Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nejen minimální mzda. Češi jsou dál pokutováni i za přespání v kamionu

  10:55aktualizováno  15:01
Česká kamionová doprava může být nahrazena kvůli žalobám na dorovnání minimální mzdy, obává se tajemník sdružení ČESMAD Vojtěch Hromíř. To však není jediný problém. Češi jsou pokutováni i za přespání v kamionu a čelí velké konkurenci polských dopravců.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Leila Hamdanová pro iDNES.cz

„Pokud by cílem těchto žalob bylo potopit zaměstnavatele, bude česká kamionová doprava rychle nahrazena,“ řekl Hromíř v on-line rozhovoru se čtenáři.

Na tuzemské kamionové firmy se řítí lavina stovek sporů, v nichž čeští řidiči požadují dorovnání platů na německou úroveň. Řidiči chtějí doplatit až statisíce korun.

České firmy cítí konkurenci zejména z Polska. „Dopravců jsou v Evropě stovky tisíc, jen polských je přes 200 tisíc, a zákazník vždy najde levnějšího konkurenta. V těchto počtech není efektivní kontrola,“ říká tajemník Česmad.

ON-LINE ROZHOVOR

Mohou být spory pro české dopravce likvidační? Čtěte odpovědi Vojtěcha Hromíře.

Neopopírá však, že velkou část mzdy šoféři dostávají na dietách a stravném, které jsou osvobozeny od daně. Za každý den v Německu pobírá český řidič mzdu a diety 45 eur a navíc 40 procent kapesné, tedy celkem 63 eur. „Daňové osvobození u diet a kapesného je stanoveno státem, je výhodné i pro zaměstnance, neplatí z nich odvody ani daň z příjmu,“ uvedl zástupce dopravců.

Zástupce Česmadu dále uvedl, že mnohým řidičům nízká mzda a maximální možné stravné vyhovuje, a to kvůli exekucím. U něktrých dopravců podle je něj  zatíženo exekucemi až 30 procent zaměstnanců. „Nic moc, ale taková je realita,“ poznamenal k tomu.

Kamionové firmy z tuzemska jsou vystaveny právní a ekonomické nejistotě. Rozpoutal ji jediný případ šoféra kamionu Jiřího Gabrhela, který dal na doporučení německé organizace a začal se soudně dožadovat dorovnání minimální mzdy na úroveň Německa. Vyhrál. Německá Státní pošta Deutsche Post mu musela vyplatit čtvrt milionu korun. (čtěte Soud dal řidiči německý plat)

Rozpoutal tím lavinu sporů. O peníze se teď hlásí přes 900 řidičů, kteří pracují pro české firmy. Mohou to být ony, kdo bude příště muset doplácet desetitisíce nebo statisíce na mzdách řidičům.

Autodopravci to vnímají jako křivdu a nebezpečí. „Kauza v Německu ukazuje pokrytectví současné politiky,“ říká Vojtěch Hromíř k zákonu, který Německý spolkový sněm přijal v roce 2014.

Podle něj je vina i na německých firmách, pro které čeští dopravci jezdí. „Zákazníci využívají své síly a toho, že konkurence několika stovek tisíc dopravců v Evropě je tvrdá, a dostatečné ceny neplatí. Naopak nutí dopravce podepisovat, že oni zákon plní. Je to neřešitelná situace. Nepodepíšeš? Nedostaneš zakázku. Zkrachuješ,“ říká tajemník ČESMAD.

Dorovnání mezd na německou úroveň však není jediným současným problémem dopravců. Hrozí jim také pokuty za přespání v kamionu. Několik už jich museli zaplatit.

Drahé přespání v kamionu

„Bohužel. Máme tu několik pokut z Německa a Francie. V Německu zhruba 2000 EUR (1500 firma, 500 řidič) a ve Francii - 750 EUR. Ve Francii dokonce za odpočinek, který řidič vykonal v Německu. Problém je to veliký. Nejsou vhodné odpočívky a ubytovny a plánování přeprav není plně v rukou řidiče a dopravce,“ odpověděl Hromíř na dotaz čtenáře.

Řidič kamionu v české firmě má průměrný plat ve vnitrostátní přepravě kolem 23 tisíc korun a 100 korun stravné denně. Na mezinárodní přepravě si vydělá víc díky dietám, ale má nižší základ. V průměru bere 18 až 20 tisíc korun a k tomu má denně stravné 45 EUR a kapesné - to je například v Německu 18 eur.

Autor:


Nejčtenější

Putinův poradce připravil nejbohatší Rusy během dne o miliardy dolarů

Ilustrační snímek

Nejzámožnější Rusové ztratili v jednom jediném dni přes tři miliardy dolarů. Může za to návrh ekonomického poradce...

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...



Turecká krize se přelévá do Evropy, stahuje s sebou i českou korunu

Současný turecký prezident Recep Tayyip Erdogan se prohlásil za vítěze...

Evropské akcie i euro zůstávají pod tlakem kvůli obavám z ekonomické krize v Turecku. Jednotná evropská měna během...

Konec nočních nákupů, hlásí Tesco. Obchody v Česku zkrátí otevírací dobu

Obchodní dům Tesco. Logo.

Desítky tuzemských supermarketů britského řetězce Tesco zkrátí od září svou otevírací dobu. Místo půlnoci budou obchody...

KOMENTÁŘ: Hrozí další krize? Už na ni může být zaděláno

Zaměstnanci Lehman Brothers

Současné dění na akciových trzích vyvolává vzpomínky na velké krize v letech 2000 a 2008. A je třeba si připomenout, že...

Další z rubriky

Éra žabotlamů končí, vydaly se na poslední jízdu do depozitáře

Poslední „žabotlam“ lze spatřit na lince z Hostivaře do Roztok u Prahy. Jde o...

V pátek se mohli milovníci železniční nostalgie naposledy svézt v pravidelném provozu elektrickou soupravou 451, které...

Boeing vyrábí letadla v hale větší než je Disneyland. Už padesát let

Výrobní hala Boeingu v americkém Everettu

Co se děje pod střechou nejobjemnější budovy světa? Montují se tu letadla typu Boeing. Z velké části ručně, jako před...

Dopravní obr pravidelně v Praze. Dreamliner bude od října létat do Kataru

Boeing 787 Dreamliner společnosti Qatar Airways

Fanoušky dopravních letadel a především všechny příznivce pohodlného cestování čeká od konce října příjemná novinka v...

Najdete na iDNES.cz