Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Nesmysl, cupují odborníci chystané šrotovné na nákup elektromobilů

  13:28aktualizováno  13:28
Chystané šrotovné na staré vozy obnově vozového parku a zvýšenému nákupu elektroaut nepomůže. V anketě iDNES.cz se na tom shodli oslovení odborníci a politici. Podle návrhu ministerstev by přitom desítky tisíc korun mohli lidé získat od poloviny příštího roku.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Martin Veselý, MF DNES

Česko má příliš špinavých aut. Průměrné stáří se blíží k patnácti rokům. Omladit vozový park má pomoci nové „šrotovné“. Jedná o tom ministerstvo průmyslu a resortem životního prostředí. Na nákup elektromobilu by stát mohl přispět desítkami tisíc korun. Odborníci oslovení redakcí iDNES.cz návrh kritizují.

Redakce položila vybraným osobnostem následující dotaz:

Jaký vidíte smysl v chystaném „šrotovném“, které má snížit počet neekologických aut v provozu a zvýšit podíl elektromobilů a vozů na CNG?

Antonín Šípek, Sdružení automobilového průmyslu

Antonín Šípek, Sdružení automobilového průmyslu
Obnově vozového parku to příliš nepomůže. Tyto vozy, i když s dotací, stále zůstanou ve vyšší cenové kategorii a nedonutí to majitele starých aut, aby si je koupili. Muselo by se jednat o částku, která se rovná rozdílu v ceně mezi klasickým autem a elektromobilem. Jenomže to nemůže státní rozpočet nikdy utáhnout.

Z hlediska ekologie je to určitě prospěšné a výrobcům klasických aut by to ublížit nemělo. Ale pokud by to mělo být efektivní pro omlazení vozového parku, měl by se poskytovat příspěvek 4 nebo 5 tisíc korun za vyřazení starého vozu bez podmínky nákupu nového auta. Tak zněl náš návrh, který jsme předkládali ministerstvu životního prostředí.

Jaromír Vegr, předseda Asociace pro elektromobilitu (APEL)

Jaromír Vegr, předseda Asociace pro elektromobilitu ČR
Bylo by lepší podpořit infrastrukturu, která je pro všechny. Nemuselo by jít o celé dobíjecí stanice, ale o zásuvky. Stojí to daleko méně peněz, než podporovat jednotlivá auta. V tuzemsku není dostatečná infrastruktura, přestože první nabíjecí síť vznikla před patnácti lety. Svezou se s tím navíc i dotace na plynová auta, které si hrají na čistou mobilitu, ale nemají s ní nic společného.

Více o chystaných dotacích na nákup ekologických aut čtěte ZDE

Toto šrotovné by navíc pomohlo jen bohatším lidem, kteří si mohou dovolit elektromobily koupit. Lidé, kteří si kupují třeba elektromobil BMW, tak žádné dotace nepotřebují. Nemyslím si ale, že ke vzniku podobných nápadů na podporu čistých aut pomohl emisní skandál s diesely Volkswagenu.

Předseda ČMKOS Josef Středula při projevu na XXVII. Sněmu Hospodářské komory ČR...

Josef Středula, předseda Českomoravské konfederace odborových svazů
Raději bych viděl přidání důchodcům než šrotovné. Nevím, zda je to hlavní téma, které by ČR měla zrovna řešit. Bude nás ale zajímat dopad na český trh a pracovní sílu. Například zda by tyto technologie vůbec někdo v tuzemsku vyráběl. A zda to bude mít nějaký efekt.

V žádném případě se podle mě nestane, že šrotovné pomůže ke snížení počtu starých aut. Představa, že lidé mají tolik peněz, že první, co by si chtěli koupit, je elektromobil, je nerealistická. Proti tomu hovoří i dojezdová vzdálenost elektromobilů kolem 150 nebo 200 kilometrů.

Pokud bych takové opatření měl podpořit, očekávám, že nějak výrazně podpoří ekonomickou situaci v ČR, třeba zaměstnanost. Nejsem ale přesvědčen, že by to pomohlo nějaké české firmě.

David Marek, hlavní ekonom Deloitte Advisory.

David Marek, hlavní ekonom Deloitte
Za prvé: nestačil jsem si všimnout, že se veřejné finance dostaly z chronických deficitů k přebytkům a je tedy potřeba vymýšlet způsoby, jak je utratit.

Za druhé: podpora elektromobility by měla být zvažována v širším kontextu ekologické politiky a energetické koncepce.

Za třetí: dotace není jediným nástrojem. K omezení negativních externalit je možné použít daně.

Favorit na předsedu strany, exministr Petr Fiala, na 24. kongresu ODS v...

Favorit na předsedu strany, exministr Petr Fiala, na 24. kongresu ODS v Olomouci (18. ledna 2014)

Petr Fiala, předseda ODS
Současná vláda se zamilovala do přidělování nejrůznějších dotací, ze kterých těží především velké firmy. Bude tomu tak i v případě elektromobilů. Jestli má vláda zájem o rozšíření těchto ekologických vozidel, měla by se spíše zaměřit na rozvoj dobíjecích stanic, které jsou pro provoz elektroaut klíčové.

Bez možnosti vozidlo rychle a pohodlně dobít jsou jakékoli dotace pouze vyhazováním peněz daňových poplatníků. „Šrotovné“ pro elektromobily je navíc úsměvné. Ti, kteří si mohou dovolit koupit elektroauto, dotaci nepotřebují, ti, kteří by ho potřebovali, si elektroautomobil kvůli jeho ceně dovolit nemohou.




Nejčtenější

Mrakodrap bohatých otevírá. Být Jágrovi sousedem vyjde na desítky milionů

V Tower na pražské Pankráci (stav v lednu 2017)

Byty v patrně nejdražším bytovém domě v Česku - pražském V Toweru si přebírají jejich noví majitelé. Jsou mezi nimi...

Soud dal řidiči německý plat, čeští dopravci se bojí růstu počtu žalob

Šofér kamionu Jiří Gabrhel

První český řidič kamionu vyhrál soud o to, že mu česká firma za řízení v Německu platila méně, než kolik je tamní...



Pět tisíc dolarů na ruku a sbohem. Amazon se zbavuje lidí bez motivace

Pracovníkům ve skladu Amazon se v USA důsledně říká „associates“, tedy...

Nestandardní cestou jde americký Amazon při propouštění zaměstnanců bez motivace. Svému personálu předložil „nabídku“,...

Česko je odkladiště vraků. Lidé kvalitu neřeší, říká šéfka AAA Auto

Generální ředitelka AAA Auto Karolína Topolová

Jedinou silou, která donutí Čechy výrazně omladit vozový park, je změna legislativy. Bez omezení dovozu aut starších...

Nejmladší český miliardář začal ve skladu. Dnes ovládá zbrojařské impérium

Majitel Czechoslovak Group Michal Strnad.

Pětadvacetiletý Michal Strnad se po převodu stoprocentního podílu zbrojařsko-průmyslového holdingu Czechoslovak Group...

Další z rubriky

Exekuce v 15 letech? České děti se neváhají zadlužovat a lichva u nás bují

ilustrační snímek

Děti kopírují chování rodičů. A tak mnohým dělá potíže i hospodaření s penězi. Zkušenost mají i s dluhy. Z domova...

Nejmladší český miliardář začal ve skladu. Dnes ovládá zbrojařské impérium

Majitel Czechoslovak Group Michal Strnad.

Pětadvacetiletý Michal Strnad se po převodu stoprocentního podílu zbrojařsko-průmyslového holdingu Czechoslovak Group...

Finanční arbitr vyřešil jen zlomek stížností, za průtahy musí zaplatit

Ilustrační snímek

Úřad finančního arbitra, který řeší spory spotřebitelů týkající se životního pojištění, úvěrů nebo stavebního spoření,...

Najdete na iDNES.cz