GLOSA: Nekončící pohádka o rychlovlacích

  18:08aktualizováno  18:08
V pohádkách pro děti z železničního prostředí příběh obvykle vypráví vysloužilý přednosta stanice. Existují však i pohádky o vlacích pro dospělé, kde zkušené železničáře nahrazují politici. Nejoblíbenější se jmenuje Budeme jezdit rychlovlaky.

Rychlovlak EC Pendolino na stanici Milano Centrale. | foto: Miroslav Vyka

I když u nás dosud žádné nejezdí, pravidelně se chystají na svoji fiktivní trasu rok před volbami, kdy všichni politici začnou tvrdit, že by je chtěli.

Třeba v roce 2013 přijel na pražské Masarykovo nádraží parní vlak a před ním začali řečnit dva politici ČSSD, Milan Chovanec a Milan Urban, jak v roce 2023 budou lidé jezdit z Prahy do Brna za hodinu. „Pokud nezačneme včas s výstavbou vysokorychlostních tratí, stane se z nás skanzen Evropy a rychlovlaky budou jezdit mimo nás,“ hřímal stínový ministr hospodářství Milan Urban. Líbivá slova asi zabrala, ČSSD je od té doby ve vládě. Co se tedy za tu dobu s rychlovlaky stalo?

Jen se o nich mluví. Objevila se první pěkná videa, jak se vlak řítí tunelem pod Krušnými horami z Prahy do Drážďan (více čtěte zde). Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) zkouší soutěžit někoho, kdo spočítá, zda se rychlovlaky opravdu vyplatí. Jenže na SŽDC přijede i kvůli této zakázce policie. Soutěží se znovu. Vymýšlí se první studie na rychlovlaky z Brna do Přerova, která popře fyziku a slovní úlohu z prvního stupně základní školy: vlak jedoucí vyšší rychlostí je v cíli později, než vlak jedoucí pomaleji. Stačilo mu prodloužit trasu.

GLOSA: Rychlovlak není důležitý pro Česko, chce ho Evropa

Vznikají další strategické materiály, v kterých se posouvá prakticky jen datum. SŽDC mezitím investuje do „zásadních“ zrychlení tratí, například ze 70 na 75 kilometrů v hodině, nebo buduje na lokálkách dlouhá nástupiště pro příjezd prvních rychlovlaků. U sousedů zatím dokončují další desítky kilometrů nových rychlých tratí a v tak vyspělé zemi, jako je Maroko, je před otevřením první úsek o délce několika set kilometrů.

Líbila se vám pohádka? Máme tu další díl. Únor a tisková konference premiéra Bohuslava Sobotky a ministra dopravy Dana Ťoka z ANO, které tu mělo rozvoj rychlých vlaků na starosti přes tři roky. První rychlovlak bude v roce 2030. Do té doby je času dost.

Pohádky mívají většinou dobrý konec. Tedy i tato. Do železničních muzeí nebudete muset jezdit. Železničním muzeem se totiž brzy stane česká železniční síť.

Autor:


Nejčtenější

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...

Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...



Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Mileniálové všech zemí, spojte se. Mladá generace se odvrací od kapitalismu

Socha Karla Marxe v německém Trieru

Popularita kapitalismu mezi mladými Američany klesá. Přibližně polovina z nich by raději žila v socialistické zemi,...

Zůstane huť bez proudu? Ústup Mittalu z Ostravy připomíná taktiku spálené země

Pohled na závod ArcelorMittal v Ostravě-Kunčicích.

Pozvolné odpoutávání společnosti ArcelorMittal od ostravské hutě připomíná ty nejdrsnější pohádky bratří Grimmů, kde se...

Další z rubriky

Do dálnic a jiných staveb půjde přes 86 miliard, o pětinu víc než letos

Ministr dopravy Dan Ťok na stavbě dálnice D1 exit 15.

O čtrnáct miliard korun víc má jít v příštím roce ze Státního fondu dopravní infrastruktury na výstavbu klíčových...

Dražší německé mýto nás zničí, bojí se české firmy. Platí až trojnásobek

Německá dálnice A9 na severu Mnichova. (ilustrační foto)

Až trojnásobné výdaje za mýto na německých dálnicích zatěžují po letošním zdražení české kamionové firmy. Pro část...

Most zadarmo. Česko-italské sdružení stále nestíhá termíny

Stavba nového silničního mostu na Rokycanské třídě v Plzni. (6. listopadu 2015)

Kontrola Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) odhalila další zpoždění na opravě dálnice D1 mezi Humpolcem a Větrným...



Najdete na iDNES.cz