Disney souhlasil s podmínkou antimonopolního úřadu, že se do 90 dnů od uzavření obchodu zbaví celkem 22 lokálních sportovních kanálů, které budou jeho součástí. Učiní tak proto, aby rozptýlil obavy amerického ministerstva spravedlnosti, že fúze zvýší ceny jejich předplatného. Kanály mají dohromady 61 milionů předplatitelů, přičemž na trhu panuje značná konkurence mezi firmami Walt Disney a 21st Century Fox, která by případným sloučením zanikla.
Walt Disney několikrát zkrachoval. Nakonec vybudoval zábavní impérium |
O možné akvizici se mluví od listopadu minulého roku, přičemž hodnota akcií společnosti 21st Century zaznamenala za tu dobu signifikantní nárůst. Korporace Walt Disney Company ještě v prosinci nabízela za aktivity Foxu 52,4 miliardy dolarů (psali jsme zde).
Disney přeplácí konkurenci
O převzetí Foxu usilovala i současná trojka na trhu velkých mediálních společností, americký nadnárodní konglomerát Comcast, jemuž patří například filmové studio Universal Pictures nebo televize NBC či CNBC. Jeho nabídka ve výši 65 miliard dolarů sice překonala loňský návrh od Disneyho, ten ale svou snahu nevzdal a v současnosti nabízí 71,3 miliardy dolarů (1,6 bilionu korun).
Podle informací agentury Bloomberg Fox minulý týden zvýhodněnou nabídku společnosti Disney přijal. Za jednu akcii tak dostane 38 dolarů, což je o zhruba deset dolarů víc než Disneyho nabídka z konce minulého roku. Disney by tak do svého portfolia získal celosvětově úspěšné seriály jako Simpsonovi, American Horror Story nebo Ve jménu vlasti.
Dohoda nezahrnuje televizní sítě Fox News, Fox Business a Fox Sports. Ty by podle deníku The Daily Telegraph v případě akvizice vytvořily novou společnost.
Comcast ale svůj boj o 21st Century Fox nevzdává, analytici z Wall Street očekávají, že firma předloží další nabídku. Momentálně však zřejmě hledá soukromé investory, kteří mu pomohou Disneyho přeplatit.
Obě korporace se pokoušejí o získání většiny aktivit 21st Century Fox zejména proto, aby posílily svou pozici v boji s nastupujícími technologickými firmami jako Amazon nebo Netflix.
Ty svým streamováním videa konkurují tradičním televizním a filmovým společnostem. Netflix nedávno dokonce nahradil Disneyho na pozici největší zábavní společnosti na světě, jenom ve Spojených státech má předplatné jeho služeb každá druhá domácnost. To jen ukazuje současný trend, kdy se diváci z kin a od kabelové televize přesouvají k internetu. Ten představuje ideální hřiště pro technologické firmy, které si tak ukrajují čím dál tím větší podíl z tržeb za vysílání filmů a seriálů.
Diváci nechodí do kina, vystačí si s internetem
Také podle serveru CBS News boj o 21st Century Fox reflektuje momentální situaci na trhu mediálních a telekomunikačních společností, stejně jako nedávná akvizice mediální firmy Time Warner společností AT&T. „Tradiční“ mediální giganti se v současnosti ve zvýšené míře konsolidují, aby dokázaly udržet krok s rychle se měnícím mediálním průmyslem.
V případě, že skutečně dojde k převzetí Foxu, bude to pro jeho zakladatele, miliardáře Ruperta Murdocha, představovat konec jedné éry. Pro 87letého Murdocha to totiž bude znamenat ukončení dlouholeté expanze jeho mediálního impéria. Miliardář dokázal vybudovat svůj nadnárodní konglomerát z jediných malých australských novin, které zdědil po svém otci v roce 1952.