+ Čistota
Už když jsme dělali v létě akci pro čtenáře, ať nám posílají fotky nepořádku ve vlacích, bylo poznat, že extrémních případů špíny mnoho není. Třídenní cesta mě utvrdila v tom, že ČD začaly nepořádek brát vážně. Vlaky jezdí čisté a uklizené, a pokud natrefíte na nepořádek, s velkou pravděpodobností to bude kvůli jinému cestujícímu.
+ Rozsáhlá modernizace
Za pět let se podařilo Českým drahám opravdu zásadně proměnit vozový park, i když stále řada hrůz zůstává na kolejích. Nicméně firma peníze jen neprojídá, ale investuje a na kolejích to je vidět. Od ČD je dobrý krok i na ty nejhorší trasy nasadit alespoň jeden kvalitnější vůz. Některé investice se zpětně jeví jako nepříliš povedené, především pak Regionovy. Vůz je sice nízkopodlažní, ale často ještě hlučnější, než jeho předchůdce. Na mých cestách jednoznačně nejméně oblíbené vozidlo.
+ ČD Online
Dlouho to vypadalo, že ČD poněkud nástup chytrých telefonů zaspaly. Vše dohnaly aplikací Můj vlak, která je v podstatě jízdním řádem i pokladnou v telefonu. Hlásí veškerá zpoždění i například ukazuje, z jakého nástupiště pojede navazující přípoj. Zjednodušil se současně e-shop. Dopravce však nemůže zapomínat i na starší cestující bez internetu, zejména pak v informování o výlukách.
+ Komunikace při výlukách
Letošní rok je kritický na výluky a komplikace na cestách mohou lidi od putování po železnici odradit. Přesto jsou na tyto kritické chvíle, za které ani nemohou, dráhy slušně připraveny: náhradní autobusová doprava je dobře značená, u větších výluk nechybí pomocný personál, který lidem ukazuje cestu od vlaku. Skutečnost, že obrat „Omlouváme se“ jsem slyšel mnohokrát nejen z hlasového automatu, je příjemným zjištěním.
A jaké jsou minusy?
- Nevyrovnanost personálu
Cestující nejčastěji přichází do styku s průvodčími, a právě na nich často záleží, jaký dojem si zákazníci odnesou.
On-line rozhovorRedaktor Jan Sůra bude v pátek od 14:00 odpovídat čtenářům. |
Za celou cestu jsem potkal různé zástupce této profese: od lidí, které zjevně tato práce baví a dávají to najevo, až po průvodčí, kteří se chovají, jako by lidi nesnášeli a cestující je pro ně v podstatě přítěží.
Pro spoustu průvodčích je problém vůbec zabučet, když stojí u dveří a cestující odchází, natož se s ním rozloučit. Dobrá zpráva: těch lepších, kteří se usmívají a ochotně poradí, je výrazně více.
- Různé ceny za velmi rozdílné služby
Na vytížených trasách a tam, kde mají konkurenci, jezdí dráhy moderními a pohodlnými soupravami a posílají tam i ten nejlepší personál. Když sjedete z hlavní trati, narazíte na čtyřicet let staré soupravy, to vše za stejnou nebo často ještě vyšší cenu za kilometr. Pro zákazníka neznalého situace velmi těžké k pochopení. Na řadě tratí plně chápu lidi, že jezdí raději autem. Nejen kvůli času.
- Nádraží
Řada nádraží prošla vkusnou modernizací a má dostatečné zázemí pro cestující. Spousta z nich však je stále v tragickém stavu a bojíte se na nich sednout, aby na vás něco nespadlo. Místo, kde začíná cesta, dokáže být leckdy silně odrazující. Občerstvit se před cestou je také složité, zvláště brzy ráno či později večer, kdy je vše zavřené.
- Jízdní řády
Nesestavují je většinou České dráhy, ale zajišťují je objednatelé, tedy stát a kraje. Najít v nich někdy logiku je opravdu náročné. Třeba když přijede spěšný vlak do Trutnova od Chlumce nad Cidlinou a jen chvíli před tím odjede vlak do Adršpašských skal, přičemž další jede až za několik hodin. Nezbývá než doufat, že dopravce své dva hlavní zákazníky přesvědčí o tom, že některé jejich výmysly nejsou vůči zákazníkům vstřícné.
On-line reportážTřídenní putování našeho redaktora jsme sledovali v on-line reportáži ZDE. |
ČD udělaly velký krok kupředu a je pochopitelné, že se tak snaží. Konkurence na trhu už je a kolem krouží řada firem, které láká lukrativní byznys s dlouholetými smlouvami na provozování osobní dopravy. Bylo by však naivní spokojit se s konstatováním, že se České dráhy zlepšily a soutěže nejsou zapotřebí. Hrozba konkurence je pro státního dopravce tou nejvýkonnější lokomotivou.