Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

České dráhy loni přepravily o sedm milionů pasažérů méně

  17:24aktualizováno  17:24
Vlaky Českých drah ke své přepravě loni využilo 175,2 milionu lidí. To je o téměř sedm milionů méně než v roce 2007, vyplývá ze statistik podniku. Nižší zájem zákazníků zaznamenaly především regionální vlaky.
Cestujících ubývá hlavně na regionálních tratích, na hlavních tratích pasažérů naopak přibývá . Ilustrační foto.

Cestujících ubývá hlavně na regionálních tratích, na hlavních tratích pasažérů naopak přibývá . Ilustrační foto. | foto: Martin Adamec, MAFRA

"Cestující ubývají nejvíc na krajských tratích, kde jeden motoráček obsluhuje řídce osídlené oblasti a na trase nejsou větší města," uvedl mluvčí Českých drah Ondřej Kubala.

Naopak hlavním tratím se podle něj daří lákat stále více cestujících. Na trase Praha - Brno prý dráhy přepravily o čtvrtinu více cestujících. Vlaky mezi Prahou, Pardubicemi, Olomoucí a Ostravou odvezly o deset procent více pasažérů.

Spolu s úbytkem pasažérů trápí dráhy v krajích také nedostatek peněz. Za použití krajských lokálek cestující loni zaplatili 2,7 miliardy korun, kraje přispěly 4,7 miliardy korun. K pokrytí celkových nákladů drahám chybí další 3,2 miliardy korun. Část nákladů podnik pokryl z prodeje majetku.

Potřebujeme miliardy ke zlepšení

Čtěte rozhovor s generálním ředitelem Petrem Žaludou

Na pokrytí letošní ztráty regionální vlakové dopravy slíbil sehnat peníze ministr dopravy Petr Bendl. Má jít o jednorázovou pomoc v době krize, pro další léta se nyní hledá "systémové řešení". To by mohl přinést nový zákon o veřejné dopravě, který nyní ministerstvo dopravy chystá.

Na české železnici nejezdí pouze České dráhy. Z porovnání statistik ČD a ministerstva dopravy vyplývá, že o pasažéry loni přišli i alternativní dopravci. V roce 2007 se jejich vlaky svezlo 2,3 milionu lidí, loni to bylo 1,8 milionu. Konkurence ČD jezdí na krajských tratích hlavně na Karlovarsku, Ústecku a Liberecku.

S odlivem cestujících se nepotýkají pouze vlaky. Útlum kvůli krizi zaznamenala téměř všechna dopravní odvětví, například pražské letiště od listopadu každý měsíc odbavuje meziročně zhruba o 14 procent cestujících méně.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Antimonopolní úřad zahájil správní řízení kvůli mýtnému tendru

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zahájil správní řízení s ministerstvem dopravy kvůli miliardovému tendru na provoz elektronického mýtného systému...  celý článek

(Ilustrační snímek)
V ČR by se mohla testovat auta bez řidiče, uvažuje se o dálnici D8

V Česku by mohl vzniknout testovací okruh pro auta jezdící bez řidiče a autonomní vozidla by se do budoucna mohla zkoušet i v běžném provozu na dálnicích, nebo...  celý článek

Technologie jsou zapojeny, úředníci připraveni. Ostrý provoz úsekového měření...
Rychlost na D1 se hlídat nebude. Kvůli zpackanému tendru chybí radary

Nohu z plynu, jinak můžete být až o pět tisíc korun a mít hned tři „trestné“ body na kontu řidiče. Tak úředníci ještě na jaře strašili řidiče mířící po...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.