Zdržovací taktika Kapschi málem vyšla. Chyběly dva měsíce, tvrdí Ťok

  11:23aktualizováno  11:23
Od dalšího prodloužení mýtné smlouvy s Kapschem dělily Česko dva měsíce, zdůvodnil potřebu rychle uzavřít smlouvu s vítězem mýtného tendru ministr dopravy Dan Ťok. Stížnosti Kapsche, že zadávací podmínky soutěže upřednostňovaly satelitní technologii, podle něj nemají šanci uzavřenou soutěž zrušit.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto:  František Vlček, MAFRA

Přestože vítěz mýtného tendru, konsorcium SkyToll a CzechToll, ve středu začal se zástupci ministerstva dopravy oficiálně dojednávat přípravy na spuštění svého satelitního systému, dosavadní provozovatel šance na zvrat v mnohamiliardovém tendru na správu mýta ještě nevzdává.

Firma zpracovává rozklad k předsedovi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petru Rafajovi. V něm argumentuje, že uskutečněný mýtný tendr nebyl technologicky neutrální, ale že zvýhodňoval satelitní systém. Zároveň šéf českého Kapsche uvedl, že pokud se mu nepodaří zastavit plnění smlouvy s konkurenční firmou prostřednictvím ÚOHS, obrátí se na obecné soudy.

Dá se očekávat, že by námitka o technologické neutralitě mohla zafungovat?
Nemyslím si, že by jejich námitka mohla uspět, protože tendr neměl být technologicky neutrální. Soutěž měla být podle pravidel, která stanovila vláda. To, že se řeší technologická neutralita, je fajn, ale podstatné je skutečné zadání soutěže. Že se firma snaží bojovat, na to má právo.

Nebyla by tedy silnější pozice státu počkat a nechat antimonopolní úřad o této námitce rozhodnout ? 
Jestliže bychom správce systému vybírali o dva měsíce déle, je jasné, že to skončí jediným možným řešením, a to s Kapschem. Prostě Kapsch hrál o čas, celou dobu na nás tlačil. Pokud má vítěz tendru (konsorcium CzechToll a SkyToll) mít šanci postavit to zařízení, tak na to musí dostat čtrnáct měsíců. Když bych nepodepsal smlouvu do konce října, pak se naplní sen Kapsche, že s ním budeme navždy.

Tedy jste se báli toho, že ÚOHS to se svými rozhodovacími lhůtami nestihne?
My jsme věděli, že jsme na hraně, nás tlačil čas. V tomto případě ÚOHS rozhodl, zrušil svá dvě nařízení, pro která ze zákona padlo předběžné opatření a my jsme tedy podepsali smlouvu. Je tam ale ještě jiný důvod. Pokud bude nový dodavatel schopen dodat to zařízení dříve, o což my ho požádáme, tak ještě můžeme ušetřit peníze. Máme smlouvu až do konce roku 2019, ale může to skončit ještě o pár měsíců dříve.

Kdy budete mít jasno, zda se přechod na nového provozovatele uskuteční dříve?
Ve smlouvě je nějaká doba, mám pocit že půl roku dopředu, kdy musíme Kapschi dát vědět, že chceme smlouvu ukončit.

Pokud by se tedy podařilo dojednat nějaké významné zkrácení, bylo by potřeba to Kapschi oznámit co nejdříve. 
To nám musí potvrdit dodavatel, zda je schopný to postavit rychleji. My na něj ale nechceme tlačit. Chceme, aby to bylo provedeno dobře, aby to fungovalo. Zároveň musíme pro kamionové dopravce připravit informační kampaň, aby věděli, jakou palubní jednotku budou muset mít. Příprava musí směřovat k jistému datu a musí být zvládnutá, aby nevznikl zmatek.

Na jednu stranu říkáte, že jste byli v časovém presu. Na druhou stranu ale tvrdíte, že jednáte s novým dodavatelem o zkrácení doby přípravy. Není v tom rozpor?
Není v tom rozpor. V podmínkách výběrového řízení bylo garantováno čtrnáct měsíců na přípravu. Když těchto 14 měsíců ze strany státu nedodržíme, tak má dodavatel právo říct, že na přípravu potřebuje více času, nebo požadovat peníze navíc. Ale kdyby on dnes řekl, že je připraven a bude služby poskytovat dříve, tak na to přistoupit můžeme. 



Nejčtenější

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...



Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Mileniálové všech zemí, spojte se. Mladá generace se odvrací od kapitalismu

Socha Karla Marxe v německém Trieru

Popularita kapitalismu mezi mladými Američany klesá. Přibližně polovina z nich by raději žila v socialistické zemi,...

Další z rubriky

Do dálnic a jiných staveb půjde přes 86 miliard, o pětinu víc než letos

Ministr dopravy Dan Ťok na stavbě dálnice D1 exit 15.

O čtrnáct miliard korun víc má jít v příštím roce ze Státního fondu dopravní infrastruktury na výstavbu klíčových...

Cesta vlakem se zkrátí, stát zrychlí některé klíčové tratě

Výstavba koridoru Rokycany - Plzeň.

Denní dojíždění vlakem za prací do Prahy z Pardubic je stále běžnější. Ceny bytů jsou v Pardubicích dvakrát nižší,...

Obce a kraje si samy rozhodnou, na kterých jedničkách budou vybírat mýto

Ilustrační snímek

Kraje a obce budou rozhodovat o tom, na kterých konkrétních úsecích silnic prvních tříd budou od roku 2020 platit...



Najdete na iDNES.cz