Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Generální ředitel Kapsch odpoví on-line

Karel Feix, generální ředitel společnosti Kapsch pro ČR
velikost textu:
vydáno 29.1.2008 11:00
Česká republika má za sebou rok fungování mýtného systému. Kamionoví dopravci loni za cesty po tuzemských dálnicích zaplatili 5,57 miliardy korun, letos to má být ještě více. Na dotazy čtenářů iDNES.cz, týkající se mýtného, odpoví v úterý od 11 hodin generální ředitel společnosti Kapsch Karel Feix.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 29. ledna 2008 do 12:30

OTÁZKA: Máte už vyčíslenou míru "útěku" kamionů z dálnic na vedlejší silnice? Nebylo by naopak lepší uhlíkovou daní v ceně paliva těžkou dopravu na kapacitní silnice s plynulejším provozem přitáhnout, než ji vyhánět na okresky, které přetěžují, ničí, a díky drasticky horší palivové ekonomice mají mnohem vyšší emise? Marek Staněk
Karel Feix, generální ředitel společnosti Kapsch pro ČR ODPOVĚĎ: Zavádění mýta je dáno snahou najít spravedlivější metodu, jak zpoplatnit využití silniční sítě. Současná měření ukazují, že systém "objíždí" přibližně 3 procenta vozidel. Zatížení obcí a měst kamionovou dopravou není způsobeno zavedením mýta, ale především vstupem do EU, odstraňováním bariér pohybu zboží a prudkým rozvoje ekonomiky v jednotlivých regionech. Rozvoj průmyslu sebou bohužel přitahuje i kamiony a zřejmě tomu tak bude i v blízké budoucnosti. Mýto v ČR vedlo k omezení tranzitní dopravu o cca. 20 procent, které se přesunuly do okolních zemí, zejména Rakouska. 29.1.2008 11:56
OTÁZKA: Českými médii proběhla před volbanmi informace, že volební kampaň KDU-ČSL, jejíž ministři prosadili přidělení kontroverzního projektu EM vaší firmě, byla financována stejnou bankou (ERSTE), která financuje velkou část vašich dluhů. Je pravda, že velká část vašich úvěrů je financůvána stejnou firmou (ERSTE - vlastník ČS, a. s.) a jak chcete přesvědčit českého voliče, že to při výběru dodavatel EM nehrálo žádnou roli? Pepa Bazala
Karel Feix, generální ředitel společnosti Kapsch pro ČR ODPOVĚĎ: Hlavním finančním partnerem mýtného projektu je ČSOB, takže Váš postřeh vychází z mylných informací. 29.1.2008 11:57
OTÁZKA: Dobrý den, jenom takový dotázek. Kdyby brány sloužily zároveň jako radary, byl byste pro zvýšení rychlosti na dálnicích na 160 km/hod? Díky za odpověď. psy.co
Karel Feix, generální ředitel společnosti Kapsch pro ČR ODPOVĚĎ: Můj osobní názor je, že v některých úsecích dálnic by bylo možné o zvýšení rychlosti uvažovat. 29.1.2008 11:58
OTÁZKA: Bude mýtné brány používat Policie pro meření rychlosti a sběr nějakých dalších informací? David Řezníček
Karel Feix, generální ředitel společnosti Kapsch pro ČR ODPOVĚĎ: Zodpovězeno výše. 29.1.2008 11:58
OTÁZKA: Dobrý den , jsem z Hradce Králové a rad bych vědel, zda-li se už konečně dočkáme dálnice do z Parhy přímo do Hradce a potom až do Jaroměřě. Zkuste si nyní projet silnicí v úseku Libišany - HK - Jaroměř a za to máme platit ještě mýtné? Je mi líto, ze je vláda tak měkká v jednání s osobou paní Havránkové. Chtěl bych vědet , kdy bude skutečně celá dalnice Libišany - Jaroměř hotová, do té doby se mě zdá nefér vybírat mýtné na úseku silnice první třídy HK - Jaroměř. Děkuji a přeji Vám hezký den Tomáš

Na tuto otázku odmítá dotazovaný odpovídat

OTÁZKA: Pane řediteli, už i ve sněmovně pátrají, jak to vlastně bylo s tím podivným mýtným tendrem. Už jste byl vypovídat před komisí? Řeknete konečně pravdu? Kuba iMacik

Na tuto otázku odmítá dotazovaný odpovídat

OTÁZKA: Dobrý den pane Řediteli. Budou se nadále stavět mýtné brány ? A myslíte že to má význam nemyslím tím v rámci financí, ale kde jaký řidič z povolání (např.řidič kamiónu) si zkrátí cestu přes nespoplatněné úseky. co s tím ? Budou nějak sankčně upozorňování ? Jiří
Karel Feix, generální ředitel společnosti Kapsch pro ČR ODPOVĚĎ: Mýtný systém je koncipován tak, aby jeho objíždění znamenalo velké prodloužení a zkomplikování průběhu cesty (peníze, čas i náklady navíc). 29.1.2008 12:00
OTÁZKA: Dobrý den, přijde mi zvláštní, že jste postavili další brány na silnicích 1. třídy, a to i přes to, že jste neměli podepsaný dodatek s MD. Jak jste si mohli být jisti, že Vám to bude opravdu MD svěřeno? Další brány

Na tuto otázku odmítá dotazovaný odpovídat

OTÁZKA: Kolik vynakládá vaše firma na úplatky a kolik jdte vyplatily naším politikům za vaše brány v ČR? normální občan

Na tuto otázku odmítá dotazovaný odpovídat

OTÁZKA: Se systémem mýtného nesouhlasím.Navíc firma Kapsch se dle mého názoru neoprávněně a drze vecpala a bude na tom velmi výborně vydělávat.Toto by měl provozovat stát a z toho by měl stát vydělávat a hradit opravy,aj. na dálnicícha a silnicích. Václav
Karel Feix, generální ředitel společnosti Kapsch pro ČR ODPOVĚĎ: Dobrý den, došlo k nepochopení fungování mýta. Majitelem mýtného systému je od 1/1/2007 Česká republika. Firma Kapsch se subdodavateli mýto pro český stát technicky provozuje a zároveň pod velkými sankcemi ručí za jeho bezvadné fungování. 29.1.2008 12:04
OTÁZKA: Jestli to dobre chapu, tak za 22mld se postavilo cca. 200 bran, tzn. 100mil.kc/kus za reseni, ktere se stejne nahradi behem par let satelitnim? Delam v telekomunikacich a ikdyz se mi ceny nekterych reseni zdaji premrstene, tak opravdu nevim co si o tomhle mam myslet. Uprime gratuluju, takhle odrbat stat se naposledy povedlo Kozenymu ;-) Jiri Wallter
Karel Feix, generální ředitel společnosti Kapsch pro ČR ODPOVĚĎ: Dobrý den, mýtné brány včetně technologií netvoří ani 1/6 celého mýtného systému. Uvědomte si, že výstavba mýta v I. etapě přišla na cca. 2,8 mld. Kč (bez DPH), a celkovou cenu 18,5 mld tvoří z velké části náklady na desetileté provozování mýta a jeho dostavba na budoucích dálnicích do roku 2017! 29.1.2008 12:07
OTÁZKA: Je technicky možné měření rychlosti i přez satelitní systém? anonym
Karel Feix, generální ředitel společnosti Kapsch pro ČR ODPOVĚĎ: V současné době to není možné technicky ani legislativně. Chybí totiž mimo jiné důkaz přestupku např. v podobě fotografie a přesné změření rychlosti radarem. 29.1.2008 12:08
OTÁZKA: Dobrý den,bude li zavedeno mýtné i pro osobní automobily, zmanená to nutnos pořízení krabičky pro každé osobní auto?zvládne teoreticky Váš systém takový nápor? tf
Karel Feix, generální ředitel společnosti Kapsch pro ČR ODPOVĚĎ: Takové řešení plateb osobních vozidel jsme realizovali v mnoha velkých projektech, např. v Austrálii - Sydney, Melbourne, nebo v Chile. V Evropě se zatím plně elektronický systém mýta pro osobní auta nerealizoval, ale uvažuje se o něm např. v Rakousku. 29.1.2008 12:11
OTÁZKA: Nemyslite si, ze soucasne zdrazovani potravin v CR je tak trochu zapricineno i zavedenim mytneho? Nebo si myslite, ze penize ktere se vyberou na mytnem se nekde tisknou? Jiri Wallter
Karel Feix, generální ředitel společnosti Kapsch pro ČR ODPOVĚĎ: Stávající mýto se dotýká především tranzitují kamionové dopravy a při zpoplatnění vozidel nad 12 tun (nejčastěji 40tunové kamiony) se cena mýta na jednotku nákladu zásadně neprojeví. 29.1.2008 12:12
OTÁZKA: Nezdá se vám nefér a přinejmenším tendenční tvrdit, že sledovací systém Kapsch je vysoce rentabilní, protože se zaplatil za prvních 190 dnů v roce? Vždyť výběr mýtného má sloužit jako zdroj financování dálniční sítě a zejména jejích oprav.Mýtný systém je jen jakýmsi pseudoúčetním systémem zjišťování podílu jednotlivých uživatelů silnic a dálnic na jejich ničení. Je tedy standardní, že by účetní a kontrolní systém jakékoli firmy stál polovinu jejích tržeb?V budoucnu po úhradě zařízení samozřejmě méně, ale stále příliš na skutečný přínos. Pavel
Karel Feix, generální ředitel společnosti Kapsch pro ČR ODPOVĚĎ: Zdravím, došlo k nepochopení. Během 190 dnů se vybrala suma v hodnotě celé investice na výstavbu mýta, kterou ale stát splácí dodavateli rozloženě do tří let. Za výstavbu mýta stát zaplatí jen JEDNOU a dále se platí už jen za služby spojené s provozováním mýta. 29.1.2008 12:15

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.