Česká lokomotiva má razítko pro Itálii

  14:20aktualizováno  14:20
Český výrobce lokomotiv CZ Loko uspěl se svou posunovací lokomotivou u italských úřadů. V červnu společnost získala oprávnění pro provoz středně těžké posunovací lokomotivy EffiShunter 1000 na italských kolejích.

Posunovací lokomotiva EffiShunter 1000. | foto: CZ LOKO

Tyto dieselové stroje, kterých strojírna sídlící v České Třebové dodala do Itálie zatím pět, mohou nově kromě seřazovacích prací na nádražích a dopravních terminálech vyrazit s nákladními vlaky napříč Apeninským poloostrovem. Firma nyní věří, že razítko potvrzující technickou způsobilost vozidla vydané italskými úřady jí otevře cestu na trhy západní Evropy.

KVÍZ: Znáte šukafon nebo ranžír? Rozkryjte železniční slang šotoušů

Zatímco na východních trzích mohou obecně české strojírenské firmy těžit z dobrého jména a přetrvávajícího technologického náskoku vůči místním výrobcům, směrem na západ je situace úplně jiná, uvedl generální ředitel CZ Loko Josef Gulyás. 

Západní Evropa má silné, technologicky vyspělé výrobce, tuzemské firmy se tak v tomto prostoru zatím dokážou prosadit především díky nižší ceně. Tato výhoda ale během několika let s narůstající hodnotou práce vymizí, předpokládá šéf firmy, která ve svých závodech v Třebové, Ostravě, Přerově nebo Jihlavě zaměstnává 720 lidí.

Další zakázky na obzoru

Kupcem zmiňovaných lokomotiv byla dceřiná firma italských drah Mercitalia Shunting & Terminal, která lokomotivy pořídila vloni za zhruba čtvrt miliardy korun pro posunovací práce v Janově a ve Veroně. Italský zákazník podle Gulyáse nyní zvažuje dokoupit dalších pět lokomotiv stejné řady. Celkem CZ Loko předpokládá, že by v následujících letech mohla do Itálie prodat až na šest desítek nových lokomotiv. V současnosti běží tendry na dodání celkem osmnácti strojů, kterých se tuzemský výrobce účastní.

CZ Loko uspělo v Turecku. Doufá, že o zakázky kvůli politice nepřijde

Poslední velkou zakázkou firmy s ročním obratem zhruba 2,3 miliardy korun byl prodej lokomotiv do Turecka. Tamní ocelárna Izdemir ze západotureckého Izmiru odebrala za zhruba 175 milionů korun celkem šest lokomotiv EffiShunter 700, což jsou stroje o jednu výkonnostní třídu slabší než zmiňované stroje prodané do Itálie.

Export představuje významný podíl tržeb i u konkurenčního výrobce železniční techniky, tramvají a trolejbusů, plzeňské Škody Transportation. Té v loňském roce klesly konsolidované tržby o čtyři miliardy korun na 11,8 miliardy, za čímž bylo omezení výroby tramvají, metra, lokomotiv a příměstských vlaků. Většímu poklesu zabránil podle informací z výroční zprávy právě nárůst prodejů do zahraničí.

Fotogalerie

Z velkých zakázek poslední doby firma oznámila dodávku pětadvaceti elektrických souprav pro Železničnou spoločnosť Slovensko za 4,1 miliardy korun, na kterých firma pracuje ve spolupráci se slovenským ŽOS Trnava.

Německým Deutsche Bahn v letošním roce předává zakázku na šest patrových souprav za 2,6 miliardy korun, které jsou určené pro provoz na trati Norimberk–Ingolstadt–Mnichov.

U českotřebovské CZ Loko představuje export padesát až šedesát procent celkových tržeb. Na českém trhu společnost vloni uzavřela dvojici velkých smluv na dodávky nových strojů státní Správě železniční dopravní cesty a Českým drahám. Prvně zmiňovanému správci kolejí dodala za zhruba půl miliardy korun padesát opravárenských drezín označovaných MUV (montážní univerzální vozík). České dráhy od společnosti objednaly dvanáct lehkých posunovacích lokomotiv za 240 milionů korun. Další významnou zakázku z loňska pro společnost představuje modernizace dvanácti belgických lokomotiv pro tuzemskou soukromou společnost IDS Cargo a skupinu Cer.

CZ Loko ještě pod bývalým názvem ČMKS Holding zahájila výrobu a modernizaci lokomotiv na konci devadesátých let minulého století. Letos v září vystaví na berlínském veletrhu Inotransu tisící vyrobenou lokomotivu.

Nejčtenější

Světové burzy rychle ztrácejí, propad akcií může přivolat recesi i v Česku

Newyorská burza (24. 8. 2015)

Finanční trhy zachvátila „blbá nálada“. Burzy po celém světě již několik dnů v řadě ztrácejí a ani vyhlídky nejsou...

Kvůli kolapsu D1 ministerstvo zvažuje zakázat kamiony v levém pruhu

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Ministr dopravy Dan Ťok viní z kolapsu dopravy na dálnici D1 především řidiče kamionů a dokonce ve spolupráci s policií...

Štědrá nadílka ve Škodovce, zaměstnanci dostali bonus i prémii 12 tisíc

Ilustrační snímek

Zaměstnanci mladoboleslavské automobilky Škoda si před letošními Vánocemi výrazně finančně polepší. Společnost totiž...

Elektřina bude luxusní zboží, řekl energetický expert v Rozstřelu

Energetický expert společnosti ENAS Vladimír Štěpán v diskusním pořadu iDNES.cz...

Emisní povolenky budou výrazně v dalších letech zdražovat elektřinu. Už se to děje, domácnosti si v příštím roce...

Dodavatelé elektřiny maskují její zdražení, neopatrní zákazníci mohou prodělat

Ilustrační snímek

Oznamovat špatnou zprávu není příjemné pro nikoho. A dvojnásob to platí pro obchodníky, kteří musí zákazníky informovat...

Další z rubriky

Firma Gucci danila zisky mimo Itálii, má dlužit miliardu eur

Ilustrační snímek

Milánská prokuratura dokončila vyšetřování daňového úniku ve výši jedné miliardy eur (bezmála 26 miliard Kč), kterého...

Stát dostane zpět dvě miliardy, rozhodl soud v kauze CS Fondů

Soud (ilustrační foto)

Před šesti lety musela Česká republika zaplatit společnosti Akro jako odškodné dvě miliardy korun. Ty teď po rozhodnutí...

Karlovarské minerální vody musí kvůli spojení s Pepsi prodat vody Toma

Závod Magnesia společnosti Karlovarské minerální vody uvedl do provozu novou...

Prodej neochucené i ochucené vody značky Toma, včetně zdroje pramenité vody Natura v Adršpašsko Teplických skalách,...

Najdete na iDNES.cz