Nejen minimální mzda. Češi jsou dál pokutováni i za přespání v kamionu

  10:55aktualizováno  15:01
Česká kamionová doprava může být nahrazena kvůli žalobám na dorovnání minimální mzdy, obává se tajemník sdružení ČESMAD Vojtěch Hromíř. To však není jediný problém. Češi jsou pokutováni i za přespání v kamionu a čelí velké konkurenci polských dopravců.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Leila Hamdanová pro iDNES.cz

„Pokud by cílem těchto žalob bylo potopit zaměstnavatele, bude česká kamionová doprava rychle nahrazena,“ řekl Hromíř v on-line rozhovoru se čtenáři.

Na tuzemské kamionové firmy se řítí lavina stovek sporů, v nichž čeští řidiči požadují dorovnání platů na německou úroveň. Řidiči chtějí doplatit až statisíce korun.

České firmy cítí konkurenci zejména z Polska. „Dopravců jsou v Evropě stovky tisíc, jen polských je přes 200 tisíc, a zákazník vždy najde levnějšího konkurenta. V těchto počtech není efektivní kontrola,“ říká tajemník Česmad.

ON-LINE ROZHOVOR

Mohou být spory pro české dopravce likvidační? Čtěte odpovědi Vojtěcha Hromíře.

Neopopírá však, že velkou část mzdy šoféři dostávají na dietách a stravném, které jsou osvobozeny od daně. Za každý den v Německu pobírá český řidič mzdu a diety 45 eur a navíc 40 procent kapesné, tedy celkem 63 eur. „Daňové osvobození u diet a kapesného je stanoveno státem, je výhodné i pro zaměstnance, neplatí z nich odvody ani daň z příjmu,“ uvedl zástupce dopravců.

Zástupce Česmadu dále uvedl, že mnohým řidičům nízká mzda a maximální možné stravné vyhovuje, a to kvůli exekucím. U něktrých dopravců podle je něj  zatíženo exekucemi až 30 procent zaměstnanců. „Nic moc, ale taková je realita,“ poznamenal k tomu.

Kamionové firmy z tuzemska jsou vystaveny právní a ekonomické nejistotě. Rozpoutal ji jediný případ šoféra kamionu Jiřího Gabrhela, který dal na doporučení německé organizace a začal se soudně dožadovat dorovnání minimální mzdy na úroveň Německa. Vyhrál. Německá Státní pošta Deutsche Post mu musela vyplatit čtvrt milionu korun. (čtěte Soud dal řidiči německý plat)

Rozpoutal tím lavinu sporů. O peníze se teď hlásí přes 900 řidičů, kteří pracují pro české firmy. Mohou to být ony, kdo bude příště muset doplácet desetitisíce nebo statisíce na mzdách řidičům.

Autodopravci to vnímají jako křivdu a nebezpečí. „Kauza v Německu ukazuje pokrytectví současné politiky,“ říká Vojtěch Hromíř k zákonu, který Německý spolkový sněm přijal v roce 2014.

Podle něj je vina i na německých firmách, pro které čeští dopravci jezdí. „Zákazníci využívají své síly a toho, že konkurence několika stovek tisíc dopravců v Evropě je tvrdá, a dostatečné ceny neplatí. Naopak nutí dopravce podepisovat, že oni zákon plní. Je to neřešitelná situace. Nepodepíšeš? Nedostaneš zakázku. Zkrachuješ,“ říká tajemník ČESMAD.

Dorovnání mezd na německou úroveň však není jediným současným problémem dopravců. Hrozí jim také pokuty za přespání v kamionu. Několik už jich museli zaplatit.

Drahé přespání v kamionu

„Bohužel. Máme tu několik pokut z Německa a Francie. V Německu zhruba 2000 EUR (1500 firma, 500 řidič) a ve Francii - 750 EUR. Ve Francii dokonce za odpočinek, který řidič vykonal v Německu. Problém je to veliký. Nejsou vhodné odpočívky a ubytovny a plánování přeprav není plně v rukou řidiče a dopravce,“ odpověděl Hromíř na dotaz čtenáře.

Řidič kamionu v české firmě má průměrný plat ve vnitrostátní přepravě kolem 23 tisíc korun a 100 korun stravné denně. Na mezinárodní přepravě si vydělá víc díky dietám, ale má nižší základ. V průměru bere 18 až 20 tisíc korun a k tomu má denně stravné 45 EUR a kapesné - to je například v Německu 18 eur.

Autor:


Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Banku s „hodným bankéřem“ spolkne Moneta. Přejmenuje se na Air Bank

Air Bank už dlouho láká nové klienty úspěšnou televizní kampaní se zlým a...

Obchod za dvacet miliard výrazně změní rozložení sil v českém bankovnictví. Po spojení Monety, Air Bank a části Home...



Zmetek, označil Ťok lokomotivy, které České dráhy koupily dvakrát dráž

Ilustrační snímek

Optikou ministra dopravy Dana Ťoka jsou lokomotivy Emil Zátopek zmetkem, který je nutné vrátit výrobci. Za...

Dámská a pánská volenka za 100 tisíc. Sezona tanečních startuje

Taneční pro mládež v tak masovém měřítku jsou unikát, který má obdoby jen na...

Kdo z absolventů tanečních by si nepamatoval, jak při střídavé mazurce vyzkoušel hned několik tanečních partnerů? Pro...

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Další z rubriky

Konec Zátopků v drážní flotile. Ťok chce vrátit problémové mašiny

Lokomotiva Škoda  Š 109E na zkušebním okruhu VUZ

Ministr dopravy Dan Ťok může dovršit fiasko škodováckých lokomotiv Emil Zátopek. Doporučuje, aby stroj, který provází...

Emirates pozastaví druhou linku do Prahy, obnovit by se měla v červnu

Airbus A380 společnosti Emirates

Společnost Emirates pozastaví lety mezi Prahou a Dubají. Od 6. listopadu skončí lety s označením EK138 (Praha–Dubaj) a...

Bezzubé pokuty na D1. Stát zatím nevymohl ani jedno penále za zpoždění

Rekonstrukce dálnice D1 v srpnu 2017

Během pěti let rekonstrukce brněnské dálnice se zatím nepodařilo vymoci penále za zpoždění ani z prvních opravovaných...



Najdete na iDNES.cz