„Zemanův vodní kanál“ se vyplatí, tvrdí studie. Vyjde nejméně na 281 miliard

  12:20aktualizováno  12:20
Megalomanský vodní projekt Dunaj–Odra–Labe má ekonomický smysl, tvrdí studie proveditelnosti, která se zpracovávala dva roky. Doporučuje však dílo ve variantě bez Labe. Projekt se zahrnutím této řeky označil dokument za „rizikový“.

Kanál Dunaj - Odra - Labe, severní větev, Poodří, DOL, | foto:  Petr Topič, MAFRA

Splavnění tří řek prosazuje dlouhodobě mimo jiné prezident Miloš Zeman, proto se někdy zamýšlenému dílu přezdívá „Zemanův kanál“. Od začátku má však řadu odpůrců, kteří dílo považují za příliš drahé.

Právě ekonomickým hodnocením se zabývala studie proveditelnosti, jejíž první výsledky jsou nyní známy po dvou letech.

„Největší smysl má splavnění a propojení Dunaje a Odry. Labská větev koridoru z důvodu velmi vysokých investičních nákladů v podobě dlouhých plavebních tunelů snižuje efektivitu celého projektu. Celkové investiční náklady projektu ve variantě propojení všech tří řek jsou 582 miliard korun, ve variantě propojení pouze Dunaje a Odry pak 281 miliard,“ popisuje výsledek studie proveditelnosti ministr dopravy Dan Ťok.

Studie posuzovala různé varianty výstavby vodního koridoru. Projekt včetně zahrnutí Labe by byl však rizikový, uvedlo ministerstvo.

Studie hodnotila vlivy kanálu z dopravního, vodohospodářského, energetického i rekreačního hlediska. Materiál ovšem nezahrnuje investiční náklady na zvýšení splavnosti jednotlivých řek. K těmto projektům budou studie teprve vznikat. Náklady na zprovoznění kanálu se tak nejspíš zvýší.

Fotogalerie

Výsledky studie nyní projedná monitorovací výbor složený ze zástupců ministerstev, univerzit, krajů a zainteresovaných subjektů včetně zástupců Slovenska a Polska. Následně se k materiálu vyjádří další zainteresované komise a úřady včetně vlády.

Zeman stavbu kanálu dlouhodobě prosazuje, hovoří i o zapojení Číny. „Mým snem by bylo, aby se Čína podílela na výstavbě kanálu Dunaj–Odra,“ uvedl v roce 2015. Zeman také dříve uváděl, že projekt by na 15 let přinesl 60 tisíc pracovních míst. V roce 2014 dostal za podporu stavby 380kilometrového kanálu anticenu Ropák roku 2013.

19.října 2018 v 11:34, příspěvek archivován: 19.října 2018 v 13:30

Studie prokázala, že kanál Dunaj - Odra - Labe je ekonomicky efektivní. Největší smysl má propojení Dunaje a Odry. Labská větev efektivitu celého projektu snižuje. Výsledky budou ještě projednány ministerskou komisí a pak předloženy vládě s návrhem navazujících kroků. https://t.co/OIc7r6FI53

Ekologové jej kritizovali s odvoláním na vyjádření odborníků na životní prostředí, dopravu i ekonomiku. Zdůrazňují, že projekt by zničil zbytky relativně přirozených ekosystémů střední Evropy.

„Stavba by narušila krajinu a vodní režim. Budeme mít co dělat, abychom vůbec udrželi vodu v krajině pro základní životní a biologické funkce, nelze ji pumpovat do tohoto technického díla,“ uvedl Jan Piňos z Hnutí Duha.

Filmový dokument z roku 1945 vyrobený firmou Baťa pojednává o přínosech průplavu Dunaj-Odra-Labe pro Československou republiku:

Autoři: ,

Nejčtenější

V Praze otevírá nevěstinec se silikonovými pannami, inspiruje se cizinou

Realistická silikonová panna Rebeca podniku Naughty Harbor.

Nezávazný sex, který není nevěra. To svým zákazníkům slibuje podnik Naughty Harbor, který ve středu otevřel v Praze....

TEST DNES: V jedné lahvi ochucené vody vypijeme až osmnáct kostek cukru

Ilustrační snímek

Regály v supermarketech se prohýbají pod řadami ochucených vod v PET lahvích. Lidé je kupují ve velkém – lahev denně...

Konec dvojích cen. Evropské e-shopy už Čechům nebudou účtovat přirážku

Ilustrační snímek

Na začátku prosince začne platit nařízení Evropské unie, které zakazuje internetovým obchodům považovat zákazníka z...

Zaměstnanci Ryanair tvrdí, že museli spát na zemi. Podle firmy to jen hráli

Ryanair

Irská nízkonákladová letecká společnost Ryanair dala výpověď šesti zaměstnancům, kteří minulý měsíc zveřejnili...

Dráhy nevědí, co s historickými vlaky. Prodělávají jim 40 milionů ročně

Lokomotiva řady 750.356 přezdívaná Brejlovec je jednou z těch, kterou chtějí...

Na ministerstvech dopravy a kultury vzniká plán na záchranu parních lokomotiv a dalších historických vozidel, o které...

Další z rubriky

Vědci zkoumají masivní vymírání ryb, cílem je úhynům předcházet

Rybáři vylovili metráky ryb bez známek života.

Experti z Mendelovy univerzity v Brně letos začali pracovat na speciálním projektu. Jeho cílem je umět lépe předpovídat...

Podívejte se, jak se tiskne první česká pamětní bankovka

První cenu a doporučení k realizaci získal návrh akademické malířky Evy Haškové...

Ve Státní tiskárně cenin se v těchto dnech tisknou pamětní stokoruny s portrétem Aloise Rašína. Bankovku s obličejem...

Trend spalování lidem zvedne poplatky za odpad, říká šéf svozové firmy

Roman Mužík, jednatel AVE CZ

Spalování odpadu je efektivnější než skládkování, ale je dražší. Velkou moc teď podle jednatele Romana Mužíka drží v...

Najdete na iDNES.cz