Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na dobré bílé si musíme ještě počkat

  11:26aktualizováno  11:26

Vína ročníku 2004, která se teď nabízejí v obchodech nebo restauracích, nemohou být podle valtického vinaře Ludvíka Budína ještě dobrá.

"Ročník 2004 měl vyšší obsah kyselin, který je třeba odbourat delším ležením. To znamená, že vína se budou prodávat nejdřív za půl roku, až se ty kyseliny trochu vyleží," říká Budín.

Zkušení vinaři, kteří se dali cestou kvality, říkají, že průběh počasí během roku víc než kvalitu vína ovlivní jeho množství. Horší ročník pro ně neznamená horší víno, ale méně vína.

"Z každého ročníku, pokud není katastrofální, se dá vyrobit špičkové víno, pokud tomu vinař dá, co je třeba," říká Zdeněk Peřina z Mikulova, který své zkušenosti získával i v Rakousku.

"Vinaři tam říkají: Neznáme špatné ročníky, známe pouze ročníky, kdy se vyrobí málo vína." Podle něj bude ročník 2004 lepší než 2003, který byl v médiích bombasticky prezentován jako nejlepší.

"Přitom réva byla vystresovaná a vína nemají dost extraktu. Ročník 2004 bude blíž tomu, co naše oblasti vyrábějí," míní Peřina.

Vinaři si pochvalují, že za posledních deset let nezaznamenali špatný ročník. „Začalo to pověstným ročníkem 1997, kterému jsme říkali ročník století, pak přišel ročník 1999 a byl podobný...  Takové dva ročníky byly podle pamětníků na Moravě naposledy v roce 1947 a 1949. Pak přišel teplotně nadnormální ročník 2000, kdy jsme poprvé zjistili, že réva může dostat úpal. 2001 byl dobrý na aromatické odrůdy, 2003 zase vysoce nadprůměrný. I ročník 2004 bych v rámci posledního desetiletí řadil mezi nadprůměrné," říká ředitel Vinných sklepů Valtice Antonín Šťastný a se smíchem dodává:

"Pokud to tak bude pokračovat, sám začnu věřit na globální oteplování." Základní teze, že kvalita se dělá ve vinici, se potvrdila i letos. Kvalitní víno vzniká jen z redukované sklizně.

"Pěstitelé, kteří nejsou lakotní a nezatěžují révu, mají pak krásné velké aromatické hrozny. Je to stejné jako u jabloně, na které je málo jablíček, ale jsou velká a aromatická, když jich je hodně, jsou jako padanky. Stejné je to i u hroznů," vysvětluje Antonín Šťastný.

ČTĚTE TAKÉ

Moravská slámová nemají soupeře
Ve slovenských vínech je víc sympatické drzosti
Moravská vína: Originalita, která jinde není

Autoři:



Nejčtenější

Prodavači jsou dražší než vysokoškoláci. Anomálie však dlouho nevydrží

(ilustrační snímek)

Současný trh práce zažívá anomálie v odměňování. Kdo hledá práci, může si u dané firmy říct víc, než mají stávající...

Kaufland na pranýři. Zákazníci si stěžují na chybějící zboží i dlouhé fronty

(Ilustrační snímek)

Kaufland prožívá těžké období. Na jedné straně se snaží otočit vnímání lidí, že je „jen levný“, na druhé straně bojuje...



Problémy vyřešíme, chce to ale čas, říká finanční ředitel Kauflandu

Finanční ředitel Kauflandu Jan Stupka obsluhoval zákazníky u pokladny na...

Finanční ředitel Kauflandu Jan Stupka (54) působí v tomto německém obchodním řetězci, kde je zvykem rozhovory...

Na jižní Moravě jsou vyšší mzdy než v Praze. Firmy si přetahují lidi

Ilustrační snímek

Platy na jižní Moravě jdou do extrému, firmy totiž dorovnávají nejvyšší platy konkurentů. Hospodářská komora před...

Motýlí efekt a duha na českých bankovkách. Podívejte se na nové prvky

Státní tiskárna cenin představila nové ochranné prvky, které budou na...

Státní tiskárna cenin slaví devadesát let od svého vzniku. Významné jubileum spojila s unikátní výstavou cenin, kde má...

Další z rubriky

TEST DNES: Margaríny chuťově na máslo nemají, kilo stojí 40 i 390 korun

Test margarínů

V pomyslném souboji másla a margarínů je to 1:1. Máslo vyhrává v chuti, margaríny na poli výživy. Na rozdíl od másla...

Jedinečná nabídka. Penny Market nabízel v akci falšované masové konzervy

Penny Market nabízel falšované masné konzervy.

Státní zemědělská a potravinářská inspekce narazila v Penny Marketu na mimořádně rozsáhlé falšování. Řetězec nabízel v...

Stravenky od Lidlu a Kauflandu budou i elektronické

Lidl začal vydávat vlastní stravenky, zatím je dostávají je zaměstnanci...

Lidl a Kaufland spouští ve spolupráci s ČSOB a Mastercard stravenkovou platební kartu. Jde o elektronickou verzi...

Najdete na iDNES.cz