Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Dojíždění místo stěhování. Rychlovlaky změní české regiony, říká expert

Andrew McNaughton je jedním z průkopníků vysokorychlostní železnice ve Velké Británii. Jako technický ředitel projektu HS2, který má spojit Londýn s městy na severu Anglie rychlostí až 360 kilometrů v hodině, završí letos osmileté přípravy druhé rychlé železnice ve Spojeném království. Nejúspěšnější jsou vysokorychlostní železniční tratě, které spojují města zhruba v hodinové vzdálenosti, říká nový poradce české vlády.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A63n78t37o25n20í16n 47S48e53b60e40r89a 7553828830759

Dojíždět vlakem do práce desítky Km je msíčně pěkně drahá sranda. A ještě rychlovalky.

A manageři jezdí autem. ......

0/−2
10.4.2017 10:33

R45a59d35e62k 22J44a21n25a47t37a 9515106804782

Můžete to upřesnit? Dojíždět v ČR vlakem odkudkoliv kamkoliv nestojí více, než 44 Kč za jednu cestu, 88 Kč včetně cesty zpět (cena IN100 rozpočítaná na pracovní dny se započítáním dovolené).

+1/0
10.4.2017 10:36

J44a53n 50D59l59o91u53h74ý 7394419540729

Co to melete? Ja jsem na cene za vlak nebo bus cca na 90kc jednim smerem. Autem za 90kc dojedu tam i zpet. Navic u vlaku/busu musim jeste v miste vystupu platit dalsi penize za MHD. Cili secteno/podtrzeno = je to drazsi nez auto, trva to dele nez autem, proc bych tim mel jezdit? Napada me jedinej duvod: musel bych byt takova socka, ze bych nemel ani to auto :-D

0/−1
11.4.2017 7:04

R24a11d30e19k 18J72a85n84a21t28a 9265766534142

Přece jsem napsal, jak jsem k té ceně došel (je to v závorce).

Přesný výpočet: 19990 Kč/(250-25)/2 = 44,42 Kč

Navíc máte jako "dárek" cestu po ĆR i kamkoliv jinam, než do práce, zdarma.

0/0
11.4.2017 9:11
Foto

B52r73o12n74i94s31l10a25v 19G39a19b76r48y40š 2342849981

Manazeri mrhaji casem a ani o tom nevi.

+1/0
10.4.2017 21:07

M43i18r47o15s78l70a74v 22Z50i79k71m70u70n67d 6658482407758

To, že lidé budou v Česku za prací dojíždět "rychlovlaky" je pouhá iluze ...

Zrovna včera byla v ČT reportáž o tomto problému a pán sdělil, že dojíždět do práce hodinu tam a hodinu zpět znamená, že bude "v práci" (myšleno mimo domov) 11 - 12 hodin denně ... k té hodině rychlovlakem je nutno připočítat ještě dobu přesunu na / z nádraží (hlavně v Brně, kde existuje stále vize odsunu nádraží mimo centrum = dalších minimálně 10 - 15 minut cesty v každém směru navíc) se doba dojíždění prodlužuje.

V současnosti se celkem vyplácí dojíždění za prací z Pardubic do Prahy (cca 1 hodina mezi nádražími vlakem R, Ex, RailJet), o Kolínu nemluvě. Je to rychlejší než dojíždění z okrajových částí (Újezd nad Lesy) klasickými prostředky MHD ... Jenže v Praze TO nikomu nepřijde, konec konců ročka na MHD je za 3 650, čili za desetikačku na den, na což si povětšinou lidé dokáží našetřit.

Ročka 2. třídy na vlak (IN 100) je ovšem za 19 900 (54,52 Kč / den) což je už pro mnohé s menšími příjmy ( přece jen dost velký jednorázový výdaj - cca 80 % průměrné mzdy na kterou třeba ani nedosahuje) a když si bude kupovat traťovou nebo síťovou jízdenku na kratší období, tak v konečném důsledku zaplatí mnohem více ... pokud nemá bydliště nebo pracoviště "za rohem" v docházkové vzdálenosti kolem 15 minut "vlastními botami", tak ještě musí platit za MHD (takže dalších 3 650 Kč v Praze) a ještě za MHD v místě bydliště ... minimálně zase tolik do v Praze nebo dokonce více (Pardubice 3 990 zóna I, 4 090 zóna I +II), Brno 4 750 ...

Při dnešních cenách přes 28 000 ...

0/0
10.4.2017 9:59

M76i30r35o87s79l69a48v 15Z97i19k91m63u55n75d 6438792847528

Ve Švýcarsku mají podobný problém vyřešen snadno, tam síťová jízdenka GeneralAbo platí prakticky ve všech dopravních prostředcích bez ohledu na dopravce (tedy železnice, lodní doprava, autobusová doprava, MHD), na turistických tratích, kam se běžně nejezdí (Jungfraubahnen, MGB ...) platí jako průkaz na 50 % slevu ...

Takže cestující, který investuje do GA si vystačí s jedinou jízdenkou pro celé Švýcarsko a nemusí mít síťovku na MHD Basel, Zürich a extra jízdenku na vlak ... Jízdní doba Basel - Zürich činí cca 1 hodinu a je srovnatelná s trasou Pardubice - Praha ... roční GA pro 2. třídu stojí 3 860 SFR, měsíční 340 SFR ... kdo nemá na ročku a kupuje si "jen" měsíční, tak zaplatí "jen" o 220 SFR více.

K tomu, aby se v Česku dala používat jediná jízdenka u všech dopravců - podobně jako ve Švýcarsku - máme velice daleko a "nějaké" VRT problém nevyřeší ....

0/0
10.4.2017 10:01

R68a14d19e65k 64J69a25n60a35t12a 9685596474162

Jste "trochu" nekonzistentní. Současně na začátku tvrdíte, že lidi dojíždět nebudou, abyste v zápětí vypsal spoustu případů, kde se dojíždí už dnes. Pokud se vám ta "magická hodina" objeví na více relacích, tak se prostě bude dojíždět více.

Taky nevím, proč srovnáváte cenu IN100 s nějakou nízkou mzdou. Pokud někdo na IN100 chce dojíždět, tak zpravidla do Prahy, a ten rozdíl ve výši mezd mu to v pohodně pokryje (protože to je jen 1600 Kč měsíčně, včetně pražské MHD pak 1900 Kč měsíčně). A možnost jet pak zadarmo ve volném čase kamkoliv po ČR vám taky nějaké peníze ušetří.

0/0
10.4.2017 10:34

M76a71r67t46i68n 67R41u26z78i90c89k14a 1732448806617

A taky se zapomina na benefity, ja jsem dojizdel praha-brno, v tydennich cyklech, cca 2800,- ubytovani na tyden, cca 2400,- za cestu, cca 800,- stravne... Vse platila firma, kdyby jizda vlakem byla do hodiny, rekneme 45min., tak naklady firme by klesly o cca 200,- na stravnem, o 2800,- na ubytovani, a pokud by jizdenka byla cca 240,- tak naklady na jizdne by se nezmenily... Kazdopadne uspora cca 3000,- tydne pro firmu a ja bych byl kazdy vecer doma... byt bych na ceste stravil 2,5h... A zas bych si mohl pripravi neco cestou a cestou se nasnidat, prip. i naveceret...

0/0
10.4.2017 12:22

J78a17n 21J89e14m60e89l34k61a 1315770

"V Česku by to znamenalo, že by se nemusely tolik vylidňovat regiony, jako je Ostravsko." To je podle mě omyl, protože v momenťě, kdy bude koncesní model, lístek nebude stát 200-300 ale 1000. Tak se část lidí právě radši přestěhuje nebo vrátí k autu.

+1/0
10.4.2017 8:04

R24a15d78e89k 47J82a88n93a95t37a 9375136224832

Proč by tu měl být koncesní model? Protože je v Británii? Tam je to ale považováno za chybu. A když v předchozím článku

http://ekonomika.idnes.cz/rychlovlaky-ceska-republika-odbornik-poradce-fo0-/eko-doprava.aspx?c=A170331_103955_eko-doprava_suj

ten pán tvrdí, že je třeba se poučit z chyb jiných zemí, tím toto zjevné má na mysli. V Německu se po VRT běžně dojíždí a může si to dovolit každý.

0/0
10.4.2017 9:09

J32o45s51e34f 47L89e34b69d30u38š34k77a 4842373693605

Pokud pojede VRT vak mezi Brnem a Prahou, zcela jistě zkrátí čas cesty. Je jen otázka, kolik to bude stát, zda nebude levnější cesta autem, ale i další dopravní napojení. Ovšem, bude -li mít VRT mezi Prahou a Brněm dvě zastávky, pak už čas oproti běžnému rychlíku příliš nezkrátí a bude otázku, zda se najde dostatek lidí ochotných platit za úsporu času. Jestli má někdo dojem, že zedník kdesi od Šumperku bude dojíždět do Prahy za prací VRT, pak se hodně mýlí. Protože to, o co by měl v Praze vyšší výdělek, to by utratil za cestu. Tedy vláda bude dotovat VRT, sebere peníze lidem daněmi a ti zase nebudou mít peníze na VRT.

+2/−1
10.4.2017 7:39

R77a41d17e76k 16J64a57n22a74t98a 9945546434772

"zda nebude levnější cesta autem"

nejspíš ne, ale i kdyby ano, záleží na tom tolik? VRT má být především LEPŠÍ než auto.

"všem, bude -li mít VRT mezi Prahou a Brněm dvě zastávky, pak už čas oproti běžnému rychlíku příliš nezkrátí "

Jak jste na to přišel? Nonstop spoj Praha-Brno bude mít jízdní doby kolem 0:55, spoj s 5-6 zastávkami bud emít jízndí dobu kolem 1:25. Dnešní vlaky mají jízdní dobu 2:30 při jedné nebo dvou zastávkách.

"Tedy vláda bude dotovat VRT, sebere peníze lidem daněmi"

Výstavba VRT se dá udělat bez navýšení dnešního rozpočtu SFDI. Provoz je pak pro vládu úspornější, protože je fektitivěnjší a narozdíl od provozu pomalého není třeba dotovat.

0/0
10.4.2017 9:13

P88e22t25r 61D76r56a76p50a39l 3845368893665

Bohužel pan expert ze Spojeného Království zapomněl na "české špecifiká"...tedy že příprava nebude trvat 10 let, ale 20 (během níž se 3x změní trasa), že výstavba nebude trvat 15 let, ale 30 a že stavba bude 3x dražší než rozpočet

+2/0
10.4.2017 7:19

J87a65n 76J62e59m69e27l52k98a 1425610

A že stavba bude tak nekvalitní, že místo 350 se po ní bude jezdit 250;-D

0/0
10.4.2017 7:45

R16a89d37e73k 27J81a42n21a94t31a 9435786444162

Určitě nezapomněl. V UK se taky ta HS2 připravuje už šíleně dlouho.

Pokud jde o rozpočet, v poslední době je to spíš naopak. Staví se o poznání levněji než odhadní ceny - viz úsek Rokycany-Plzeň.

+1/0
10.4.2017 9:23

J47a56n 44D25l63o60u98h65ý 7354729840849

Cili to bude vyrazne rychlejsi nez auto? Tomu preci neverite. Vlak pred barakem nestavi. A dneska clovek od dveri ke dverim autem ujede za hodinu cca 60 az 80 km. Praha - Brno nikoho nezajima. Tuto trasu nikdy nebude jezdit clovek, co pracuje v Praze a bydli v Brne. To je na ceske pomery utopie.

+1/0
10.4.2017 7:13

J41i16ř88í 65D25o39n51ě97k 2185763246259

Změní české regiony?Jestli budou ceny jízdenek jako v Británii,tak změní leda jen prdlajs

+1/−7
9.4.2017 11:20

R43a48d57e62k 71J84a55n53a81t40a 9265906814462

Z toho nelze vycházet. V Anglii jsou vysoké i jiné ceny, včetně pomalých vlaků.

Praxe naopak ukazuje (Německo, Francie, Itálie, ale i u nás v ČR), že cena jízdného v rychlejším vlaku není vyznamně vyšší, než stejnou relaci jet vlaky pomalejšími. Ono to dává smysl, když si uvědomíte, že VRT souprava je sice o nějakých 40% dražší než "pomalá", ale uděláte s ní a se stejným množství personálu za den 2-3x více kilometrů.

Výjimkou je Španělsko, kde jsou vlaky AVE opravdu dražší. Ale to je dané neschopností efektivně organizovat dopravu. Oni provozují ty vlaky jako letadla. Dlouhé intervaly, komplikované přestupy, nulová tarifní integrace.

+9/0
9.4.2017 11:27

M61a85r27t89i36n 76K73a60r56á69s35e19k 9898363898788

No praxe ukazuje to, ze ceny VRT jsou zavisle ciste od toho, jak moc to zadotuje stat....

+1/−2
9.4.2017 12:27

R89a17d15e45k 16J85a45n83a31t86a 9245326224562

Provoz VRT není dotovaný. Ba naopak, např. v tom Německu platí ICE násobně vyšší poplatky za koleje než pomalé dotované regionální vlaky a tím na ně nepřímo přispívají.

+3/0
9.4.2017 12:45

M60a44r83t83i23n 60K26a71r25á38s96e53k 9228803878208

No rekl bych ze i pres to, zeplati vyssi poplatky, tak se z toho nikdy stavba te trati nema sanci zaplatit. A taky v nemecku vlaky stoji obecne ranec, tj i VRT stoji ranec...

Zajimalo by me na zaklade jake uvahy dochazi nekteri lidi k tomu, ze v CR by bylo mozne bez problemu vybudovat trate, nakoupit vlaky a provozovat je ze zlomek ceny ve srovnani se zahranicim...

+1/−3
9.4.2017 12:51

S37t85a28n71i50s89l10a13v 56K53r79e80j83c49a40r 2881398693546

Možná tak usuzují podle snadnosti Leona a SA. I když v tomto případě jde úplně o něco jiného. Nevím, zda se uvažuje o využití stávajícího koridoru, nebo by se muselo stavět něco jiného dalšího. Je to na schopnosti předvídat a rozvažovat. Osobně by se mi rychlovlaky na zabezpečených tratích a superloopy líbili ale mám obavu ze záboru další zemědělské půdy. Nikoli z mého pohledu, už to stavitelé nestihnou, ale z pohledu vnoučat. A aby tyto vnoučata nebyli odkázány na dovoz všeho co se dnes dá v ČR pěstovat a sklízet.

0/−2
9.4.2017 16:37

R12a95d43e74k 55J93a15n93a53t29a 9445706174852

Setkal už sem se mnoha více či méně inteligentními argumenty proti VRT, ale tohle slyším poprvé.

Máte zdá se, mezery v matematice. Zábor půdy je minimální. Vždyť je to jen 10-12m široká liniová stavba. Užší než dálnice. Musíte postavit celý kilometr, abyste zastavěl 1 hektar.

A v zeměpise máte taky mezery. Jinak byste věděl, že v Evropě je zemědělské půdy nadbytek. Oproti minulosti se totiž hodně zvýšila efektivita zemedělství. Dostatečné množství potravin tak vypěstujete i s menší výměrou (a také s menším počet pracovníků). Výsledkem je nadprodukce potravin, plýtváni s nimi a tak Evropa jídlo vyváží a to nejen za peníze, ale i zdarma do Afriky ...

0/0
9.4.2017 18:35

R77a73d43e43k 11J28a74n26a21t43a 9335606234252

Poplatky za dopravní cestu nikde na světě nemají za úkol pokrýt náklady na stavbu. Ani u železnic, ani u dálnic. To by totiž dorpavní cesty stavěli soukromé firmy, kdyby to byl takový přímočarý kšeft. Stát se to ale vyplatit může, protože formou daní z rostoucí ekonomiky a ušetřených výdajů se mu může vrátiy i to, co by se soukromému investorovi nevrátilo.

Nezapomeňte, že náklady na provozování vlaku jsou v ČR nižší než v Německu. Zejména díky mzdovým nákladům. Veřejná doprava patří mezi služby a má relativně vysoký podíl lidské práce na nákladech. U ČD při celkových ročních nákladech v osobní dopravě 21 mld. Kč připadá na mzdy 7 mld. a i část ostatních nákladů (třeba úklid souprav) odpovídá nízké ceně práce v ČR. Ostatně jak už jsem napsal - provozovat vlak nízkou rychlosti je dražší než provozovat vlak rychlostí vysokou. Pokud "máme na to" jezdit pomalu, budem "mít na to" jezdit i rychle.

Jediný vážnější problém je v investičních nákladech na stavbu. Náš rozpočet není v takové kondici jako německý. Ale právě proto existují ty EU fondu, kde zejména Němci a Francouzi pomáhají ostatních zemím ty rozdíly dohnat.

+2/0
9.4.2017 18:16

M70a57r26t68i71n 49K97a80r67á40s25e74k 9168243538188

No ona ta struktura nakladu CD je z velke casti zpusobenaz velke casti archaickym vozovym parkem (s nizkymi odpisy a naklady) - to taky uplne nezreplikujete na VRT...

0/0
9.4.2017 22:21

R50a58d35e61k 48J77a32n13a60t94a 9205676944252

Proč ne? VRT už jsou v Evropě 40 let, zanedlouho se vytvoří trh s ojetinami a tak jako se dnes levně kupují vozy z Rakouska s vmax 200 km/h (paradoxně si tu takovou rychlostí ani nezajezdí..) a ojeté regio motoráky, budeme holt kupovat i ojeté VR vlaky ... v zásadě na tom není nic špatného. Po silnicích tu jezdí ojetiny taky více než v Německu a životnost železničního vozidla je dlouhá.

0/0
9.4.2017 23:03

T10o39m82á70š 70R92á15k29o98s 7599690184119

to je sice všechno pěkné a chápu zdejší nadšení, jaké by to bylo, tu mít rychlé vlaky. Ale ta sranda něco stojí a my nejsme zas tak lidnatou zemí, aby se tu utvořila poptávka po nějaké obrovské mase denního dojíždění, o které se píše v článku. Pokud se nebudeme bavit o dopravě v okruhu kolem 50 km, 70 km od Prahy / Brna / Ostravy, kde VRT toho moc nevyřeší a tady by situaci zlepšila spíš kvalitní příměstská síť..(resp. ty větvičky by stejně nebyla VRT, ale rychlejší regionální trtě) - tak kolik lidí by tu reálně pravidelně dojíždělo na vzdálenosti 100, 200 km, o kterých je rozhovor ? Půlka Brna asi ne.. Takže když by to v rámci celé ČR (tedy nejen z Brna, ale různě podél trati) natahalo 100 tis. pravidelných cestujících, tak to je hodně optimistický odhad. A teď kolik výnosů vygeneruje tento objem pendlujících.. Aby to pro ně dávalo smysl, tak by muselo být měsíční jízdné kolem 3 tis. Kč, za rok teda 36 tis., za všechny teda 3.6 mld.Kč ročně (ale spíše to bude méně, dejme tomu 2-3 mld.Kč). Pane jo ! To bude s bídou stačit na roční provoz, ale rozhodně ne na výstavbu. To už větší výnosy vygeneruje příležitostná přeprava, když dejme tomu každý druhý z nás se aspoň jednou ročně sveze někam tam a zpátky za tisícovku (výnos 5 mld. Kč). Tím pádem mi smysl článku uniká..

+2/−6
9.4.2017 9:48

R92a45d30e60k 43J10a45n37a18t16a 9155736214312

Nemáte pravdu, že VRT nevyřeší vzdálenost 50-70 km od měst. Tam pomůže taky. Jednak uvolní kapacitu dnešních tratí (linky S mak mírně zrychlí a budou mít kratší interval), jednak se bude dojíždět po VRT, vzniknou příměstské spoje, které VRT využijí (viz např. Ingolstadt-Norimberk).

Dále jste nepochopil, že v takto krátkém rozhovoru nelze podchytit všechny přínosy. Jako byste chtěl popsat efekt dálnic v jednom článku. VRT na sebe stáhnou z dálnic i současných tratí mnoho typu dopravy. Na kratší vzdálenosti spíše dojíždění, tna delší spíše dálkovou dopravu. To, že se zde mluví o dojíždění, neznamená, že po VRT nebudou jezdit i klasické dálkové spoje, pro cesty jednou týdně, pro příležitostné denní služební cesty nebo pro cesty na dovolenou (prostě ekvivalent dnešních dalkových vlaků, jen rychlejší a díky vyšší atraktivitě využívané větší částí populace, a díky vyšší efektivitě méně náročné na dotace příp. s nižším jízdným příp. více výdělečně, všechny 3 možnosti jsou plus pro ekonomiku).

Vaše další kalkulace nekomentuji, vycházíte totiž z toho nepochopení situace. Jen vás informuji, že cena staveb se nepromítá do jízdného, ani u silnic, ani u železnic. Nikde na světě.

+4/0
9.4.2017 10:34

T64o30m93á27š 94R29á71k29o56s 7799900244249

Reagoval jsem na nosnou nit clanku, ze hlavnim efektem ma byt denni dojizdeni na vetsi vzdalenosti.. Neni tomu tak - Jak pisu poptavka z tohoto "zdroje" ma sve limity. O dalsim prinosu VRT nepolemizuji, tez bych ji uvital, ale to se dostavame k tomu, ze poptavkově ma byt VRT tazena tydennimi cestami, sluzebkami apod. - tady je zase nutne rici, ze kdyz pojedu k babičce nebo na sluzebku (a to i denni) do Brna/ Olomouce / Ostravy tak 2 az 3 hodiny necim jako pendolinem je celkem ok; ano, polovina casu by byla fajn, ale to je pak o investicnich prioritach zeme.. Největší posun bych videl spis v mezinarodni preprave, jenomze ta zase na sebe nevaze tolik cest a jako prilezitostny cestujici, bych se spokojil s linkou do Mnichova, Berlina, Vídně kolem 3 h podobne jako do Ostravy (ideálně kdyby Pendolina mohly mistama 200 km/h a bylo by to celkem ok). Jinak ano, VRT by uvolnila kapacity pro regionalni site, ale zase jenom kolem VRT (a tech paternich by zase nebylo v dohledne dobe tolik) - a vsak jsem take psal, ze dava smysl zlepsit resp. zkapacitnit regionalni sit. Osobne budu radeji, kdyz budeme mit nejprve spojeni v kvalite Pendolina mezi krajskymi mesty + napojeni na Mnichov, Berlin, Viden, Polsko, Slovensko, nez mit "vlajkovou lod" VRT Praha-Brno a teprve pak investovat do prilehajicich trati..

+1/0
9.4.2017 11:18

R34a78d87e41k 55J29a77n71a42t52a 9925276324732

Já v článku nosnou nit nevidím. On mluví i o dalších efektech, včetně těch mezinárodních.

Vy se snažíte tu úvahu rozsekat, brát zvlášť dojíždění, zvlášt cesty k vbabničce atd. a pü každé dokauzjete že to je na nic. Ano, rozehané je to na nic. Ale ono se to musí bráít v součtu. Na dnešní D1 taky nevyvoříte z cestujcícího v atutě nějaký typický profil, Každý má důvod trochu jiný.

0/0
9.4.2017 11:34

R63a65d38e46k 43J62a86n10a54t87a 9385156874172

Dále se dopouštíte chyby, když uvažujete "a nebylo by lepší trochu zlepšit tohle a trochu tamto atd.". Efektivita investice je tím vyšší, čím více lidí (přesněji oskm) to zlepšení využije. A to je hlavně ta páteř. Ekonomické hodnocení se dělá a úseky kde to nevychází, mají problém projít, viz např. Nemanice-Ševětín.

+1/0
9.4.2017 11:49

R75a49d10e87k 23J53a64n45a93t90a 9795936334882

U mezinárodních spojení máte pravdu, že se jedná o funkci doplňkovou. Ale na druhou stranu není pravda, že 3h do okolních měst stačí každému. Za Mnichovem apod. není konec světa, ale další destinace.

+2/0
9.4.2017 11:53

I18v10a25n 54M61a76r78e12k 6334158362

"Kmen bez větví" nemůže žít. U nás se ale jde přesně touto cestou . Když už nezastavit dopravu, tak alespoň cestujícím na té "větvi" co nejvíc znepříjemnit cestování. Např trať 341 je toho zářným příkladem. RvRvRv

0/0
9.4.2017 9:04

R57a85d86e45k 34J54a54n74a89t43a 9375636844512

Práce na zlepšovaní infrastruktury máme až nad hlavu. Skoro o každé relaci můžete říct, že by se dala nějak zlepšit.

Ale když se nad tím hlouběji zamyslíte, možná i sám přijdete na to, co je lepší zlepšovat přednostně. Není to náhodou to, kde za dané prostředky pomůžete zkrátit čas cesty největšímu počtu lidí a vlakových souprav? A to jsou spíš relace mezi velkými městy, mezi dopravními uzly.

+5/0
9.4.2017 10:40

J81i73ř75í 52Z83a80t97l67o95u29k59a63l 3488959871906

Velmi pěkný rozhovor. Pán evidentně dobře ví, o čem mluví, k čemu je to dobré, jaké by měly být priority.

+2/0
9.4.2017 8:45

P30e86t32r 18N20o29v59o18t46n15ý 9921589970445

Politici, kteri byli schopni postavit metro do Letnan a do Motola, by patrne konecnou VRT situovali na Zbraslav nebo do Dolnich Chabru.

0/0
9.4.2017 8:35

V62á34c35l20a34v 23D92l60o50u41h59ý 2147110154460

No pokud budu bydlet na Zvonařce a potřebuji na Václavák tak dobrý, ale z Ivančic na Rudnou nic moc.

0/−2
9.4.2017 8:17

R66a57d35e24k 36J94a40n75a93t30a 9945506674412

I relaci Ivančice-Rudná VRT pomůže. Přinejmenším pak bude veřejná doprava reálnou alternativou. Jízdní doba bude řekněme 30minut+1 hodina+30 minut, to je celkem 2 hodiny, dnes je to autem něco přes 2 hodiny a veřejnou dopravou 4 hodiny.

+3/0
9.4.2017 10:50

K64a31r88e31l 89Č36e11r64n13ý 6435623652191

Tak nevím, tohle už kdysi měl změnit internet. Lidé měli zůstat na venkově a pracovat na dálku. Na dálku sice někteří pracují, ale metropole rostou dál.

Dojíždění za londýnským platem také dává jiný prostor pro cenu jízdného​. Těžko počítat s tím, že současná cena roční jízdenky by zahrnovala jízdu rychlovlaky a vyšší cena by byl problém.

+1/−1
9.4.2017 6:52

P62e19t24r 59N77o27v57o41t14n86y 1211410851

A proč by nezahrnovala?

+1/0
9.4.2017 9:36

J37a20n 97J25e93m47e98l40k55a 1895910

Sázka pro někoho, že bude jezdit denně, do divadla a spol je špatná, protože se jednoduše, stejně jako v Anglii "nedoplatí". Mě se nejvíce líbí přístup Rakouska. Rozumný a postupný. A mají po Švýcarsku nejúspěšnější železnici. Kupodivu po jejich nové rychlé trati nákladní vlaky jezdit mohou.

+3/−2
9.4.2017 6:30

R72a45d82e57k 44J67a97n23a70t90a 9965226374202

V Rakousku je odlišná situace. Oni mají terén takový, že buď je to široké údolí, tj. víceméně rovina (kde trať beze sklonů lze postavit levně), nebo Alpy (a tudíž je to na rovnou basis tunel, kde je kvůli vysokým nákladům nutné sdílení s nákladní dopravou).

U nás nelze k současným tratím jednoduše a poměrně levně přistavět dvě další koleje. Naše dva hlavní uzly (Praha a Brno) jsou odděleny terénem, ve kterém je nejefektivnější novostavba osobní VRT s vyššími sklony. Rovněž vzdálenost Prahy a Brna je taková (187 km vzdušnou čarou), že pro dosažení systémové hodiny potřebujete max. traťovou rychlost 320 km/h. Oni mají mezi Vídní a Lincem 153 km, mezi Vídní a Grazem 141 km. Proto jim stačí o něco méně.

+1/0
9.4.2017 11:00

R41o41m52a81n 85J14e40s89c85h49k88e 9328275157525

Proč by nešlo přidat koleje v úseku Choceň - Praha ? A udělat VRT Brno - Choceň ? Nebo alespoń tunel Brno - Blansko ?

+1/−3
9.4.2017 13:21

J66i93ř67í 71Z25a29t32l37o65u67k67a13l 3638959281396

Protože ta trať vede úplně jinudy, než je třeba a je příliš pomalá. V podstatě byste stejně musel postavit novostavbu pak už je lepší stavět přímo, kratší trasou.

+2/0
9.4.2017 13:45

J95a36n 34J96e34m71e29l23k58a 1485900

Však ale ten úsek Vídeň - Polten nejde podél stávajících kolejí. Je to systém kolejí. Příměstská a část carga jede po starých. Za Poltnem po stejné trati, ale s oddělenými kolejemi v zastávkách pro zastávkovou dopravu (na rozdíl od našeho přetíženého koridoru). K tomu bude cargo jezdit obchvatem Poltenu. Řekl bych, že je to podobné jako Praha Kolín Pardubice - Hradec.

Linz je jen jedna zastávka. Salzburk, Insbruck další důležité. Vídeň Salzburg 2:20 je hezký čas. To autem nejde. A to mají před Salzburgem ještě pomalé koleje.

0/0
10.4.2017 7:43

R59a78d26e54k 80J58a33n48a73t90a 9695696254732

Al u nás jednoduše nemáte takový terén mezi Prahou a Brnem jako mají oni mezi Vídní, Lincem a Salcburkem. Proto může u nás vyjít lépe jiné řešení.

Pokud navrhujete začít s VRT směr Pardubice a Hradec, pak uvažujete v intencích dnešní sítě. Usuzujete, že tím směrem každý chce, protože se tamtudy přece jezdí vlaky dnes. Ale ono se tam jezdí, protože tam vedou relativně dobré koleje, ne proto, že by tamtudy lidi tolik chtěli. Jednoduchý pohled na mapu intenzit silniční dopravy ukazuje, že lidi chtějí hlavně směrem na Brno. Navíc se zaseknete u Třebové. Úsek Třebova - Brno by byl velice drahý a kompikovaný, navíc by vám tam zůstala ta zajíždka, kvůli které byste mj. nikdy nedosáhl systémové hodiny a to vám rozhodí integrální taktový grafikon.

0/0
10.4.2017 9:37

P68e37t61r 63V76o74n31d28r45a35c36e97k 7755551393690

Neskutečný blábol - pro 90% lidí v této zemi bude stějně nějaký rychlovlak pohou informací, protože ten kdo nebydlí zrovna u stanic VRT tak ten nesmysl stejně nevyužije ..... možná než vymýšlet podobné nesmysly že by stálo za to opravit silnice

+2/−8
9.4.2017 6:08

T70o46m53á98š 18T77a26t76í17č33e46k 5510472790728

Divný počty. Pražská aglomerace - 1,5 mil. Brněnská a ostravská - 2 x 0,5 mil. To znamená, že jen tři hlavní stanice VRT budou sloužit každému čtvrtému obyvateli. Když se k tomu připočtou města, kde VR vlaky budou vyhlídkově stavět, jako Jihlava nebo Plzeň, jsme někde u každého třetího obyvatele, který se sveze autobusem, tramvají nebo metrem na VR vlak do dvaceti minut. A když se připočtou navazující vlakové spoje, kolik zbude lidí, pro který nebude mít VR vlak význam? Příklad: Chci z Kyjova do Prahy. Kyjov-Brno jedna hodina, Brno-Praha dvě a půl, celkem tři a půl hodiny. Po VR spojení Brna s Prahou jsou to hodiny dvě. To nedáš ani v Maserati.

+7/−1
9.4.2017 8:27

R87a59d15e64k 11J13a49n88a21t38a 9955126504322

Nemáte pravdu. Rychlá páteř pomůže celé síti, i místům mimo tuto páteř, podobně jako dálnice (viz http://vysokorychlostnizeleznice.cz/ ).

Navíc si patrně neuvědomujete, jak velký podíl lidí bydlí ve velkých městech. Nepropojujeme zemi, ale lidi.

+1/0
9.4.2017 12:04







Najdete na iDNES.cz