Klesala totiž ztrátovost expresních dálkových vlaků mezi Děčínem a Břeclaví, do kterých spadá i úsek Praha - Brno. Stát loni za jejich provoz zaplatil 448 milionů korun, rok před tím 566 milionů. Ztráta na jeden kilometr klesla ze 123 na 97 korun.
Vyplývá to z výkazu skutečné ztráty, který České dráhy musí předkládat pravidelně ministerstvu dopravy. iDNES.cz ho získal na základě žádosti podle zákona o svobodném přístupu k informacím.
České dráhy dlouhodobě tvrdí, že jim počty cestujících mezi Prahou a Brnem rostou, nikdy ale nezveřejnily přesná čísla. Loňskému snížení ztráty pomohl především větší zájem cestujících: železnici se podařilo přilákat především ty, kteří dosud jezdili mezi oběma městy autem.
Kvůli modernizaci D1 ale řada motoristů začala mít obavy z kolon a zpoždění, proto řidiči raději přesedlali na vlak. Nárůst počtu cestujících na trase mezi Prahou a Brnem hlásí i Student Agency ve svých autobusech.
Ještě lepší čísla čekají České dráhy letos: od prosince jezdí na trase moderní jednotky railjet, které přilákaly další cestující. Další nárůst by mohl nastat ještě od prosince letošního roku: jízdní řád počítá s dobou jízdy 2,5 hodiny mezi oběma městy, o sedm minut méně, než dosud (více čtěte zde).
Z linek, které ministerstvo dopravy objednává, vykázaly snížení ztrátovosti loni pouze tři: kromě linky Břeclav - Děčín ještě dotovaný úsek vlaků z Ostravy na Slovensko a noční vlaky. U ostatních je nárůst.
Ministerstvo ročně pošle Českým drahám čtyři miliardy za provoz dálkových vlaků. Po fiasku soutěže v roce 2013 vypsalo letos první tendr na provoz rychlíků, další mají následovat.
Každý ujetý kilometr dálkového vlaku stál loni daňového poplatníka v průměru 127 korun. Nejméně prodělávají noční spoje, následované právě expresními vlaky Břeclav - Děčín. V těch jsou zahrnuty jak dálkové spoje z Maďarska, Slovenska a Rakouska, tak vlaky z Prahy do Berlína a Hamburku.
Nejvíc se prodělává u německých hranic
Nejprodělečnější jsou spěšné vlaky z Chebu do Norimberku: za deset kilometrů na českém území doplácí stát 355 korun za kilometr. Dráhy to vysvětlují drahým pronájmem od Deutsche Bahn. Přes dvě stě korun platí stát za rychlíky Praha - Rakovník.
Ztrátovost stoupla například i u tratí, kde dráhy kvůli výlukám většinu roku používaly náhradní autobusy. Ty přitom bývají levnější než vlak. Například u rychlíků Liberec - Ústí nad Labem jezdily převážnou část roku mezi Libercem a Jablonným v Podještědí autobusy kvůli zasypané trati, přesto linka prodělala o sedm milionů korun více.
Dráhy to vysvětlují tím, že mírně stoupla objednávka státu a vozy nasazované na tuto trasu prošly většími opravami. „Data budeme analyzovat, pokud budeme mít v nějakých detailech pochybnosti, požádáme dopravce o bližší vysvětlení,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.
Číslo | Linka | Ztráta (mil. Kč) | Ztráta (Kč/vlkm) |
---|---|---|---|
1 | Praha - Ostrava - PL/SK | 60,3 | 155 |
2 | Praha - Zlín - SK | 326,5 | 155,5 |
3 | D - Ústí n.L. - Praha- Brno - A/SK | 448,6 | 97,5 |
4 | A/SK - Břeclav - Ostrava -PL | 114,4 | 151,5 |
5 | Praha - Ústí n.L. - Cheb | 190,9 | 113,9 |
6 | Praha - Plzeň - Cheb - D | 311,3 | 127,7 |
7 | Praha - Č. Budějovice - A | 262,6 | 136,3 |
8 | Brno - Ostrava - Bohumín | 248,8 | 141 |
9 | Praha - Havlíčkův Brod - Brno/Jihlava | 239,7 | 124,4 |
10 | Praha - H.Králové - Letohrad - PL | 215,5 | 136 |
11 | Brno - Jihlava - Č. Budějovice - Plzeň | 301,9 | 161,7 |
12 | Brno - Olomouc - Šumperk/Jeseník | 100,2 | 124 |
13 | Brno - Břeclav - Olomouc | 130,5 | 123,3 |
15 | Ústí n. L. - Liberec | 74,9 | 121,5 |
18 | Praha - Olomouc - Vsetín/Luhačovice | 228,3 | 120,9 |
19 | Praha - Pardubice - Brno | 151,6 | 110,2 |
20 | Praha - Ústí n.L. - Děčín | 110 | 106 |
21 | Praha - Turnov - Tanvald | 76 | 142,5 |
22 | Kolín - Česká Lípa - Rumburk | 65,9 | 117,4 |
23 | Kolín - Ústí n.L. | 91,3 | 120,8 |
24 | Praha - Rakovník | 66,2 | 207,7 |
26 | Praha - Písek - Č. Budějovice | 92,2 | 151,1 |
27 | Ostrava - Krnov - Olomouc/Jeseník | 102,5 | 150,3 |
28 | Noční spoje | 79,7 | 81,7 |
29 | Cheb - Pomezí n.O. - D | 11,4 | 355,1 |
Zdroj: Ministerstvo dopravy |