Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Liberecký kraj chce svého dopravce, zvažuje koupi ČSAD Liberec

  15:56aktualizováno  15:56
Vedení Libereckého kraje zvažuje možnost, že část autobusových linek v regionu začne provozovat firma, kterou bude ovládat Liberecký kraj. Nechce kvůli tomu zakládat novou společnost, ale zvažuje koupit podíl v jednom z dopravců, kteří pro kraj jezdí.

Ilustrační snímek | foto: Jan Mikulička, MF DNES

„Vidím to jako možné řešení, jak zajistit po roce 2019 provoz autobusů v kraji,“ řekl hejtman Libereckého kraje Martin Půta.

Z kraje už odešly dopisy do ČSAD Liberec, Busline a ČSAD Česká Lípa s nabídkou jednání o kapitálovém vstupu. Zatím odpovědělo ČSAD Liberec a Busline. Oběma nabídkami se bude kraj zabývat.

Kraj si mezitím zadal i u společnosti Nexia AP studii, která má možnosti posoudit a poradit kraji ohledně koupě většinového podílu v ČSAD Liberec. Kraj by tak získal dopravce s licencí i zázemím a nemusel by budovat dopravce na „zelené louce“, k čemuž se odhodlali například v Ústeckém kraji (psali jsme zde).

Majoritním vlastníkem ČSAD Liberec je společnost Liad Petra Wasserbauera. Předseda představenstva ČSAD Liberec Tomáš Bobek uvedl, že jsou otevřeni jednání, která povedou k zajištění dlouhodobé prosperity firmy i dobré dopravní obslužnosti regionu.

Praha jako odstrašující příklad

Hejtman není zastáncem toho, aby krajský dopravce ovládal dopravu v celém kraji. „Třeba Dopravní podnik města Prahy je ukázkou toho, kam by to dospět nemělo,“ míní hejtman.

Pokud by kraj dopravce ovládal, může mu zadat zakázku na provoz autobusů napřímo. Právě kvůli tomu v řadě krajů přemýšlí o tom, že se soukromými dopravci přestanou spolupracovat a založí si vlastní firmy, v zákoně označované jako vnitřní dopravce. Liberecký kraj chce materiál o vlastním dopravním podniku představit zastupitelům na konci června.

„Může to znít paradoxně, ale myslím, že vytvoření vnitřního dopravce alespoň v některé z oblastí kraje by mohlo vést v budoucnu k zachování konkurenčního prostředí v autobusové dopravě,“ dodal Půta.

Vlastnímu dopravci by nikdo nemohl diktovat podmínky

„Myslím, že za současné situace je to spíš krok správným směrem. Kraj by tam ale měl mít naprosto dominantní nebo stoprocentní slovo,“ domnívá se opoziční zastupitel ze Změny pro Liberecký kraj Josef Šedlbauer.

Od roku 2019 mají být podle zákona všechny smlouvy na provoz autobusů vysoutěžené. Jenže to se nedaří. Libereckému kraji zdržely protesty některých firem soutěž o několik let, až ji zrušil.

Vlastní dopravce by tak vyřešil možný problém, kdy se kraj v jednáních s dopravci dostává do nevýhodné pozice a dopravci mu diktují své podmínky.

To je případ stávajících jednání. Kraj je nyní před podpisem nových smluv na dočasné zabezpečení autobusové dopravy. Musí je uzavírat kvůli vládnímu nařízení o navýšení platů řidičů.

Podmínky zakázky dovolovaly účast prakticky jen stávajícím dopravcům. A ti také situace maximálně využili. Meziroční nárůst ceny za autobusovou dopravu činil podle materiálů, které měli zastupitelé na dubnovém jednání k dispozici, 83 milionů korun. O pětinu více než loni.

Původní zakázku proto kraj zrušil a s dopravci znovu jednal. Novou smlouvu pro oblasti Východ a Západ by mohl kraj podepsat ve středu.

Autoři: ,



Nejčtenější

Válka o prodavačky pokračuje. Nástupní mzda v Lidlu bude 28 tisíc

Nová prodejna v Berouně se otevře v následujících týdnech.

Diskonty Lidl v Česku zvýší od března nástupní mzdu pokladních a prodavaček na 28 tisíc korun, tedy o pětinu. V Praze a...

Soud dal řidiči německý plat, čeští dopravci se bojí růstu počtu žalob

Šofér kamionu Jiří Gabrhel

První český řidič kamionu vyhrál soud o to, že mu česká firma za řízení v Německu platila méně, než kolik je tamní...



Pět tisíc dolarů na ruku a sbohem. Amazon se zbavuje lidí bez motivace

Pracovníkům ve skladu Amazon se v USA důsledně říká „associates“, tedy...

Nestandardní cestou jde americký Amazon při propouštění zaměstnanců bez motivace. Svému personálu předložil „nabídku“,...

Fronty i na půl hodiny. Kaufland má málo pokladních, lidé si stěžují

(Ilustrační snímek)

V Kauflandu na pražském Bohdalci je 25 pokladen, v posledních dnech je však běžné, že fungují jen čtyři. Nakupujících...

Nejmladší český miliardář začal ve skladu. Dnes ovládá zbrojařské impérium

Majitel Czechoslovak Group Michal Strnad.

Pětadvacetiletý Michal Strnad se po převodu stoprocentního podílu zbrojařsko-průmyslového holdingu Czechoslovak Group...

Další z rubriky

VIDEO: V každém z nás je sportovec. Ruzyňské letiště fandí olympionikům

V každém z nás je kus sportovce

Letiště Václava Havla Praha vytvořilo sérii tří virálních videí, kterými podporuje české sportovce v Jižní Koreji. Tři...

Uber chce v Praze rozvážet jídlo. Byznys zajímá i Amazon a Facebook

Uber Eats.

Firmy specializované na rozvoz jídla z restaurací si ve světě kolíkují svá teritoria. A některé z nich může zajímat i...

T-Mobil loni zvýšil tržby o dvě procenta, má šest milionů zákazníků

Ilustrační fotografie

Mobilní operátor T-Mobile má v současné době nejvíce zákazníků na trhu. Jejich počet loni stoupl o 128 tisíc na 6,176...

Najdete na iDNES.cz