Český Lidl se distancuje od německé centrály. Zasadí se o změnu, vzkázal

  16:11aktualizováno  16:11
Na kauzu obchodního řetězce Lidl, který ze svých produktů vymazal kříže z řeckých kostelů na ostrově Santorini, reagovala oficiálním stanoviskem i česká pobočka obchodního řetězce. Ta se od reklamních letáků distancuje a ukazuje směrem na německou centrálu.

Lidl vymazal kříže z řeckých kostelů | foto: iDNES.cz

„Všechny zákazníky tímto ujišťujeme, že všechny jejich reakce a komentáře bereme velmi vážně. Zastáváme názor, že i v globalizovaném světě je potřeba, aby mezinárodní společnosti vnímaly kulturní, náboženské i jiné aspekty jednotlivých zemí a vážily si jich. (...) Zasadíme se o to, aby tato kritika byla při tvorbě reklamních materiálů a obalů zohledněna,“ uvedl Lidl v pondělí v tiskovém prohlášení.

Aktivisté v hábitech a s křížem „žehnali zboží“ v prodejnách Lidl

Společnost dodala, že podněty předá mezinárodní centrále v Německu. Do budoucna slíbila, že se zasadí o to, aby v posledních dnech skloňovaná kritika byla při tvorbě reklamních materiálů a obalů zohledněna.

„V souvislosti s reakcemi na reklamní materiály a obaly výrobků prodávaných v prodejnách Lidl v rámci tematické akce ‚Řecký týden‘ oficiálně prohlašujeme, že tým v České republice se na tvorbě uvedeného designu nepodílel,“ sdělila česká pobočka Lidlu a zopakovala, že obaly vytvořil mezinárodní reklamní tým a jsou jednotné pro všechny země, ve kterých obchodní řetězec působí.

Rozhořčení zákazníci chtějí bojkotovat nákupy

Kauza začala na konci prázdnin. Německý řetězec Lidl ve všech svých evropských prodejnách inzeroval v týdnu od 28.8. do 3.9 "Řecký týden“. Jako ilustrační podklad letáku a produktů si vybral fotografii známého řeckého ostrova Santorini a jeho typickou modro-bílou scenérii, která mimo jiné vyobrazuje i jeden z největších a nejznámějších tamních kostelů - Kostel svatého kříže. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Lidl ale z kostelů na obrázcích umazal kříže.

Fotogalerie

Na marketingový přešlap Lidlu upozornila na svém zpravodajském webu belgická televize RTL, které dal tip jeden z naštvaných zákazníků (psali jsme zde). Zpráva ztrhla vlnu rozhořčení napříč celou Evropou. Kostely bez křížů se ale objevují na výrobcích Lidlu ale už několik let, na internetu jsou ale k dohledání reklamní letáky z roku 2013, kde už některé výrobky kříže na kostelech rovněž nemají.

Část pobouřených zákazníků na oficiálním facebookovém profilu společnosti hrozí, že přestane v Lidlu nakupovat nebo v řetězci minimalizuje své útraty.

Lidl nejdříve uvedl, že důvodem bylo zachování politické a náboženské neutratily. Zákazníkům se omluvil s tím, že rozhodně nechtěl nikoho urazit ani popírat historickou realitu. „Jsme českou společností, a proto považujeme za důležité kromě naší omluvy zdůraznit, že při všech našich obchodních činnostech jsme vždy ctili a respektovali české historické dědictví, tradice, kulturu i náboženskou identitu a takto se budeme chovat i nadále,“ prohlásil Lidl. Později dodal, že je to práce mezinárodního týmu.

Je podle vás zdůvodnění Lidlu dostatečně?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 11. září 2017. Anketa je uzavřena.

Ne 6876
Ano 566

Na kauzu s umazanými kříži reagoval i například ministr zemědělství Marian Jurečka, kterému přijde jednání Lidlu pokrytecké (psali jsme zde). „Pokud lákají zákazníka na řecký týden a používají pro tuto kampaň fotografie kostelů, ke kterým symbol kříže tisíce let patří, pak nechápu, proč takový symbol umazávají,“ uvedl český ministr v reakci na svém profilu na Facebooku.

Letos je to už druhá kauza s reklamní kampaní, která Lidl potrápila. Na začátku roku obchodní řetězec bojoval s negativními reakcemi na svůj akční leták, ve kterém použil modela tmavé pleti (více o kauze černošského modela zde a rozhovor s ním zde).

Rozstřel: Martha Elefteriadu a Robert Němec: Urazil Lidl Řeky?

Autor:

Nejčtenější

Hygienické peklo v čínských hotelech. Personál usvědčila skrytá kamera

Na každý povrch dnes existují specializované přípravky, někdy si však poradíte...

Čínské luxusní hotely se musely omluvit poté, co se na sociální síti objevilo video, ve kterém jejich zaměstnanci...

Obchody si akcemi Black Friday utahují smyčku kolem krku, říká odborník

Black Friday

Od pondělí 19. listopadu začnou u některých obchodníků výprodeje na tzv. Černý pátek. Řada e-shopů však ve snaze zvýšit...

Dráhy nevědí, co s historickými vlaky. Prodělávají jim 40 milionů ročně

Lokomotiva řady 750.356 přezdívaná Brejlovec je jednou z těch, kterou chtějí...

Na ministerstvech dopravy a kultury vzniká plán na záchranu parních lokomotiv a dalších historických vozidel, o které...

Cigarety bez dýmu. Firma láká Čechy na zahřívaný tabák, lékařka varuje

Americká společnost Philip Morris představila novou generaci zahřívaných...

Společnost Philip Morris ČR v úterý představila novou generaci zahřívaných cigaret bez kouře iQOS 3. Vedle ní přišla i...

Zemřel majitel výrobce optiky Meopta. Přezdívalo se mu přerovský Baťa

Úspěšný byznysmen Čechoameričan Paul Rausnitz, který v 90. letech zachránil...

V neděli zemřel podnikatel a válečný veterán Paul Rausnitz, který ze dna přivedl ke globálnímu úspěchu výrobce...

Další z rubriky

Slevomat rozjel cestovku do exotiky, do tří let chce utržit miliardu

Slevomat slibuje exotiku za ceny až o třetinu nižší než konkurence. Na snímku...

Portál Slevomat založil vlastní cestovní kancelář CK Zanzo, která od listopadu prodává zájezdy do exotických destinací...

Karoq v Kvasinách skončí, Volkswagen tam začne montovat Passaty

Volkswagen Passat

Vedení Volkswagenu rozhodlo o zajímavé rošádě. Výrobu vozů rodiny Passat, která dlouho bývala vlajkovou lodí německého...

Český export letos rekordně vzroste. Pomohla mu slabší koruna

Ilustrační snímek

Vývoz zboží z České republiky letos vzroste o dvě procenta na nový rekord 4,3 bilionu korun. A to i přesto, že se čeští...

Najdete na iDNES.cz