Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Dojíždění místo stěhování. Rychlovlaky změní české regiony, říká expert

Andrew McNaughton je jedním z průkopníků vysokorychlostní železnice ve Velké Británii. Jako technický ředitel projektu HS2, který má spojit Londýn s městy na severu Anglie rychlostí až 360 kilometrů v hodině, završí letos osmileté přípravy druhé rychlé železnice ve Spojeném království. Nejúspěšnější jsou vysokorychlostní železniční tratě, které spojují města zhruba v hodinové vzdálenosti, říká nový poradce české vlády.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A87n53t90o13n90í34n 15S46e69b19e78r37a 7103398410829

Dojíždět vlakem do práce desítky Km je msíčně pěkně drahá sranda. A ještě rychlovalky.

A manageři jezdí autem. ......

0/−2
10.4.2017 10:33

R27a40d32e38k 53J85a91n40a69t40a 9685676634592

Můžete to upřesnit? Dojíždět v ČR vlakem odkudkoliv kamkoliv nestojí více, než 44 Kč za jednu cestu, 88 Kč včetně cesty zpět (cena IN100 rozpočítaná na pracovní dny se započítáním dovolené).

+1/0
10.4.2017 10:36

J52a34n 42D12l46o88u36h95ý 7554359700159

Co to melete? Ja jsem na cene za vlak nebo bus cca na 90kc jednim smerem. Autem za 90kc dojedu tam i zpet. Navic u vlaku/busu musim jeste v miste vystupu platit dalsi penize za MHD. Cili secteno/podtrzeno = je to drazsi nez auto, trva to dele nez autem, proc bych tim mel jezdit? Napada me jedinej duvod: musel bych byt takova socka, ze bych nemel ani to auto :-D

0/−1
11.4.2017 7:04

R22a28d64e27k 67J18a15n43a97t59a 9385856124582

Přece jsem napsal, jak jsem k té ceně došel (je to v závorce).

Přesný výpočet: 19990 Kč/(250-25)/2 = 44,42 Kč

Navíc máte jako "dárek" cestu po ĆR i kamkoliv jinam, než do práce, zdarma.

0/0
11.4.2017 9:11
Foto

B98r14o21n60i63s73l76a12v 54G28a84b74r95y38š 2452389131

Manazeri mrhaji casem a ani o tom nevi.

+1/0
10.4.2017 21:07

M35i82r28o25s85l27a51v 75Z51i98k54m54u18n35d 6828732597858

To, že lidé budou v Česku za prací dojíždět "rychlovlaky" je pouhá iluze ...

Zrovna včera byla v ČT reportáž o tomto problému a pán sdělil, že dojíždět do práce hodinu tam a hodinu zpět znamená, že bude "v práci" (myšleno mimo domov) 11 - 12 hodin denně ... k té hodině rychlovlakem je nutno připočítat ještě dobu přesunu na / z nádraží (hlavně v Brně, kde existuje stále vize odsunu nádraží mimo centrum = dalších minimálně 10 - 15 minut cesty v každém směru navíc) se doba dojíždění prodlužuje.

V současnosti se celkem vyplácí dojíždění za prací z Pardubic do Prahy (cca 1 hodina mezi nádražími vlakem R, Ex, RailJet), o Kolínu nemluvě. Je to rychlejší než dojíždění z okrajových částí (Újezd nad Lesy) klasickými prostředky MHD ... Jenže v Praze TO nikomu nepřijde, konec konců ročka na MHD je za 3 650, čili za desetikačku na den, na což si povětšinou lidé dokáží našetřit.

Ročka 2. třídy na vlak (IN 100) je ovšem za 19 900 (54,52 Kč / den) což je už pro mnohé s menšími příjmy ( přece jen dost velký jednorázový výdaj - cca 80 % průměrné mzdy na kterou třeba ani nedosahuje) a když si bude kupovat traťovou nebo síťovou jízdenku na kratší období, tak v konečném důsledku zaplatí mnohem více ... pokud nemá bydliště nebo pracoviště "za rohem" v docházkové vzdálenosti kolem 15 minut "vlastními botami", tak ještě musí platit za MHD (takže dalších 3 650 Kč v Praze) a ještě za MHD v místě bydliště ... minimálně zase tolik do v Praze nebo dokonce více (Pardubice 3 990 zóna I, 4 090 zóna I +II), Brno 4 750 ...

Při dnešních cenách přes 28 000 ...

0/0
10.4.2017 9:59

M76i95r50o24s20l50a48v 50Z62i71k49m33u39n47d 6698242107828

Ve Švýcarsku mají podobný problém vyřešen snadno, tam síťová jízdenka GeneralAbo platí prakticky ve všech dopravních prostředcích bez ohledu na dopravce (tedy železnice, lodní doprava, autobusová doprava, MHD), na turistických tratích, kam se běžně nejezdí (Jungfraubahnen, MGB ...) platí jako průkaz na 50 % slevu ...

Takže cestující, který investuje do GA si vystačí s jedinou jízdenkou pro celé Švýcarsko a nemusí mít síťovku na MHD Basel, Zürich a extra jízdenku na vlak ... Jízdní doba Basel - Zürich činí cca 1 hodinu a je srovnatelná s trasou Pardubice - Praha ... roční GA pro 2. třídu stojí 3 860 SFR, měsíční 340 SFR ... kdo nemá na ročku a kupuje si "jen" měsíční, tak zaplatí "jen" o 220 SFR více.

K tomu, aby se v Česku dala používat jediná jízdenka u všech dopravců - podobně jako ve Švýcarsku - máme velice daleko a "nějaké" VRT problém nevyřeší ....

0/0
10.4.2017 10:01

R76a75d80e88k 34J42a22n96a34t12a 9985736754482

Jste "trochu" nekonzistentní. Současně na začátku tvrdíte, že lidi dojíždět nebudou, abyste v zápětí vypsal spoustu případů, kde se dojíždí už dnes. Pokud se vám ta "magická hodina" objeví na více relacích, tak se prostě bude dojíždět více.

Taky nevím, proč srovnáváte cenu IN100 s nějakou nízkou mzdou. Pokud někdo na IN100 chce dojíždět, tak zpravidla do Prahy, a ten rozdíl ve výši mezd mu to v pohodně pokryje (protože to je jen 1600 Kč měsíčně, včetně pražské MHD pak 1900 Kč měsíčně). A možnost jet pak zadarmo ve volném čase kamkoliv po ČR vám taky nějaké peníze ušetří.

0/0
10.4.2017 10:34

M23a64r84t52i35n 38R41u14z15i44c78k10a 1222798596317

A taky se zapomina na benefity, ja jsem dojizdel praha-brno, v tydennich cyklech, cca 2800,- ubytovani na tyden, cca 2400,- za cestu, cca 800,- stravne... Vse platila firma, kdyby jizda vlakem byla do hodiny, rekneme 45min., tak naklady firme by klesly o cca 200,- na stravnem, o 2800,- na ubytovani, a pokud by jizdenka byla cca 240,- tak naklady na jizdne by se nezmenily... Kazdopadne uspora cca 3000,- tydne pro firmu a ja bych byl kazdy vecer doma... byt bych na ceste stravil 2,5h... A zas bych si mohl pripravi neco cestou a cestou se nasnidat, prip. i naveceret...

0/0
10.4.2017 12:22

J24a70n 65J68e72m76e19l11k25a 1605890

"V Česku by to znamenalo, že by se nemusely tolik vylidňovat regiony, jako je Ostravsko." To je podle mě omyl, protože v momenťě, kdy bude koncesní model, lístek nebude stát 200-300 ale 1000. Tak se část lidí právě radši přestěhuje nebo vrátí k autu.

+1/0
10.4.2017 8:04

R77a38d50e26k 59J71a74n56a89t33a 9155386564562

Proč by tu měl být koncesní model? Protože je v Británii? Tam je to ale považováno za chybu. A když v předchozím článku

http://ekonomika.idnes.cz/rychlovlaky-ceska-republika-odbornik-poradce-fo0-/eko-doprava.aspx?c=A170331_103955_eko-doprava_suj

ten pán tvrdí, že je třeba se poučit z chyb jiných zemí, tím toto zjevné má na mysli. V Německu se po VRT běžně dojíždí a může si to dovolit každý.

0/0
10.4.2017 9:09

J47o43s76e83f 88L62e21b84d53u52š77k59a 4142823543905

Pokud pojede VRT vak mezi Brnem a Prahou, zcela jistě zkrátí čas cesty. Je jen otázka, kolik to bude stát, zda nebude levnější cesta autem, ale i další dopravní napojení. Ovšem, bude -li mít VRT mezi Prahou a Brněm dvě zastávky, pak už čas oproti běžnému rychlíku příliš nezkrátí a bude otázku, zda se najde dostatek lidí ochotných platit za úsporu času. Jestli má někdo dojem, že zedník kdesi od Šumperku bude dojíždět do Prahy za prací VRT, pak se hodně mýlí. Protože to, o co by měl v Praze vyšší výdělek, to by utratil za cestu. Tedy vláda bude dotovat VRT, sebere peníze lidem daněmi a ti zase nebudou mít peníze na VRT.

+2/−1
10.4.2017 7:39

R18a43d34e23k 80J24a36n15a38t83a 9625186834742

"zda nebude levnější cesta autem"

nejspíš ne, ale i kdyby ano, záleží na tom tolik? VRT má být především LEPŠÍ než auto.

"všem, bude -li mít VRT mezi Prahou a Brněm dvě zastávky, pak už čas oproti běžnému rychlíku příliš nezkrátí "

Jak jste na to přišel? Nonstop spoj Praha-Brno bude mít jízdní doby kolem 0:55, spoj s 5-6 zastávkami bud emít jízndí dobu kolem 1:25. Dnešní vlaky mají jízdní dobu 2:30 při jedné nebo dvou zastávkách.

"Tedy vláda bude dotovat VRT, sebere peníze lidem daněmi"

Výstavba VRT se dá udělat bez navýšení dnešního rozpočtu SFDI. Provoz je pak pro vládu úspornější, protože je fektitivěnjší a narozdíl od provozu pomalého není třeba dotovat.

0/0
10.4.2017 9:13

P34e46t60r 39D26r29a70p66a47l 3765108243275

Bohužel pan expert ze Spojeného Království zapomněl na "české špecifiká"...tedy že příprava nebude trvat 10 let, ale 20 (během níž se 3x změní trasa), že výstavba nebude trvat 15 let, ale 30 a že stavba bude 3x dražší než rozpočet

+2/0
10.4.2017 7:19

J65a71n 17J93e25m51e17l78k23a 1305230

A že stavba bude tak nekvalitní, že místo 350 se po ní bude jezdit 250;-D

0/0
10.4.2017 7:45

R32a34d62e62k 56J82a33n37a31t45a 9675126344662

Určitě nezapomněl. V UK se taky ta HS2 připravuje už šíleně dlouho.

Pokud jde o rozpočet, v poslední době je to spíš naopak. Staví se o poznání levněji než odhadní ceny - viz úsek Rokycany-Plzeň.

+1/0
10.4.2017 9:23

J31a24n 74D87l71o66u74h14ý 7234229870729

Cili to bude vyrazne rychlejsi nez auto? Tomu preci neverite. Vlak pred barakem nestavi. A dneska clovek od dveri ke dverim autem ujede za hodinu cca 60 az 80 km. Praha - Brno nikoho nezajima. Tuto trasu nikdy nebude jezdit clovek, co pracuje v Praze a bydli v Brne. To je na ceske pomery utopie.

+1/0
10.4.2017 7:13

J21i54ř24í 68D32o26n67ě46k 2195123966469

Změní české regiony?Jestli budou ceny jízdenek jako v Británii,tak změní leda jen prdlajs

+1/−7
9.4.2017 11:20

R14a84d29e26k 89J89a43n36a48t90a 9895836844632

Z toho nelze vycházet. V Anglii jsou vysoké i jiné ceny, včetně pomalých vlaků.

Praxe naopak ukazuje (Německo, Francie, Itálie, ale i u nás v ČR), že cena jízdného v rychlejším vlaku není vyznamně vyšší, než stejnou relaci jet vlaky pomalejšími. Ono to dává smysl, když si uvědomíte, že VRT souprava je sice o nějakých 40% dražší než "pomalá", ale uděláte s ní a se stejným množství personálu za den 2-3x více kilometrů.

Výjimkou je Španělsko, kde jsou vlaky AVE opravdu dražší. Ale to je dané neschopností efektivně organizovat dopravu. Oni provozují ty vlaky jako letadla. Dlouhé intervaly, komplikované přestupy, nulová tarifní integrace.

+9/0
9.4.2017 11:27

M48a42r51t64i58n 58K48a44r94á60s25e75k 9318973798178

No praxe ukazuje to, ze ceny VRT jsou zavisle ciste od toho, jak moc to zadotuje stat....

+1/−2
9.4.2017 12:27

R98a84d15e72k 89J35a62n89a83t96a 9315976394842

Provoz VRT není dotovaný. Ba naopak, např. v tom Německu platí ICE násobně vyšší poplatky za koleje než pomalé dotované regionální vlaky a tím na ně nepřímo přispívají.

+3/0
9.4.2017 12:45

M16a33r78t48i41n 13K97a75r60á42s86e54k 9458833318398

No rekl bych ze i pres to, zeplati vyssi poplatky, tak se z toho nikdy stavba te trati nema sanci zaplatit. A taky v nemecku vlaky stoji obecne ranec, tj i VRT stoji ranec...

Zajimalo by me na zaklade jake uvahy dochazi nekteri lidi k tomu, ze v CR by bylo mozne bez problemu vybudovat trate, nakoupit vlaky a provozovat je ze zlomek ceny ve srovnani se zahranicim...

+1/−3
9.4.2017 12:51

S73t66a15n49i20s81l84a10v 58K75r51e25j11c68a73r 2511238963316

Možná tak usuzují podle snadnosti Leona a SA. I když v tomto případě jde úplně o něco jiného. Nevím, zda se uvažuje o využití stávajícího koridoru, nebo by se muselo stavět něco jiného dalšího. Je to na schopnosti předvídat a rozvažovat. Osobně by se mi rychlovlaky na zabezpečených tratích a superloopy líbili ale mám obavu ze záboru další zemědělské půdy. Nikoli z mého pohledu, už to stavitelé nestihnou, ale z pohledu vnoučat. A aby tyto vnoučata nebyli odkázány na dovoz všeho co se dnes dá v ČR pěstovat a sklízet.

0/−2
9.4.2017 16:37

R40a69d96e29k 41J75a94n85a38t21a 9575476184532

Setkal už sem se mnoha více či méně inteligentními argumenty proti VRT, ale tohle slyším poprvé.

Máte zdá se, mezery v matematice. Zábor půdy je minimální. Vždyť je to jen 10-12m široká liniová stavba. Užší než dálnice. Musíte postavit celý kilometr, abyste zastavěl 1 hektar.

A v zeměpise máte taky mezery. Jinak byste věděl, že v Evropě je zemědělské půdy nadbytek. Oproti minulosti se totiž hodně zvýšila efektivita zemedělství. Dostatečné množství potravin tak vypěstujete i s menší výměrou (a také s menším počet pracovníků). Výsledkem je nadprodukce potravin, plýtváni s nimi a tak Evropa jídlo vyváží a to nejen za peníze, ale i zdarma do Afriky ...

0/0
9.4.2017 18:35

R10a74d91e33k 71J78a65n22a95t62a 9415546324342

Poplatky za dopravní cestu nikde na světě nemají za úkol pokrýt náklady na stavbu. Ani u železnic, ani u dálnic. To by totiž dorpavní cesty stavěli soukromé firmy, kdyby to byl takový přímočarý kšeft. Stát se to ale vyplatit může, protože formou daní z rostoucí ekonomiky a ušetřených výdajů se mu může vrátiy i to, co by se soukromému investorovi nevrátilo.

Nezapomeňte, že náklady na provozování vlaku jsou v ČR nižší než v Německu. Zejména díky mzdovým nákladům. Veřejná doprava patří mezi služby a má relativně vysoký podíl lidské práce na nákladech. U ČD při celkových ročních nákladech v osobní dopravě 21 mld. Kč připadá na mzdy 7 mld. a i část ostatních nákladů (třeba úklid souprav) odpovídá nízké ceně práce v ČR. Ostatně jak už jsem napsal - provozovat vlak nízkou rychlosti je dražší než provozovat vlak rychlostí vysokou. Pokud "máme na to" jezdit pomalu, budem "mít na to" jezdit i rychle.

Jediný vážnější problém je v investičních nákladech na stavbu. Náš rozpočet není v takové kondici jako německý. Ale právě proto existují ty EU fondu, kde zejména Němci a Francouzi pomáhají ostatních zemím ty rozdíly dohnat.

+2/0
9.4.2017 18:16

M44a40r28t80i92n 70K33a17r43á95s17e30k 9788163888238

No ona ta struktura nakladu CD je z velke casti zpusobenaz velke casti archaickym vozovym parkem (s nizkymi odpisy a naklady) - to taky uplne nezreplikujete na VRT...

0/0
9.4.2017 22:21

R29a63d93e77k 92J24a73n75a30t72a 9585606144842

Proč ne? VRT už jsou v Evropě 40 let, zanedlouho se vytvoří trh s ojetinami a tak jako se dnes levně kupují vozy z Rakouska s vmax 200 km/h (paradoxně si tu takovou rychlostí ani nezajezdí..) a ojeté regio motoráky, budeme holt kupovat i ojeté VR vlaky ... v zásadě na tom není nic špatného. Po silnicích tu jezdí ojetiny taky více než v Německu a životnost železničního vozidla je dlouhá.

0/0
9.4.2017 23:03

T33o77m43á49š 62R14á76k26o28s 7369590384519

to je sice všechno pěkné a chápu zdejší nadšení, jaké by to bylo, tu mít rychlé vlaky. Ale ta sranda něco stojí a my nejsme zas tak lidnatou zemí, aby se tu utvořila poptávka po nějaké obrovské mase denního dojíždění, o které se píše v článku. Pokud se nebudeme bavit o dopravě v okruhu kolem 50 km, 70 km od Prahy / Brna / Ostravy, kde VRT toho moc nevyřeší a tady by situaci zlepšila spíš kvalitní příměstská síť..(resp. ty větvičky by stejně nebyla VRT, ale rychlejší regionální trtě) - tak kolik lidí by tu reálně pravidelně dojíždělo na vzdálenosti 100, 200 km, o kterých je rozhovor ? Půlka Brna asi ne.. Takže když by to v rámci celé ČR (tedy nejen z Brna, ale různě podél trati) natahalo 100 tis. pravidelných cestujících, tak to je hodně optimistický odhad. A teď kolik výnosů vygeneruje tento objem pendlujících.. Aby to pro ně dávalo smysl, tak by muselo být měsíční jízdné kolem 3 tis. Kč, za rok teda 36 tis., za všechny teda 3.6 mld.Kč ročně (ale spíše to bude méně, dejme tomu 2-3 mld.Kč). Pane jo ! To bude s bídou stačit na roční provoz, ale rozhodně ne na výstavbu. To už větší výnosy vygeneruje příležitostná přeprava, když dejme tomu každý druhý z nás se aspoň jednou ročně sveze někam tam a zpátky za tisícovku (výnos 5 mld. Kč). Tím pádem mi smysl článku uniká..

+2/−6
9.4.2017 9:48

R83a89d75e71k 45J42a89n73a27t34a 9685396664472

Nemáte pravdu, že VRT nevyřeší vzdálenost 50-70 km od měst. Tam pomůže taky. Jednak uvolní kapacitu dnešních tratí (linky S mak mírně zrychlí a budou mít kratší interval), jednak se bude dojíždět po VRT, vzniknou příměstské spoje, které VRT využijí (viz např. Ingolstadt-Norimberk).

Dále jste nepochopil, že v takto krátkém rozhovoru nelze podchytit všechny přínosy. Jako byste chtěl popsat efekt dálnic v jednom článku. VRT na sebe stáhnou z dálnic i současných tratí mnoho typu dopravy. Na kratší vzdálenosti spíše dojíždění, tna delší spíše dálkovou dopravu. To, že se zde mluví o dojíždění, neznamená, že po VRT nebudou jezdit i klasické dálkové spoje, pro cesty jednou týdně, pro příležitostné denní služební cesty nebo pro cesty na dovolenou (prostě ekvivalent dnešních dalkových vlaků, jen rychlejší a díky vyšší atraktivitě využívané větší částí populace, a díky vyšší efektivitě méně náročné na dotace příp. s nižším jízdným příp. více výdělečně, všechny 3 možnosti jsou plus pro ekonomiku).

Vaše další kalkulace nekomentuji, vycházíte totiž z toho nepochopení situace. Jen vás informuji, že cena staveb se nepromítá do jízdného, ani u silnic, ani u železnic. Nikde na světě.

+4/0
9.4.2017 10:34

T14o17m26á49š 59R57á81k90o31s 7969110714489

Reagoval jsem na nosnou nit clanku, ze hlavnim efektem ma byt denni dojizdeni na vetsi vzdalenosti.. Neni tomu tak - Jak pisu poptavka z tohoto "zdroje" ma sve limity. O dalsim prinosu VRT nepolemizuji, tez bych ji uvital, ale to se dostavame k tomu, ze poptavkově ma byt VRT tazena tydennimi cestami, sluzebkami apod. - tady je zase nutne rici, ze kdyz pojedu k babičce nebo na sluzebku (a to i denni) do Brna/ Olomouce / Ostravy tak 2 az 3 hodiny necim jako pendolinem je celkem ok; ano, polovina casu by byla fajn, ale to je pak o investicnich prioritach zeme.. Největší posun bych videl spis v mezinarodni preprave, jenomze ta zase na sebe nevaze tolik cest a jako prilezitostny cestujici, bych se spokojil s linkou do Mnichova, Berlina, Vídně kolem 3 h podobne jako do Ostravy (ideálně kdyby Pendolina mohly mistama 200 km/h a bylo by to celkem ok). Jinak ano, VRT by uvolnila kapacity pro regionalni site, ale zase jenom kolem VRT (a tech paternich by zase nebylo v dohledne dobe tolik) - a vsak jsem take psal, ze dava smysl zlepsit resp. zkapacitnit regionalni sit. Osobne budu radeji, kdyz budeme mit nejprve spojeni v kvalite Pendolina mezi krajskymi mesty + napojeni na Mnichov, Berlin, Viden, Polsko, Slovensko, nez mit "vlajkovou lod" VRT Praha-Brno a teprve pak investovat do prilehajicich trati..

+1/0
9.4.2017 11:18

R59a25d86e77k 58J65a63n44a34t45a 9825826884682

Já v článku nosnou nit nevidím. On mluví i o dalších efektech, včetně těch mezinárodních.

Vy se snažíte tu úvahu rozsekat, brát zvlášť dojíždění, zvlášt cesty k vbabničce atd. a pü každé dokauzjete že to je na nic. Ano, rozehané je to na nic. Ale ono se to musí bráít v součtu. Na dnešní D1 taky nevyvoříte z cestujcícího v atutě nějaký typický profil, Každý má důvod trochu jiný.

0/0
9.4.2017 11:34

R52a42d14e25k 24J93a73n19a77t24a 9295426874902

Dále se dopouštíte chyby, když uvažujete "a nebylo by lepší trochu zlepšit tohle a trochu tamto atd.". Efektivita investice je tím vyšší, čím více lidí (přesněji oskm) to zlepšení využije. A to je hlavně ta páteř. Ekonomické hodnocení se dělá a úseky kde to nevychází, mají problém projít, viz např. Nemanice-Ševětín.

+1/0
9.4.2017 11:49

R36a18d83e49k 47J41a27n34a66t19a 9815616184812

U mezinárodních spojení máte pravdu, že se jedná o funkci doplňkovou. Ale na druhou stranu není pravda, že 3h do okolních měst stačí každému. Za Mnichovem apod. není konec světa, ale další destinace.

+2/0
9.4.2017 11:53

I49v71a91n 14M76a74r91e32k 6784638952

"Kmen bez větví" nemůže žít. U nás se ale jde přesně touto cestou . Když už nezastavit dopravu, tak alespoň cestujícím na té "větvi" co nejvíc znepříjemnit cestování. Např trať 341 je toho zářným příkladem. RvRvRv

0/0
9.4.2017 9:04

R55a34d65e50k 76J98a43n46a30t56a 9435196744972

Práce na zlepšovaní infrastruktury máme až nad hlavu. Skoro o každé relaci můžete říct, že by se dala nějak zlepšit.

Ale když se nad tím hlouběji zamyslíte, možná i sám přijdete na to, co je lepší zlepšovat přednostně. Není to náhodou to, kde za dané prostředky pomůžete zkrátit čas cesty největšímu počtu lidí a vlakových souprav? A to jsou spíš relace mezi velkými městy, mezi dopravními uzly.

+5/0
9.4.2017 10:40

J48i30ř20í 24Z79a58t15l22o22u11k95a74l 3568509831246

Velmi pěkný rozhovor. Pán evidentně dobře ví, o čem mluví, k čemu je to dobré, jaké by měly být priority.

+2/0
9.4.2017 8:45

P60e25t61r 69N83o44v71o98t11n67ý 9141619740445

Politici, kteri byli schopni postavit metro do Letnan a do Motola, by patrne konecnou VRT situovali na Zbraslav nebo do Dolnich Chabru.

0/0
9.4.2017 8:35

V28á25c57l93a11v 76D52l11o68u49h26ý 2967280524380

No pokud budu bydlet na Zvonařce a potřebuji na Václavák tak dobrý, ale z Ivančic na Rudnou nic moc.

0/−2
9.4.2017 8:17

R75a13d67e89k 79J71a29n58a58t46a 9785466754522

I relaci Ivančice-Rudná VRT pomůže. Přinejmenším pak bude veřejná doprava reálnou alternativou. Jízdní doba bude řekněme 30minut+1 hodina+30 minut, to je celkem 2 hodiny, dnes je to autem něco přes 2 hodiny a veřejnou dopravou 4 hodiny.

+3/0
9.4.2017 10:50

K79a56r46e18l 59Č35e60r56n40ý 6925883222831

Tak nevím, tohle už kdysi měl změnit internet. Lidé měli zůstat na venkově a pracovat na dálku. Na dálku sice někteří pracují, ale metropole rostou dál.

Dojíždění za londýnským platem také dává jiný prostor pro cenu jízdného​. Těžko počítat s tím, že současná cena roční jízdenky by zahrnovala jízdu rychlovlaky a vyšší cena by byl problém.

+1/−1
9.4.2017 6:52

P71e59t11r 43N27o73v80o57t38n38y 1571170541

A proč by nezahrnovala?

+1/0
9.4.2017 9:36

J48a52n 38J45e51m39e73l64k91a 1965460

Sázka pro někoho, že bude jezdit denně, do divadla a spol je špatná, protože se jednoduše, stejně jako v Anglii "nedoplatí". Mě se nejvíce líbí přístup Rakouska. Rozumný a postupný. A mají po Švýcarsku nejúspěšnější železnici. Kupodivu po jejich nové rychlé trati nákladní vlaky jezdit mohou.

+3/−2
9.4.2017 6:30

R49a81d44e78k 49J51a21n58a86t82a 9175746864862

V Rakousku je odlišná situace. Oni mají terén takový, že buď je to široké údolí, tj. víceméně rovina (kde trať beze sklonů lze postavit levně), nebo Alpy (a tudíž je to na rovnou basis tunel, kde je kvůli vysokým nákladům nutné sdílení s nákladní dopravou).

U nás nelze k současným tratím jednoduše a poměrně levně přistavět dvě další koleje. Naše dva hlavní uzly (Praha a Brno) jsou odděleny terénem, ve kterém je nejefektivnější novostavba osobní VRT s vyššími sklony. Rovněž vzdálenost Prahy a Brna je taková (187 km vzdušnou čarou), že pro dosažení systémové hodiny potřebujete max. traťovou rychlost 320 km/h. Oni mají mezi Vídní a Lincem 153 km, mezi Vídní a Grazem 141 km. Proto jim stačí o něco méně.

+1/0
9.4.2017 11:00

R76o12m57a77n 98J98e18s78c11h28k16e 9188865637535

Proč by nešlo přidat koleje v úseku Choceň - Praha ? A udělat VRT Brno - Choceň ? Nebo alespoń tunel Brno - Blansko ?

+1/−3
9.4.2017 13:21

J69i53ř97í 93Z18a46t80l34o98u23k59a87l 3168949941616

Protože ta trať vede úplně jinudy, než je třeba a je příliš pomalá. V podstatě byste stejně musel postavit novostavbu pak už je lepší stavět přímo, kratší trasou.

+2/0
9.4.2017 13:45

J69a30n 70J64e52m96e61l43k28a 1475500

Však ale ten úsek Vídeň - Polten nejde podél stávajících kolejí. Je to systém kolejí. Příměstská a část carga jede po starých. Za Poltnem po stejné trati, ale s oddělenými kolejemi v zastávkách pro zastávkovou dopravu (na rozdíl od našeho přetíženého koridoru). K tomu bude cargo jezdit obchvatem Poltenu. Řekl bych, že je to podobné jako Praha Kolín Pardubice - Hradec.

Linz je jen jedna zastávka. Salzburk, Insbruck další důležité. Vídeň Salzburg 2:20 je hezký čas. To autem nejde. A to mají před Salzburgem ještě pomalé koleje.

0/0
10.4.2017 7:43

R73a64d76e31k 44J12a70n32a38t47a 9305876914672

Al u nás jednoduše nemáte takový terén mezi Prahou a Brnem jako mají oni mezi Vídní, Lincem a Salcburkem. Proto může u nás vyjít lépe jiné řešení.

Pokud navrhujete začít s VRT směr Pardubice a Hradec, pak uvažujete v intencích dnešní sítě. Usuzujete, že tím směrem každý chce, protože se tamtudy přece jezdí vlaky dnes. Ale ono se tam jezdí, protože tam vedou relativně dobré koleje, ne proto, že by tamtudy lidi tolik chtěli. Jednoduchý pohled na mapu intenzit silniční dopravy ukazuje, že lidi chtějí hlavně směrem na Brno. Navíc se zaseknete u Třebové. Úsek Třebova - Brno by byl velice drahý a kompikovaný, navíc by vám tam zůstala ta zajíždka, kvůli které byste mj. nikdy nedosáhl systémové hodiny a to vám rozhodí integrální taktový grafikon.

0/0
10.4.2017 9:37

P64e76t52r 10V85o57n90d94r32a21c56e27k 7435821143100

Neskutečný blábol - pro 90% lidí v této zemi bude stějně nějaký rychlovlak pohou informací, protože ten kdo nebydlí zrovna u stanic VRT tak ten nesmysl stejně nevyužije ..... možná než vymýšlet podobné nesmysly že by stálo za to opravit silnice

+2/−8
9.4.2017 6:08

T10o41m74á28š 42T82a34t57í81č66e70k 5920332390418

Divný počty. Pražská aglomerace - 1,5 mil. Brněnská a ostravská - 2 x 0,5 mil. To znamená, že jen tři hlavní stanice VRT budou sloužit každému čtvrtému obyvateli. Když se k tomu připočtou města, kde VR vlaky budou vyhlídkově stavět, jako Jihlava nebo Plzeň, jsme někde u každého třetího obyvatele, který se sveze autobusem, tramvají nebo metrem na VR vlak do dvaceti minut. A když se připočtou navazující vlakové spoje, kolik zbude lidí, pro který nebude mít VR vlak význam? Příklad: Chci z Kyjova do Prahy. Kyjov-Brno jedna hodina, Brno-Praha dvě a půl, celkem tři a půl hodiny. Po VR spojení Brna s Prahou jsou to hodiny dvě. To nedáš ani v Maserati.

+7/−1
9.4.2017 8:27

R82a49d75e60k 38J96a66n75a47t64a 9255736814972

Nemáte pravdu. Rychlá páteř pomůže celé síti, i místům mimo tuto páteř, podobně jako dálnice (viz http://vysokorychlostnizeleznice.cz/ ).

Navíc si patrně neuvědomujete, jak velký podíl lidí bydlí ve velkých městech. Nepropojujeme zemi, ale lidi.

+1/0
9.4.2017 12:04







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.