Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Česká lokomotiva má razítko pro Itálii

  14:20aktualizováno  14:20
Český výrobce lokomotiv CZ Loko uspěl se svou posunovací lokomotivou u italských úřadů. V červnu společnost získala oprávnění pro provoz středně těžké posunovací lokomotivy EffiShunter 1000 na italských kolejích.

Posunovací lokomotiva EffiShunter 1000. | foto: CZ LOKO

Tyto dieselové stroje, kterých strojírna sídlící v České Třebové dodala do Itálie zatím pět, mohou nově kromě seřazovacích prací na nádražích a dopravních terminálech vyrazit s nákladními vlaky napříč Apeninským poloostrovem. Firma nyní věří, že razítko potvrzující technickou způsobilost vozidla vydané italskými úřady jí otevře cestu na trhy západní Evropy.

KVÍZ: Znáte šukafon nebo ranžír? Rozkryjte železniční slang šotoušů

Zatímco na východních trzích mohou obecně české strojírenské firmy těžit z dobrého jména a přetrvávajícího technologického náskoku vůči místním výrobcům, směrem na západ je situace úplně jiná, uvedl generální ředitel CZ Loko Josef Gulyás. 

Západní Evropa má silné, technologicky vyspělé výrobce, tuzemské firmy se tak v tomto prostoru zatím dokážou prosadit především díky nižší ceně. Tato výhoda ale během několika let s narůstající hodnotou práce vymizí, předpokládá šéf firmy, která ve svých závodech v Třebové, Ostravě, Přerově nebo Jihlavě zaměstnává 720 lidí.

Další zakázky na obzoru

Kupcem zmiňovaných lokomotiv byla dceřiná firma italských drah Mercitalia Shunting & Terminal, která lokomotivy pořídila vloni za zhruba čtvrt miliardy korun pro posunovací práce v Janově a ve Veroně. Italský zákazník podle Gulyáse nyní zvažuje dokoupit dalších pět lokomotiv stejné řady. Celkem CZ Loko předpokládá, že by v následujících letech mohla do Itálie prodat až na šest desítek nových lokomotiv. V současnosti běží tendry na dodání celkem osmnácti strojů, kterých se tuzemský výrobce účastní.

CZ Loko uspělo v Turecku. Doufá, že o zakázky kvůli politice nepřijde

Poslední velkou zakázkou firmy s ročním obratem zhruba 2,3 miliardy korun byl prodej lokomotiv do Turecka. Tamní ocelárna Izdemir ze západotureckého Izmiru odebrala za zhruba 175 milionů korun celkem šest lokomotiv EffiShunter 700, což jsou stroje o jednu výkonnostní třídu slabší než zmiňované stroje prodané do Itálie.

Export představuje významný podíl tržeb i u konkurenčního výrobce železniční techniky, tramvají a trolejbusů, plzeňské Škody Transportation. Té v loňském roce klesly konsolidované tržby o čtyři miliardy korun na 11,8 miliardy, za čímž bylo omezení výroby tramvají, metra, lokomotiv a příměstských vlaků. Většímu poklesu zabránil podle informací z výroční zprávy právě nárůst prodejů do zahraničí.

Fotogalerie

Z velkých zakázek poslední doby firma oznámila dodávku pětadvaceti elektrických souprav pro Železničnou spoločnosť Slovensko za 4,1 miliardy korun, na kterých firma pracuje ve spolupráci se slovenským ŽOS Trnava.

Německým Deutsche Bahn v letošním roce předává zakázku na šest patrových souprav za 2,6 miliardy korun, které jsou určené pro provoz na trati Norimberk–Ingolstadt–Mnichov.

U českotřebovské CZ Loko představuje export padesát až šedesát procent celkových tržeb. Na českém trhu společnost vloni uzavřela dvojici velkých smluv na dodávky nových strojů státní Správě železniční dopravní cesty a Českým drahám. Prvně zmiňovanému správci kolejí dodala za zhruba půl miliardy korun padesát opravárenských drezín označovaných MUV (montážní univerzální vozík). České dráhy od společnosti objednaly dvanáct lehkých posunovacích lokomotiv za 240 milionů korun. Další významnou zakázku z loňska pro společnost představuje modernizace dvanácti belgických lokomotiv pro tuzemskou soukromou společnost IDS Cargo a skupinu Cer.

CZ Loko ještě pod bývalým názvem ČMKS Holding zahájila výrobu a modernizaci lokomotiv na konci devadesátých let minulého století. Letos v září vystaví na berlínském veletrhu Inotransu tisící vyrobenou lokomotivu.



Nejčtenější

Putinův poradce připravil nejbohatší Rusy během dne o miliardy dolarů

Ilustrační snímek

Nejzámožnější Rusové ztratili v jednom jediném dni přes tři miliardy dolarů. Může za to návrh ekonomického poradce...

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...



Šinkansenem z Prahy do Ústí nad Labem po nové rychlotrati už za 27 minut

Rychlovlak AVE - Španělsko

Obyvatelé Ústí nad Labem zřejmě nepřijdou o zastávku vysokorychlostních vlaků spojujících Prahu s německými Drážďany....

Konec nočních nákupů, hlásí Tesco. Obchody v Česku zkrátí otevírací dobu

Obchodní dům Tesco. Logo.

Desítky tuzemských supermarketů britského řetězce Tesco zkrátí od září svou otevírací dobu. Místo půlnoci budou obchody...

Turecká krize se přelévá do Evropy, stahuje s sebou i českou korunu

Současný turecký prezident Recep Tayyip Erdogan se prohlásil za vítěze...

Evropské akcie i euro zůstávají pod tlakem kvůli obavám z ekonomické krize v Turecku. Jednotná evropská měna během...

Další z rubriky

Prodejce mexického piva investuje čtyři miliardy dolarů do produkce konopí

LETNÍ JÍZDA: Konopné pole ve Vrači

Prodejce mexického piva Corona, Constellation Brands, oznámil investici čtyř miliard dolarů do největšího kanadského...

Nemailujte a nepracujte v noci, radí Amazon svým zaměstnancům

Ilustrační snímek

Šéf indického Amazonu má pro své lidi převratnou radu: odhlaste se z pracovního účtu a začněte žít. Amit Agarwal svým...

Státní lesy mají přebytek dřeva, chtějí víc vyvážet do Číny

Kůrovcová kalamita, vichřice, Šternbersko, Bruntálsko, Lesy ČR, Lesy města...

Státní podnik Lesy České republiky by chtěl do Číny vyvážet dřevo, kterého je nyní kvůli kůrovcové kalamitě v Česku a...

Najdete na iDNES.cz