Česká lokomotiva má razítko pro Itálii

  14:20aktualizováno  14:20
Český výrobce lokomotiv CZ Loko uspěl se svou posunovací lokomotivou u italských úřadů. V červnu společnost získala oprávnění pro provoz středně těžké posunovací lokomotivy EffiShunter 1000 na italských kolejích.

Posunovací lokomotiva EffiShunter 1000. | foto: CZ LOKO

Tyto dieselové stroje, kterých strojírna sídlící v České Třebové dodala do Itálie zatím pět, mohou nově kromě seřazovacích prací na nádražích a dopravních terminálech vyrazit s nákladními vlaky napříč Apeninským poloostrovem. Firma nyní věří, že razítko potvrzující technickou způsobilost vozidla vydané italskými úřady jí otevře cestu na trhy západní Evropy.

KVÍZ: Znáte šukafon nebo ranžír? Rozkryjte železniční slang šotoušů

Zatímco na východních trzích mohou obecně české strojírenské firmy těžit z dobrého jména a přetrvávajícího technologického náskoku vůči místním výrobcům, směrem na západ je situace úplně jiná, uvedl generální ředitel CZ Loko Josef Gulyás. 

Západní Evropa má silné, technologicky vyspělé výrobce, tuzemské firmy se tak v tomto prostoru zatím dokážou prosadit především díky nižší ceně. Tato výhoda ale během několika let s narůstající hodnotou práce vymizí, předpokládá šéf firmy, která ve svých závodech v Třebové, Ostravě, Přerově nebo Jihlavě zaměstnává 720 lidí.

Další zakázky na obzoru

Kupcem zmiňovaných lokomotiv byla dceřiná firma italských drah Mercitalia Shunting & Terminal, která lokomotivy pořídila vloni za zhruba čtvrt miliardy korun pro posunovací práce v Janově a ve Veroně. Italský zákazník podle Gulyáse nyní zvažuje dokoupit dalších pět lokomotiv stejné řady. Celkem CZ Loko předpokládá, že by v následujících letech mohla do Itálie prodat až na šest desítek nových lokomotiv. V současnosti běží tendry na dodání celkem osmnácti strojů, kterých se tuzemský výrobce účastní.

CZ Loko uspělo v Turecku. Doufá, že o zakázky kvůli politice nepřijde

Poslední velkou zakázkou firmy s ročním obratem zhruba 2,3 miliardy korun byl prodej lokomotiv do Turecka. Tamní ocelárna Izdemir ze západotureckého Izmiru odebrala za zhruba 175 milionů korun celkem šest lokomotiv EffiShunter 700, což jsou stroje o jednu výkonnostní třídu slabší než zmiňované stroje prodané do Itálie.

Export představuje významný podíl tržeb i u konkurenčního výrobce železniční techniky, tramvají a trolejbusů, plzeňské Škody Transportation. Té v loňském roce klesly konsolidované tržby o čtyři miliardy korun na 11,8 miliardy, za čímž bylo omezení výroby tramvají, metra, lokomotiv a příměstských vlaků. Většímu poklesu zabránil podle informací z výroční zprávy právě nárůst prodejů do zahraničí.

Fotogalerie

Z velkých zakázek poslední doby firma oznámila dodávku pětadvaceti elektrických souprav pro Železničnou spoločnosť Slovensko za 4,1 miliardy korun, na kterých firma pracuje ve spolupráci se slovenským ŽOS Trnava.

Německým Deutsche Bahn v letošním roce předává zakázku na šest patrových souprav za 2,6 miliardy korun, které jsou určené pro provoz na trati Norimberk–Ingolstadt–Mnichov.

U českotřebovské CZ Loko představuje export padesát až šedesát procent celkových tržeb. Na českém trhu společnost vloni uzavřela dvojici velkých smluv na dodávky nových strojů státní Správě železniční dopravní cesty a Českým drahám. Prvně zmiňovanému správci kolejí dodala za zhruba půl miliardy korun padesát opravárenských drezín označovaných MUV (montážní univerzální vozík). České dráhy od společnosti objednaly dvanáct lehkých posunovacích lokomotiv za 240 milionů korun. Další významnou zakázku z loňska pro společnost představuje modernizace dvanácti belgických lokomotiv pro tuzemskou soukromou společnost IDS Cargo a skupinu Cer.

CZ Loko ještě pod bývalým názvem ČMKS Holding zahájila výrobu a modernizaci lokomotiv na konci devadesátých let minulého století. Letos v září vystaví na berlínském veletrhu Inotransu tisící vyrobenou lokomotivu.



Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Banku s „hodným bankéřem“ spolkne Moneta. Přejmenuje se na Air Bank

Air Bank už dlouho láká nové klienty úspěšnou televizní kampaní se zlým a...

Obchod za dvacet miliard výrazně změní rozložení sil v českém bankovnictví. Po spojení Monety, Air Bank a části Home...



Zmetek, označil Ťok lokomotivy, které České dráhy koupily dvakrát dráž

Ilustrační snímek

Optikou ministra dopravy Dana Ťoka jsou lokomotivy Emil Zátopek zmetkem, který je nutné vrátit výrobci. Za...

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...

Další z rubriky

Staropramen od listopadu zdraží točené pivo. Roste cena chmele i energií

2. Čtyři tanky: Cisterna vjede zásobovacím tunelem a dostane se pod úroveň...

Pivovary Staropramen, druhý největší tuzemský výrobce piva, od listopadu zdraží točené pivo, tedy sudové a tankové, v...

I čokoláda je superpotravina. Česká firma ji dodává do Švýcarska

Výroba v pražské společnosti Iswari

O borůvkách či šípku se mluví jako takzvaných superpotravinách. Podle Františka Lomského, spolumajitele české firmy...

Zrušte hračky v Happy Mealu, říká britská členka parlamentního výboru

Happy Meal od MC Donald´s.

McDonald’s by neměl přidávat plastové hračky do dětského menu Happy Meal, uvedla Thérèse Coffeyová, členka...



Najdete na iDNES.cz