Banky totiž podle serveru Spiegel Online poškodily desetitisíce klientů, kterým dal nejvyšší německý civilní soud za pravdu v tom, že když platí úroky z úvěru, je poplatek za jeho sjednání bezpředmětný. Na verdikt upozornil server Aktuálně. cz.
Banky podle soudu sjednávají úvěry s klienty ve svém vlastním obchodním zájmu a cenu úvěru si tak mohou nastavovat jen přes úrokovou sazbu. Části smlouvy, které by obsahovaly i poplatek za sjednání úvěru, tak podle soudu neplatí. "Bundesgerichtshof (Spolkový soudní dvůr) masivně posílil práva spotřebitelů," komentoval rozhodnutí soudu Frankfurter Allgemeine Zeitung.
Soud při ve svém verdiktu rozhodoval o žalobách klientů finančních ústavů Postbank a Essener National-Ban, kteří bankám platili obvykle jedno až čtyři procenta z výše úvěru. Klient Postbank přitom poplatek platil přesto, že si ho vyplňoval on-line.
Obracejte se na banky, nabádá Němce spotřebitelská organizace
Düsseldorfská spotřebitelská organizace už začala vyzývat Němce k tomu, aby od banky žádali peníze, na které mají v případě placení poplatku za sjednání úvěru nárok. "Zákazníci se musí na banky obrátit písemně," upozorňuje Markus Feck z organizace. Šanci na úspěch mají podle něj hlavně lidé, kteří uzavřeli smlouvy od roku 2011. Starší smlouvy mohou být promlčené.
Německý soud se za práva spotřebitelů postavil už v roce 2011, kdy označil poplatky za vedení úvěrového účtu za protiprávní. Jeho verdikt tehdy výrazně ovlivnil i jednání klientů v Česku, kteří se po vzoru Německa domáhali vrácení peněz za vedení úvěru u tuzemských bank.
Do boje za vrácení poplatků se přes protipoplatkové iniciativy nakonec zapojily stovky tisíc klientů. Někteří se navrácení peněz dočkali, jiní však ne. O žalobách na banky rozhodoval i Ústavní soud, který je zamítl. Po něm to udělal i Nejvyšší soud (více zde). Téměř všechny banky však poplatek za vedení účtu od té doby zrušily.