Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Pepsi útočí na konkurenci, před sezónou spouští srovnávací kampaň

  5:00
S příchodem léta se přiostřuje souboj mezi kolovými giganty. Pepsi, která v Česku dosud zaostávala za konkurencí, přichází v klíčovém období s kontroverzní srovnávací reklamní kampaní známou z USA. Vypadá to jako přímý útok na lídra trhu Coca-Colu.

Do kampaně Souboj chuti od Pepsi se loni v Polsku zapojilo 140 tisíc lidí. | foto: PepsiCo

Během letní kampaně Pepsi nazvané Souboj chutí, která má ve Spojených státech čtyřicetiletou tradici, mohou zájemci od začátku července na stovce míst v Česku a na Slovensku ochutnat ze dvou neoznačených kolových nápojů. A následně zvolí ten, který jim více lahodí.

V jiných zemích vycházela Pepsi z testu vždy lépe, naposledy v sousedním Polsku ji preferovalo 60 procent účastníků. Výsledky navíc výrobce využil v další kampani a stejný záměr má i v Česku. A slibuje je zveřejnit i v případě, že pro Pepsi nedopadnou dobře.

„Co se týká výsledků testování, my budeme především rádi, pokud se Češi a Slováci do našeho testování zapojí. A jaký nápoj vyberou z hlediska chutě jako lepší, už je čistě na jejich rozhodnutí. Výsledek samozřejmě zveřejníme a budeme ho respektovat,“ říká Josef Neumann, generální ředitel PepsiCo ČR a SR. Kampaň přijde na několik jednotek milionů korun.

Zástupci společnosti PepsiCo se však vyhýbají přímé odpovědi, se kterým nápojem budou čeští spotřebitelé jejich produkt porovnávat. „V Souboji chutí bude vedle Pepsi testována i další globálně nejrozšířenější značka kolového nápoje,“ odpovídá pouze Neumann. Z toho nicméně vyplývá, že se může jednat jedině o Coca-Colu.

Testování bude objektivní, slibuje Pepsi

Podle advokáta Filipa Wintera, který se specializuje na oblast reklamy a marketingu, splňuje taková kampaň kritéria srovnávací reklamy. Marian Pavelka ze společnosti Coca-Cola HBC ČR/SR se odmítl kampaň Pepsi komentovat s tím, že společnost se nikdy nevyjadřuje k aktivitám konkurence. Ani Neumann však nevylučuje, že může mít za následek právní kroky ze strany konkurence.

OBRAZEM: Namíchali jsme vlastní „konkurenci“ Pepsi. Nikdy ji neochutnáte

PepsiCo však na druhou stranu slibuje, že kritéria ochutnávek budou objektivní. Všechny vzorky budou mít stejnou teplotu mezi 4 až 6 stupni Celsia, všechny budou mít stejnou expirační dobu a všechny budou z plechovek.

Podle Wintera by proto kampaň mohla být z právní stránky v pořádku. „Domnívám se, že kampaň může právně obstát i jako srovnávací reklama - vždyť u ní paragrafy v zásadě jen požadují, aby objektivně srovnávala jednu nebo více podstatných, důležitých, ověřitelných a příznačných vlastností, což hodnocení chuti nealkoholického nápoje dle mého názoru splňuje,“ dodává Winter.

Spotřeba nealka klesá, koly však rostou

Výrobci nealkoholických nápojů za sebou nemají nejlepší období, neboť spotřeba v minulých letech prudce klesala. Na vině bylo šetření Čechů během krize, konkurence kohoutkové vody i chladná léta. Poslední mimořádně horké léto i lepšící se finanční situace domácností sice trend zbrzdily, na hodnoty z minulosti však spotřeba nealka zatím zdaleka nedosahuje.

Některým kategoriím se však i přes celkový pokles dařilo růst. Podle společnosti Nielsen k nim patří právě kolové nápoje, jejichž spotřeba loni meziročně vzrostla o šest procent na 279 milionů litrů v hodnotě tří miliard korun.

Pepsi dosud v Česku za konkurencí zaostávala. Postavení firmy zvyklé bojovat o pozici jedničky je v tuzemsku výrazně horší než na jiných trzích. Pokulhává totiž nejen za globální konkurencí z Coca-Coly, ale i za domácí Kofolou. Spekulovalo se kvůli tomu dokonce i o jejím odchodu z Česka.

Nakonec ale PepsiCo začala masivně investovat do marketingu. Nedávno navíc přešla z kritizovaného glukózo-fruktózového sirupu na pravý cukr (více čtěte zde). Díky tomu se podařilo navýšit prodeje i podíl na tuzemském trhu na současných 20 procent.

7. června 2016

Autor:
  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

Nová vábnička pro miliardáře: ponorná superjachta jako pevnost plná luxusu

23. dubna 2024  20:16

Rakouská firma vyvíjí hračku pro super bohaté zájemce o cestování, bezpečnost a luxus. Je to 165...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

Češi si na důchod šetří na „spořáku“, o možnostech investic nemají dostatek informací

1. května 2024,  aktualizováno  5:17

Advertorial Sedm z deseti Čechů tuší, že jim výše jejich budoucího starobního důchodu nebude stačit na pokrytí...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

V kuchyni jsem i brečela, ale zocelilo mě to, říká kuchařka Nemčková

1. května 2024

Premium Vždy ji bavilo vařit. A od vítězství v MasterChefu se odrazila do nejlepších restaurací ve Velké...

Mangrovníky za lepší vzduch. V Dubaji se rodí další megalomanský projekt

30. dubna 2024  20:55

Pobřežní regenerační projekt Dubai Mangroves (Dubajské mangrovníky) má ambici stát se jedním z...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...

SVJ si bude brát úvěr na opravu balkonů. Musím platit, i když ho nemám?

Výhodou bytu ve vlastnictví je, že ho můžete kdykoli prodat, pronajmout či rekonstruovat, aniž byste potřebovali...

Jsou nebezpeční či přešlechtění. Evropa zakazuje chov oblíbených psích plemen

Premium Máte doma jezevčíka? Francouzského buldočka? A co třeba pitbulla, rotvajlera nebo nějakého velkého ovčáckého psa? Tak...