Češi v e-shopech loni utratili 115 miliard korun. On-line chce být i DM

  1:00aktualizováno  1:00
České e-shopy mají za sebou další rekordní rok. Loni v nich Češi utratili o 18 procent více než o rok dříve - 115 miliard korun. Zájem firem zakládat nové e-shopy tak nepolevuje. Dle informací MF DNES se k internetovému prodeji chystá i Drogerie DM.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto:  Michal Šula, MAFRA

Byznys on-line rozjelo v Česku k radosti zákazníků několik velkých prodejců z kamenných obchodů. Patří mezi ně například potravinový řetězec Lidl, módní značka Gant nebo prodejce obuvi Humanic

Podle ředitele nákupního rádce Heureka.cz Tomáše Bravermana se hranice mezi prodejem v kamenných obchodech a prostřednictvím internetu stírají stále víc. Nejvíce z toho profituje zákazník. Potvrzuje to i Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci, podle něhož bude splývání kamenného a internetového prodeje jedním z nejvýznamnějších trendů v maloobchodě i v roce 2018. 

Hned prvním důkazem je Drogerie DM, která se podle informací MF DNES do on-line světa chystá vstoupit začátkem roku. Tento trend dokládá i počet kamenných výdejen, který se zvýšil z předloňských 9 tisíc na 9 319. Rostl také počet e-shopů. „Desetiprocentní meziroční nárůst e-shopů je známkou toho, že česká ekonomika rostla obecně,“ vysvětlil rostoucí čísla Braverman.

Projevilo se to i v ochotě Čechů utrácet. V e-shopech během loňského roku utratili 115 miliard korun, což je o 18 procent více než v roce předešlém. Není proto divu, že podnikatelé měli větší zájem zakládat nové e-shopy. „Přidali se také klasičtí kamenní prodejci, a to nejen ti velcí, kteří si otevřeli e-shop jako další kanál prodeje,“ dodal Braverman s tím, že aktuálně je na českém trhu 40 100 e-shopů. 

Jak často nakupujete v e-shopech?

celkem hlasů: 857

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 10. ledna 2018. Anketa je uzavřena.

Jednou až dvakrát do měsíce 588
Třikrát až pětkrát do měsíce 114
Více než pětkrát do měsíce 100
Vůbec 55

Rozjel se nákup potravin on-line

Podle statistik nákupního rádce Heureka lidé v uplynulém roce v e-shopech nejvíce nakupovali elektroniku a bílé zboží. Největší nárůst však předvedly kategorie jídla a nápojů, oblečení a módy nebo třeba kosmetiky a drogerie.

Nákup jídla se zvýšil o 57 procent. „Jídlo je fenoménem posledních let a trend neustále roste. E-shopy s potravinami rozšiřují svoji působnost a nákup potravin na internetu už není vnímán jako známka přepychu,“ říká Braverman.

V těch a v dalších e-shopech Češi loni utratili 115 miliard korun. To je o 18...

Nejprodávanějším sortimentem na Alza.cz byly i v loňském roce telefony, notebooky a komponenty. „Nejvíce rozvojovými segmenty se staly Sport a kategorie Hobby,“ sdělila MF DNES tisková mluvčí společnosti Alza.cz Patricie Šedivá. Na Mall.cz zákazníci utráceli nejvíce za malé a velké domácí spotřebiče. „Dohromady tvořily takřka 40 procent obratu. Dalšími úspěšnými kategoriemi byly Hobby a zahrada, PC a videotechnika, které se držely kolem 10 procent. Pátou nejúspěšnější kategorií byly hračky spolu s chovatelskými potřebami,“ sdělil tiskový mluvčí Mall.cz Jan Řezáč s tím, že celkové tržby společnosti letos dosáhly 17 miliard korun. 

Trendem je nákup přes mobil

Stále větší roli ve světě e-commerce hrají nákupy přes mobilní zařízení. „V loňském roce jsme zaznamenali výrazný nárůst prodejů přes mobilní zařízení tzv. m-commerce. V některých kategoriích, jako například potřeby pro děti, tvořil dokonce 60 procent oproti nákupům přes počítač,“ sdělil Řezáč. 

E-shopy jsou v cenové válce, jako dopravci tím trpíme, říká šéf DPD

Trend potvrdila i Heureka. Podle Bravermana bude m-commerce pomalu dosahovat vrcholu. Na české Heurece přístupy překročily 40procentní hranici, na Slovensku je to 48 procent. 

E-shopy se také snažily zrychlit nákupní proces. Řada z nich nabízela doručení zboží již v den objednávky. „Stejně jako obliba kamenných výdejen, je i doručení v tentýž den trend, který celý proces zrychluje a nabízí tak českému zákazníkovi komfort, který nemají téměř nikde na světě,“ doplnil Braverman. Podle něj to dokazuje, jakou jsme e-commercovou velmocí, a to nejen z pohledu podílu na e-commerce, ale i dalších služeb a péče o zákazníka. 

Jeho slova potvrzují i údaje E-commerce Europe, podle kterých bylo Česko pátou zemí v Evropě s největším podílem on-line nákupů už v roce 2016. Rostoucí ekonomika a s ní spojená rekordně nízká nezaměstnanost připravila e-shopům i krušné chvilky. Hlavně v předvánočním období. „E-shopy v roce 2017 hojně řešily expanzi do zahraničí, a to převážně úspěšně,“ připomněl další trend loňského roku šéf marketingu společnosti Acomware Jindřich Jíra s tím, že by expanze českých e-shopů do zahraničí měla být klíčovým tématem i letos. 

„Pomalu se zapomnělo také na EET, kde je obecně e-shopy vítáno aktuální rozhodnutí Ústavního soudu vyjmout bezhotovostní platby, byť to pro ně bude znamenat další náklady,“ dodal Jíra. Negativní dopad bude mít na českou e-commerce v letošním roce nová legislativa EU – konkrétně obecné nařízení o ochraně osobních údajů GDPR a Nařízení o soukromí a elektronických komunikacích ePrivacy. Zavedení těchto předpisů bude pro e-shopy znamenat další investice. „Kvůli nejednoznačnému výkladu bohužel převládá pocit, že nařízení je jen byrokratickou zbytečností,“ dodal Jíra.



Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Banku s „hodným bankéřem“ spolkne Moneta. Přejmenuje se na Air Bank

Air Bank už dlouho láká nové klienty úspěšnou televizní kampaní se zlým a...

Obchod za dvacet miliard výrazně změní rozložení sil v českém bankovnictví. Po spojení Monety, Air Bank a části Home...



Zmetek, označil Ťok lokomotivy, které České dráhy koupily dvakrát dráž

Ilustrační snímek

Optikou ministra dopravy Dana Ťoka jsou lokomotivy Emil Zátopek zmetkem, který je nutné vrátit výrobci. Za...

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...

Další z rubriky

OBRAZEM: Lenost přeje plastům. Podívejte se, co najdete v obchodech

Do plastových obalů se řízky balí i jednotlivě.

Proč je maso zabalené v plastu, je zřejmé. U mnoha jiných výrobků však jeho použití vzbuzuje pochybnosti. Do plastů se...

Padělaných bankovek je méně než loni, oznámila Česká národní banka

Česká národní banka předvedla zabavené padělky českých bankovek. (11. ledna...

Česká národní banka zadržela za první čtvrtletí letošního roku 1521 padělaných a pozměněných bankovek a mincí. To je v...

Michelinské hvězdy zvedají obrat, ale i tlak na restauratéry a kuchaře

Zleva současní držitelé michelinské hvězdy: Radek Kašpárek, Roman Paulus a...

Michelinská hvězda je pro kuchaře nebo restauratéra něco jako Oscar pro herce. Ale není to jen pocta. Ocenění „nakopne“...



Najdete na iDNES.cz