Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


On-line rozhovor

Expert odpoví, jak v e-shopu nakoupit bez rizika

Výkonný předseda Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška
velikost textu:
vydáno 3.11.2017 11:45
Velké slevy, chybějící kontakty i označení provozovatele. Indicií, které napovídají, že jste se ocitli na neseriózním e-shopu, je hodně. Zejména před Vánocemi je třeba být ostražitý. Na co si dát pozor, odpoví čtenářům šéf Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 3. listopadu 2017 do 13:17

OTÁZKA: Dobrý den, je bezpečné nakupovat na čínských e-shopech? Jaké s tím máte zkušenosti? Také by mě zajímalo, jaká bývá dodací lhůta. Děkuji Marcel
Výkonný předseda Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška Jan Vetyška: Dobrý den, takto obecně nelze říci, zda to je bezpečné, či není. Jistě je zde větší pravděpodobnost, že Vám zboží nedorazí při nákupu z Číny než při nákupu v ČR. Dodací lhůty mohou nákup výrazně zkomplikovat a například vánoční dárky bych takto pořídit nedoporučoval. Hlavním problémem jsou ovšem záruky a nulová vymahatelnost práv, na která jsou spotřebitelé z EU zvyklí. 3.11.2017 12:09
OTÁZKA: V novinách se píše o tom, že e-shopy budou mít problémy. Nejsou lidi, to asi vidíte sám, nejsou řidiči a když pošta ještě teď shání 3 tisíce lidí a jsou dva měsíce do Vánoc, tak je docela lehké tomu uvěřit. Vidíte ta rizika? Katka
Výkonný předseda Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška Jan Vetyška: Ano, rizika zde jsou. Ale na druhou stranu to k předvánočnímu období patří a e-shopy i dopravci se na toto období intenzivně připravují. Je možné, že se v některých chvílích doma doručení zboží protáhne z jednoho dne třeba na tři. Proto bych doporučoval nenechávat nákupy na poslední chvíil a pak se vše obejde bez problémů. 3.11.2017 12:11
OTÁZKA: Dobrý den, jaké údaje by měl e-shop mít zveřejněný na svém webu? Karel Nováček
Výkonný předseda Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška Jan Vetyška: Dobrý den, vždy bych jako zákaznk (pokud nakupuji u e-shopu, s kterým nemám osobní zkušenost) hledal informace o provozovateli (a na něj případné reference) a hlavně funkční kontakty. Samotný obchodník má pak ještě celou řadu informačních povinností, které splňuje většinou v obchodních podmínkách. Jsou to například informace o právu na odstoupení od smlouvy nebo o záruce. 3.11.2017 12:16
OTÁZKA: Dobrý den, chystám se nakoupit na internetu většinu dárků, myslíte, že i malé e-shopy dodají zboží včas jak avizují? Do kdy byste doporučil zboží objednávat? Děkuji Viktor
Výkonný předseda Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška Jan Vetyška: Dobrý den, myslím, že je v zájmu všech obchodníků doručit zboží včas a že pro to udělají maximum. V tomto velký rozdíl mezi malým a velkým e-shopem nebude. Osobně bych doporučoval jako nejzazší termín pro objednání zboží domů pondělí 18. prosince. Ale důležitější bude sledovat informace u obchodníka. Dnes již většina obchodníků v předvánočním období nabízí informace, zda se zboží stihne dodat. Pozor také na počasí, bude-li hrozit sněhová kalamita, může nastat problém. 3.11.2017 12:23
OTÁZKA: Objednal byste si na e-shopu, který komunikuje jen přes interaktivní formulář? Antonín Zápotocký
Výkonný předseda Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška Jan Vetyška: Dobrý den, Touto cestou se vydaly nejen malé internetové obchody, ale také řada velkých e-shopů nejen v ČR a nemyslím, že by mě takový způsob komunikace odradil od nákupu. Vždy si ale e-shop, který neznám, řádně prověřím, než v něm zboží objednám. Pravdou je, že u obchodu, který neznám a má to být například menší specialista mne neosobní přístup lehce zaarzí a více si takový obchod prověřím. 3.11.2017 12:25
OTÁZKA: Dobrý den. Před rokem jsem nakupovala v zahraničním (údajně britském) e-shopu, který mi opakovaně vnucoval, abych zaplatila přes účet PayPal účet s tím, že jej hbitě sám založí. Podařilo se mi systém obejít a zaplatit přes klasickou bankovní kartu. Zboží překvapivě dorazilo z Británie, nýbrž z Ruska a bylo v pořádku. Minulý týden mi přišly dva e-maily, v nich stojí něco jako "Vaše opakovaná platba do časopisu Medieval Magazine se aktivuje v příštích 48 hodinách. Pokud toto nebylo povoleno, postupujte podle kroků v tomto odkazu a potvrďte zrušení." V jiném e-mailu tohoto typu stálo, že jsem údajně zakoupila nějakou PC hru. Obávám se kliknout na "potvrďte zrušení". Je třeba záležitost prověřit v bance? Šlo také o podvodný e-shop (přestože zboží doručil)? Mám záležitost nějak prověřit? Děkuji za odpověď. Jana Nováková
Výkonný předseda Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška Jan Vetyška: Dobrý den, e-maily vůbec nemusí (ale můžou) souviset s Vaší předchozí objednávkou. Osobně bych odkaz nevyužil a snažil se nejdříve zjistit, zda nejsou na internetu informace o obdobných e-mailech jiným uživatelům. U Vaší banky také můžete zablokovat internetové platby kartou, v případě stržení neodsouhlasené platby se určitě obraťte přímo na banku, která by měla mít nástroje na vyřešení celé situace. Bohužel neznám konkrétní případ detailně, ale tzv opakované platby za služby jsou u zahraničních e-shopů dosti rozšířené. Většinou ovšem právě odhlášení z této služby (zakázání dalších plateb či odběrů funguje. Určitě bych nejen Vám doporučil se podobným obchodům vyhýbat a tím se vyhnout i takovýmto nemilým překvapením. 3.11.2017 12:31
OTÁZKA: Pane Vetyško, nakupují na internetu častěji i starší generace nebo e-commerce roste jen díky mladým? Osobně v okolí mám zkušenosti s tím, že starší tomu moc nevěří. A když už, tak jednoznačně na dobírku. Paypal je slovo z jiného světa. Kamil
Výkonný předseda Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška Jan Vetyška: Dobrý den, Podle našich výzkumů se zvyšuje procento nakupujících i v kategorii 55+, přestože nedosahují takových hodnot jako u mladších generací. Starší nakupující jsou samozřejmě obezřetnější, nicméně i mezi nimi si nákup po internetu získává stále větší důvěru. Myslím, že i vstup klasických kamenných obchodníků na internet pomáhá k zvyšování zájmu o e-shopy u starší generace. Taktéž si například důchodci (často za pomoci své rodiny) začínají zvykat na možnost nákupů zboží denní potřeby nebo třeba léků. 3.11.2017 12:33
OTÁZKA: Dobrý den, když si něco kupuju, tak většinou hledám přes Heureku. Koukáte jako odborník na recenze uživatelů? Dáváte přednost spíše známým velkým hráčům jako je Alza, nebo dáváte šanci i malým e-shopům, které jsou dle hodnocení Heureky prověřené? Děkuji, Fialka Hugo Fialka
Výkonný předseda Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška Jan Vetyška: Dobrý den, já ze své pozice nemohu komentovat u jakých konkrétních e-shopů nakupuji. :) Mohu říci, že vše (včetně potravin) nakupuji výhradně na internetu a jsem rozhodně spokojený zákazník. Na recenze e-shopů se dívám v případ, že mne zaujme zboží na pro mne neznámém e-shopu. Takový e-shop vždy prověřuji v několika oblastech a recenze jsou jednou z nich. Taktéž u podobného e-shopu nevykonám první nákup formou platby předem, což bych doporučoval i ostatním. 3.11.2017 12:35
OTÁZKA: Některé obchody měly garanci dodání ten samý den a myslím, že dodávaly ještě o Štědrém dnu. Byly s tím nějaké problémy nebo se tomu dá věřit? baska
Výkonný předseda Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška Jan Vetyška: Ve velkých městech s přítomností vlastní logistiky nebo výdejního místa se tomu věřit dá. Je to dobrá alternativa pro nás muže, kteří jsme v předinternetové době nakupovali polovinu dárků až na Štědrý den. Ale řekněme si na rovinu, rozumné to není. ;) 3.11.2017 12:37
OTÁZKA: Dobrý den, co si myslíte o nákupech, respektive placení na eshopech online kartou, pokud platba neprobíhá přes platební bránu banky a zadávají se údaje karty přímo do formuláře eshopu ? Je to vůbec možné? Díky Tomáš
Výkonný předseda Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška Jan Vetyška: Dobrý den, V praxi si neuvědomuji, že bych se setkal u seriózního českého e-shopu s platbou kartou on-line jinak než přes zabezpečené rozhraní 3D Secure. Osobně platím kartou u prověřených e-shopů, obecně se nesetkáváme s negativními zkušenostmi spojenými s platbou kartou. U internetového obchodu, který neznám nebo na který nemám dostatečné reference, bych ale využití platební karty zvážil.Což platí i pro případ, kdy bych narazil na e-shop, který nevyužívá platební bránu a 3D Secure. 3.11.2017 12:39
OTÁZKA: Dobrý den, zajímal by mě Váš názor na Black Friday. Myslíte, že pokud v současné chvíli plánuji nákup televize, tak se vyplatí čekat na uvedenou akci? Nebo se jedná čistě o snahu nalákat kupující na pár zlevněných produktů a šance na "výhodný" nákup prakticky není a televizi můžu koupit ihned? Děkuji Prokop Mikule
Výkonný předseda Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška Jan Vetyška: Dobrý den, toto je docela častý dotaz, s kterým se setkávám i ve svém okolí. Má odpověď je taková, že pokud Vám nejde o jeden konkrétní typ televize a nejste tedy při výběru náročný, tak můžete při Black Friday či podobné akci určitě ušetřit. Samozřejmě se nedá očekávat, že ve výrazných slevách budou ty nejlepší televize v daných kategoriích. 3.11.2017 12:41
OTÁZKA: Dobrý den, jak poznat špatně fungující e-shop? Děkuj i Karel
Výkonný předseda Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška Jan Vetyška: Dobrý den, těch ukazatelů je celá řada. Já osobně vnímám dobře fungující e-shop hlavně podle toho, že dodržuje, co uvádí. Že pravdivě informuje o termínech dodání zboží. A také že se zákazníkem vstřícně komunikuje. Zrovna podle stylu a rychlosti komunikace se dá poznat mnohé. 3.11.2017 12:43
OTÁZKA: Dobrý den, proč se pořád kriminalizují e-shopy, které nemají možnost dobírky? Dnes přece máte možnosti plateb, které Vás jako zákazníka kryjí daleko lépe (např. PayPal až 45 dní), než zaplatit za balíček při převzetí, ve kterém může klidně být jen cihla místo objednáného produktu. Děkuji za odpověď. Gabriel Medon
Výkonný předseda Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška Jan Vetyška: Dobrý den, nemyslím si, že by se e-shopy, co nemají možnost dobírky kriminalizovaly. Pojďme rozlišovat pojem e-shop a podvodné stránky. Společným jmenovatelem všech podvodných stránek vydávajících se za e-shop v posledních letech v ČR byla právě ta nemožnost dobírky. Podvodníci přišli s trikem, kdy dobírku sice inzerovali, ale se zákazníkem pak soukromě komunikovali pohádky, proč zrovna toto zboží nelze dobírkou dodat a jak nabízí slevu, když zákazník zaplatí předem. Lidé pak již své peníze nikdy neviděli. Poslat někomu cihlu už je trošičku složitější a pro podvodníka zvyšuje riziko chycení (například je někdo natočen na kameře při odesílání). Zároveň při první rozbalené cihle vznikne reklamace u dopravce a ten podvodníkovi peníze nevyplatí. Zároveň se vcelku rychle odhalí. Necháva-li podvodník vše na platbě předem, dokáže svůj podvod provozovat o několik dní déle a v lepším utajení. Zkušený uživatel internetu se napálit nenechá. Ale zrovna zkušený uživatel internetu je ten, kdo má například PayPal, umí s ním pracovat a umí poznat rozdíl mezi třeba regulerním rozhraním a phisingem. Nelze radit běžné veřejnosti obecnou radu stylem "když vidíte PayPal, je to ok". Akorát bychom tím podvodníkům dávali do rukou další možnosti k oklamání běžného spotřebitele. Dobírka či osobní vyzvednutí jsou v českém prostředí dostatečnou ochranou před podvody. Cihly nebo mouku už zde deset let nikdo neposílá. 3.11.2017 12:56
OTÁZKA: Dobrý den, jaký způsob placení v e-shopech pokládáte za bezpečný? Poznám nějak v nabídkách platby, že může jít o podvodný e-shop? Matyáš Juřička
Výkonný předseda Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška Jan Vetyška: Dobrý den, jak popisuji v předešlých odpovědích. U neznámého a neověřeného e-shopu bych preferoval dobírku. Dochází-li k platbě kartou, tak rozhodně využití některé z klasických platebních bran. Obecně jsou všechny platby používané českými e-shopy bezpečné a úroveň nabídky platebních metod pro zákazníky zde je na velmi vysoké úrovni. Bavíme se tedy o rovině, kdy e-shop neznáte a nemůžete si být jistý, zda se náhodou nejedná o podvodné stránky, tam je poté na pořadu dne obezřetnost. U prověřených e-shopů naopak můžete platit jakkoliv a je to bezpečné. 3.11.2017 13:03
OTÁZKA: Dobrý den, lze se nějak bránit (domáhat zboží za lepší cenu) v situaci, kdy obchodník vyhlásí slevovou akci omezenou na desítky kusů atraktivního zboží, podmíněnou okamžitým uhrazením kartou, které podle banky proběhne, ale obchodník tvrdí, že platbu nemá a zboží nedodá? Stalo se zhruba to, že jsem nakupoval v situaci "posledních sto kusů", uhradil, v bance se blokace objevila hned, obchodník pak prodával ještě "posledních dvacet kusů", ale mně za avizovanou cenu nic neposlal... Děkuji. Jan Bobouš
Výkonný předseda Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška Jan Vetyška: Dobrý den, V takové situaci záleží na podmínkách konkrétní akce a jejich naplnění. Obecně obchodník nemusí dodat zboží, jestliže došlo k vyprodání zásob. Rozhodně bych doporučil s obchodníkem navázat komunikaci, jestliže z Vaší strany došlo k úhradě, ale opravdu záleží na daných pravidlech akce. Ve Vámi zmiňovaném případě by pro mne byla klíčové, jestli jste své peníze bez problémů dostal zpět. 3.11.2017 13:05

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.





Najdete na iDNES.cz