Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Dojíždění místo stěhování. Rychlovlaky změní české regiony, říká expert

Andrew McNaughton je jedním z průkopníků vysokorychlostní železnice ve Velké Británii. Jako technický ředitel projektu HS2, který má spojit Londýn s městy na severu Anglie rychlostí až 360 kilometrů v hodině, završí letos osmileté přípravy druhé rychlé železnice ve Spojeném království. Nejúspěšnější jsou vysokorychlostní železniční tratě, které spojují města zhruba v hodinové vzdálenosti, říká nový poradce české vlády.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A96n47t15o83n86í54n 55S75e56b87e52r13a 7373458240709

Dojíždět vlakem do práce desítky Km je msíčně pěkně drahá sranda. A ještě rychlovalky.

A manageři jezdí autem. ......

0/−2
10.4.2017 10:33

R52a33d85e54k 37J79a26n68a90t86a 9405546504982

Můžete to upřesnit? Dojíždět v ČR vlakem odkudkoliv kamkoliv nestojí více, než 44 Kč za jednu cestu, 88 Kč včetně cesty zpět (cena IN100 rozpočítaná na pracovní dny se započítáním dovolené).

+1/0
10.4.2017 10:36

J83a95n 14D46l92o15u45h27ý 7474539650389

Co to melete? Ja jsem na cene za vlak nebo bus cca na 90kc jednim smerem. Autem za 90kc dojedu tam i zpet. Navic u vlaku/busu musim jeste v miste vystupu platit dalsi penize za MHD. Cili secteno/podtrzeno = je to drazsi nez auto, trva to dele nez autem, proc bych tim mel jezdit? Napada me jedinej duvod: musel bych byt takova socka, ze bych nemel ani to auto :-D

0/−1
11.4.2017 7:04

R58a59d41e39k 31J62a47n89a66t29a 9195726724692

Přece jsem napsal, jak jsem k té ceně došel (je to v závorce).

Přesný výpočet: 19990 Kč/(250-25)/2 = 44,42 Kč

Navíc máte jako "dárek" cestu po ĆR i kamkoliv jinam, než do práce, zdarma.

0/0
11.4.2017 9:11
Foto

B66r88o25n94i66s24l31a16v 88G68a16b32r97y30š 2652179161

Manazeri mrhaji casem a ani o tom nevi.

+1/0
10.4.2017 21:07

M48i10r70o51s67l19a59v 57Z18i90k12m19u26n76d 6938732307448

To, že lidé budou v Česku za prací dojíždět "rychlovlaky" je pouhá iluze ...

Zrovna včera byla v ČT reportáž o tomto problému a pán sdělil, že dojíždět do práce hodinu tam a hodinu zpět znamená, že bude "v práci" (myšleno mimo domov) 11 - 12 hodin denně ... k té hodině rychlovlakem je nutno připočítat ještě dobu přesunu na / z nádraží (hlavně v Brně, kde existuje stále vize odsunu nádraží mimo centrum = dalších minimálně 10 - 15 minut cesty v každém směru navíc) se doba dojíždění prodlužuje.

V současnosti se celkem vyplácí dojíždění za prací z Pardubic do Prahy (cca 1 hodina mezi nádražími vlakem R, Ex, RailJet), o Kolínu nemluvě. Je to rychlejší než dojíždění z okrajových částí (Újezd nad Lesy) klasickými prostředky MHD ... Jenže v Praze TO nikomu nepřijde, konec konců ročka na MHD je za 3 650, čili za desetikačku na den, na což si povětšinou lidé dokáží našetřit.

Ročka 2. třídy na vlak (IN 100) je ovšem za 19 900 (54,52 Kč / den) což je už pro mnohé s menšími příjmy ( přece jen dost velký jednorázový výdaj - cca 80 % průměrné mzdy na kterou třeba ani nedosahuje) a když si bude kupovat traťovou nebo síťovou jízdenku na kratší období, tak v konečném důsledku zaplatí mnohem více ... pokud nemá bydliště nebo pracoviště "za rohem" v docházkové vzdálenosti kolem 15 minut "vlastními botami", tak ještě musí platit za MHD (takže dalších 3 650 Kč v Praze) a ještě za MHD v místě bydliště ... minimálně zase tolik do v Praze nebo dokonce více (Pardubice 3 990 zóna I, 4 090 zóna I +II), Brno 4 750 ...

Při dnešních cenách přes 28 000 ...

0/0
10.4.2017 9:59

M77i38r32o58s98l24a37v 52Z52i69k25m40u49n68d 6118222137348

Ve Švýcarsku mají podobný problém vyřešen snadno, tam síťová jízdenka GeneralAbo platí prakticky ve všech dopravních prostředcích bez ohledu na dopravce (tedy železnice, lodní doprava, autobusová doprava, MHD), na turistických tratích, kam se běžně nejezdí (Jungfraubahnen, MGB ...) platí jako průkaz na 50 % slevu ...

Takže cestující, který investuje do GA si vystačí s jedinou jízdenkou pro celé Švýcarsko a nemusí mít síťovku na MHD Basel, Zürich a extra jízdenku na vlak ... Jízdní doba Basel - Zürich činí cca 1 hodinu a je srovnatelná s trasou Pardubice - Praha ... roční GA pro 2. třídu stojí 3 860 SFR, měsíční 340 SFR ... kdo nemá na ročku a kupuje si "jen" měsíční, tak zaplatí "jen" o 220 SFR více.

K tomu, aby se v Česku dala používat jediná jízdenka u všech dopravců - podobně jako ve Švýcarsku - máme velice daleko a "nějaké" VRT problém nevyřeší ....

0/0
10.4.2017 10:01

R71a97d25e30k 15J44a18n15a39t13a 9785526394372

Jste "trochu" nekonzistentní. Současně na začátku tvrdíte, že lidi dojíždět nebudou, abyste v zápětí vypsal spoustu případů, kde se dojíždí už dnes. Pokud se vám ta "magická hodina" objeví na více relacích, tak se prostě bude dojíždět více.

Taky nevím, proč srovnáváte cenu IN100 s nějakou nízkou mzdou. Pokud někdo na IN100 chce dojíždět, tak zpravidla do Prahy, a ten rozdíl ve výši mezd mu to v pohodně pokryje (protože to je jen 1600 Kč měsíčně, včetně pražské MHD pak 1900 Kč měsíčně). A možnost jet pak zadarmo ve volném čase kamkoliv po ČR vám taky nějaké peníze ušetří.

0/0
10.4.2017 10:34

M34a10r30t38i76n 26R51u71z37i39c66k17a 1862928606627

A taky se zapomina na benefity, ja jsem dojizdel praha-brno, v tydennich cyklech, cca 2800,- ubytovani na tyden, cca 2400,- za cestu, cca 800,- stravne... Vse platila firma, kdyby jizda vlakem byla do hodiny, rekneme 45min., tak naklady firme by klesly o cca 200,- na stravnem, o 2800,- na ubytovani, a pokud by jizdenka byla cca 240,- tak naklady na jizdne by se nezmenily... Kazdopadne uspora cca 3000,- tydne pro firmu a ja bych byl kazdy vecer doma... byt bych na ceste stravil 2,5h... A zas bych si mohl pripravi neco cestou a cestou se nasnidat, prip. i naveceret...

0/0
10.4.2017 12:22

J49a24n 64J89e48m58e45l61k18a 1265230

"V Česku by to znamenalo, že by se nemusely tolik vylidňovat regiony, jako je Ostravsko." To je podle mě omyl, protože v momenťě, kdy bude koncesní model, lístek nebude stát 200-300 ale 1000. Tak se část lidí právě radši přestěhuje nebo vrátí k autu.

+1/0
10.4.2017 8:04

R89a18d96e48k 72J27a84n12a24t67a 9805826364182

Proč by tu měl být koncesní model? Protože je v Británii? Tam je to ale považováno za chybu. A když v předchozím článku

http://ekonomika.idnes.cz/rychlovlaky-ceska-republika-odbornik-poradce-fo0-/eko-doprava.aspx?c=A170331_103955_eko-doprava_suj

ten pán tvrdí, že je třeba se poučit z chyb jiných zemí, tím toto zjevné má na mysli. V Německu se po VRT běžně dojíždí a může si to dovolit každý.

0/0
10.4.2017 9:09

J29o36s86e89f 48L37e31b21d78u50š39k37a 4742473853515

Pokud pojede VRT vak mezi Brnem a Prahou, zcela jistě zkrátí čas cesty. Je jen otázka, kolik to bude stát, zda nebude levnější cesta autem, ale i další dopravní napojení. Ovšem, bude -li mít VRT mezi Prahou a Brněm dvě zastávky, pak už čas oproti běžnému rychlíku příliš nezkrátí a bude otázku, zda se najde dostatek lidí ochotných platit za úsporu času. Jestli má někdo dojem, že zedník kdesi od Šumperku bude dojíždět do Prahy za prací VRT, pak se hodně mýlí. Protože to, o co by měl v Praze vyšší výdělek, to by utratil za cestu. Tedy vláda bude dotovat VRT, sebere peníze lidem daněmi a ti zase nebudou mít peníze na VRT.

+2/−1
10.4.2017 7:39

R83a75d68e98k 38J81a28n42a27t43a 9695186574472

"zda nebude levnější cesta autem"

nejspíš ne, ale i kdyby ano, záleží na tom tolik? VRT má být především LEPŠÍ než auto.

"všem, bude -li mít VRT mezi Prahou a Brněm dvě zastávky, pak už čas oproti běžnému rychlíku příliš nezkrátí "

Jak jste na to přišel? Nonstop spoj Praha-Brno bude mít jízdní doby kolem 0:55, spoj s 5-6 zastávkami bud emít jízndí dobu kolem 1:25. Dnešní vlaky mají jízdní dobu 2:30 při jedné nebo dvou zastávkách.

"Tedy vláda bude dotovat VRT, sebere peníze lidem daněmi"

Výstavba VRT se dá udělat bez navýšení dnešního rozpočtu SFDI. Provoz je pak pro vládu úspornější, protože je fektitivěnjší a narozdíl od provozu pomalého není třeba dotovat.

0/0
10.4.2017 9:13

P80e42t80r 63D40r38a19p74a27l 3775848683955

Bohužel pan expert ze Spojeného Království zapomněl na "české špecifiká"...tedy že příprava nebude trvat 10 let, ale 20 (během níž se 3x změní trasa), že výstavba nebude trvat 15 let, ale 30 a že stavba bude 3x dražší než rozpočet

+2/0
10.4.2017 7:19

J27a97n 43J88e19m64e38l26k96a 1165670

A že stavba bude tak nekvalitní, že místo 350 se po ní bude jezdit 250;-D

0/0
10.4.2017 7:45

R18a90d54e67k 57J30a93n60a13t30a 9125576944922

Určitě nezapomněl. V UK se taky ta HS2 připravuje už šíleně dlouho.

Pokud jde o rozpočet, v poslední době je to spíš naopak. Staví se o poznání levněji než odhadní ceny - viz úsek Rokycany-Plzeň.

+1/0
10.4.2017 9:23

J83a54n 23D73l11o50u31h52ý 7234319250299

Cili to bude vyrazne rychlejsi nez auto? Tomu preci neverite. Vlak pred barakem nestavi. A dneska clovek od dveri ke dverim autem ujede za hodinu cca 60 az 80 km. Praha - Brno nikoho nezajima. Tuto trasu nikdy nebude jezdit clovek, co pracuje v Praze a bydli v Brne. To je na ceske pomery utopie.

+1/0
10.4.2017 7:13

J10i80ř97í 92D19o64n45ě74k 2945313466639

Změní české regiony?Jestli budou ceny jízdenek jako v Británii,tak změní leda jen prdlajs

+1/−7
9.4.2017 11:20

R16a69d56e90k 17J92a95n95a84t93a 9265806824132

Z toho nelze vycházet. V Anglii jsou vysoké i jiné ceny, včetně pomalých vlaků.

Praxe naopak ukazuje (Německo, Francie, Itálie, ale i u nás v ČR), že cena jízdného v rychlejším vlaku není vyznamně vyšší, než stejnou relaci jet vlaky pomalejšími. Ono to dává smysl, když si uvědomíte, že VRT souprava je sice o nějakých 40% dražší než "pomalá", ale uděláte s ní a se stejným množství personálu za den 2-3x více kilometrů.

Výjimkou je Španělsko, kde jsou vlaky AVE opravdu dražší. Ale to je dané neschopností efektivně organizovat dopravu. Oni provozují ty vlaky jako letadla. Dlouhé intervaly, komplikované přestupy, nulová tarifní integrace.

+9/0
9.4.2017 11:27

M32a14r27t86i48n 41K46a41r11á92s79e15k 9368913918588

No praxe ukazuje to, ze ceny VRT jsou zavisle ciste od toho, jak moc to zadotuje stat....

+1/−2
9.4.2017 12:27

R28a87d33e75k 19J94a80n73a60t15a 9385286334242

Provoz VRT není dotovaný. Ba naopak, např. v tom Německu platí ICE násobně vyšší poplatky za koleje než pomalé dotované regionální vlaky a tím na ně nepřímo přispívají.

+3/0
9.4.2017 12:45

M85a80r22t35i61n 22K70a77r44á97s32e69k 9378543968378

No rekl bych ze i pres to, zeplati vyssi poplatky, tak se z toho nikdy stavba te trati nema sanci zaplatit. A taky v nemecku vlaky stoji obecne ranec, tj i VRT stoji ranec...

Zajimalo by me na zaklade jake uvahy dochazi nekteri lidi k tomu, ze v CR by bylo mozne bez problemu vybudovat trate, nakoupit vlaky a provozovat je ze zlomek ceny ve srovnani se zahranicim...

+1/−3
9.4.2017 12:51

S87t68a13n92i44s96l91a59v 36K22r18e45j22c86a35r 2171238773786

Možná tak usuzují podle snadnosti Leona a SA. I když v tomto případě jde úplně o něco jiného. Nevím, zda se uvažuje o využití stávajícího koridoru, nebo by se muselo stavět něco jiného dalšího. Je to na schopnosti předvídat a rozvažovat. Osobně by se mi rychlovlaky na zabezpečených tratích a superloopy líbili ale mám obavu ze záboru další zemědělské půdy. Nikoli z mého pohledu, už to stavitelé nestihnou, ale z pohledu vnoučat. A aby tyto vnoučata nebyli odkázány na dovoz všeho co se dnes dá v ČR pěstovat a sklízet.

0/−2
9.4.2017 16:37

R92a33d24e66k 40J46a57n20a88t76a 9865356524282

Setkal už sem se mnoha více či méně inteligentními argumenty proti VRT, ale tohle slyším poprvé.

Máte zdá se, mezery v matematice. Zábor půdy je minimální. Vždyť je to jen 10-12m široká liniová stavba. Užší než dálnice. Musíte postavit celý kilometr, abyste zastavěl 1 hektar.

A v zeměpise máte taky mezery. Jinak byste věděl, že v Evropě je zemědělské půdy nadbytek. Oproti minulosti se totiž hodně zvýšila efektivita zemedělství. Dostatečné množství potravin tak vypěstujete i s menší výměrou (a také s menším počet pracovníků). Výsledkem je nadprodukce potravin, plýtváni s nimi a tak Evropa jídlo vyváží a to nejen za peníze, ale i zdarma do Afriky ...

0/0
9.4.2017 18:35

R62a77d50e58k 29J31a51n83a30t75a 9345986614412

Poplatky za dopravní cestu nikde na světě nemají za úkol pokrýt náklady na stavbu. Ani u železnic, ani u dálnic. To by totiž dorpavní cesty stavěli soukromé firmy, kdyby to byl takový přímočarý kšeft. Stát se to ale vyplatit může, protože formou daní z rostoucí ekonomiky a ušetřených výdajů se mu může vrátiy i to, co by se soukromému investorovi nevrátilo.

Nezapomeňte, že náklady na provozování vlaku jsou v ČR nižší než v Německu. Zejména díky mzdovým nákladům. Veřejná doprava patří mezi služby a má relativně vysoký podíl lidské práce na nákladech. U ČD při celkových ročních nákladech v osobní dopravě 21 mld. Kč připadá na mzdy 7 mld. a i část ostatních nákladů (třeba úklid souprav) odpovídá nízké ceně práce v ČR. Ostatně jak už jsem napsal - provozovat vlak nízkou rychlosti je dražší než provozovat vlak rychlostí vysokou. Pokud "máme na to" jezdit pomalu, budem "mít na to" jezdit i rychle.

Jediný vážnější problém je v investičních nákladech na stavbu. Náš rozpočet není v takové kondici jako německý. Ale právě proto existují ty EU fondu, kde zejména Němci a Francouzi pomáhají ostatních zemím ty rozdíly dohnat.

+2/0
9.4.2017 18:16

M31a21r95t61i24n 75K28a43r63á54s46e61k 9978493808708

No ona ta struktura nakladu CD je z velke casti zpusobenaz velke casti archaickym vozovym parkem (s nizkymi odpisy a naklady) - to taky uplne nezreplikujete na VRT...

0/0
9.4.2017 22:21

R58a35d81e91k 92J33a57n66a63t57a 9575516494922

Proč ne? VRT už jsou v Evropě 40 let, zanedlouho se vytvoří trh s ojetinami a tak jako se dnes levně kupují vozy z Rakouska s vmax 200 km/h (paradoxně si tu takovou rychlostí ani nezajezdí..) a ojeté regio motoráky, budeme holt kupovat i ojeté VR vlaky ... v zásadě na tom není nic špatného. Po silnicích tu jezdí ojetiny taky více než v Německu a životnost železničního vozidla je dlouhá.

0/0
9.4.2017 23:03

T89o15m46á94š 78R66á65k89o73s 7389510444449

to je sice všechno pěkné a chápu zdejší nadšení, jaké by to bylo, tu mít rychlé vlaky. Ale ta sranda něco stojí a my nejsme zas tak lidnatou zemí, aby se tu utvořila poptávka po nějaké obrovské mase denního dojíždění, o které se píše v článku. Pokud se nebudeme bavit o dopravě v okruhu kolem 50 km, 70 km od Prahy / Brna / Ostravy, kde VRT toho moc nevyřeší a tady by situaci zlepšila spíš kvalitní příměstská síť..(resp. ty větvičky by stejně nebyla VRT, ale rychlejší regionální trtě) - tak kolik lidí by tu reálně pravidelně dojíždělo na vzdálenosti 100, 200 km, o kterých je rozhovor ? Půlka Brna asi ne.. Takže když by to v rámci celé ČR (tedy nejen z Brna, ale různě podél trati) natahalo 100 tis. pravidelných cestujících, tak to je hodně optimistický odhad. A teď kolik výnosů vygeneruje tento objem pendlujících.. Aby to pro ně dávalo smysl, tak by muselo být měsíční jízdné kolem 3 tis. Kč, za rok teda 36 tis., za všechny teda 3.6 mld.Kč ročně (ale spíše to bude méně, dejme tomu 2-3 mld.Kč). Pane jo ! To bude s bídou stačit na roční provoz, ale rozhodně ne na výstavbu. To už větší výnosy vygeneruje příležitostná přeprava, když dejme tomu každý druhý z nás se aspoň jednou ročně sveze někam tam a zpátky za tisícovku (výnos 5 mld. Kč). Tím pádem mi smysl článku uniká..

+2/−6
9.4.2017 9:48

R85a14d82e68k 53J43a48n14a74t73a 9785486374862

Nemáte pravdu, že VRT nevyřeší vzdálenost 50-70 km od měst. Tam pomůže taky. Jednak uvolní kapacitu dnešních tratí (linky S mak mírně zrychlí a budou mít kratší interval), jednak se bude dojíždět po VRT, vzniknou příměstské spoje, které VRT využijí (viz např. Ingolstadt-Norimberk).

Dále jste nepochopil, že v takto krátkém rozhovoru nelze podchytit všechny přínosy. Jako byste chtěl popsat efekt dálnic v jednom článku. VRT na sebe stáhnou z dálnic i současných tratí mnoho typu dopravy. Na kratší vzdálenosti spíše dojíždění, tna delší spíše dálkovou dopravu. To, že se zde mluví o dojíždění, neznamená, že po VRT nebudou jezdit i klasické dálkové spoje, pro cesty jednou týdně, pro příležitostné denní služební cesty nebo pro cesty na dovolenou (prostě ekvivalent dnešních dalkových vlaků, jen rychlejší a díky vyšší atraktivitě využívané větší částí populace, a díky vyšší efektivitě méně náročné na dotace příp. s nižším jízdným příp. více výdělečně, všechny 3 možnosti jsou plus pro ekonomiku).

Vaše další kalkulace nekomentuji, vycházíte totiž z toho nepochopení situace. Jen vás informuji, že cena staveb se nepromítá do jízdného, ani u silnic, ani u železnic. Nikde na světě.

+4/0
9.4.2017 10:34

T48o94m59á28š 69R91á24k61o55s 7559600544129

Reagoval jsem na nosnou nit clanku, ze hlavnim efektem ma byt denni dojizdeni na vetsi vzdalenosti.. Neni tomu tak - Jak pisu poptavka z tohoto "zdroje" ma sve limity. O dalsim prinosu VRT nepolemizuji, tez bych ji uvital, ale to se dostavame k tomu, ze poptavkově ma byt VRT tazena tydennimi cestami, sluzebkami apod. - tady je zase nutne rici, ze kdyz pojedu k babičce nebo na sluzebku (a to i denni) do Brna/ Olomouce / Ostravy tak 2 az 3 hodiny necim jako pendolinem je celkem ok; ano, polovina casu by byla fajn, ale to je pak o investicnich prioritach zeme.. Největší posun bych videl spis v mezinarodni preprave, jenomze ta zase na sebe nevaze tolik cest a jako prilezitostny cestujici, bych se spokojil s linkou do Mnichova, Berlina, Vídně kolem 3 h podobne jako do Ostravy (ideálně kdyby Pendolina mohly mistama 200 km/h a bylo by to celkem ok). Jinak ano, VRT by uvolnila kapacity pro regionalni site, ale zase jenom kolem VRT (a tech paternich by zase nebylo v dohledne dobe tolik) - a vsak jsem take psal, ze dava smysl zlepsit resp. zkapacitnit regionalni sit. Osobne budu radeji, kdyz budeme mit nejprve spojeni v kvalite Pendolina mezi krajskymi mesty + napojeni na Mnichov, Berlin, Viden, Polsko, Slovensko, nez mit "vlajkovou lod" VRT Praha-Brno a teprve pak investovat do prilehajicich trati..

+1/0
9.4.2017 11:18

R13a92d44e18k 62J51a87n23a79t59a 9745876964162

Já v článku nosnou nit nevidím. On mluví i o dalších efektech, včetně těch mezinárodních.

Vy se snažíte tu úvahu rozsekat, brát zvlášť dojíždění, zvlášt cesty k vbabničce atd. a pü každé dokauzjete že to je na nic. Ano, rozehané je to na nic. Ale ono se to musí bráít v součtu. Na dnešní D1 taky nevyvoříte z cestujcícího v atutě nějaký typický profil, Každý má důvod trochu jiný.

0/0
9.4.2017 11:34

R53a84d39e72k 25J39a39n77a51t77a 9775336734512

Dále se dopouštíte chyby, když uvažujete "a nebylo by lepší trochu zlepšit tohle a trochu tamto atd.". Efektivita investice je tím vyšší, čím více lidí (přesněji oskm) to zlepšení využije. A to je hlavně ta páteř. Ekonomické hodnocení se dělá a úseky kde to nevychází, mají problém projít, viz např. Nemanice-Ševětín.

+1/0
9.4.2017 11:49

R71a52d37e22k 91J88a46n11a81t38a 9705856854972

U mezinárodních spojení máte pravdu, že se jedná o funkci doplňkovou. Ale na druhou stranu není pravda, že 3h do okolních měst stačí každému. Za Mnichovem apod. není konec světa, ale další destinace.

+2/0
9.4.2017 11:53

I34v25a10n 53M81a93r18e17k 6694258872

"Kmen bez větví" nemůže žít. U nás se ale jde přesně touto cestou . Když už nezastavit dopravu, tak alespoň cestujícím na té "větvi" co nejvíc znepříjemnit cestování. Např trať 341 je toho zářným příkladem. RvRvRv

0/0
9.4.2017 9:04

R38a72d72e24k 92J39a84n27a24t70a 9175166464752

Práce na zlepšovaní infrastruktury máme až nad hlavu. Skoro o každé relaci můžete říct, že by se dala nějak zlepšit.

Ale když se nad tím hlouběji zamyslíte, možná i sám přijdete na to, co je lepší zlepšovat přednostně. Není to náhodou to, kde za dané prostředky pomůžete zkrátit čas cesty největšímu počtu lidí a vlakových souprav? A to jsou spíš relace mezi velkými městy, mezi dopravními uzly.

+5/0
9.4.2017 10:40

J15i27ř17í 83Z57a43t54l53o53u78k26a62l 3768799911576

Velmi pěkný rozhovor. Pán evidentně dobře ví, o čem mluví, k čemu je to dobré, jaké by měly být priority.

+2/0
9.4.2017 8:45

P63e44t67r 95N13o59v72o37t66n44ý 9401109670835

Politici, kteri byli schopni postavit metro do Letnan a do Motola, by patrne konecnou VRT situovali na Zbraslav nebo do Dolnich Chabru.

0/0
9.4.2017 8:35

V62á17c93l16a16v 88D89l98o85u67h54ý 2827290294440

No pokud budu bydlet na Zvonařce a potřebuji na Václavák tak dobrý, ale z Ivančic na Rudnou nic moc.

0/−2
9.4.2017 8:17

R75a75d17e46k 31J23a53n70a78t78a 9115666434552

I relaci Ivančice-Rudná VRT pomůže. Přinejmenším pak bude veřejná doprava reálnou alternativou. Jízdní doba bude řekněme 30minut+1 hodina+30 minut, to je celkem 2 hodiny, dnes je to autem něco přes 2 hodiny a veřejnou dopravou 4 hodiny.

+3/0
9.4.2017 10:50

K89a97r23e52l 84Č93e62r55n82ý 6735853682721

Tak nevím, tohle už kdysi měl změnit internet. Lidé měli zůstat na venkově a pracovat na dálku. Na dálku sice někteří pracují, ale metropole rostou dál.

Dojíždění za londýnským platem také dává jiný prostor pro cenu jízdného​. Těžko počítat s tím, že současná cena roční jízdenky by zahrnovala jízdu rychlovlaky a vyšší cena by byl problém.

+1/−1
9.4.2017 6:52

P45e80t38r 58N75o53v18o32t68n63y 1921310621

A proč by nezahrnovala?

+1/0
9.4.2017 9:36

J49a63n 32J36e37m86e33l65k39a 1765550

Sázka pro někoho, že bude jezdit denně, do divadla a spol je špatná, protože se jednoduše, stejně jako v Anglii "nedoplatí". Mě se nejvíce líbí přístup Rakouska. Rozumný a postupný. A mají po Švýcarsku nejúspěšnější železnici. Kupodivu po jejich nové rychlé trati nákladní vlaky jezdit mohou.

+3/−2
9.4.2017 6:30

R68a76d43e49k 22J30a33n72a45t54a 9795356964492

V Rakousku je odlišná situace. Oni mají terén takový, že buď je to široké údolí, tj. víceméně rovina (kde trať beze sklonů lze postavit levně), nebo Alpy (a tudíž je to na rovnou basis tunel, kde je kvůli vysokým nákladům nutné sdílení s nákladní dopravou).

U nás nelze k současným tratím jednoduše a poměrně levně přistavět dvě další koleje. Naše dva hlavní uzly (Praha a Brno) jsou odděleny terénem, ve kterém je nejefektivnější novostavba osobní VRT s vyššími sklony. Rovněž vzdálenost Prahy a Brna je taková (187 km vzdušnou čarou), že pro dosažení systémové hodiny potřebujete max. traťovou rychlost 320 km/h. Oni mají mezi Vídní a Lincem 153 km, mezi Vídní a Grazem 141 km. Proto jim stačí o něco méně.

+1/0
9.4.2017 11:00

R52o89m89a46n 67J39e58s58c63h41k23e 9918605467585

Proč by nešlo přidat koleje v úseku Choceň - Praha ? A udělat VRT Brno - Choceň ? Nebo alespoń tunel Brno - Blansko ?

+1/−3
9.4.2017 13:21

J80i49ř79í 51Z60a13t16l75o74u81k55a43l 3698579271946

Protože ta trať vede úplně jinudy, než je třeba a je příliš pomalá. V podstatě byste stejně musel postavit novostavbu pak už je lepší stavět přímo, kratší trasou.

+2/0
9.4.2017 13:45

J82a95n 39J86e44m42e74l91k19a 1255200

Však ale ten úsek Vídeň - Polten nejde podél stávajících kolejí. Je to systém kolejí. Příměstská a část carga jede po starých. Za Poltnem po stejné trati, ale s oddělenými kolejemi v zastávkách pro zastávkovou dopravu (na rozdíl od našeho přetíženého koridoru). K tomu bude cargo jezdit obchvatem Poltenu. Řekl bych, že je to podobné jako Praha Kolín Pardubice - Hradec.

Linz je jen jedna zastávka. Salzburk, Insbruck další důležité. Vídeň Salzburg 2:20 je hezký čas. To autem nejde. A to mají před Salzburgem ještě pomalé koleje.

0/0
10.4.2017 7:43

R27a78d18e98k 38J72a36n86a72t40a 9555556874482

Al u nás jednoduše nemáte takový terén mezi Prahou a Brnem jako mají oni mezi Vídní, Lincem a Salcburkem. Proto může u nás vyjít lépe jiné řešení.

Pokud navrhujete začít s VRT směr Pardubice a Hradec, pak uvažujete v intencích dnešní sítě. Usuzujete, že tím směrem každý chce, protože se tamtudy přece jezdí vlaky dnes. Ale ono se tam jezdí, protože tam vedou relativně dobré koleje, ne proto, že by tamtudy lidi tolik chtěli. Jednoduchý pohled na mapu intenzit silniční dopravy ukazuje, že lidi chtějí hlavně směrem na Brno. Navíc se zaseknete u Třebové. Úsek Třebova - Brno by byl velice drahý a kompikovaný, navíc by vám tam zůstala ta zajíždka, kvůli které byste mj. nikdy nedosáhl systémové hodiny a to vám rozhodí integrální taktový grafikon.

0/0
10.4.2017 9:37

P82e23t71r 85V83o25n88d15r24a27c18e63k 7165701463160

Neskutečný blábol - pro 90% lidí v této zemi bude stějně nějaký rychlovlak pohou informací, protože ten kdo nebydlí zrovna u stanic VRT tak ten nesmysl stejně nevyužije ..... možná než vymýšlet podobné nesmysly že by stálo za to opravit silnice

+2/−8
9.4.2017 6:08

T14o58m51á87š 95T57a94t72í55č15e96k 5310402320528

Divný počty. Pražská aglomerace - 1,5 mil. Brněnská a ostravská - 2 x 0,5 mil. To znamená, že jen tři hlavní stanice VRT budou sloužit každému čtvrtému obyvateli. Když se k tomu připočtou města, kde VR vlaky budou vyhlídkově stavět, jako Jihlava nebo Plzeň, jsme někde u každého třetího obyvatele, který se sveze autobusem, tramvají nebo metrem na VR vlak do dvaceti minut. A když se připočtou navazující vlakové spoje, kolik zbude lidí, pro který nebude mít VR vlak význam? Příklad: Chci z Kyjova do Prahy. Kyjov-Brno jedna hodina, Brno-Praha dvě a půl, celkem tři a půl hodiny. Po VR spojení Brna s Prahou jsou to hodiny dvě. To nedáš ani v Maserati.

+7/−1
9.4.2017 8:27

R50a83d97e94k 58J60a30n32a40t93a 9385726924812

Nemáte pravdu. Rychlá páteř pomůže celé síti, i místům mimo tuto páteř, podobně jako dálnice (viz http://vysokorychlostnizeleznice.cz/ ).

Navíc si patrně neuvědomujete, jak velký podíl lidí bydlí ve velkých městech. Nepropojujeme zemi, ale lidi.

+1/0
9.4.2017 12:04







Najdete na iDNES.cz