Začíná souboj o světového Podnikatele roku, Česko zastoupí šéf Agrostroje

  12:16aktualizováno  12:16
Monako (od zpravodaje iDNES.cz) - V Monaku ve čtvrtek startuje finále prestižní soutěže EY Podnikatel roku, která se letos koná už po osmnácté. Porota bude vybírat mezi padesátkou podnikatelských šampionů z celého světa. Česko zastupuje majitel pelhřimovské firmy Agrostroj Lubomír Stoklásek, který vyhrál národní kolo soutěže. V předchozích ročnících dosud nikdo z Česka neuspěl. Vítěz bude znám v sobotu večer.

Titul EY Podnikatel roku 2017 získal Lubomír Stoklásek, majitel firmy Agrostroj Pelhřimov. Na snímku s moderátorem večera Markem Ebenem. (27. února 2018) | foto:  František Vlček, MAFRA

Na Stokláska čeká v přímořském knížectví ostrá konkurence. Zastoupení mají v soutěži firmy z řady oborů, hodně z nich však reprezentuje „novou ekonomiku“. Ať už jde o podniky, které působí v oblasti biotechnologií či vyspělého výzkumu, nebo v oboru informačních či digitálních technologií. Nebo lidé, za nimiž je silný podnikatelský příběh.

Z firem, které jsou známé i v Česku, se o podnikatelský titul utká například majitel maďarských aerolinek Wizz Air József Váradi, či estonští bratři Villigové, kteří založili alternativní taxislužbu Taxify. Zúčastní se také například rakouští manželé, kteří provozují jedny z největších jatek v zemi, a majitel oděvní značky Moncler.

Sedmičlenná porota hodnotí jednotlivé kandidáty nejen podle finančních výsledků, ale také podle jejich podnikatelského ducha a životního příběhu, společenského rozměru jejich podnikání a dalších kritérií. Její složení se každý rok mění, jsou v ní účastníci z minulých ročníků soutěže napříč zeměmi a obory. Každý z národních vítězů má příležitost porotu osobně přesvědčit.

Rodinný byznys z Pelhřimova

Stoklásek může před mezinárodní porotou argumentovat například raketovým vzestupem tržeb Agrostoje pod jeho vedením. Tržby podniku, který patří mezi největší výrobce dílů pro světové značky kamionů, zemědělských či užitkových vozidel, loni vystoupaly na 6,7 miliardy korun. A Stoklásek věří, že za dva, tři roky mohou tržby jeho holdingu vystoupat až na deset miliard.

Fotogalerie

A nebo argumenty, které ocenila i tuzemská porota - expanze do zahraničí, investice do rozvoje či Stokláskova podnikatelská výdrž. „Předpokládám, že budu pracovat ještě dvacet let,“ říká byznysmen z Vysočiny. Právě před dvěma desetiletími Stoklásek do Agrostroje vstoupil, když vyhrál výběrové řízení na odkup majoritního podílu.

Stoklásek buduje Agrostroj, který je stoprocentně v českých rukou, jako rodinný holding. Ve firmě pracují jeho bratr, sestra i dcera. Inspiroval se prý v Německu. „Řeknu vám, proč jsou Němci tak úspěšní. Převážná část tamní produkce se totiž realizuje v rodinných firmách,“ říká Stoklásek.

Loni v Monaku zvítězil Kanaďan Murad Al-Katib, jehož firma AGT Food and Ingredients vyváží luštěniny. Porotu mimo jiné zaujalo, že u zrodu jeho podnikání byla myšlenka, jak planeta dokáže uživit rostoucí populaci. Za Česko se loňského ročníku účastnil spoluzakladatel výrobce nádobí Tescoma Petr Chmela.

Autor:


Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Zmetek, označil Ťok lokomotivy, které České dráhy koupily dvakrát dráž

Ilustrační snímek

Optikou ministra dopravy Dana Ťoka jsou lokomotivy Emil Zátopek zmetkem, který je nutné vrátit výrobci. Za...



Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Další z rubriky

Automatizace v Amazonu selhala. Robot z uchazečů o práci vyřazoval ženy

Ilustrační snímek

V Amazonu vytvořili robota, který měl procházet životopisy uchazečů o práci a filtrovat ty nevhodné. Jenže jak se...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...



Najdete na iDNES.cz