Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Železniční dopravci žádají levnější elektřinu, už nechtějí dotovat soláry

  5:00aktualizováno  5:00
Železniční dopravci lobbují za levnější elektřinu pro vlaky. Pokud jim stát vyhoví, propad v příjmech bude muset dorovnat z jiných zdrojů.

Nové protihlukové stěny u rekonstruované trati v pražských Běchovicích. (15. července 2015) | foto: Yan Renelt, MAFRA

Železniční dopravci v Česku mají plán, jak ušetřit stamiliony korun. Od státu požadují, aby nemuseli v ceně trakční elektřiny, která pohání jejich elektrické vlaky, platit příspěvek na obnovitelné zdroje energie.

S nápadem přišlo sdružení nákladních dopravců Žesnad.cz, které se inspirovalo v Německu. Podporují ho však také osobní dopravci nebo železniční odboráři.

Železničáři chtějí rovné podmínky s autodopravci

„Elektrické vlaky jsou ekologické, přesto jsme znevýhodněni oproti jiným, méně ekologickým druhům dopravy,“ říká Oldřich Sládek, výkonný ředitel Žesnad.cz.

Železniční dopravci upozorňují na to, že kamiony podobné daně platit nemusí. V ceně nafty je sice zahrnuta spotřební daň, ale její výnos jde na stavbu a údržbu silnic. Mýto se navíc platí jen na vybraných silnicích, kdežto vlaky stát kasíruje všude.

Podobná nerovnováha v nákladech platí i pro soupeření osobních vlaků s autobusy. Poplatek za obnovitelné zdroje energie, jako jsou fotovoltaické elektrárny či bioplynky, tvoří zhruba 22 procent celkové ceny. Už dříve nákladní dopravci začali bojovat o takové účtování elektřiny, které by více zohlednilo skutečnou spotřebu.

Ministerstvo dopravy zatím návrh zkoumá. „Z pohledu ministerstva dopravy má takové opatření svoji logiku. Železniční doprava je z hlediska strategií na národní i evropské úrovni preferovaným dopravním módem,“ řekl mluvčí ministerstva Tomáš Neřold.

Podle něj by snížením ceny došlo k zatraktivnění železnice a většímu využití na úkor silniční dopravy. „Analyzujeme situaci, a to jak v případě okolních zemí, tak i z pohledu existujícího právního rámce,“ dodal Neřold.

Případná změna legislativy spadá pod ministerstvo průmyslu a obchodu. To ve svém vyjádření neuvedlo názor na navržené změny, ale pouze popsalo současný stav.

Výjimky tu jsou

Železniční dopravci soudí, že poplatek na obnovitelné zdroje by měly přestat platit rovněž dopravní podniky s tramvajemi, metrem a trolejbusy, což by pro ně znamenalo asi 300 milionů korun úspor.

Jenže tyto peníze musí výrobcům elektřiny někdo zaplatit. Dosud dostávají peníze ze dvou zdrojů: jednak přímo ze státního rozpočtu (letos 26 miliard korun) a jednak z plateb spotřebitelů elektřiny.

„Pokud by se snižovaly příspěvky na obnovitelné zdroje pro konkrétní odběratele, náklady by nesl státní rozpočet,“ řekl mluvčí Energetického regulačního úřadu (ERÚ) Michal Kebort.

Příspěvky hrazené většinou spotřebitelů dosahují svého maxima daného zákonem, což je 495 Kč/MWh. „Ta část podpory pro obnovitelné zdroje, kterou nepokryjí příspěvky od spotřebitelů, jde na vrub státního rozpočtu,“ dodal. Podle něj by nicméně nešlo o výjimečný krok, neboť někteří velcí spotřebitelé elektřiny už podobné úlevy mají.

Autor:


Nejčtenější

Začínal sám v garáži, dnes výrobní linky z jeho firmy dobývají svět

Jakub Krofián s manželkou Alenou.

Jakub Krofián žije svůj americký sen už osmnáctý rok. Jako pětadvacetiletý mladík si z úspor koupil soustruh a doma v...

Lidé se stěhují do okolí měst, každé ráno pak tráví v autech v kolonách

Stávka na francouzské železnici nahnala více lidí do aut. V Paříži se tvoří...

Kvůli vysokým cenám bydlení ve městech roste poptávka po nemovitostech v jejich okolí. „Evidujeme meziroční růst zájmu...



Makléř si myslel, že pracuje v demoverzi, teď žádá vyplatit miliony eur

Harouna M Traore

Francouzský obchodník na burze žaluje makléřskou firmu Valbury Capital. Žádá, aby mu vyplatila 10 milionů eur, které...

Do důchodu později a jiné daně, radí Česku OECD

Ilustrační snímek

Česko by mělo navázat věk pro odchod do důchodu na očekávanou délku života. Doporučuje to Organizace pro hospodářskou...

Podnikatelka vydělala na „ženské viagře“. Investoři se mi smáli, vzpomíná

Cindy Eckertová stojí za vyvinutím léku na podporu ženského libida. Jeho účinky...

Založila společnost, prodala ji za miliardu dolarů a pak téměř zdarma získala zpět. Úspěch spoluzakladatelky Sprout...

Další z rubriky

Spojit Dunaj a Labe je sci-fi, smysl dává jen část kanálu, říká Ťok

Ministr dopravy Dan ťok

Staronový ministr dopravy Dan Ťok (ANO) zahájil další část mandátu oznámením o kompletní obměně vedení Českých drah....

Pardubický kraj pokračuje v jednáních se soukromými dopravci

Začátek nejtěžšího testu Leo Expressu: test elektromagnetické kompatibility

Soukromý dopravce Leo Express loni zaslal na ministerstvo dopravy nabídky na převzetí většiny rychlíkových linek od...

Uber podepsal, že se zapojí do EET. Jeho stávající řidiči však nikoli

Ministryně financí Alena Schillerová a generální manažer společnosti Uber pro...

Generální manažer alternativní taxislužby Uber ve čtvrtek na ministerstvu financí podepsal dohodu o sdílení informací o...

Najdete na iDNES.cz