Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


GLOSA: Nekončící pohádka o rychlovlacích

  18:08aktualizováno  18:08
V pohádkách pro děti z železničního prostředí příběh obvykle vypráví vysloužilý přednosta stanice. Existují však i pohádky o vlacích pro dospělé, kde zkušené železničáře nahrazují politici. Nejoblíbenější se jmenuje Budeme jezdit rychlovlaky.

Rychlovlak EC Pendolino na stanici Milano Centrale. | foto: Miroslav Vyka

I když u nás dosud žádné nejezdí, pravidelně se chystají na svoji fiktivní trasu rok před volbami, kdy všichni politici začnou tvrdit, že by je chtěli.

Třeba v roce 2013 přijel na pražské Masarykovo nádraží parní vlak a před ním začali řečnit dva politici ČSSD, Milan Chovanec a Milan Urban, jak v roce 2023 budou lidé jezdit z Prahy do Brna za hodinu. „Pokud nezačneme včas s výstavbou vysokorychlostních tratí, stane se z nás skanzen Evropy a rychlovlaky budou jezdit mimo nás,“ hřímal stínový ministr hospodářství Milan Urban. Líbivá slova asi zabrala, ČSSD je od té doby ve vládě. Co se tedy za tu dobu s rychlovlaky stalo?

Jen se o nich mluví. Objevila se první pěkná videa, jak se vlak řítí tunelem pod Krušnými horami z Prahy do Drážďan (více čtěte zde). Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) zkouší soutěžit někoho, kdo spočítá, zda se rychlovlaky opravdu vyplatí. Jenže na SŽDC přijede i kvůli této zakázce policie. Soutěží se znovu. Vymýšlí se první studie na rychlovlaky z Brna do Přerova, která popře fyziku a slovní úlohu z prvního stupně základní školy: vlak jedoucí vyšší rychlostí je v cíli později, než vlak jedoucí pomaleji. Stačilo mu prodloužit trasu.

GLOSA: Rychlovlak není důležitý pro Česko, chce ho Evropa

Vznikají další strategické materiály, v kterých se posouvá prakticky jen datum. SŽDC mezitím investuje do „zásadních“ zrychlení tratí, například ze 70 na 75 kilometrů v hodině, nebo buduje na lokálkách dlouhá nástupiště pro příjezd prvních rychlovlaků. U sousedů zatím dokončují další desítky kilometrů nových rychlých tratí a v tak vyspělé zemi, jako je Maroko, je před otevřením první úsek o délce několika set kilometrů.

Líbila se vám pohádka? Máme tu další díl. Únor a tisková konference premiéra Bohuslava Sobotky a ministra dopravy Dana Ťoka z ANO, které tu mělo rozvoj rychlých vlaků na starosti přes tři roky. První rychlovlak bude v roce 2030. Do té doby je času dost.

Pohádky mívají většinou dobrý konec. Tedy i tato. Do železničních muzeí nebudete muset jezdit. Železničním muzeem se totiž brzy stane česká železniční síť.

Autor:



Nejčtenější

Válka o prodavačky pokračuje. Nástupní mzda v Lidlu bude 28 tisíc

Nová prodejna v Berouně se otevře v následujících týdnech.

Diskonty Lidl v Česku zvýší od března nástupní mzdu pokladních a prodavaček na 28 tisíc korun, tedy o pětinu. V Praze a...

Pět tisíc dolarů na ruku a sbohem. Amazon se zbavuje lidí bez motivace

Pracovníkům ve skladu Amazon se v USA důsledně říká „associates“, tedy...

Nestandardní cestou jde americký Amazon při propouštění zaměstnanců bez motivace. Svému personálu předložil „nabídku“,...



Fronty i na půl hodiny. Kaufland má málo pokladních, lidé si stěžují

(Ilustrační snímek)

V Kauflandu na pražském Bohdalci je 25 pokladen, v posledních dnech je však běžné, že fungují jen čtyři. Nakupujících...

Diesely v Německu už nikdo nechce. Ceny ojetin srážejí čachry s emisemi

(Ilustrační snímek)

V Německu za poslední rok výrazně klesl prodej nových naftových aut, ceny těch ojetých šly znatelně dolů. Vývoj souvisí...

Nejmladší český miliardář začal ve skladu. Dnes ovládá zbrojařské impérium

Majitel Czechoslovak Group Michal Strnad.

Pětadvacetiletý Michal Strnad se po převodu stoprocentního podílu zbrojařsko-průmyslového holdingu Czechoslovak Group...

Další z rubriky

Ruzyně praská ve švech. Letiště přidá místa na odbavování i parkoviště

Letiště Václava Havla.

Pražskému letišti přibývají pasažéři osmý rok v řadě. Letos vedení letiště očekává nárůst o dalších téměř 1,4 milionu...

Finta s údajnou pomocí pro motoristy nezabrala. Billboardy musejí pryč

Billboardy u českých dálnic v pondělí hromadně změnily svůj obsah, nově na nich...

Silničáři u dálnic a silnic prvních tříd odstranili téměř 300 reklamních poutačů. Zmizela tak desetina nelegálně...

Strojvedoucí stárnou. Do osmi let jich může být nedostatek

Klimatizovaná kabina strojvedoucího připomíná kabinu vysokorychlostních vlaků.

Strojvedoucí v České republice stárnou, více než polovině je přes padesát let a těsně před důchodovým věkem jich je...

Najdete na iDNES.cz