„Pokud by cílem těchto žalob bylo potopit zaměstnavatele, bude česká kamionová doprava rychle nahrazena,“ řekl Hromíř v on-line rozhovoru se čtenáři.
Na tuzemské kamionové firmy se řítí lavina stovek sporů, v nichž čeští řidiči požadují dorovnání platů na německou úroveň. Řidiči chtějí doplatit až statisíce korun.
České firmy cítí konkurenci zejména z Polska. „Dopravců jsou v Evropě stovky tisíc, jen polských je přes 200 tisíc, a zákazník vždy najde levnějšího konkurenta. V těchto počtech není efektivní kontrola,“ říká tajemník Česmad.
ON-LINE ROZHOVORMohou být spory pro české dopravce likvidační? Čtěte odpovědi Vojtěcha Hromíře. |
Neopopírá však, že velkou část mzdy šoféři dostávají na dietách a stravném, které jsou osvobozeny od daně. Za každý den v Německu pobírá český řidič mzdu a diety 45 eur a navíc 40 procent kapesné, tedy celkem 63 eur. „Daňové osvobození u diet a kapesného je stanoveno státem, je výhodné i pro zaměstnance, neplatí z nich odvody ani daň z příjmu,“ uvedl zástupce dopravců.
Zástupce Česmadu dále uvedl, že mnohým řidičům nízká mzda a maximální možné stravné vyhovuje, a to kvůli exekucím. U něktrých dopravců podle je něj zatíženo exekucemi až 30 procent zaměstnanců. „Nic moc, ale taková je realita,“ poznamenal k tomu.
Kamionové firmy z tuzemska jsou vystaveny právní a ekonomické nejistotě. Rozpoutal ji jediný případ šoféra kamionu Jiřího Gabrhela, který dal na doporučení německé organizace a začal se soudně dožadovat dorovnání minimální mzdy na úroveň Německa. Vyhrál. Německá Státní pošta Deutsche Post mu musela vyplatit čtvrt milionu korun. (čtěte Soud dal řidiči německý plat)
Rozpoutal tím lavinu sporů. O peníze se teď hlásí přes 900 řidičů, kteří pracují pro české firmy. Mohou to být ony, kdo bude příště muset doplácet desetitisíce nebo statisíce na mzdách řidičům.
Autodopravci to vnímají jako křivdu a nebezpečí. „Kauza v Německu ukazuje pokrytectví současné politiky,“ říká Vojtěch Hromíř k zákonu, který Německý spolkový sněm přijal v roce 2014.
Podle něj je vina i na německých firmách, pro které čeští dopravci jezdí. „Zákazníci využívají své síly a toho, že konkurence několika stovek tisíc dopravců v Evropě je tvrdá, a dostatečné ceny neplatí. Naopak nutí dopravce podepisovat, že oni zákon plní. Je to neřešitelná situace. Nepodepíšeš? Nedostaneš zakázku. Zkrachuješ,“ říká tajemník ČESMAD.
Dorovnání mezd na německou úroveň však není jediným současným problémem dopravců. Hrozí jim také pokuty za přespání v kamionu. Několik už jich museli zaplatit.
Drahé přespání v kamionu
„Bohužel. Máme tu několik pokut z Německa a Francie. V Německu zhruba 2000 EUR (1500 firma, 500 řidič) a ve Francii - 750 EUR. Ve Francii dokonce za odpočinek, který řidič vykonal v Německu. Problém je to veliký. Nejsou vhodné odpočívky a ubytovny a plánování přeprav není plně v rukou řidiče a dopravce,“ odpověděl Hromíř na dotaz čtenáře.
Řidič kamionu v české firmě má průměrný plat ve vnitrostátní přepravě kolem 23 tisíc korun a 100 korun stravné denně. Na mezinárodní přepravě si vydělá víc díky dietám, ale má nižší základ. V průměru bere 18 až 20 tisíc korun a k tomu má denně stravné 45 EUR a kapesné - to je například v Německu 18 eur.