Nesmysl, cupují odborníci chystané šrotovné na nákup elektromobilů

  13:28aktualizováno  13:28
Chystané šrotovné na staré vozy obnově vozového parku a zvýšenému nákupu elektroaut nepomůže. V anketě iDNES.cz se na tom shodli oslovení odborníci a politici. Podle návrhu ministerstev by přitom desítky tisíc korun mohli lidé získat od poloviny příštího roku.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Martin Veselý, MF DNES

Česko má příliš špinavých aut. Průměrné stáří se blíží k patnácti rokům. Omladit vozový park má pomoci nové „šrotovné“. Jedná o tom ministerstvo průmyslu a resortem životního prostředí. Na nákup elektromobilu by stát mohl přispět desítkami tisíc korun. Odborníci oslovení redakcí iDNES.cz návrh kritizují.

Redakce položila vybraným osobnostem následující dotaz:

Jaký vidíte smysl v chystaném „šrotovném“, které má snížit počet neekologických aut v provozu a zvýšit podíl elektromobilů a vozů na CNG?

Antonín Šípek, Sdružení automobilového průmyslu

Antonín Šípek, Sdružení automobilového průmyslu
Obnově vozového parku to příliš nepomůže. Tyto vozy, i když s dotací, stále zůstanou ve vyšší cenové kategorii a nedonutí to majitele starých aut, aby si je koupili. Muselo by se jednat o částku, která se rovná rozdílu v ceně mezi klasickým autem a elektromobilem. Jenomže to nemůže státní rozpočet nikdy utáhnout.

Z hlediska ekologie je to určitě prospěšné a výrobcům klasických aut by to ublížit nemělo. Ale pokud by to mělo být efektivní pro omlazení vozového parku, měl by se poskytovat příspěvek 4 nebo 5 tisíc korun za vyřazení starého vozu bez podmínky nákupu nového auta. Tak zněl náš návrh, který jsme předkládali ministerstvu životního prostředí.

Jaromír Vegr, předseda Asociace pro elektromobilitu (APEL)

Jaromír Vegr, předseda Asociace pro elektromobilitu ČR
Bylo by lepší podpořit infrastrukturu, která je pro všechny. Nemuselo by jít o celé dobíjecí stanice, ale o zásuvky. Stojí to daleko méně peněz, než podporovat jednotlivá auta. V tuzemsku není dostatečná infrastruktura, přestože první nabíjecí síť vznikla před patnácti lety. Svezou se s tím navíc i dotace na plynová auta, které si hrají na čistou mobilitu, ale nemají s ní nic společného.

Více o chystaných dotacích na nákup ekologických aut čtěte ZDE

Toto šrotovné by navíc pomohlo jen bohatším lidem, kteří si mohou dovolit elektromobily koupit. Lidé, kteří si kupují třeba elektromobil BMW, tak žádné dotace nepotřebují. Nemyslím si ale, že ke vzniku podobných nápadů na podporu čistých aut pomohl emisní skandál s diesely Volkswagenu.

Předseda ČMKOS Josef Středula při projevu na XXVII. Sněmu Hospodářské komory ČR...

Josef Středula, předseda Českomoravské konfederace odborových svazů
Raději bych viděl přidání důchodcům než šrotovné. Nevím, zda je to hlavní téma, které by ČR měla zrovna řešit. Bude nás ale zajímat dopad na český trh a pracovní sílu. Například zda by tyto technologie vůbec někdo v tuzemsku vyráběl. A zda to bude mít nějaký efekt.

V žádném případě se podle mě nestane, že šrotovné pomůže ke snížení počtu starých aut. Představa, že lidé mají tolik peněz, že první, co by si chtěli koupit, je elektromobil, je nerealistická. Proti tomu hovoří i dojezdová vzdálenost elektromobilů kolem 150 nebo 200 kilometrů.

Pokud bych takové opatření měl podpořit, očekávám, že nějak výrazně podpoří ekonomickou situaci v ČR, třeba zaměstnanost. Nejsem ale přesvědčen, že by to pomohlo nějaké české firmě.

David Marek, hlavní ekonom Deloitte Advisory.

David Marek, hlavní ekonom Deloitte
Za prvé: nestačil jsem si všimnout, že se veřejné finance dostaly z chronických deficitů k přebytkům a je tedy potřeba vymýšlet způsoby, jak je utratit.

Za druhé: podpora elektromobility by měla být zvažována v širším kontextu ekologické politiky a energetické koncepce.

Za třetí: dotace není jediným nástrojem. K omezení negativních externalit je možné použít daně.

Favorit na předsedu strany, exministr Petr Fiala, na 24. kongresu ODS v...

Favorit na předsedu strany, exministr Petr Fiala, na 24. kongresu ODS v Olomouci (18. ledna 2014)

Petr Fiala, předseda ODS
Současná vláda se zamilovala do přidělování nejrůznějších dotací, ze kterých těží především velké firmy. Bude tomu tak i v případě elektromobilů. Jestli má vláda zájem o rozšíření těchto ekologických vozidel, měla by se spíše zaměřit na rozvoj dobíjecích stanic, které jsou pro provoz elektroaut klíčové.

Bez možnosti vozidlo rychle a pohodlně dobít jsou jakékoli dotace pouze vyhazováním peněz daňových poplatníků. „Šrotovné“ pro elektromobily je navíc úsměvné. Ti, kteří si mohou dovolit koupit elektroauto, dotaci nepotřebují, ti, kteří by ho potřebovali, si elektroautomobil kvůli jeho ceně dovolit nemohou.



Nejčtenější

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...



Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Mileniálové všech zemí, spojte se. Mladá generace se odvrací od kapitalismu

Socha Karla Marxe v německém Trieru

Popularita kapitalismu mezi mladými Američany klesá. Přibližně polovina z nich by raději žila v socialistické zemi,...

Další z rubriky

Bez plastů se jídlo zkazí o týden dřív. Bioplast stojí čtyřnásobek

Síťka na vaše pomelo s plastovým úchytem. Přece nebudete riskovat, že vám...

Řetězce restaurací a supermarketů se pod tlakem aktivistů a politiků zbavují jednorázových obalů. U potravin to ale tak...

Unikátní láhve Pilsner Urquell zdobí data a přípitky. Pomohou vozíčkářům

Po obvodu každé z láhví pro charitativní aukci na iDNES.cz je vybroušeno sto...

Skláři z Vysočiny vytvořili deset unikátních designových láhví pro Plzeňský Prazdroj. V prosinci půjdou do tradiční...

Nekonečný boj s plasty. Igelitky zdarma zmizely, zůstaly stovky milionů sáčků

Ilustrační snímek

Zatímco igelitkám už vyhlásili obchodníci i státy boj, mikrotenové sáčky zatím přežívají. Jejich postupné nahrazování...



Najdete na iDNES.cz