od státu ve výši přes sto korun za ujetý kilometr, na D1 Express stát přispívá podobně jako u jiných komerčních spojů na železnici či u autobusů jen na povinně nařízené slevy pro studenty či postižené.

Na nízkou obsazenost vlaků, které jsou výmyslem managementu Petra Žaludy, upozorňoval iDNES.cz několikrát (více čtěte například zde). Ještě v červnu dokonce firma mluvila o tom, že vlaky jsou obsazené ze 40 až 60 %.  Neúspěch D1 Expressů je přitom překvapivý: dráhy investovaly značné sumy do jeho propagace a navíc na vlaky nasadily v podstatě nejlepší vozy, které mají k dispozici.

 Je přitom jasné, že vlak si na sebe nemohl při tak nízké obsazenosti vydělat: jen na poplatcích za dopravní cestu a trakční energii ČD za jednu cestu mezi Prahou a Brnem zaplatí zhruba deset tisíc korun. V součtu se mzdovými náklady či odpisy náklady za jednu jízdu představují nejméně 20 tisíc korun. Dráhy jízdenku přitom prodávají nejdráž za 210 korun, což znamená tržby kolem dvanácti tisíc korun.

Autor:

Pražské letiště zkracuje dobu parkování zdarma na 10 minut

  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

V Dubaji vyroste největší letištní terminál na světě. Pojme až 260 milionů lidí

28. dubna 2024  17:07

Vytížené mezinárodní letiště Al Maktoum v Dubaji se rozroste o nový terminál. A ne jen tak...

Sektorová daň by podtrhla nohy rozvoji Česka, říká šéf Komerční banky

4. května 2024

Diskutovaná sektorová daň, která by zdaňovala veškeré zisky v tuzemsku působících domů, by podle...

Z kurtu mezi finanční elitu. Serena Williamsová investuje do začínajících firem

4. května 2024

Serena Williamsová je jednou z nejúspěšnějších tenistek světa, vítězila na Grand Slamech, zlato má...

Rusko do konce srpna zakázalo vývoz cukru, chce zajistit stabilitu na trhu

4. května 2024  7:16

Rusko přechodně zakázalo vývoz cukru ze země. S odkazem na vládní nařízení o tom píší ruské tiskové...

Skončí v Česku lyžování? Snad se tak extrémní výkyv počasí už neobjeví, říká expert

4. května 2024

Premium Prosincový sněhový příděl velmi rychle vystřídala obleva, která začala s počátkem jarních prázdnin...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...