Nesmysl, cupují odborníci chystané šrotovné na nákup elektromobilů

  13:28aktualizováno  13:28
Chystané šrotovné na staré vozy obnově vozového parku a zvýšenému nákupu elektroaut nepomůže. V anketě iDNES.cz se na tom shodli oslovení odborníci a politici. Podle návrhu ministerstev by přitom desítky tisíc korun mohli lidé získat od poloviny příštího roku.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Martin Veselý, MF DNES

Česko má příliš špinavých aut. Průměrné stáří se blíží k patnácti rokům. Omladit vozový park má pomoci nové „šrotovné“. Jedná o tom ministerstvo průmyslu a resortem životního prostředí. Na nákup elektromobilu by stát mohl přispět desítkami tisíc korun. Odborníci oslovení redakcí iDNES.cz návrh kritizují.

Redakce položila vybraným osobnostem následující dotaz:

Jaký vidíte smysl v chystaném „šrotovném“, které má snížit počet neekologických aut v provozu a zvýšit podíl elektromobilů a vozů na CNG?

Antonín Šípek, Sdružení automobilového průmyslu

Antonín Šípek, Sdružení automobilového průmyslu
Obnově vozového parku to příliš nepomůže. Tyto vozy, i když s dotací, stále zůstanou ve vyšší cenové kategorii a nedonutí to majitele starých aut, aby si je koupili. Muselo by se jednat o částku, která se rovná rozdílu v ceně mezi klasickým autem a elektromobilem. Jenomže to nemůže státní rozpočet nikdy utáhnout.

Z hlediska ekologie je to určitě prospěšné a výrobcům klasických aut by to ublížit nemělo. Ale pokud by to mělo být efektivní pro omlazení vozového parku, měl by se poskytovat příspěvek 4 nebo 5 tisíc korun za vyřazení starého vozu bez podmínky nákupu nového auta. Tak zněl náš návrh, který jsme předkládali ministerstvu životního prostředí.

Jaromír Vegr, předseda Asociace pro elektromobilitu (APEL)

Jaromír Vegr, předseda Asociace pro elektromobilitu ČR
Bylo by lepší podpořit infrastrukturu, která je pro všechny. Nemuselo by jít o celé dobíjecí stanice, ale o zásuvky. Stojí to daleko méně peněz, než podporovat jednotlivá auta. V tuzemsku není dostatečná infrastruktura, přestože první nabíjecí síť vznikla před patnácti lety. Svezou se s tím navíc i dotace na plynová auta, které si hrají na čistou mobilitu, ale nemají s ní nic společného.

Více o chystaných dotacích na nákup ekologických aut čtěte ZDE

Toto šrotovné by navíc pomohlo jen bohatším lidem, kteří si mohou dovolit elektromobily koupit. Lidé, kteří si kupují třeba elektromobil BMW, tak žádné dotace nepotřebují. Nemyslím si ale, že ke vzniku podobných nápadů na podporu čistých aut pomohl emisní skandál s diesely Volkswagenu.

Předseda ČMKOS Josef Středula při projevu na XXVII. Sněmu Hospodářské komory ČR...

Josef Středula, předseda Českomoravské konfederace odborových svazů
Raději bych viděl přidání důchodcům než šrotovné. Nevím, zda je to hlavní téma, které by ČR měla zrovna řešit. Bude nás ale zajímat dopad na český trh a pracovní sílu. Například zda by tyto technologie vůbec někdo v tuzemsku vyráběl. A zda to bude mít nějaký efekt.

V žádném případě se podle mě nestane, že šrotovné pomůže ke snížení počtu starých aut. Představa, že lidé mají tolik peněz, že první, co by si chtěli koupit, je elektromobil, je nerealistická. Proti tomu hovoří i dojezdová vzdálenost elektromobilů kolem 150 nebo 200 kilometrů.

Pokud bych takové opatření měl podpořit, očekávám, že nějak výrazně podpoří ekonomickou situaci v ČR, třeba zaměstnanost. Nejsem ale přesvědčen, že by to pomohlo nějaké české firmě.

David Marek, hlavní ekonom Deloitte Advisory.

David Marek, hlavní ekonom Deloitte
Za prvé: nestačil jsem si všimnout, že se veřejné finance dostaly z chronických deficitů k přebytkům a je tedy potřeba vymýšlet způsoby, jak je utratit.

Za druhé: podpora elektromobility by měla být zvažována v širším kontextu ekologické politiky a energetické koncepce.

Za třetí: dotace není jediným nástrojem. K omezení negativních externalit je možné použít daně.

Favorit na předsedu strany, exministr Petr Fiala, na 24. kongresu ODS v...

Favorit na předsedu strany, exministr Petr Fiala, na 24. kongresu ODS v Olomouci (18. ledna 2014)

Petr Fiala, předseda ODS
Současná vláda se zamilovala do přidělování nejrůznějších dotací, ze kterých těží především velké firmy. Bude tomu tak i v případě elektromobilů. Jestli má vláda zájem o rozšíření těchto ekologických vozidel, měla by se spíše zaměřit na rozvoj dobíjecích stanic, které jsou pro provoz elektroaut klíčové.

Bez možnosti vozidlo rychle a pohodlně dobít jsou jakékoli dotace pouze vyhazováním peněz daňových poplatníků. „Šrotovné“ pro elektromobily je navíc úsměvné. Ti, kteří si mohou dovolit koupit elektroauto, dotaci nepotřebují, ti, kteří by ho potřebovali, si elektroautomobil kvůli jeho ceně dovolit nemohou.

Nejčtenější

V příštím roce přijde ekonomická krize, řekl ekonom Pikora v Rozstřelu

Ekonom Vladimír Pikora v diskusním pořadu iDNES.cz Rozstřel. (4. prosince 2018)

„O tom, že krize přijde, nemusíme pochybovat. Podle mého názoru k tomu dojde v příštím roce,“ uvedl ekonom Vladimír...

Světové burzy rychle ztrácejí, propad akcií může přivolat recesi i v Česku

Newyorská burza (24. 8. 2015)

Finanční trhy zachvátila „blbá nálada“. Burzy po celém světě již několik dnů v řadě ztrácejí a ani vyhlídky nejsou...

Štědrá nadílka ve Škodovce, zaměstnanci dostali bonus i prémii 12 tisíc

Ilustrační snímek

Zaměstnanci mladoboleslavské automobilky Škoda si před letošními Vánocemi výrazně finančně polepší. Společnost totiž...

Protesty drtí francouzskou ekonomiku, šokovaní turisté ze země odjíždějí

Hnutí žlutých vest opět demonstruje v Paříži a dalších francouzských městech...

Protesty takzvaného hnutí žlutých vest proti vládním reformám těžce zasáhly francouzskou ekonomiku. Výrazný útlum tržeb...

Finanční správa si kvůli EET došlápla na soukromé kluby, padaly pokuty

Příběh elektronické evidence tržeb

Zátah ve 24 provozovnách, označených jako soukromé kluby, kde se místní scházejí za zábavou a za pitím, uskutečnili v...

Další z rubriky

Dodavatelé elektřiny maskují její zdražení, neopatrní zákazníci mohou prodělat

Ilustrační snímek

Oznamovat špatnou zprávu není příjemné pro nikoho. A dvojnásob to platí pro obchodníky, kteří musí zákazníky informovat...

Kdo postaví školku? Radnice přesouvají budování vybavenosti na developery

Areál Mateřské školy Za Branou v Pacově dnes bude poprvé pro zájemce otevřený...

Obchody, hřiště, parky nebo školy. Jejich dostupnost pro obyvatele by měla ohlídat každá zodpovědná radnice. Jen...

Česko dostane od Srbska 222 milionů korun. Země splácí své staré dluhy

Ministryně financí Alena Schillerová přichází na ranní jednání vlády. (14. 11....

Česká republika dostane od Srbska 221,7 milionu korun za staré dluhy. Příslušnou dohodu v pondělí podepsala na zámku v...

Najdete na iDNES.cz