Češi preferují lokální výrobky jen v průzkumech, ve skutečnosti jdou po ceně

  19:44aktualizováno  19:44
Čerstvost a lokální výrobky z České republiky patří k nejvýraznějším trendům posledních let a všechny obchodní řetězce na ně cílí a lákají. Podle tvrdých dat společnosti Nielsen ovšem za posledních šest let podíl českých značek v nákupním košíku vůbec nerostl. Nielsen porovnal podíl místních a globálních značek loni a za rok 2012, kdy přibližně začal tento trend sílit.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Petra MášováMF DNES

„Všude kolem sebe vidíme české vlajky a obchodní řetězce často používají národní aspekt. Jenže k překvapení většiny z nás zůstal poměr mezi lokálními a mezinárodními značkami takřka bez změny, dokonce se mírně zvýšil podíl mezinárodních značek o jeden procentní bod,“ uvedl na tiskové konferenci Svazu obchodu a cestovního ruchu (SOCR) Břetislav Chovítek, komerční manažer společnosti Nielsen. Ta sbírá data o nákupech přímo z účtenek.

V roce 2012 tvořily lokální značky největších potravinových kategorií 61 procent tržeb, minulý rok to bylo 60 procent. Mezi největší potravinové kategorie patří ty nejprodávanější jako mléčné výrobky, nápoje, pivo, rumy, sladkosti. Nepočítá se do nich čerstvé jídlo.

„Hypotéza, že český zákazník více preferuje lokální produkty, jak naznačují průzkumy, se nepotvrdila,“ uvedl Chovítek.

Lokální značky posílily u mléčných výrobků

Velké rozdíly se však objevují mezi jednotlivými kategoriemi. Například u mléčných výrobků lokální značky výrazně posílily. Nejvíce je příklon k českým výrobkům vidět u jogurtů, kde se jejich podíl zvýšil za šest let z 45 na 68 procent. Některé zahraniční značky jako Yoplait také český trh opustily. Kromě jogurtů rostl ještě podíl českých značek u másla, margarínů, müsli tyčinek a těstovin.

Podíl prodejů lokálních/globálních značek

Podíl prodejů lokálních/globálních značek

Na opačné straně jsou skupiny výrobků jako rum, káva či čokoláda, kde podíl českých značek klesá. „To do velké míry ovlivňuje fakt, že roste obliba a poptávka po prémiových výrobcích jako skutečně karibský rum či belgická čokoláda,“ míní Chovítek. 

Vysvětluje přitom, že rozlišení na lokální a světové značky dělali podle vnímání zákazníků. Takže například značky Hamé jako Májka či Otma by patřily mezi lokální, i když Hamé patří norské Orkle, a jogurty Danone, i když zčásti z Benešova, mezi globální.

Laciné potraviny. Lidé kvůli ceně přimhouří oči nad datem spotřeby

Podle prezidentky SOCR Marty Novákové se na poklesu prodejů lokálních značek mohla podílet i běžící debata o dvojí kvalitě. „Firmy začaly dovážet zaručeně německé, francouzské, švýcarské výrobky, protože ty jsou přece kvalitnější,“ uvedla ironicky. 

Druhým důvodem podle ní může být, že průzkumy jsou vždy odlišné od faktů. „Lidé říkají, že chtějí české výrobky a pak nakupují v promocích a je jim jedno co,“ připomíná s tím, že podobně je to třeba i s citlivostí na cenu.

Nejčtenější

Hygienické peklo v čínských hotelech. Personál usvědčila skrytá kamera

Na každý povrch dnes existují specializované přípravky, někdy si však poradíte...

Čínské luxusní hotely se musely omluvit poté, co se na sociální síti objevilo video, ve kterém jejich zaměstnanci...

Obchody si akcemi Black Friday utahují smyčku kolem krku, říká odborník

Black Friday

Od pondělí 19. listopadu začnou u některých obchodníků výprodeje na tzv. Černý pátek. Řada e-shopů však ve snaze zvýšit...

Dráhy nevědí, co s historickými vlaky. Prodělávají jim 40 milionů ročně

Lokomotiva řady 750.356 přezdívaná Brejlovec je jednou z těch, kterou chtějí...

Na ministerstvech dopravy a kultury vzniká plán na záchranu parních lokomotiv a dalších historických vozidel, o které...

Cigarety bez dýmu. Firma láká Čechy na zahřívaný tabák, lékařka varuje

Americká společnost Philip Morris představila novou generaci zahřívaných...

Společnost Philip Morris ČR v úterý představila novou generaci zahřívaných cigaret bez kouře iQOS 3. Vedle ní přišla i...

Zemřel majitel výrobce optiky Meopta. Přezdívalo se mu přerovský Baťa

Úspěšný byznysmen Čechoameričan Paul Rausnitz, který v 90. letech zachránil...

V neděli zemřel podnikatel a válečný veterán Paul Rausnitz, který ze dna přivedl ke globálnímu úspěchu výrobce...

Další z rubriky

Úklid, renovované záchody. Pivovary našly prostý recept na zvýšení tržeb

Ilustrační snímek

Vymalovat, dát nové stolečky na zahrádku, navonět toalety nebo udělat společenskou akci s kýtou šunky v hlavní roli se...

Převod peněz v sekundách už je možný. Banky ale zatím vyčkávají

Mobito, nová možnost placení přes mobilní telefon

Poslat peníze manželce, aby je měla na účtu k dispozici za pár sekund. Zaplatit za telefon až večer v den splatnosti a...

ČEZ zdraží elektřinu, část zákazníků od ledna připlatí osm procent navíc

Ilustrační snímek

Energetická společnost ČEZ zdraží od Nového roku některým zákazníkům elektřinu o osm procent. Půjde o lidi, kteří...

Najdete na iDNES.cz