Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Liberecký kraj chce svého dopravce, zvažuje koupi ČSAD Liberec

  15:56aktualizováno  15:56
Vedení Libereckého kraje zvažuje možnost, že část autobusových linek v regionu začne provozovat firma, kterou bude ovládat Liberecký kraj. Nechce kvůli tomu zakládat novou společnost, ale zvažuje koupit podíl v jednom z dopravců, kteří pro kraj jezdí.

Ilustrační snímek | foto: Jan Mikulička, MF DNES

„Vidím to jako možné řešení, jak zajistit po roce 2019 provoz autobusů v kraji,“ řekl hejtman Libereckého kraje Martin Půta.

Z kraje už odešly dopisy do ČSAD Liberec, Busline a ČSAD Česká Lípa s nabídkou jednání o kapitálovém vstupu. Zatím odpovědělo ČSAD Liberec a Busline. Oběma nabídkami se bude kraj zabývat.

Kraj si mezitím zadal i u společnosti Nexia AP studii, která má možnosti posoudit a poradit kraji ohledně koupě většinového podílu v ČSAD Liberec. Kraj by tak získal dopravce s licencí i zázemím a nemusel by budovat dopravce na „zelené louce“, k čemuž se odhodlali například v Ústeckém kraji (psali jsme zde).

Majoritním vlastníkem ČSAD Liberec je společnost Liad Petra Wasserbauera. Předseda představenstva ČSAD Liberec Tomáš Bobek uvedl, že jsou otevřeni jednání, která povedou k zajištění dlouhodobé prosperity firmy i dobré dopravní obslužnosti regionu.

Praha jako odstrašující příklad

Hejtman není zastáncem toho, aby krajský dopravce ovládal dopravu v celém kraji. „Třeba Dopravní podnik města Prahy je ukázkou toho, kam by to dospět nemělo,“ míní hejtman.

Pokud by kraj dopravce ovládal, může mu zadat zakázku na provoz autobusů napřímo. Právě kvůli tomu v řadě krajů přemýšlí o tom, že se soukromými dopravci přestanou spolupracovat a založí si vlastní firmy, v zákoně označované jako vnitřní dopravce. Liberecký kraj chce materiál o vlastním dopravním podniku představit zastupitelům na konci června.

„Může to znít paradoxně, ale myslím, že vytvoření vnitřního dopravce alespoň v některé z oblastí kraje by mohlo vést v budoucnu k zachování konkurenčního prostředí v autobusové dopravě,“ dodal Půta.

Vlastnímu dopravci by nikdo nemohl diktovat podmínky

„Myslím, že za současné situace je to spíš krok správným směrem. Kraj by tam ale měl mít naprosto dominantní nebo stoprocentní slovo,“ domnívá se opoziční zastupitel ze Změny pro Liberecký kraj Josef Šedlbauer.

Od roku 2019 mají být podle zákona všechny smlouvy na provoz autobusů vysoutěžené. Jenže to se nedaří. Libereckému kraji zdržely protesty některých firem soutěž o několik let, až ji zrušil.

Vlastní dopravce by tak vyřešil možný problém, kdy se kraj v jednáních s dopravci dostává do nevýhodné pozice a dopravci mu diktují své podmínky.

To je případ stávajících jednání. Kraj je nyní před podpisem nových smluv na dočasné zabezpečení autobusové dopravy. Musí je uzavírat kvůli vládnímu nařízení o navýšení platů řidičů.

Podmínky zakázky dovolovaly účast prakticky jen stávajícím dopravcům. A ti také situace maximálně využili. Meziroční nárůst ceny za autobusovou dopravu činil podle materiálů, které měli zastupitelé na dubnovém jednání k dispozici, 83 milionů korun. O pětinu více než loni.

Původní zakázku proto kraj zrušil a s dopravci znovu jednal. Novou smlouvu pro oblasti Východ a Západ by mohl kraj podepsat ve středu.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Nesprávné provedení okna, tvar ostění neumožňuje obtékání teplým vzduchem. Na
Kupujete nemovitost? Pozor na skryté vady, na reklamaci máte 5 let

Každý rok v Česku proběhne převod zhruba půl milionu bytů a rodinných domů. Technický stav nemovitosti se smluvně mezi kupujícím a prodávajícím přitom řeší jen...  celý článek

Lidé se snaží ušetřit za kouření, do cigaret balí doutníkový tabák
Tabák v „doutníkovém balení“ je levnější, stát na daních tratí stamiliony

Levné kouření láká a stát přichází o spotřební daň. Rozdíly ve zdanění tabáku v různých formách jsou i několikanásobné. Na trhu jsou například k mání doutníky,...  celý článek

Zubař, ilustrace
Lepší strava, rovnátka, nadstandardy. Češi si připlácí 5 tisíc ročně

Šetrná metoda odstranění křečových žil, speciální genetické testy v těhotenství, lepší strava v nemocnici. Čeští pacienti jsou ochotni si připlatit čím dál víc...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.