Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Nejztrátovější jsou rychlíky Olomouc-Krnov. Na kilometr prodělají 225 Kč

Nejztrátovější rychlíkovou železniční tratí, na níž Českým drahám doplácí rozdíl stát, je spojení mezi Ostravou, Olomoucí a Krnovem. Na každém kilometru své jízdy rychlík prodělá 225 korun. Stát za dopravu na této trati Českým drahám doplácí 157 milionů korun ročně.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J15o21s18e33f 62L30e26b15d11u22š21k98a 4732913643365

Pro ty odborníky, pana Janatu, Kopeckého a další. Přečtěte si ja ČD čarují s čísly ve výkazech a tedy i v účetnictví. Jediná cesta je vyházet ty všechny podvodníky a přestat dodovat. Snížit daně a nechat lidem jejich peníze, nechť konečný uživatel platí ze svých peněz takovou dopravu, jaká jemu nejvíc vyhovuje. A to platí obecně pro všechny dotace.  http://ekonomika.idnes.cz/statistika-ceskych-drah-a-rychliku-dt7-/ekonomika.aspx?c=A130106_213926_ekonomika_ert

0/−1
7.1.2013 12:15

R14a84d87e59k 89J69a91n83a38t78a 9325246864692

Uveďte prosím zemi, kde to tak je a funguje to. Nebo jste takový génius, že jste vymysle něco, co ještě nikoho na světě nenapadlo? Pak pardon.

0/0
7.1.2013 12:37

J94o32s68e38f 45L86e16b40d38u30š43k49a 4982243353825

Jsou země, kde manipulace s výkazy je trestný čín. Např v USA, pokud se na to přijde, tak dotyčný je do báně a nic mu nepomůže. Génius nejsem a jsem zvyklý starat se sám o sebe, Jsem zvyklý to, co si objednám, taky zaplatit. A žádnou železniční dopravu jsem si neobjednal. To vy jste zřejmě zvyklý ostatní jenom ošulit a žít za cizí, ostatně tak jako většina politiků a těch státních zaměstnanců, kteří jsou zvyklí sedět u plných koryt.

0/0
7.1.2013 14:24

J94o61s74e86f 25K21o18p70e12c44k29y 9344942825

Uz jsem vam zde nekolikrat vysvetloval, ze dotace nejsou zadna ztrata pro nikoho. Pro stat je to skvela cesta jak se vyhnout mnohonasobne vetsim nakladum, ktere by musel vynalozit, pokud by verejna doprava zanikla. Pro cestujici je to skvela moznost jak se dostat do prace, skol ci jinam jinak nez autem. Pro dopravce je to standardni zpusob obzivy jako jakykoliv jiny. Stat, mesto nebo kraj si objednaji urcite sluzby a ty pak zaplati. ;-)

0/0
7.1.2013 15:44

V96i12t 28S41t26a87n 2394444568765

V čem by byly ty náklady mnohonásobně větší?

0/0
7.1.2013 16:27

J29o72s56e67f 26K50o69p76e57c55k82y 9704482985

viz cela diskuze nize... neexistence verejne dopravy by znamenala, ze by se 50% populace, ktere ji doted vyuzivali museli dat na dopravu autem = zmnohonasobeni dopravy = zmnohonasobeni investic do silnic a parkovist vcetne udrzby = zmnohonasobeni vydaju ve zdravotnictvi. vice hluku + znecisteni = neprodejne nemovistosti a opet zmnohonasobeni vydaju ve zdravotnictvi atd...

0/0
7.1.2013 16:49

Z53d82e23n97e36k 10V67r80b45a 8549325413307

Dotace ano. Ale samozřejmě průhledná, smysluplná a logická dotace a v minimální možné míře. Dotovat půlnoční courák pro 2 pracující noční hlídače a 20 ožralů je nesmysl. Stejně tak jako dotovat ČD, když na stejné trati je schopen někdo jiný jezdit levněji, nebo dokonce i bez dotací. Dotace jdou z veřejných peněz - tedy to co prošustrují ČD by mohlo jít jinam - třeba do zdravotnictví, školství... (pokud zanedbáme, co češi rozkradou). Pokud někdo účelově "zoptimalizuje"  data, aby vyždíval ze státu víc je podvodník a obhajovat to tím, že bez podvodníka by zanikla veřejná doprava je hloupé. Monopol ČD vedl jenom a pouze k tomu, že dnes cestující platí něco málo jak třetinu nákladů ČD. Zbytek platíme my všichni z daní. ČD nebyly nuceny šetřit o co si řeknou to jim stát dá (protože jinak by jak říkáte zanikla veřejná doprava) a zbytek si vydupou odboráři. (ne nepodobná je situace u ČSA)  Tohle není dlouhodobě udržitelný stav. Upřímně, ona železnice je velmi často nadhodnocované dopravní médium. Když se podíváte, co a kam a v jaké míře železnice dopraví, tak zjistíte, že drtivá většina ztrátových tratí je vcelku  snadno nahraditelná. Ale silniční dopravu nenahradíte železnicí ani z desetiny. Tudíž Vaše scénáře o zmnohonásobení silniční dopravy a následného řetězového kolapsu všeho jsou dost mimo.

0/0
14.1.2013 15:52

J67o96s47e52f 60K14o97z66e52l 1646506545615

Dotace je kromě prodeje majetku, hlavním zdrojem příjmů. Dotace činí cca 85 %úplných vlastích nákladů. Tržby z jízdného pokryjí jen 15%. Stálo za zvážení, zda nezrušit jízdné vůbec. ČD ušetří za pokladní, průvodčí atd. Cca 100 tisíc našich spoluobčanů, držitelů zaměstnaneckých jízdních výhod ČD si za naše daně už nyní dopřává jízdné téměř bezplatné.

+2/−5
6.1.2013 9:56

J73o51s76e48f 98K35o62p28e86c43k73y 9404182555

Pokud vim, tak trzby z jizdneho jsou cca 32% celkovych trzeb za osobni dopravu

+4/−1
6.1.2013 10:08

R18a48d36e11k 44J83a29n12a79t20a 9125326654502

Je to dokonce 35.8%

6 838 390 000 Kč jízdné

12 257 504 000 Kč úhrady od objednatelů veřejné služby (to patrně myslí pan Kozel pod slovem "dotace")

Zdroj: auditovaná VZ ČD za rok 2011

+2/0
6.1.2013 18:00

D42a11v28i71d 53M73a35l26i14n95a 1540953770123

A ktery koncovy "uzivatel" zaplatil tech "jen" 12 257 504 000 Kc? Odpovim si sam - vsichni danovi poplatnici!!!!

0/0
8.1.2013 2:18

K79r63y72š21t52o58f 88L28a25n63í16k 1699410715705

opravte si tu první větu, nejde o spojeni mezi ostravou, olomouci a krnovem, ale když už, tak ostravou, krnovem a olomouci.

+1/0
6.1.2013 9:06

V65a46c76l68a21v 85H85a24j11e86k 3436309919

No nejště byste měl zaplatit poplatek za každý km ujetý po silnici na úhradu státem a obcemi vynaložených nákladů na výstavbu, údržbu a provoz.

+1/0
6.1.2013 7:53

M43a39r55t47i16n 27K31a26r46á89s79e17k 9618233848648

no ot je jedna moznost, v Evrope ale politikum doslo, ze mnohem jendodussi je ovalit dan na pohonne hmoty, nez se stvat s vyberem mytneho

0/0
6.1.2013 9:54

J65o82s42e63f 54L47e59b77d37u65š26k92a 4482703343185

Však ji všichni platí. U podnikatelů a dopravců je to silniční daň, mýtné, dálniční známka a spotřební daň z PHM. Občané ji platí v dálničních známkách, parkovném a spotřební dani z PHM, Problém je, že většina lidí se v daňových zákonech nevyzná a tak ani nevnímá kolik a kde zaplatí na různách, mnohdy skrytých daních státu, městu. Ti je potom dílem umožní rozkrást, dílem jsou  odvedeny EU, aby ta nám část z nich poslala formou dotace, která je obvykle k ničemu a ještě se rozkrádá a dílem z těch daní stát a města zaplatí i něco potřebného,

+2/−1
6.1.2013 11:07

P38e95t83r 85N17o68v63o24t49n54ý 5297564960611

Železniční dopravci neplatí spotřební daň z PHM?

+2/0
6.1.2013 14:09

D59a71v11i59d 45M13a11l65i46n95a 1790773200493

Plati, jen si ji nechaji zaplatit vsema danovyma poplatnikama!

0/0
8.1.2013 1:54

V10a38c76l74a65v 70H78a64j39e98k 3566959299

Ale neplatíte poplatek za použití silnic mimo dálnice. Spotřební daň PHM platí všichni dopravci.

0/0
6.1.2013 19:05

J27o24s10e28f 12L79e74b16d53u91š87k35a 4302173713595

Takže všem, kteří jsou pro dotace. Až poletíte na dovolenou, vezměte to s nějakou dotovanou společností, kde vás letenka bude stát několikanásonbně víc, než letenka u té nedotované.

0/−4
5.1.2013 20:20

R87a15d39e58k 23J23a21n77a53t90a 9365816934422

Pěkné, už se zase vyjadřujete (samozřejmě s ideologickým nádechem) o něčem, o čem nemáte ani páru?

Už jsem tu psal, že dotovaný je v současné době každý let (kromě letů soukromých, ale ty jste asi nemyslel). Úleva na daních (které ostatní druhy dorpavy nedostávají) činí u nás průměrně 1000 Kč na každý let. Pokud se budete i vracet, jsou to 2000 Kč.

Navíc, pokud poletíte na některé letiště, kde jsou nízké letiští poplatky (Praha to není, současných 525 Kč provoz pokryje, mnohá cílová letiště ale mají poplatky o hodně nižší), tak vězte, že to je proto, že provoz těchto letišť je dotován z místních rozpočtu coby podpora turismu a regionu.

A pokud poletíte na ostrovy patřící k evropským zemím (Korsika, Baleáry, Kanáry, Madeira, Azory, atd.), pak vězte, že tam je v zájmu soudržnosti země dotována i samotná cena některých letenek.

+3/0
5.1.2013 20:30

J12o13s48e82f 82L51e46b76d76u96š44k42a 4562453883495

Tak mi jenom vysvětleta jak to, že dotovaná ČSA má vyššá ceny na stejní destinaci, než jiné nedované (nebo dotované?) aerolinky.

+1/−3
5.1.2013 21:33

R44a63d17e15k 50J92a27n47a16t13a 9125316734212

ČSA je firma ztrátová, nikoliv dotovaná (ve smyslu, jakém slovo "dotovaná" používáte vy zde v kontextu železniční dopravců). Což je velký rozdíl.

Dopravce, který jezdí pro stát nějakou linku v závazku veřejné služby, kterou si stát objednal, tak nečiní z vlastního rozhodnutí. Je to prostě státní zakázka, parametry této zakázky (odkud, kam, jaká maximální cena, jaká kapacita vlaku) jsou předem přesně dané, úhrada rovněž. Předem se ví, že linka je ztrátová a proto ji stát objednává, protože jinak by tam nejezdilo nic. Po splnění zakázky může být dopravce i v mírném zisku (myslím, že u nás v ČR jsou u nás 3%) a dnes tomu tako většinou i je (jak v případě ČD, tak v případě ostatních železničních a autobusových dopravců, které )

Naopak ČSA (a naprostá většina aerolinek na světě) o svých linkách rozhodují zcela samy. Jejich ztráta vyplývá ze špatných obchodních rozhodnutí či obecně ze situace na trhu. Ona málokterá aerolinka je v dnešní době zisková. Spoustu svých dlouhodobých plánů totiž nastavily na nižší ceny ropy a poptávku po cestování, než je teď (ropa drahá, v mnoha zemích hosp. krize).

Ohledně srovnání cen, pokuste se uvědomit, že se ptáte zcela nesmyslně. Stejných tržeb lze dosáhnout prodejem menšího počtu letenek za vyšší cenu, nebo většiho počtu letenek za nižší cenu. Z cen letenek nelze tedy na hospodářskou situaci firmu nebo nákladovost vůbec usuzovat. Navíc žádné dvě aerolinky nelétají přesně stejnou linku - i linky mezi stejnými destinacemi se totiž liší. Především časy odletu. Různé časy odletu mají různé typu zákazníků, různé ceny, za kterých lze letenku prodat, a v neposlední řadě různé náklady. Za přistání v lukrativním čase se na většině letišť platí podstatně vyšší poplatky. Různá je i kapacita letadel a od toho se taky odvíjejí náklady.

+4/0
6.1.2013 0:17

P53e92t22r 21N89o84v85o46t33n29ý 5227204370421

Obávám se, že to ten člověk není schopen pochopit. Aspoň mi to tak připadá po jeho vystoupení v této diskuzi.

+2/0
6.1.2013 1:25

J23o80s66e75f 88L14e55b72d74u87š90k18a 4852103763795

Ono zase tak velký rozdíl mezi dotací a uhrazení ztráty, pokud je to placeno státem, tedy z daní, velký rozdíl není. V každém případě to hradí občan. A hradí něco, co buď někdo ukradl, nebo špatně hospodařil a nebo to, co nikdo nechce a nepotřebuje.

0/−2
6.1.2013 11:11

J48o24s12e65f 52K51o29p44e54c13k62y 9974392865

uhrazeni ztraty statniho podniku by bylo podle smernic EU brano jako nekala soutez, takze to neni mozne. Ztratu CSA hradi z beznych uveru jako jakakoliv jina firma v oboru... ;-)

0/0
6.1.2013 11:15

J91o40s64e84f 34L34e46b36d42u69š64k80a 4272333303805

A co se stane, až ty úvěry bance nesplatí? Takových bank máme v EU celou řadu. Banka francouzko belgická Dexia, španělská Bankia, další banky na Kypru, Francii. Všechny jsou plné takových toxických úvěrů. A pak do nich cpou peníze vlády, EU. Jenom do Dexie se poslední dobou nacpalo 200 miliard EUR, do Bankie se nacpalo 400 miliard EUR a je to málo, na řadě jsou další banky na Kypru, které už požádaly o pomoc, francouzské o ni pořádají letos. Vážený pane, chápu, že jste zastáncem železnice, ovšem ta se musí přizůsobt době. Tak jako zanikly kočáry dostavníky, koňské potahy vůbec, tak nastává soumrak železniční dopravy. To neznamená, že zanikne úplně, ale musí se soustředit na jiný segmet, na jíný účel, tak, aby byla výdělečná a ne ztrátová. Zřejmě zaniknou místní lokální tratě. Ale železnice je konkurenceschopná na tratích mezi velkými evropskými městy, kde může směle konkurovat letecké dopravě. Tomu ovšem musí přizpůsobit navazující služby. Pokud však bude obhajovat to, že musí obsloužit kdejakou trať a bude na to chtít dotace, pak zákonitě musí padnout.

0/0
6.1.2013 11:57

J98o85s68e53f 79K97o17p71e88c71k60y 9324302845

pokud nebude CSA schopne splacet sve uvery, tak veritele vyhlasi bankrot a z nuceneho prodeje majetku budou jejich poptavky uspokojeny / zcela nebo castecne/. Banky se to nijak netkne. ostatne problem evropskych bank neni z vetsi casti spatne uverovani ale katastrofalni investice... ja sem samozrejme zastance jakekoliv smysluplne dopravy a smysluplnou dopravou je i zeleznice. nakladni doprava v oblasti surovin ci hromadne dopravy je v podstate nenahraditelna. Osobni pak primestska a dalkova. Ale i regionalni a mezimestska ma sve misto i presto ze jeji vyuzivani je na nizsi urovni nez drive. A mate zcela zmatene pojmy, zeleznice v zadnem pripade nechce provozovat kazdou trat a nechce na kazdou trat dotace. Zeleznice pouze plni objednavky na provoz, ktere si u ni udela stat nebo kraj ;-)

0/0
6.1.2013 12:12

J51o57s42e87f 95L60e53b11d75u52š43k22a 4802423103715

No tak. Bankrot se vyhlašuje v případě, když firma není schopna splácet své závazky. Obecně, když závazky převyšují pohledávky a není dostatek majetku. Neznám bankrot nějaké firmy, kdy by věřitelé byly uspokojení alespoň v 90% výši svých pohledávek. Obvykle se jedná o uspokojení v řádu procent pohledávky u bank je vyšší. Takže jakýkoliv bankrot je vždy ztráta pro věřitele. A nejhorší  je to právě u firam vlastněných státem a v době recese. Což oboje je naplněno u ČSA, čímž vůbec netvrdím, ža by měla tahle společnost bankrotovat. Ale vraťme se k ČD. Kdyby je nedotoval stát, tak by už zřejmě dávno zbankrotovaly. Takže ta placená služba státu je jenom skrytou dotací.

0/0
6.1.2013 12:19

J33o94s23e72f 14K76o38p85e16c93k32y 9914942615

veritele stoji pri bankrotu v rade a kazdy s jinym stupnem naroku, takze se klidne muze stat, ze nektery veritel dostane vsechno, ale je samozrejme, ze vetsina na tom trati. Banka ale ma urcite procento zapocitanych ztrat, takze bezne bankroty se ji nijak netknou. kdyby stat/mesto nedotoval jakehokoliv dopravce MHD/zeleznice/autobus fungujiciho v IDS tak uz davno zkrachuje neb verejna doprava neni vydelecna /az na par vyjimek/ takze duvod proc si zasedate jen na CD je mi opravdu zahadou ;-)

+1/0
6.1.2013 12:25

M72a23r16t57i27n 17N48o39v37o69t37n96ý 7198268205673

Jak tady psal, tak jel za posledních dvacet let jednou vlakem. Tím pádem se cítí povolán řešit problematiku železniční dopravy.

+1/−1
6.1.2013 16:33

J26o73s70e27f 47K65o18p56e79c74k29y 9554802125

a o zadnou skyrtou dotaci se samozrejme nejedna. je to platba za objednane sluzby ;-)

+1/0
6.1.2013 12:26

O37l60d15ř23i78c29h 16H33o25r92á32k 2934669531455

Že by seznam tratí, kde na soukromého dopravce nenarazíte? Ti přeci žerou jen z velkého koryta, které ČD umožňovalo nebýt tak moc ve ztrátě.

0/−1
5.1.2013 19:09

J16o66s21e75f 48L76e57b31d77u24š17k15a 4582763523875

soukromý přepravce na mnohých tratích být nemůže, protože součástá dohody s ČD jsou smlouvy na 10 a více let, díky jimž na trať jiný přepravce prostě nemůže. On totiž žádnou dotaci nedostane.

+1/−2
5.1.2013 20:09

R91a57d35e41k 75J91a94n47a89t61a 9915586774932

Není tomu tak. Ty smlouvy s kraji mají doložku, podle které se může během těch 10 let objednávka snižovat, průměrně o 5% ročně. Třeba JMK toho využije a chystá se výběrko na cca 18% výkonů vypsat.

Vzhledem k tomu, že rozsah dopravy objednávaný v kraji je velký, tak rychleji by ani ti jiní dopravci nastupovat nemohli. Nová vozidla se neprodávají jako housky na krámě, tolik se jich tak rychle sehnat nedá.

+3/−1
5.1.2013 20:21

J52o97s64e20f 72L17e17b78d42u34š79k39a 4372983713245

Ale, ale. To jsou mi novinky. Tak proč bylo takové haló, že nikoho jiného na koleje nechtějí pustit. A jenom příklad z mého okolí. Jeden přepravce začal vozit lidi mezi dvěma městy, Vozil je mikrobusem, po stejné trati jako dotované autobusy. Byl levnější i přesto, že nedotával dotace. Na zásah úřadů musel skončit.

+1/−3
5.1.2013 20:29

R57a55d71e15k 39J45a41n21a69t24a 9705736854852

Haló? Kde bylo haló? Možná někde v novinách, které si dílem z neznalosti, dílem z ideologickcýh důvodů, skutečnost překrucují. Vy věříte novinářům?

U případu "mikrobusu" (jiný příklad neznáte? už to tu omíláte déle) by stálo za to uvést podrobnosti. Za prvé, jedná se o bus. Linková busová doprava potřebuje licenci, na kterou není nárok, vlaková nikoliv, jezdit může každý, kdo splní podmínky. To je první rozdíl. Dost podstatný. Za druhé, takový provoz mikrobusu (tedy nedostatečná kapacita, patrně i nedostatečný jízdní řád, kdy tento nezvládne odvést všechny cestující, za to ale ubírá cestující objednaným ZDO spojům) opravdu poškozuje veřejné rozpočty. Proto je ze zákona možné mu licenci nevydat. Je to tak i na západě. Tam ze stejných důvodu zpravidla nedostane licenci žádný bus, který by měl jet ve trase vlaku.

+1/−1
5.1.2013 20:37

J83o97s52e82f 70L18e49b47d14u44š79k23a 4242113613455

Víte, já dost cestuji, A i mimo EU. Jsou místa, kde autobusy vozí pouze turisty, veřejná doprava je zajištována právě těmi mikrobusy. A vždy jich tam je dostatek, Nevím, zda vlády těch zemí dotují ty mikrobusy, ale podle toho, jaká je mezi nimi konkurence, tak asi ne. A jakékoliv doprava je nejdražší právě v EU. Zřejmě díky dotacím.

+1/−3
5.1.2013 21:39

R64a95d75e75k 14J45a86n72a64t17a 9665526504572

Veřejná doprava je v EU dražší především proto, že je

a) kvalitnější. Dostanete se totiž do mnohem více destinaci, a v mnohem širším rozsahu časů, než v zemích kde vládnou vámi zde adorované maršutky, kolektivní taxi, atd, říká se jím ve světě různě.

b) podstatně vyšší cena práce v Evropě. Zeptejte se bolivijského řidiče kolektivního taxíku, kolik si vydělá. Za jeho výdělek by to v Evropě nikdo nedělal. Prostě by to nefungovalo. Nebo by to bylo drahé skoro jako taxi.

+2/0
6.1.2013 0:22

J45o43s92e55f 49K81o85p53e37c62k73y 9194512375

pan Lebduska by asi uvital, kdyby v milionovych aglomeracich typu Londyn, Pariz, Praha, Berlin atd zajistovaly verejnou dopravu levne mikrobusy ;-) Dobou stravenou pri preprave par osob pres zcela ucpane mesto a nedychatelnym vzduchem a neskutecnym hlukem se zrejme zaobirat nechce ;-)

+4/0
6.1.2013 9:46

M34a26r30t40i59n 33K59a74r97á19s81e47k 9218793288638

Prave naopak, CD vykazovalo ztratu i na trati Praha-Ostrava... diky dotacim jsou naopak v plusu na regionalkach a ryhclikovych tratich.

0/0
5.1.2013 22:09

J51o95s95e55f 97L45e29b68d60u78š59k20a 4672223113935

Železniční doprava zažíval svůj rozmach v 19 stolezí a počátku století 20. Ovšem v 2 polovině 20 století se jádro hospodářské aktivity přesouvá od průmyslu k službám. Průmysloví výrobci přepravují  méně surovin jako železo, uhlí a dřevo. Posunula se od železa, kabelů a trubek k mikroprocesorům, optickým vláknům a nanotechnologiím. Také dopravní náklady podstatně klesly. Průměrné náklady na přesunutí tuny na míli v roce 1890 byly 18,5 centů (v 2001 dolarech; USA). Dnes jsou tyto náklady pod 2,3 centů. Železnice byly vyvinuty pro dopravu velkých objemů na několika tratích spojujících hlavní centra ekonomické aktivity. V současném světě, kde ekonomické aktivity jsou centralizované a důležitá je doprava z bodu do bodu, není a to struktura příliš užitečná. Železnice staly velkými monolitickými organizacemi s byrokratickou strukturou.  M. Hallsworth, komentoval překvapivě moderně, již v roce 1934 chování železniční společnosti Domnívám se, že musí být připuštěno, že, až na pár posledních let, si železnice neuvědomily nástup silniční dopravy nebo byly ve svých reakcích pomalé. Před nástupem silniční dopravy železnice příliš mnoho spoléhaly na svoji pozici. Byly zvyklé čekat až k nim zákazník přijde, protože ve většině případů žádný jiný způsob dopravy ve stejné efektivitě nebyl dostupný. V r. 1993 přepravily ČD 242,2 mil osob při 8 548  mil osobakm , v r.  2005 už jenom 178,2 osob při 6 631 mil osobakm a tento ukazatel stále klesá. Technické řešení železniční dopravy je navíc založeno na přepravě relativně vysoké mrtvé váhy.  Podle studií je srovnatelní využití energie na 1 osobakm u  os. auta je to při obsazenosti 3 osobami 0,56, u vlaku Inter city 0,38 Mj  Osbní auto má podle studie při vzdálenosti do 300 km průměrnu rychlost 75 km, zatímco vlak 65 km. Zdroj European Commission 2002a. Tudíž je zřejmé, že železnice má to nejlepší období za sebou a bude neustále klesat počet přepravených osob i tun nákladu. Bude naopak stoupat podíl silniční jak nákladní, tak  individuální

+3/−4
5.1.2013 18:25

J93o58s47e47f 85L35e92b26d97u70š45k82a 4722113693155

osobní dopravy. Je tedy načase přestat železniční dopravu dotovat.

+1/−3
5.1.2013 18:27

R35a73d20e77k 22J94a38n88a95t61a 9785796734492

Pěkná historická sonda, ale ji vidět, že jse to odněkud opsal, protože to je neaktuální. V současné době v Evropě počet cestujících na železnici naopak roste, v ČR teprve cca od roku 2010, ale v zemích, které jsou před námi napřed, už mnohem déle (ve Švýcarsku už nejméně posledních 12 let).

Ono se totiž začíná projevovat aspekt, který lidská civilizxace ještě nezažila. Zatím jsme pořád objevovali výkonnější a levnější zdroje energie. Dokonce to v 18. stol. odstartovalo tzv. "průmyslovou revoluci". To už ale není pravda. Energie bv poslední dekádách zdražuje a řešení, které by to změnilo není na obzoru. Jediná možnost je energií šetřit. A v dopravě šetření znamená právě přesun přeprav na železnici.

+2/0
5.1.2013 19:01

J17o84s18e87f 53L61e42b79d76u25š13k79a 4572373103455

Až u nás budme mít Alpy, v nich turistické prosklené vlaky, ty kupy turistů, tak taky budeme mít některé trati vyprodané. Ale zatím to tak nevypadá. Navíc ve švýcarském vlaku se neštíte sednout, či jít na toaletu, ani vás v něm někdo neokrade.

+1/−3
5.1.2013 19:10

R94a59d18e53k 83J92a12n33a80t97a 9305576514332

Pro švýcarské vlaky není to, o čem mluvíte ("turistické prosklené vlaky, ty kupy turistů") vůbec typické (ty vlaky ani nejsou součástí síťových jízdenek GA, které jinak platí všude).

Naprostou většinu provozu i toho růstu tvoří normální vlaky a normální občané Švýcarska, kteří nebydlí na horách. Hory jsou jen na jihu Švýcarska a bydlí tam minimum obyvatel.

A ta kupa primitivních klišé nakonec? To snad ani nestojí za komentář.

+2/−2
5.1.2013 19:15

J56o22s52e57f 62L59e74b84d57u18š72k55a 4952933733425

Hory jsou jen na jihu? Tak se prosím podívejte na mapu Švýcarska. Těch rovin je tam poskrovnu. Chápu, že pracovníkům ČD se nelíbí srovnání, ;-D

0/−2
5.1.2013 19:34

R47a11d87e59k 66J29a70n30a65t23a 9825836164542

Na severu nejsou Alpy, oproti nim jen pahorkatina. Každopádně tam nenajdete ty "prosklené turistické vlaky" a to byla podstata sdělení.

Nevím, co myslíte poslední větou. Pracovník ČD nejsem a o ČD jsem ani nemluvil. Růst počtu cestujících na železnicích se v Evropě týká všech dopravců. Dokonce vznikají i dopravci zcela noví. V posledních 2 letech NTV, WB, HKX.

+2/0
5.1.2013 19:47

J40o83s37e53f 68L89e37b98d73u49š70k19a 4112103803375

Podstata sdělení byla, že v Alpách jezdí prosklené vlaky a jsou vyprodané. A to, že jimi jezdí turisté, kteří vylepšují statistiku. Nic jiného. To, že hory jsou jen na jihu, to jste psal vy, ne já. Píšete o růstu cestujících v Evropě. Ano, roste, ale v turisticky atraktivních zeních, kde je spousty turistů, Objem nákladní přepravy klesá, jedinou vyjímkou je Německo, přes které putuje zboží ze severu na jih a z východu na západ. A bude klesat úměrně tomu, jak vlády v EU budou zvyšovat daně aby bylo na dotace.

0/−2
5.1.2013 20:07

R95a17d58e48k 59J29a69n90a66t36a 9515316914482

Turisté v GlaciarExpresu žádnou statistiku nevylepšují. Je jich stále stejně. Nárůst je dán tím, že vlakem stále více jezdí běžní Švýcaři.

+4/0
5.1.2013 20:40

J76o89s78e12f 77L87e27b52d35u82š15k48a 4362483883565

To je možné. Protože všude, kde je nějaký prostor pro poskytování služeb bude vznikat nabídka služeb. A bude více konkurentů, pokud stát nebde konkurenci pokřivovat a omezovat dotacemi. A bude-li víc konkurentů, budou se snažit nabízet cenou, službami a každý si bude moci vybrat. Buď pohodlí a kívičku za hodně peněz, nebo tlačenici za málo peněz. Podobně jako u letecké přepravy. kde můýete letět do Londýna za 8 tisíc a víc, nebo taky za tisícikorunu a méně. Kupodivu ty nízkonákladové aerolinky nikdo nedotuje. většinou jsou dotované ty drahé.

+1/−2
5.1.2013 20:18







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.