Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Španělské rychlovlaky slaví 25 let. Kilometr je levnější než v Česku

  15:30
Mají nejvíce kilometrů vysokorychlostních tratí v Evropě a další chtějí ještě postavit. Rychlovlaky na Pyrenejském poloostrově vytlačily na některých trasách lidi z letadel do vlaků, někteří ale španělský model považují za špatný. Tamější vláda chystá další rozšíření.

Španělský premiér Mariono Rajoy oznámil v pátek při oslavě čtvrtstoletí od první jízdy rychlovlaku z Madridu do Sevilly plán investovat dalších 500 milionů eur do nových vlaků a tratí, s už loni oznámenými investicemi tak španělská vláda počítá s celkem 1,3 miliardami eur.

Španělsko má dnes po Číně druhou nejdelší síť rychlovlaků AVE: 3 240 kilometrů sítě pro rychlovlaky, na kterých je průměrná rychlost 222 kilometrů v hodině. Průměrná rychlost je vyšší, než v Japonsku nebo Francii. Maximální rychlost je 350 kilometrů v hodině.

Tamější správce železnic Adif aktuálně staví nebo projektuje dalších 1 500 kilometrů nových železnic. Cílem je, aby 90 % obyvatel Španělska bylo od rychlovlaků vzdáleno maximálně 30 kilometrů.

Nové tratě míří hlavně na sever k Biskajskému zálivu, například do provincie Asturias nebo do Bilbaa. Další směr je na západ do Galicie nebo až na portugalskou hranici, přes 350 kilometrů se staví mezi Valencií a Murcií poblíž Středozemního moře a dál až do Almeríe a Granady. Kompletní přehled již postavených úseků a připravovaných má Adif na svých stránkách.

Španělská města propojená rychlovlaky

Čtvrt miliardy za kilometr

Španělský příklad ukazuje, že postavit vysokorychlostní tratě nemusí být tak drahé, jak se může zdát. Například na konci roku 2015 otevřený 163 kilometrů dlouhý úsek Valladolid-León vyšel na 1,62 miliardy eur, kilometr v přepočtu tak zhruba na 270 milionů korun.

To je méně, než za kolik se u nás některé tratě modernizují. Například osmnáct kilometrů dlouhý modernizovaný úsek trati z Benešova do Votic přišel na osm miliard korun, každý kilometr tak stál víc než 436 milionů. Za čtvrtstoletí Španělsko do sítě rychlých vlaků investovalo 51,8 miliardy eur, loni vlaky AVE přepravily 35,2 milionů cestujících.

Rychlovlaky například výrazně omezily cestování letadlem mezi Madridem a Barcelonou, vlakem trvá cesta 2 hodiny a 30 minut. Jsou ale poměrně drahé: Například letenka na 9. května vychází na 40 eur, nejlevnější rychlovlak pak na 58 eur.

TGV vozí více lidí, i když mají tratě pro ně méně kilometrů

Španělská rychlá železnice je ale některými odborníky považována za špatný příklad přístupu k rychlým spojením.

„Spojují tam města na velké vzdálenosti, mezi nimiž není žádná výrazně obydlená oblast. Zájem je malý, jezdí jen jednou nebo dvakrát za hodinu. Je to radiální síť, všechno vede do Madridu, ale ostatní města nejsou propojená. To je velký rozdíl oproti Japonsku, jehož systém považuji za jeden z nejlepších. Města jsou na jedné lince,“ řekl v rozhovoru pro MF DNES britský odborník Andrew McNaughton.

To, že španělské rychlovlaky nejsou tak využité, ukazuje srovnání s francouzskými TGV. I když síť francouzských rychlovlaků je menší (přes 2 000 kilometrů), ročně převezou přes 110 milionů cestujících, ve Španělsku to je třikrát méně.

Španělské železnice používají na svých vysokorychlostních tratích různé jednotky od různých výrobců. Nejčastěji je vyráběly CAF, Alstom a Bombardier.

Podle Miroslava Vyky, prezidenta Svazu cestujících ve veřejné dopravě, ale rychlovlaky mají ve Španělsku celospolečenský přínos, například propojením regionů. „Nové železnice pomáhají stimulovat ekonomický růst v odlehlých částech země, kde docházelo k odlivu obyvatel do velkých měst a aglomerací jako jsou Madrid nebo Barcelona,“ míní Vyka.

„Rychlé vlaky převzaly cestujících z letadel a autobusů i aut, přibyli noví cestující, kteří začali dojíždět a přitom stále bydlí v regionu,“ dodal Vyka.

Podle něj navíc Španělsko ukázalo, že když se staví vysokorychlostní tratě rychle, ve velkých úsecích a stavbu řídí profesionální projektový manažer, tak je výstavba výrazně levnější, než u konvenčních tratí.

Autor:
  • Nejčtenější

Mallorkou se promenoval turista jen v plavkách, místní už toho mají dost

14. května 2024  14:48

Po měsících protestů na Baleárských ostrovech, včetně hladovek před hotely nebo vlny graffiti,...

Belgie jako druhé Řecko. Zadlužení země rychle roste, řešení v nedohlednu

13. května 2024

Belgie se už dlouhé roky řadí mezi nejvíce zadlužené ekonomiky Evropské unie. Svůj dluh tato...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Muž využil mezery v systému aerolinek. Získal zdarma 58 letenek

15. května 2024

Právník Tyrone Barugh poukázal na mezeru v akční nabídce australské letecké společnosti Jetstar....

Trable balkonových solárů v Česku. U zapojení na černo se energie navíc zaúčtuje

16. května 2024

Premium V Česku narůstá popularita balkonových fotovoltaik. V případě, že mají domácnosti staré hodiny,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Za peníze si štěstí koupíš. Kolik utratí swifties během turné své bohyně

15. května 2024  12:29

Zpěvačka Taylor Swiftová je celosvětový fenomén a současná nezpochybnitelná královna popu. Blížící...

Jako nemluvňata. Japonci ve velkém podléhají investičním podvodům

20. května 2024

Rostoucí japonská burza s sebou nese i odvrácenou stranu: investiční podvody. V posledním čtvrtletí...

Nástupní mzdy v energetice stouply o třetinu. Je to výkyv, vysvětlují experti

20. května 2024

Údaje o nástupních mzdách, jak je sleduje pracovní portál JenPráce.cz, vykázaly v dubnu zajímavou...

ČEZ navrhl dividendu 52 Kč na akcii, celkem 28 miliard. Loni vyplatil trojnásobek

20. května 2024  17:58

Vedení energetické skupiny ČEZ navrhlo vyplacení dividendy ve výši 80 procent z loňského očištěného...

Ryanair přepravil víc lidí a má rekordní zisky. Překonaly odhad analytiků

20. května 2024  14:59

Irská nízkonákladová letecká společnost Ryanair Holdings v uplynulém finančním roce zvýšila zisk o...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bohužel nám to nevyšlo, oznámili manželé Pagáčovi rozchod po šesti letech

Herečka Patricie Pagáčová (35) a dramaturg Tibor Pagáč (32) se rozešli po pěti letech manželství. Žádost o rozvod zatím...

Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního divadla. Zahrál si...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Plné divadlo i bazilika. Nad rakví Postlerové mluvila dcera, Töpfer i Šťastný

S herečkou Simonou Postlerovou se v prostorách Divadla na Vinohradech rozloučili kolegové i veřejnost. Nad rakví...