Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Češi v e-shopech loni utratili 115 miliard korun. On-line chce být i DM

  1:00aktualizováno  1:00
České e-shopy mají za sebou další rekordní rok. Loni v nich Češi utratili o 18 procent více než o rok dříve - 115 miliard korun. Zájem firem zakládat nové e-shopy tak nepolevuje. Dle informací MF DNES se k internetovému prodeji chystá i Drogerie DM.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto:  Michal Šula, MAFRA

Byznys on-line rozjelo v Česku k radosti zákazníků několik velkých prodejců z kamenných obchodů. Patří mezi ně například potravinový řetězec Lidl, módní značka Gant nebo prodejce obuvi Humanic

Podle ředitele nákupního rádce Heureka.cz Tomáše Bravermana se hranice mezi prodejem v kamenných obchodech a prostřednictvím internetu stírají stále víc. Nejvíce z toho profituje zákazník. Potvrzuje to i Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci, podle něhož bude splývání kamenného a internetového prodeje jedním z nejvýznamnějších trendů v maloobchodě i v roce 2018. 

Hned prvním důkazem je Drogerie DM, která se podle informací MF DNES do on-line světa chystá vstoupit začátkem roku. Tento trend dokládá i počet kamenných výdejen, který se zvýšil z předloňských 9 tisíc na 9 319. Rostl také počet e-shopů. „Desetiprocentní meziroční nárůst e-shopů je známkou toho, že česká ekonomika rostla obecně,“ vysvětlil rostoucí čísla Braverman.

Projevilo se to i v ochotě Čechů utrácet. V e-shopech během loňského roku utratili 115 miliard korun, což je o 18 procent více než v roce předešlém. Není proto divu, že podnikatelé měli větší zájem zakládat nové e-shopy. „Přidali se také klasičtí kamenní prodejci, a to nejen ti velcí, kteří si otevřeli e-shop jako další kanál prodeje,“ dodal Braverman s tím, že aktuálně je na českém trhu 40 100 e-shopů. 

Jak často nakupujete v e-shopech?

celkem hlasů: 857

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 10. ledna 2018. Anketa je uzavřena.

Jednou až dvakrát do měsíce 588
Třikrát až pětkrát do měsíce 114
Více než pětkrát do měsíce 100
Vůbec 55

Rozjel se nákup potravin on-line

Podle statistik nákupního rádce Heureka lidé v uplynulém roce v e-shopech nejvíce nakupovali elektroniku a bílé zboží. Největší nárůst však předvedly kategorie jídla a nápojů, oblečení a módy nebo třeba kosmetiky a drogerie.

Nákup jídla se zvýšil o 57 procent. „Jídlo je fenoménem posledních let a trend neustále roste. E-shopy s potravinami rozšiřují svoji působnost a nákup potravin na internetu už není vnímán jako známka přepychu,“ říká Braverman.

V těch a v dalších e-shopech Češi loni utratili 115 miliard korun. To je o 18...

Nejprodávanějším sortimentem na Alza.cz byly i v loňském roce telefony, notebooky a komponenty. „Nejvíce rozvojovými segmenty se staly Sport a kategorie Hobby,“ sdělila MF DNES tisková mluvčí společnosti Alza.cz Patricie Šedivá. Na Mall.cz zákazníci utráceli nejvíce za malé a velké domácí spotřebiče. „Dohromady tvořily takřka 40 procent obratu. Dalšími úspěšnými kategoriemi byly Hobby a zahrada, PC a videotechnika, které se držely kolem 10 procent. Pátou nejúspěšnější kategorií byly hračky spolu s chovatelskými potřebami,“ sdělil tiskový mluvčí Mall.cz Jan Řezáč s tím, že celkové tržby společnosti letos dosáhly 17 miliard korun. 

Trendem je nákup přes mobil

Stále větší roli ve světě e-commerce hrají nákupy přes mobilní zařízení. „V loňském roce jsme zaznamenali výrazný nárůst prodejů přes mobilní zařízení tzv. m-commerce. V některých kategoriích, jako například potřeby pro děti, tvořil dokonce 60 procent oproti nákupům přes počítač,“ sdělil Řezáč. 

E-shopy jsou v cenové válce, jako dopravci tím trpíme, říká šéf DPD

Trend potvrdila i Heureka. Podle Bravermana bude m-commerce pomalu dosahovat vrcholu. Na české Heurece přístupy překročily 40procentní hranici, na Slovensku je to 48 procent. 

E-shopy se také snažily zrychlit nákupní proces. Řada z nich nabízela doručení zboží již v den objednávky. „Stejně jako obliba kamenných výdejen, je i doručení v tentýž den trend, který celý proces zrychluje a nabízí tak českému zákazníkovi komfort, který nemají téměř nikde na světě,“ doplnil Braverman. Podle něj to dokazuje, jakou jsme e-commercovou velmocí, a to nejen z pohledu podílu na e-commerce, ale i dalších služeb a péče o zákazníka. 

Jeho slova potvrzují i údaje E-commerce Europe, podle kterých bylo Česko pátou zemí v Evropě s největším podílem on-line nákupů už v roce 2016. Rostoucí ekonomika a s ní spojená rekordně nízká nezaměstnanost připravila e-shopům i krušné chvilky. Hlavně v předvánočním období. „E-shopy v roce 2017 hojně řešily expanzi do zahraničí, a to převážně úspěšně,“ připomněl další trend loňského roku šéf marketingu společnosti Acomware Jindřich Jíra s tím, že by expanze českých e-shopů do zahraničí měla být klíčovým tématem i letos. 

„Pomalu se zapomnělo také na EET, kde je obecně e-shopy vítáno aktuální rozhodnutí Ústavního soudu vyjmout bezhotovostní platby, byť to pro ně bude znamenat další náklady,“ dodal Jíra. Negativní dopad bude mít na českou e-commerce v letošním roce nová legislativa EU – konkrétně obecné nařízení o ochraně osobních údajů GDPR a Nařízení o soukromí a elektronických komunikacích ePrivacy. Zavedení těchto předpisů bude pro e-shopy znamenat další investice. „Kvůli nejednoznačnému výkladu bohužel převládá pocit, že nařízení je jen byrokratickou zbytečností,“ dodal Jíra.




Nejčtenější

Prodavači jsou dražší než vysokoškoláci. Anomálie však dlouho nevydrží

(ilustrační snímek)

Současný trh práce zažívá anomálie v odměňování. Kdo hledá práci, může si u dané firmy říct víc, než mají stávající...

Kaufland na pranýři. Zákazníci si stěžují na chybějící zboží i dlouhé fronty

(Ilustrační snímek)

Kaufland prožívá těžké období. Na jedné straně se snaží otočit vnímání lidí, že je „jen levný“, na druhé straně bojuje...



Problémy vyřešíme, chce to ale čas, říká finanční ředitel Kauflandu

Finanční ředitel Kauflandu Jan Stupka obsluhoval zákazníky u pokladny na...

Finanční ředitel Kauflandu Jan Stupka (54) působí v tomto německém obchodním řetězci, kde je zvykem rozhovory...

Na jižní Moravě jsou vyšší mzdy než v Praze. Firmy si přetahují lidi

Ilustrační snímek

Platy na jižní Moravě jdou do extrému, firmy totiž dorovnávají nejvyšší platy konkurentů. Hospodářská komora před...

Motýlí efekt a duha na českých bankovkách. Podívejte se na nové prvky

Státní tiskárna cenin představila nové ochranné prvky, které budou na...

Státní tiskárna cenin slaví devadesát let od svého vzniku. Významné jubileum spojila s unikátní výstavou cenin, kde má...

Další z rubriky

Na STK se čeká dlouhé hodiny, Ťok chce kontroly svěřit i autoservisům

Předseda profesní komory STK Michal Cuc ze Mstišova u Teplic (16. dubna 2018)

Před stanicemi Státní technické kontroly se po celém Česku tvoří kvůli přísnějším pravidlům dlouhé fronty. Některé...

Hladové české firmy posílí tisíc Filipínců, pracantů s dobrou angličtinou

Montážní závody Foxconnu či Panasonicu patří v Česku k největším...

Do Česka má letos prostřednictvím vládního programu na zaměstnávání cizinců přijet tisíc Filipínců. Budou vítanou...

Omezení hypoték Čechy neomezuje. Lidé si půjčují jinde

(Ilustrační snímek)

Česká národní banka před rokem omezila poskytování hypoték, a klienti komerčních bank tak bez větších problémů dosáhnou...

Najdete na iDNES.cz