Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Protivné reklamy: Alzák začal jako provokatér. Postupem času ubral páru

  14:20aktualizováno  14:20
Invaze zeleného marťana na obrazovky začala před devíti lety. Maskot největšího e-shopu Alza.cz měl za sebou divoké mládí. V posledních letech se uklidnil, stále však hraje neodmyslitelnou roli v jedné z nejmasovějších reklamních kampaní v tuzemsku.

Zelený animovaný mimozemšťan se objevil na scéně v roce 2007. A rovnou s kladivem, které vzal, praštil do vašeho monitoru a zaječel: „Máš to rozbitý. hehehehe.“ Zhruba desetivteřinový spot měl obrovský zásah a mnoho různých pokračování, v mnohých zažehl lásku, nebo nenávist na celý život.

Alzák tehdy zahájil mocnou invazi, nedalo se na něj zapomenout. Dodnes pravidelně tapetuje reklamní plochy v Praze i dalších městech a jeho ego roste. A podobně jako reklama na XXXLutz, o níž redakce iDNES.cz psala minulý týden, tento údajně záměrně ošklivý marťan, zpočátku cíleně provokoval.

„Je jich hodně, ale je to fór, kterým se Alza jednoznačně odlišila. Podle mě není závada v samotném fóru, ale když je něčeho moc, je toho příliš,“ říká odborník na reklamu a partner agentury Bison & Rose Vladimír Bystrov.

Alzák vznikl jako pětadevadesát procent dalšího marketingového obsahu přímo ve firmě, takzvaně in-house. Podle magazínu Forbes Alzák zpočátku na zakladatele e-shopu Aleše Zavorala neudělal zrovna dobrý dojem a po roce se jej snažil zarazit. Maskot autora Jana Coufala však přežil a dnes je spjatý s firemní identitou natolik, že není důvod koncept měnit.

Pravdou je, že pokud by marťan neprodával, firma už by jej dávno stáhla. Zjevně však prodává dobře. Za existence zeleného mimozemšťana tržby obchodníka stouply z 2,3 miliardy korun v roce 2007 na 14,5 miliardy v roce 2015.

Emoce na sociálních sítích

Řadu lidí ale zelený mužík iritoval. Na Facebooku si maskot, kterého si podle informací Hospodářských novin pamatuje nejvíce Čechů, vysloužil svou událost „Den, kdy sundáme Alzáka“, o níž projevilo zájem téměř třicet tisíc lidí. Kromě toho vznikla stránka „Smrt Alzákovi“, kterou si oblíbilo téměř 14 tisíc lidí.

Marketingový ředitel Karel Kučera v rozhovoru pro magazín Marketing & Media uvedl, že většina lidí si maskota oblíbila, je však možné, že některé další reklamy vzniknou bez něj. „Na sociálních sítích je skupina haterů, kteří jsou vidět a dokolečka na Alzáka nadávají. Mlčící většina ho ale zbožňuje. Prodáváme Alzáka dokonce jako plyšovou postavičku a jde skvěle na odbyt,“ sdělil Kučera.

Podle Martina Charváta z kreativního studia Remembership se oproti minulým rokům kampaň uklidnila. „Nejotravnější byla úplně první část kampaně, ta byla čistě provokační. Teď už Marťana nepoužívají tak provokativně. Je rozeznatelný, ale už to není prudič, ale průvodce nabídkou,“ shrnul Charvát. Jediným původním účelem bylo vybudit zájem, a to se podle něj podařilo.




Nejčtenější

Brity pobouřila cibule v plastu z Lidlu. Mayová vyhlásila odpadu válku

Lidl začal prodávat loupané cibule v plastu. Zákazníci krok kritizují.

Britové na sociálních sítích kritizují diskontní řetězec Lidl za to, že začal prodávat loupanou cibuli v plastových...

Diesely nikdo nechce. V britských automobilkách hrozí masivní propouštění

(Ilustrační snímek)

Pracovníci automobilového průmyslu ve Velké Británii mají důvod k obavám. Snaha o ukončení provozu dieselových vozidel...



Ceny bytů rapidně vzrostly. Za cenu jednoho v Praze jich v Ústí koupíte osm

(Ilustrační snímek)

Ceny bytů v Česku za tři roky zdražily o čtvrtinu. Průměrná cena za byt o výměře 65 metrů čtverečních se vyšplhala...

Spodničkáři Jejího Veličenstva přišli o licenci. Kvůli pikanteriím v knize

Britská královna Alžběta II. na garden party v zahradách Buckinghamského paláce...

Společnost Rigby & Peller měla výsadní postavení – dodávala luxusní spodní prádlo přímo do Buckinghamského paláce. S...

Nový rekord. Norwegian Airlines zvládly nejrychlejší let přes Atlantik

Ilustrační snímek

Aerolinky Norwegian Airlines drží rekord v letu přes Atlantik v nejkratším čase uskutečněný podzvukovým komerčním...

Další z rubriky

Stát vypsal soutěž na podporu kvalitních potravin. Babiš tendr kritizuje

košík, ilustrační foto

Státní zemědělský intervenční fond (SZIF) vypsal soutěž na část tendru na tříletou podporu kvalitních potravin za...

Nafta se vrátila na třicet korun za litr. Zdražení trápí hlavně malé firmy

(Ilustrační snímek)

Cena nafty se po půl roce opět vrátila na hranici třiceti korun. Zdražování přitom trápí hlavně malé silniční dopravce...

V Rakousku třívrstvý, v Česku slabší. Dvojí kvalitu má i toaletní papír

Rozdílná kvalita toaletního papíru Billa

Nejen u potravin se liší kvalita výrobků od stejných firem prodávaných v ČR od těch ze zahraničních obchodů. Toaletní...

Najdete na iDNES.cz