Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Češi v e-shopech loni utratili 115 miliard korun. On-line chce být i DM

  1:00aktualizováno  1:00
České e-shopy mají za sebou další rekordní rok. Loni v nich Češi utratili o 18 procent více než o rok dříve - 115 miliard korun. Zájem firem zakládat nové e-shopy tak nepolevuje. Dle informací MF DNES se k internetovému prodeji chystá i Drogerie DM.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto:  Michal Šula, MAFRA

Byznys on-line rozjelo v Česku k radosti zákazníků několik velkých prodejců z kamenných obchodů. Patří mezi ně například potravinový řetězec Lidl, módní značka Gant nebo prodejce obuvi Humanic

Podle ředitele nákupního rádce Heureka.cz Tomáše Bravermana se hranice mezi prodejem v kamenných obchodech a prostřednictvím internetu stírají stále víc. Nejvíce z toho profituje zákazník. Potvrzuje to i Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci, podle něhož bude splývání kamenného a internetového prodeje jedním z nejvýznamnějších trendů v maloobchodě i v roce 2018. 

Hned prvním důkazem je Drogerie DM, která se podle informací MF DNES do on-line světa chystá vstoupit začátkem roku. Tento trend dokládá i počet kamenných výdejen, který se zvýšil z předloňských 9 tisíc na 9 319. Rostl také počet e-shopů. „Desetiprocentní meziroční nárůst e-shopů je známkou toho, že česká ekonomika rostla obecně,“ vysvětlil rostoucí čísla Braverman.

Projevilo se to i v ochotě Čechů utrácet. V e-shopech během loňského roku utratili 115 miliard korun, což je o 18 procent více než v roce předešlém. Není proto divu, že podnikatelé měli větší zájem zakládat nové e-shopy. „Přidali se také klasičtí kamenní prodejci, a to nejen ti velcí, kteří si otevřeli e-shop jako další kanál prodeje,“ dodal Braverman s tím, že aktuálně je na českém trhu 40 100 e-shopů. 

Jak často nakupujete v e-shopech?

celkem hlasů: 857

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 10. ledna 2018. Anketa je uzavřena.

Jednou až dvakrát do měsíce 588
Třikrát až pětkrát do měsíce 114
Více než pětkrát do měsíce 100
Vůbec 55

Rozjel se nákup potravin on-line

Podle statistik nákupního rádce Heureka lidé v uplynulém roce v e-shopech nejvíce nakupovali elektroniku a bílé zboží. Největší nárůst však předvedly kategorie jídla a nápojů, oblečení a módy nebo třeba kosmetiky a drogerie.

Nákup jídla se zvýšil o 57 procent. „Jídlo je fenoménem posledních let a trend neustále roste. E-shopy s potravinami rozšiřují svoji působnost a nákup potravin na internetu už není vnímán jako známka přepychu,“ říká Braverman.

V těch a v dalších e-shopech Češi loni utratili 115 miliard korun. To je o 18...

Nejprodávanějším sortimentem na Alza.cz byly i v loňském roce telefony, notebooky a komponenty. „Nejvíce rozvojovými segmenty se staly Sport a kategorie Hobby,“ sdělila MF DNES tisková mluvčí společnosti Alza.cz Patricie Šedivá. Na Mall.cz zákazníci utráceli nejvíce za malé a velké domácí spotřebiče. „Dohromady tvořily takřka 40 procent obratu. Dalšími úspěšnými kategoriemi byly Hobby a zahrada, PC a videotechnika, které se držely kolem 10 procent. Pátou nejúspěšnější kategorií byly hračky spolu s chovatelskými potřebami,“ sdělil tiskový mluvčí Mall.cz Jan Řezáč s tím, že celkové tržby společnosti letos dosáhly 17 miliard korun. 

Trendem je nákup přes mobil

Stále větší roli ve světě e-commerce hrají nákupy přes mobilní zařízení. „V loňském roce jsme zaznamenali výrazný nárůst prodejů přes mobilní zařízení tzv. m-commerce. V některých kategoriích, jako například potřeby pro děti, tvořil dokonce 60 procent oproti nákupům přes počítač,“ sdělil Řezáč. 

E-shopy jsou v cenové válce, jako dopravci tím trpíme, říká šéf DPD

Trend potvrdila i Heureka. Podle Bravermana bude m-commerce pomalu dosahovat vrcholu. Na české Heurece přístupy překročily 40procentní hranici, na Slovensku je to 48 procent. 

E-shopy se také snažily zrychlit nákupní proces. Řada z nich nabízela doručení zboží již v den objednávky. „Stejně jako obliba kamenných výdejen, je i doručení v tentýž den trend, který celý proces zrychluje a nabízí tak českému zákazníkovi komfort, který nemají téměř nikde na světě,“ doplnil Braverman. Podle něj to dokazuje, jakou jsme e-commercovou velmocí, a to nejen z pohledu podílu na e-commerce, ale i dalších služeb a péče o zákazníka. 

Jeho slova potvrzují i údaje E-commerce Europe, podle kterých bylo Česko pátou zemí v Evropě s největším podílem on-line nákupů už v roce 2016. Rostoucí ekonomika a s ní spojená rekordně nízká nezaměstnanost připravila e-shopům i krušné chvilky. Hlavně v předvánočním období. „E-shopy v roce 2017 hojně řešily expanzi do zahraničí, a to převážně úspěšně,“ připomněl další trend loňského roku šéf marketingu společnosti Acomware Jindřich Jíra s tím, že by expanze českých e-shopů do zahraničí měla být klíčovým tématem i letos. 

„Pomalu se zapomnělo také na EET, kde je obecně e-shopy vítáno aktuální rozhodnutí Ústavního soudu vyjmout bezhotovostní platby, byť to pro ně bude znamenat další náklady,“ dodal Jíra. Negativní dopad bude mít na českou e-commerce v letošním roce nová legislativa EU – konkrétně obecné nařízení o ochraně osobních údajů GDPR a Nařízení o soukromí a elektronických komunikacích ePrivacy. Zavedení těchto předpisů bude pro e-shopy znamenat další investice. „Kvůli nejednoznačnému výkladu bohužel převládá pocit, že nařízení je jen byrokratickou zbytečností,“ dodal Jíra.



Nejčtenější

Putinův poradce připravil nejbohatší Rusy během dne o miliardy dolarů

Ilustrační snímek

Nejzámožnější Rusové ztratili v jednom jediném dni přes tři miliardy dolarů. Může za to návrh ekonomického poradce...

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...



Turecká krize se přelévá do Evropy, stahuje s sebou i českou korunu

Současný turecký prezident Recep Tayyip Erdogan se prohlásil za vítěze...

Evropské akcie i euro zůstávají pod tlakem kvůli obavám z ekonomické krize v Turecku. Jednotná evropská měna během...

Konec nočních nákupů, hlásí Tesco. Obchody v Česku zkrátí otevírací dobu

Obchodní dům Tesco. Logo.

Desítky tuzemských supermarketů britského řetězce Tesco zkrátí od září svou otevírací dobu. Místo půlnoci budou obchody...

KOMENTÁŘ: Hrozí další krize? Už na ni může být zaděláno

Zaměstnanci Lehman Brothers

Současné dění na akciových trzích vyvolává vzpomínky na velké krize v letech 2000 a 2008. A je třeba si připomenout, že...

Další z rubriky

Po mostě v Janově se hroutí také akcie jeho provozovatele Atlantia

Trosky zříceného mostu v italském Janově. Řidiči zeleného kamionu supermarketu...

Akcie italského provozovatele mýtných silnic Atlantia zahájily dnešní obchodování poklesem o 23,5 procenta. Reagují tak...

Počasí ničí úrodu, zdraží pečivo, mák i vánoční kapři

Ilustrační snímek

Vedra zdaleka nepolevila, ale zemědělci už začínají mapovat škody, které letní počasí na úrodě zanechalo. Vlny sucha...

Na opravovaný úsek D1 u Prahy se auta vrátí poslední den v srpnu

Ministr dopravy Dan Ťok na stavbě dálnice D1 exit 15.

Práce na dálnici D1 před Prahou pokračují podle harmonogramu, hotovo je přes sedmdesát procent prací. Řidiči se na...

Najdete na iDNES.cz