Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Naftová auta už netáhnou. Na cenách v bazarech to ale není vidět

  1:00
Úspěšné tažení dieselových motorů evropským trhem s novými auty končí. Aféra s emisemi u motorů koncernu Volkswagen může jejich pád ještě urychlit. Ceny ojetých aut se zatím podle autobazarů nemění.

Podíl naftových motorů v Evropě výrazně vzrostl především díky technologickými inovacím, které výrazně snížily spotřebu motorů. | foto:  Tomáš Krist, MAFRA

Ještě v polovině devadesátých let byla nafta u osobních aut okrajovým palivem: jezdilo na ni jen deset procent vozidel. Podíl aut s naftovým motorem ale na celkových prodejích nových vozů vzrostl od roku 2000 z 32 na 53 procent. Největší podíly vozů na naftu si kupují lidé v Irsku a Portugalsku, kde tvoří téměř tři čtvrtiny nových aut, naopak nejméně v Nizozemsku.

Křišťálová Lupa 2015

Podíl naftových motorů v Evropě výrazně vzrostl především díky technologickými inovacím, které výrazně snížily spotřebu motorů. Ukazují to data Asociace evropských výrobců automobilů (ACEA).

Česko podílem naftových motorů patří ještě k evropskému podprůměru, prodeje ale neustále rostou. V roce 2010 byl jejich podíl kolem 39 procent, letos už 42 procent.

Statistiky ukazují, že vrchol prodejů dieselů nastal v roce 2011, kdy celoevropsky jejich podíl dosáhl 56 procent, od té doby pozvolna klesá. „Naftový vrchol nastal v roce 2011, kdy se výrazně zlepšily vlastnosti benzinových motorů. Malé benzinové turbomotory jsou docela atraktivní,“ říká analytik společnosti Colosseum Boris Tomčiak.

Aféra dieselgate

Analytická společnost QUBE očekává, že v příštích letech podíl dieselů u osobních aut bude klesat postupně ze současných 53 procent na zhruba 33 procent během deseti let. Právě skandál s emisemi u naftových motorů by měl podle analytiků pokles zájmu ještě urychlit.

Řada vlád navíc začíná omezovat různými daněmi a restrikcemi používání dieselových motorů. V Česku jsou majitelé naftových motorů ve výhodě: platí menší spotřební daň, než kdyby jezdili na benzín.

Rozmach dieselů přitom začal právě díky „ekologii“. Naftové motory produkují méně emisí CO2 než benzínové motory. Vlády přitom neřešily, že současně mají výrazně vyšší emise oxidů dusíku a dvacetkrát větší objem emisí mikročástic než u benzinu.

Nižší zájem o naftové motory by podle některých analytiků mohl vést k poklesu ceny nafty, zejména pokud začnou být na diesely přísnější i úřady. „To vše bude tlačit ceny nafty dolů. Pokud spotřeba klesne, cena bude následovat stejným směrem,“ citovala agentura Bloomberg Christophera Hainese, analytika společnosti BMI Research.

Tomčiak ale chladí optimismus, že by mohlo dojít k výraznějšímu zlevnění. Podle něj už navíc k poklesu poptávky po naftových motorech dochází. Podle něj nebude mít pokles zájmu o naftové motory zatím vliv. „S příchodem zimy spíše budeme sledovat pravidelní sezonní jev, kdy cena nafty stoupá nad cenu benzínu,“ dodal.

Ceny ojetých aut se nezmění, míní autobazary

Problémy s emisemi nezamávají ale zřejmě vůbec s cenami ojetých vozů koncernových značek. Jsou o tom přesvědčeny dva největší autobazary v Česku. „Zmiňovaný software, který mohl ovlivnit hodnoty emisí, nemůže mít na kvalitu vozů z koncernu VW, jejich bezpečnost, spotřebu, užitnou hodnotu ani na jejich cenu jakýkoliv vliv,“ míní Pavel Foltýn z Auto ESA.

Volkswageny a škodovky patří dlouhodobě na českém trhu k autům, u kterých je zůstatková cena vyšší než u jiných značek. „Emise zákazníci dle našich dlouholetých zkušeností při koupi ojetých vozů neřeší, spíše je zajímá výše spotřeby či druh paliva, pokud nějaký preferují. Lidé posuzují při rozhodování o koupi automobilu spíše faktory, které mají přímý dopad na jejich peněženku,“ míní provozní ředitel skupiny AAA Auto Petr Vaněček.

Proti poklesu zájmu Čechů o koncernové vozy mluví i jejich přístup k „zeleným“ vozům. „Český zákazník není zatím příliš citlivý v oblasti ekologické problematiky. Více by mu mohla vadit ztráta solidnosti značky. Výše cen ojetých vozidel je primárně určována nabídkou a poptávkou závisející na spolehlivosti vozů v delším období, cenou servisu a provozování,“ dodal Petr Knap, partner podnikového poradenství EY.

Motor, který to zavařil Volkswagenu:

Autor:
  • Nejčtenější

Mallorkou se promenoval turista jen v plavkách, místní už toho mají dost

14. května 2024  14:48

Po měsících protestů na Baleárských ostrovech, včetně hladovek před hotely nebo vlny graffiti,...

Belgie jako druhé Řecko. Zadlužení země rychle roste, řešení v nedohlednu

13. května 2024

Belgie se už dlouhé roky řadí mezi nejvíce zadlužené ekonomiky Evropské unie. Svůj dluh tato...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Muž využil mezery v systému aerolinek. Získal zdarma 58 letenek

15. května 2024

Právník Tyrone Barugh poukázal na mezeru v akční nabídce australské letecké společnosti Jetstar....

Trable balkonových solárů v Česku. U zapojení na černo se energie navíc zaúčtuje

16. května 2024

Premium V Česku narůstá popularita balkonových fotovoltaik. V případě, že mají domácnosti staré hodiny,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Za peníze si štěstí koupíš. Kolik utratí swifties během turné své bohyně

15. května 2024  12:29

Zpěvačka Taylor Swiftová je celosvětový fenomén a současná nezpochybnitelná královna popu. Blížící...

Se zavedením sektorové daně souhlasí 70 procent lidí, ukázal průzkum

19. května 2024  19:03

Se zavedením sektorové daně v Česku by souhlasilo 70 procent dospělých. Čtvrtina lidí je proti....

Hotely bazén mít mohou, lidé ne. Španělsko má na spotřebu vody dvojí metr

19. května 2024

Španělské turistické regiony se potýkají s nedostatkem vody. Ukazují to data meteorologické služby...

Udržitelné létání je chiméra. Alternativy paliv klimatu nepomohou, říká studie

19. května 2024

Udržitelná letecká paliva jsou zatím jen zbožným přáním. Plyne to z nedávné studie Institutu pro...

Střízlivý přípitek. Svou cestu si razí nealkoholické varianty šumivých vín

19. května 2024

Trh s vínem se rychle mění a do popředí se derou nealkoholické varianty vín, tichých i šumivých....

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bohužel nám to nevyšlo, oznámili manželé Pagáčovi rozchod po šesti letech

Herečka Patricie Pagáčová (35) a dramaturg Tibor Pagáč (32) se rozešli po pěti letech manželství. Žádost o rozvod zatím...

Moderátorka Petra Křivková-Svoboda přišla při tragické nehodě o manžela

Moderátorka poledních zpráv televize Nova Petra Křivková-Svoboda (41) v neděli ztratila svého manžela Ondřeje Křivku...

Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního divadla. Zahrál si...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...