Systém Mobileye varuje v autě před srážkou.

Systém Mobileye varuje v autě před srážkou. | foto: Mobileye

Stamiliardový obchod: Intel koupí lídra samořiditelných technologií

  • 1
Americký výrobce čipů Intel se rázně přihlásil do závodu o vývoj samořiditelných aut. A to tím, že za v přepočtu stamiliardy korun kupuje izraelskou firmu Mobileye, která s využitím jejich čipů dodává světovým automobilkám hardware a software s prvky autonomního řízení. Na tomto trhu je Mobileye hlavním světovým hráčem.

Izrael, přezdívaný podle bestselleru Start-up nation, chrlí na americké burzy jednu technologickou firmu za druhou. Proto si každý tamní rekord z prostředí technologických firem zaslouží pozornost. Zvlášť, když je to rekord, který několikanásobně překoná ten předchozí.

Přesně tak se to nyní podařilo firmě Mobileye, jejíž převzetí oznámil americký výrobce čipů Intel. Zaplatit má 15,3 miliard dolarů (v přepočtu 387 miliard korun), což znamená pro stávající akcionáře příjemný, přibližně třetinový bonus. Mnohonásobně tak překonal dosavadní největší izraelský exit, kterým byla dle webu TechInAsia akvizice navigace Waze Googlem z roku 2013 za 1,1 miliardy dolarů.

Nejen pro auta. Zakladatel Mobileye Šašua podobnou technologií pomáhá i nevidomým

Co si Intel za tyto peníze kupuje? Firmu fungující od roku 1999, která dodává velmi sledované technologie většině předních světových automobilek. Původně šlo o počítačové systémy rozeznávání překážek spojené s automatickým brzděním. Ty poprvé představila ve spolupráci s Volvem v roce 2008. Dnes už je musí mít každé auto, pokud chce v Evropě dosáhnout na dobré výsledky bezpečnostních testů.

Aktuálně je však vývoj a s ním spojená očekávání ještě dál. Mobileye spolupracující s 27 automobilkami vyvíjí sytém postavený na senzorickém hardwaru (založeném hlavně na kamerách) a vyhodnocovacím softwaru, který má umožnit autonomní řízení automobilů. Konkrétně třeba v lednu na veletrhu CES Mobileye oznámil, že ve spolupráci s BMW ještě letos otestuje na silnici flotilu čtyřiceti samořiditelných aut.

Šéf Mobileye už před lety pouštěl volant z ruky

Spoluzakladatel firmy, profesor počítačových věd na Hebrejské univerzitě v Jeruzalémě Amnon Šašua v předloňském rozhovoru pro MF DNES předpovídal rozdělení vývoje samořiditelných aut na dvě větve.

„Tou první bude klasické vlastnění auta: koupíte si automobil a ten bude mít dodatečnou výbavu v podobě funkce umožňující, aby se auto řídilo samo. Druhý trh je hromadná doprava ve velkých městech, auta podobná dnešnímu Uberu, která přijedou na zavolání,“ popisoval technologický ředitel Mobileye, jehož firma vsadila na první skupinu klientů a stala se důležitým dodavatelem automobilek.

S Intelem začal Mobileye spolupracovat právě na zmiňovaném projektu pro BMW, do té doby využíval čipy jiného dodavatele. Spolupráce záhy vyústila v převzetí, díky čemuž Intel umístí do Izraele (ke kterému má firma historicky velmi blízko) svou divizi zabývající se právě autonomními vozy.

Řídit ji bude Šašua, tedy člověk, který už několik let občas na dálnici mezi Tel Avivem a Jeruzalémem pustí volant z ruky a nechá auto řídit systém, kterému sám pomohl na svět.